Usch vad jobbigt!
Jag har också äldre hundar hemma, men än så länge behövs inga mediciner, bara tillskott. Jag kämpar in i det sitta när det gäller Allt, förutom när det kommer till kronisk smärta av vilken anledning som helst.
Smärtstillande till hundar hjälper för stunden, men är förödande för resten av organen om man måste medicinera livet ut. Man lyckas dämpa smärtan i lederna, men får lever/njursvik eller magproblem istället ju längre tiden går.
Ett större helvete för hunden helt enkelt.
Hade domen från min veterinär varit att jag måste ge smärtstillande till hunden resten av livet så skulle jag bara göra det för att köpa tid, max en månad för att samla styrka och njuta av sista tiden.
Det här med att tappa lite av hörseln och synen när dom blir äldre tycker jag är helt normalt, så länge dom inte påverkas psykiskt och utvecklar rädslor.
Djursjukhuset som vi besöker använder mildare narkos vid tandstensborttagning, den är inte lika djup som vid större ingrepp. Prata med din veterinär vilken narkos dom använder om du bestämmer dig för att ge hunden mer tid.
Stor kram till dig och vovven!