Petighet vid inlärning?

Sv: Petighet vid inlärning?

Det här är kärnfrågan tycker jag. Man kan aldrig förvänta sig att hästen ska göra en perfekt rörelse från början. Det viktiga är att man har en bra kommunikation, att ryttaren är klok nog att be om saker som hästen kan förstå och genomföra och få beröm för, att hästen är positiv och lyssnande, och att hästen försöker lista ut vad ryttaren ber om.

Om hästen försöker förstå och ger ett svar så har man hittat rätt, även om svaret inte blev det förväntade. Det är då upp till ryttaren att hitta ett nytt sätt att be om det förväntade resultatet.

Precis nar jag lar in en sak pa hastarna sa ger jag mycket berom vid MINSTA antydan om att hasten utfor rorelsen ( eller forsoker gora den). Sedan allt eftersom hasten fostar mer av vad jag vill sa skarper jag upp kraven och ger motsvarande berom bara om hasten gor det hela litet battre an innan.

Jag gralar bara pa hasten om den gor rena dumheter typ forsoker vanda och ga hem...riktig istadighet etc etc. Men da anvander jag till 99 % rosten. Bara i extrema fall skulle jag anvanda spo eller skankla till riktigt hart etc. ( Och mina hastar ar sallan "dumma" pa det viset).

Jag tror pa att arbeta hastar pa ett satt som beframjar deras arbetsgladje. Det ska vara ROLIGT att arbetas. ( Men sa har jag ocksa hastar som springer fram till mig direkt om dom ser mig med attityden "vad ska vi gora? blir det nat kul?").

/KT

Ja, att jobba på andra sätt för att muskla upp och lösgöra är såklart en bra idé. (Även om jag är lite skeptisk till att det skulle förbättra liksidigheten vid t ex "vanlig" longering/uteritter :p ).

Och som sagt, jag pratar fortfarande om när man har problem redan från marken, om hästen "kan" från marken men inte på ryggen så är det ju ett tydligare tecken på att hästen faktiskt kan och har fysiken till det men att det är man själv som ryttare som knasar till det :D

Det här är kärnfrågan tycker jag. Man kan aldrig förvänta sig att hästen ska göra en perfekt rörelse från början. Det viktiga är att man har en bra kommunikation, att ryttaren är klok nog att be om saker som hästen kan förstå och genomföra och få beröm för, att hästen är positiv och lyssnande, och att hästen försöker lista ut vad ryttaren ber om.

Om hästen försöker förstå och ger ett svar så har man hittat rätt, även om svaret inte blev det förväntade. Det är då upp till ryttaren att hitta ett nytt sätt att be om det förväntade resultatet.

Din åsikt är alltså att aldrig pressa fram något även om det fysiskt sett skulle vara bättre för hästen? Det köper jag, även om det känns svårt att följa i vissa fall :o

Din åsikt är alltså att aldrig pressa fram något även om det fysiskt sett skulle vara bättre för hästen? Det köper jag, även om det känns svårt att följa i vissa fall :o

Nja, det vet jag inte riktigt hur du kommit fram till?

Jag tycker iof aldrig att det är rätt att pressa fram någonting. Jag tror mer på att lirka och göra om igen och ha tålamod. Aldrig forcera eller be om mer än vad hästen rimligtvis kan utföra.

Ibland får man också backa, och gå ner i kraven. Det är alltid bättre att genomföra en enkel rörelse i samförstånd än en svårare som man pressar fram.

Nja, det vet jag inte riktigt hur du kommit fram till?

Eftersom det var dom alternativen som fanns utefter frågeställningen! ;)
En häst som inte "vill" pga att det känns konstigt, stelt osv, men där man behöver komma över en tröskel för att hästen inte ska slita på sig. Tar man det den långa lirkande vägen och låter hästen "slita på sig" tills den gör det utan motstånd oavsett om det så tar 3 år att få en hyfsad böjning och form ens, eller forcerar man vid behov när man tycker att det är på tiden att hästen lär sig? Av ditt inlägg tolkade jag som att det lutade mer åt det första alternativet än det andra :p

Aldrig forcera eller be om mer än vad hästen rimligtvis kan utföra.

Det här blir iofs en tolkningsfråga. En häst ska egentligen inte ha några problem med att gå i en bra men svag böjning några steg i varje varv (förutsatt att vi kommunicerar rätt så den förstår vad vi menar såklart) även om det tar emot pga stelhet, ovana osv så är det ju något den bara känner till en början och som brukar avta ganska snabbt. Skulle man däremot kräva piaff/samlad trav/kraftigare böjning/många steg i skolor/bra fattningar osv på en häst som inte "är redo" för det så är det ju en annan femma.

Ibland får man också backa, och gå ner i kraven. Det är alltid bättre att genomföra en enkel rörelse i samförstånd än en svårare som man pressar fram.

Absolut. Men kan det inte vara bra att variera sådant som hästen tycker är busenkelt och sånt som tar emot lite mer eller blir mer förvirrande? För att det inte ska bli för jobbigt mentalt för hästen så snart man ska gå vidare men att hästen ändå ska få känna sig duktig. Om hästarna bara får göra sådant de känner sig säkra på så kanske risken finns att de blir mindre koncentrerade eller lite bortskämda när man kommer till jobbigare saker? Bara en teori, det kanske beror på hur man rider rent allmänt. :p

Ja, att jobba på andra sätt för att muskla upp och lösgöra är såklart en bra idé. (Även om jag är lite skeptisk till att det skulle förbättra liksidigheten vid t ex "vanlig" longering/uteritter :p ).

Jag tycker det är lättare att ordna till en häst ute i skogen. Jag rider nästan bara på ridbanan under träning för instruktör. Annars gör jag allt i skogen, serpentiner mellan träden, skolorna där det är lämpligt. Ridr över stock & sten. Fördelen med skogen är att man inte fastnar i bara ett varv utan jobbar båda sidorna samtidigt.
Vanlig longering tror jag inte på, möjligtvis bara när man ska träna övergångar.
Sen har vi A/R utbildningen på longen & den är helt annorlunda.

Och som sagt, jag pratar fortfarande om när man har problem redan från marken, om hästen "kan" från marken men inte på ryggen så är det ju ett tydligare tecken på att hästen faktiskt kan och har fysiken till det men att det är man själv som ryttare som knasar till det :D

Självklart är det ryttaren som är otydlig, då hjälper det inte att gräla på hästen. Utan då måste man hitta ett sätt/komprimiss som löser kommunikationsproblemet mellan häst & ryttare. Och då tycker jag att hjälp från marken som hjälper häst & ryttare att förstå varandra är oväderligt. Eller att man tar hjälp av en tränare som kan se vad man som ryttare gör fel dvs ofta vill man en sak men gör en annan & hästen undrar vad :devil: snubben på ryggen egentligen vill & skiter helt enkelt i det eftersom man är motsägande i kroppen.

Jag tycker det är lättare att ordna till en häst ute i skogen. Jag rider nästan bara på ridbanan under träning för instruktör. Annars gör jag allt i skogen, serpentiner mellan träden, skolorna där det är lämpligt. Ridr över stock & sten. Fördelen med skogen är att man inte fastnar i bara ett varv utan jobbar båda sidorna samtidigt.
Vanlig longering tror jag inte på, möjligtvis bara när man ska träna övergångar.
Sen har vi A/R utbildningen på longen & den är helt annorlunda.

Jag tycker också att skogen är ett bra verktyg, men där är jag paranoid med att inte låsa hästen just för att den ska få en chans att bära "naturligt" jämfört med på ridbanan om man råkar få spänninga på ridbanan som man inte är medveten om och kan jobba bort :p Sen så har jag personligen svårt för skolorna på en väg då jag vill ha hjälp av vägg eller volt. Skogsträning är kanon, men för mig fungerar den inte i rakriktningssyfte, däremot till att allmänt få en hållbar och bärig häst :)

Självklart är det ryttaren som är otydlig, då hjälper det inte att gräla på hästen. Utan då måste man hitta ett sätt/komprimiss som löser kommunikationsproblemet mellan häst & ryttare. Och då tycker jag att hjälp från marken som hjälper häst & ryttare att förstå varandra är oväderligt. Eller att man tar hjälp av en tränare som kan se vad man som ryttare gör fel dvs ofta vill man en sak men gör en annan & hästen undrar vad :devil: snubben på ryggen egentligen vill & skiter helt enkelt i det eftersom man är motsägande i kroppen.

Nej nu tror jag inte du hänger med igen! ;) Min frågeställning var ju förutsatt att hästen FÖRSTÅR men inte är villig att göra det man ber om, pga att det känns konstigt, stelt, jobbigt eller dylikt. Att man vet att hästen "kan" (särskilt om det är en häst som redan är en del AR-tränad men har tappat i fysik) och man inte kräver något som den inte orkar eller kan utföra fysiskt men ändå får motstånd.
Ska man ta sig över och förbi motståndet eller (ursäkta uttrycket) dalta?

Min frågeställning var ju förutsatt att hästen FÖRSTÅR men inte är villig att göra det man ber om,

Det är alltid bättre att försöka få hästen att VILJA göra saker, att tycka OM arbetet och därmed utföra det efter bästa förmåga. Det är inte samma sak som att dalta eller skämma bort hästen.

Där våldet börjar slutar konsten.

/KT

Här kommer några funderingar från lilla mig:p

Om du tror att det beror på "olydnad" kanske du kan göra några "ledarskapsövningar" för att se hur hästen svara på dem. Om det funkar bra kanske du får bättre uppmärksamhet och avslappning från hästens sida. Jag har själv en fyraåring som kollar hur vår relation ska vara lite då och då. I en sådan period så gör vi en del "ledarskapsövningar" när vi går från hagen, vilar en stund och sedan tränar vi.

Om du misstänker att det beror på stelhet så kanske det kan vara värt att be någon massör eller equiterapeut titta på hästen så att den inte har låsningar eller något liknande i kroppen. Men det har du säkert redan tänkt på:angel::angel:

Om du tror att hästen inte"har lust" gör något helt annat med hästen några dagar. Lek, lär in konster...Själv klickertränar jag min häst ibland när hon inte har så lätt att fokusera och det blir en stor skillnad. Så jag har även klickern ibland när vi gör böjningar och framåt/neråt och vips kan hon gå många fler steg kvar i formen och koncentrerad.:)

Annika

En häst som inte "vill" pga att det känns konstigt, stelt osv, men där man behöver komma över en tröskel för att hästen inte ska slita på sig. Tar man det den långa lirkande vägen och låter hästen "slita på sig" tills den gör det utan motstånd oavsett om det så tar 3 år att få en hyfsad böjning och form ens, eller forcerar man vid behov när man tycker att det är på tiden att hästen lär sig? Av ditt inlägg tolkade jag som att det lutade mer åt det första alternativet än det andra :p
Man tar den långa lirkande vägen, och gör inga övningar som sliter på hästen.
Jag hade just en mkt mkt stel häst att ta hand om, efter många års felarbete. Började med besök av chiropraktor, som sedan ordinerade totalt ridförbud i en månad, vilket är väldigt ovanligt.
Började försiktigt med skrittarbete på longerlina, där jag enbart bad honom söka efter en avslappnad framåt nedåt form och en skritt där han gick igenom med hela kroppen.
Att i det läget forcerat tex böjning skulle inte varit bra, eftersom han behövde hitta sin nya kropp och själv lära sig hur det kunde kännas. Jag bara gav lite vägledning till nya positioner.

På min egen häst har vi utbildat oss ihop, och det har tagit 4 år att komma dit vi är nu, där vi håller på med galoppövningar och halva steg. Jag har valt att inte forcera någon gång, eftersom jag inte haft kunskapen att vara säker på att jag gjort rätt. Min erfarenhet är att anledningen till att man måste ge tydligare hjälper ofta är att man ger motstridiga, omedvetna hjälper. Jag har tex länge gjort alldeles för mkt vid öppna, men när jag lärde mig slappna av och ge honom frihet så gjorde han perfekta öppnor.
Min häst har också varit hos såväl massör som chiropraktor, men har har inga som helst låsningar eller problem med sin kropp, och det tar jag som ett tecken på att min filosofi om att skynda långsamt iaf inte verkar ge några problem.

Det här blir iofs en tolkningsfråga. En häst ska egentligen inte ha några problem med att gå i en bra men svag böjning några steg i varje varv (förutsatt att vi kommunicerar rätt så den förstår vad vi menar såklart) även om det tar emot pga stelhet, ovana osv så är det ju något den bara känner till en början och som brukar avta ganska snabbt.

Jag förstår hur du menar, men känner ett motstånd mot det. Om hästen inte bjuder på det jag ber om så är ngt fel. Jag skulle inte rekommendera att börja ge starkare hjälper i ett sånt fall. Delvis pga det ofta leder till nya spänningar, både hos ryttare och häst.
Jag skulle gå ner på marken och jobba lite på lång lina för att försöka hjälpa hästen att hitta den nya positionen i böjning själv. Om den då inte gör det så hade jag tagit ut en massör eller liknande, eller helt enkelt avvaktat och gett hästen nån veckas semester från såna övningar. Kanske gjort lite trickträning istället ett tag.
Med tålamod så går det säkert så småningom, när hästen är redo.
Jag tror att mkt få hästar spjärnar emot för att de inte vill. Och vill de inte så finns det andra vägar att få dem att vilja än att tvinga igenom det man ber om.
Absolut. Men kan det inte vara bra att variera sådant som hästen tycker är busenkelt och sånt som tar emot lite mer eller blir mer förvirrande? För att det inte ska bli för jobbigt mentalt för hästen så snart man ska gå vidare men att hästen ändå ska få känna sig duktig. Om hästarna bara får göra sådant de känner sig säkra på så kanske risken finns att de blir mindre koncentrerade eller lite bortskämda när man kommer till jobbigare saker? Bara en teori, det kanske beror på hur man rider rent allmänt. :p

Jovisst ska man variera svårighetsgraden. Där är vi helt överens :)
Jag tycker bara att det finns en skillnad mellan att göra nya svårare saker och att göra saker som hästen känner motstånd emot. Jag vill att min häst ska tycka att det är roligt att arbeta med mig, och lära sig nytt, och det gör han. Inget ger mig sån tillfredställelse som att se hans guppande öron totalt fokuserade på mig, och känna hur han är helt fokuserad på att dansa dit jag för.
Känner jag ett motstånd så envisas jag inte, utan försöker hitta nya vägar som tar oss dit jag tänkt mig.

Jag tycker också att skogen är ett bra verktyg, men där är jag paranoid med att inte låsa hästen just för att den ska få en chans att bära "naturligt" jämfört med på ridbanan om man råkar få spänninga på ridbanan som man inte är medveten om och kan jobba bort :p Sen så har jag personligen svårt för skolorna på en väg då jag vill ha hjälp av vägg eller volt. Skogsträning är kanon, men för mig fungerar den inte i rakriktningssyfte, däremot till att allmänt få en hållbar och bärig häst :)
Jag tycker vägkanterna fungerar alldeles utmärkt. Målet är att man ska kunna rida skolorna utan hjälp utav en vägg. visst våra skolor blir bra mycket bättre på ridbanan med hjälp av vägge & lite mer flummiga i skogen. Men träning ger erfarenhet & msan slipar både sig själv & hästen.

Nej nu tror jag inte du hänger med igen! ;) Min frågeställning var ju förutsatt att hästen FÖRSTÅR men inte är villig att göra det man ber om, pga att det känns konstigt, stelt, jobbigt eller dylikt. Att man vet att hästen "kan" (särskilt om det är en häst som redan är en del AR-tränad men har tappat i fysik) och man inte kräver något som den inte orkar eller kan utföra fysiskt men ändå får motstånd.

Det är svårt för mig att svara på då jag inte själv känner hästen. Jag hade nog lagt lite press på den & backat utbildningen lite. först hade jag bett om ett steg & omedelbart avslutat övningen för att dag 2 kanske be om 2 steg & avslutat övningen & dag 3 bara bett om 1 steg, för att dag 4 kanske be om 3-4 steg & sedan dag 5 bara be om 1 steg igen osv.

Jag hade nog varken daltat eller tvingat utan snarare lirkat lite med hästen om jag nu är säker på att den kan & att det inte är någonting annat som förhindrar den att utföra det jag begär. Men jag hade varit noga med att få igenom just det jag vill ha innan jag avslutar, men inte traggla ett helt ridpass dåliga saker som gör både häst & ryttare frustrerade.
Det är oerhört svårt att veta var gränsen går.

A/R brukar jag jänmföra med en dans på en knivegg. En svår konst att hålla sig lagom, utan att dra iväg på vardera håll från knivseggen..

KL

Totola: Håller med om råden du fått från både Spirit och elbereth.
ang. skogen så har jag svårt att förstå resonemanget, att du känner att du kan "ta igenom" bättre genom att hästen får luta sig mot väggar och hörn..... :D visst - det KÄNNS bättre, - just för att den får luta sig. Kanske en tanke som kan locka till att börja stärka den även utan väggar? :)

sen så tycker jag mig se en liten tendens till att du förmänskligar hästen i ditt resonemang om vad den klarar/bör klara. Du skriver upprepade gånger "den kan detta egentligen", den "bör kunna", men "vill inte" osv. Det är nog det största misstaget man kan göra tycker jag, att applicera mänskligt resonemang till hästen. gör du det så förstår jag även din impuls att vilja forcera igenom vissa övningar/rörelser, för då är ju hästen bara "dum" om det är som du skriver.
Hästen varken tänker eller fungerar i de banorna. det är egentligen helt ovesäntligt vad den utbildats i, om den inte utan spänning och motstånd kan fås att utföra en grundrörelse på ett vettigt sätt. då KAN den inte för dagen, punkt slut. Vad anledningen är, ja det kan ju vara millioner olika saker. Förarens otydlighet eller brist på utbildning. Fysiska (som du ju är inne på) hinder. Att hästen "inte har lust" är sällan en av dem.

återigen - då är det upp till föraren att använda sitt kunskaps register om vad en alternativ väg till rörelsen kan vara - som INTE föder spänning och motstånd hos hästen.

du får rent generellt mycket svårt att utföra en korrekt rörelse via att forcera. för med forceringen kommer spänning.

Senast ändrad:

Det här är hur viktigt som helst.:bow:

Måste förresten tillägga att det förmodligen finns tillfällen då man kan kräva mer av hästen, men jag tror att man då måste vara absolut säker på vad man gör, ha absolut kroppskontroll och inte ge omedvetna hjälper, och vara förtrogen med hästen psyke och humör.
Jag anser nog inte att jag är kapabel till det. Det kan bli så fel om man kräver för mkt i fel tillfälle.

Den enda situationen som jag blir "arg" på min häst när jag rider är när han konstrar för "farliga" saker som han är hur förtrogen med som helst. Vi har en pågående konflikt där han inte litar på mig tillfullo när vi rider i naturen eller på okända ställen. Går jag till fots är det helt lugnt, men rider jag blir han mer lättstressad.
Nu har vi kommit dithän att jag måste övertyga honom om att jag är säker på att vi ska dit jag säger, och är då rätt övertydlig med det. Han behöver känna att det inte finns nåt val, eller utrymme för alternativa vägar (som tex att tvärvända och gå hem....)

Kanske var rätt of topic men iaf

Prova att inte BLI arg utan att slappna av o dissa honom i dem lägena. Skritta på lång tygel o sitt o slappna av som en pannkaka.

Ngt gör du ju uppsuttet som han känner- eller vad tror du?

Prova att inte BLI arg utan att slappna av o dissa honom i dem lägena. Skritta på lång tygel o sitt o slappna av som en pannkaka.

Ja absolut. Problemet är att jag blir rädd, eller iaf blev det till i våras. Jag har undvikit att ge mig in i situationer som jag kännt mig osäker på, just för att jag vetat om att jag blir rädd när han blir orolig, och det känner han och blir mer spänd och så stressar vi upp varann mer och mer.
I våras efter en trickträningskurs så hittade jag dock nyckeln när vi lärde oss att stå still och slappna av.
Så nu vågar jag mer och mer för varje dag, och sist var jag helt lugn fast han försökte med sina små test:banana:

KL

Totola: Håller med om råden du fått från både Spirit och elbereth.
ang. skogen så har jag svårt att förstå resonemanget, att du känner att du kan "ta igenom" bättre genom att hästen får luta sig mot väggar och hörn..... :D visst - det KÄNNS bättre, - just för att den får luta sig. Kanske en tanke som kan locka till att börja stärka den även utan väggar? :)

Alltså, det är olika. På min förra häst som "kunde" skolorna bra och var lättsam att jobba med på vägen pga lagom framåtbjudning hade jag inga problem med skolorna längs väg. Men ett halvår innan detta så hade jag bara fått spänningar pga att hästen var ovan att jobba på väg, att då försöka lära in något för hästen relativt nytt samtidigt som man ska lära in att den öht ska lyssna på en väg där den bara är van att gå rakt upp och ner hade varit att tigga om spänningar och förvirring. På hästar som inte kommit så långt/som man inte rider ofta/nya hästar upplever jag det ganska ofta, då jobbar jag hellre med den biten på ridbana och jobbar istället med "ärlig form" och bra avslappning vid uteritter.

sen så tycker jag mig se en liten tendens till att du förmänskligar hästen i ditt resonemang om vad den klarar/bör klara. Du skriver upprepade gånger "den kan detta egentligen", den "bör kunna", men "vill inte" osv. Det är nog det största misstaget man kan göra tycker jag, att applicera mänskligt resonemang till hästen. gör du det så förstår jag även din impuls att vilja forcera igenom vissa övningar/rörelser, för då är ju hästen bara "dum" om det är som du skriver.
Hästen varken tänker eller fungerar i de banorna. det är egentligen helt ovesäntligt vad den utbildats i, om den inte utan spänning och motstånd kan fås att utföra en grundrörelse på ett vettigt sätt. då KAN den inte för dagen, punkt slut. Vad anledningen är, ja det kan ju vara millioner olika saker. Förarens otydlighet eller brist på utbildning. Fysiska (som du ju är inne på) hinder. Att hästen "inte har lust" är sällan en av dem.

Visst kan det vara som du skriver, men då är det en fråga om åsikter, vilket jag ju bad om i tråden :)
Jag ser det inte som att hästen är "dum" däremot ser jag vissa motstånd som olydnad. För även om hästen tycker att något är jobbigt/känns konstigt osv så ska den fortfarande lyda hjälperna. Sen är det givetvis inte hästens "fel" att den är olydig, hästar tänker ju inte på det viset. Men är det något som jag vet inte är skadligt för den eller gör ONT (vilket iofs är svårt att veta till 100%) då anser jag att hästen ska lyssna på mina hjälper, sen får man ha motståndet i bakhuvudet och anpassa träningen till det/hålla koll så hästen inte är ofräsch.

återigen - då är det upp till föraren att använda sitt kunskaps register om vad en alternativ väg till rörelsen kan vara - som INTE föder spänning och motstånd hos hästen.

du får rent generellt mycket svårt att utföra en korrekt rörelse via att forcera. för med forceringen kommer spänning.

Du upplever alltså inte spänningar i inlärningssituationer? Hästar är ju väldigt olika, min erfarenhet är att tyvärr så blir en del hästar nervösa/spända/stressade i nya situationer och vid nya krav som den ännu inte förstår. Eller pga tidigare "felridning"/felhantering eller tränare som inte förstått sig på hästen. Sen hur snabbt den lugnar ner sig tror jag beror mycket på träningen.
Visst skulle jag vilja att det var som du skriver och jag tycker det är mycket bra inställning, är dock fortfarande skeptisk till att det är fullt genomförbart :p

Senast ändrad:

Alltså, vid ridning upplever jag mycket mer sällan dessa situationer och brukar ha lättare för att "lugna ner" hästar mentalt.
Att jag enstaka gånger blir arg på marken kanske är en ovana av att jag tyckt att jag varit för mesig och försökt vara mer tydlig med när hästarna går över mina gränser (vid markhantering). Vid ridning tycker jag det är betydligt lättare att hålla lugnet och vara accepterande :p

Man tar den långa lirkande vägen, och gör inga övningar som sliter på hästen.
Jag hade just en mkt mkt stel häst att ta hand om, efter många års felarbete. Började med besök av chiropraktor, som sedan ordinerade totalt ridförbud i en månad, vilket är väldigt ovanligt.
Började försiktigt med skrittarbete på longerlina, där jag enbart bad honom söka efter en avslappnad framåt nedåt form och en skritt där han gick igenom med hela kroppen.
Att i det läget forcerat tex böjning skulle inte varit bra, eftersom han behövde hitta sin nya kropp och själv lära sig hur det kunde kännas. Jag bara gav lite vägledning till nya positioner.

Det kan jag iofs hålla med om, att man inte ska forcera på hästar som är ofräscha. Men för att gå tillbaka till exemplet som jag nämnde så "vet" jag att hästen är fräsch eftersom jag följt den genom dess historia, den går ua på vetundersökning och är väldigt fräsch och fin enligt ET (den har mao varit ofräsch tidigare bl a sneda höfter, men nu är det länge sedan, så särskilt "för att vara den hästen" är den väldigt fräsch nu) men det hindrar ju inte att den är lite ojämnt musklad och kortare i vissa muskler av att inte vara van att stretcha ut och gå rakriktat efter att inte ha jobbat på det sättet på länge. Massage och stretching är såklart bra som komplement, men är den riktigt bekväm av sig finns det alltid något den kommer känna av till en början, precis som att jag kan känna mig halvdöd efter en halvtimme på gymmet trots att man tagit 10kg som max när man inte tränat på ett tag :p

På min egen häst har vi utbildat oss ihop, och det har tagit 4 år att komma dit vi är nu, där vi håller på med galoppövningar och halva steg. Jag har valt att inte forcera någon gång, eftersom jag inte haft kunskapen att vara säker på att jag gjort rätt. Min erfarenhet är att anledningen till att man måste ge tydligare hjälper ofta är att man ger motstridiga, omedvetna hjälper. Jag har tex länge gjort alldeles för mkt vid öppna, men när jag lärde mig slappna av och ge honom frihet så gjorde han perfekta öppnor.
Min häst har också varit hos såväl massör som chiropraktor, men har har inga som helst låsningar eller problem med sin kropp, och det tar jag som ett tecken på att min filosofi om att skynda långsamt iaf inte verkar ge några problem.

Som sagt så tycker jag absolut att det är vettigt. Jag kräver inget avancerat alls förrän jag "vet" att hästen är fräsch och man känner att grunderna sitter. Men man kan såklart ha olika definitioner om vad som är avancerat, och ibland kanske inte hästen håller med :p
Dock kan det ju ibland gälla VÄLDIGT basics saker som att gå på ett fyrkantsspår utan att börja svänga inåt. Även om HÄSTEN skulle klassa det so avancerat så skulle jag aldrig i livet hålla med! :rofl:

Jag förstår hur du menar, men känner ett motstånd mot det. Om hästen inte bjuder på det jag ber om så är ngt fel. Jag skulle inte rekommendera att börja ge starkare hjälper i ett sånt fall. Delvis pga det ofta leder till nya spänningar, både hos ryttare och häst.
Jag skulle gå ner på marken och jobba lite på lång lina för att försöka hjälpa hästen att hitta den nya positionen i böjning själv. Om den då inte gör det så hade jag tagit ut en massör eller liknande, eller helt enkelt avvaktat och gett hästen nån veckas semester från såna övningar. Kanske gjort lite trickträning istället ett tag.
Med tålamod så går det säkert så småningom, när hästen är redo.
Jag tror att mkt få hästar spjärnar emot för att de inte vill. Och vill de inte så finns det andra vägar att få dem att vilja än att tvinga igenom det man ber om.

Jovisst ska man variera svårighetsgraden. Där är vi helt överens :)
Jag tycker bara att det finns en skillnad mellan att göra nya svårare saker och att göra saker som hästen känner motstånd emot. Jag vill att min häst ska tycka att det är roligt att arbeta med mig, och lära sig nytt, och det gör han. Inget ger mig sån tillfredställelse som att se hans guppande öron totalt fokuserade på mig, och känna hur han är helt fokuserad på att dansa dit jag för.
Känner jag ett motstånd så envisas jag inte, utan försöker hitta nya vägar som tar oss dit jag tänkt mig.

Låter som en väldigt trevlig inställning, och som du kanske förstår så är jag åt det hållet själv men inte i lika hög grad. I högre grad vid ridning än vid arbete för hand, dock kräver jag ändå lydnad jag vill ha en reaktion på mina hjälper. Annars anser jag att jag är inkonsekvent och inte förtjänar en häst som lyssnar :p Men att man anpassar det till vad hästen klarar av.
Kanske får jag lättare en nonchalant inställning från marken för att hästen slipper en ryttare på ryggen och man därmed tycker att hästen borde klara mer, eller iaf inte tycker att den har rätt att protestera på samma sätt utan misstänker att den gör det för att testa pga bristande respekt från marken. Spånar lite :idea:

Liknande trådar

Hundhälsa Tant hund (cockern på min användarbild- då som valp) börjar bli gammal... Hon är 12.5 år, nästan blind av grå starr och inte långt i...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 540
Senast: Kakis
·
Islandshäst Jag köpte min första islänning förra sommaren, och jag börjar väl komma hyfsat underfund med honom nu, men det är en sak som jag inte...
Svar
8
· Visningar
3 249
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Började ridkvällen med dressyr på fina Dunja långöra. Men jag kan inte låta bli att känna att det är något som är konstigt. Hon är så...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 920
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama