Man behöver ta i beaktning att en veterinär etiskt varken ska eller bör bestämma åt djurägaren. Veterinären bör göra och ska göra det om det är fråga om rena djurskyddsfall, men skalan däremellan är stor.
Väldigt mycket beror på djurägaren själv och hur denne flaggar/kommunicerar ang att fortsätta behandla diverse .
Om man som djurägare är tydlig med veterinären - precis som
@Unafraid redovisar - dvs frågar rakt ut ”hur skulle du gjort/tänkt” ”Jag vill absolut inte riskera att det går för långt och mitt djur blir akut dålig/behöver lida sista tiden” osv så brukar veterinärerna vara till mycket stort stöd ang råd och tankar i min erfarenhet !
Med så gamla djur, dessutom redan med större krämpor och funktionsnedsättningar som din hund, så finns det ju bara ett slut i slutänden inom en ganska snar framtid, och som djurägare måste man då utifrån det ta ställning till hur man själv stället sig utifrån det.
Jag vet hur otroligt jobbigt och hemskt det är! Men man måste.
Och som min kloka veterinär sagt ang gamla djur i livets slutskede :
”Jag har aldrig träffat en djurägare som i efterhand ångrat att den tog beslutet innan djuret hann bli för sjukt och lida, när väl det jobbiga beslutet och den jobbiga stunden är över. Däremot har jag träffat många som i efterhand ångrat att de väntade för länge”.
Jag skulle våga påstå att INGEN veterinär någonsin skulle tycka att det är olämpligt att välja att avliva en gammal hund/katt etc med div krämpor även om läget inte är ”akut” .
Kram på dig och vovve och lycka till på torsdag