Petighet vid inlärning?

Sv: Petighet vid inlärning?

Om du tror att det beror på "olydnad" kanske du kan göra några "ledarskapsövningar" för att se hur hästen svara på dem. Om det funkar bra kanske du får bättre uppmärksamhet och avslappning från hästens sida. Jag har själv en fyraåring som kollar hur vår relation ska vara lite då och då. I en sådan period så gör vi en del "ledarskapsövningar" när vi går från hagen, vilar en stund och sedan tränar vi.

Det är ett bra råd, kan mycket väl vara något där som brister. Borde kanske ta hjälp av en tränare, jag undviker "ren" NH-träning för att jag vet hur lätt det är att göra fel utan att märka det när man jobbar själv :p då försöker jag vara konsekvent i den vardagliga hanteringen istället.

Om du misstänker att det beror på stelhet så kanske det kan vara värt att be någon massör eller equiterapeut titta på hästen så att den inte har låsningar eller något liknande i kroppen. Men det har du säkert redan tänkt på:angel::angel:

Jadå! ;)

Om du tror att hästen inte"har lust" gör något helt annat med hästen några dagar. Lek, lär in konster...Själv klickertränar jag min häst ibland när hon inte har så lätt att fokusera och det blir en stor skillnad. Så jag har även klickern ibland när vi gör böjningar och framåt/neråt och vips kan hon gå många fler steg kvar i formen och koncentrerad.:)

Annika

Klickerträning undviker jag när det gäller riktig träning för att det inte ska bli risk att hästarna "kräver" belöning när man tränar :p men som variation är det guld! :) Även så är ju skogen toppen för att få variation, eller att bara släppa kusarna på ridbanan så dom får busa lite.
Brukar faktiskt försöka träna i lite otippade situationer (när man är i hagen och ska hälsa på hästen t ex) och bara träna ett par steg för tt sen berömma. Hästarna brukar bli positiva när man gör så lite :)

Du har jättebra tips tycker jag, men hur är det med ursprungsfrågan? Skulle du "kräva" något om du vet att det gagnar hästen i längden trots att den inte "vill"? Eller skulle du göra som du skriver här, försöka komma runt det? Annat? :)

Skulle du "kräva" något om du vet att det gagnar hästen i längden trots att den inte "vill"? Eller skulle du göra som du skriver här, försöka komma runt det? Annat? :)

Intressant tråd!

Har klurat en del på detta då jag har en häst som är ganska stel i ffa sina bakben (fd spatt). Jag har, i samråd med veterinär och tränare "krävt" att min häst ska jobba på bättre för att förhindra att han blir ännu stelare. Har jobbat MYCKET (periodvis enbart) med tömkörning och arbete över bommar. Jag pressar korta stunder för att sedan ge MYCKET beröm även om resultatet inte blir perfekt. Huvudsaken är att hästen försöker göra det jag ber om. Dock är min häst inte "olydig" - men det tar emot att vinkla bakbenen. Tror också att det är viktigt att varva det jobbiga arbetet med sådant som hästen är bra på och tycker är kul och att man ger den alla möjligheter att göra rätt.

Ja, rent teoretiskt sett så borde man ju kunna kompensera det jobbiga med roligare arbete och mycket beröm :)
Intressant med åsikter från någon som faktiskt "rehabiliteringsjobbar", blir ju lite annorlunda med en häst som verkligen behöver träningen för att känna sig fräschare.

Du har jättebra tips tycker jag, men hur är det med ursprungsfrågan? Skulle du "kräva" något om du vet att det gagnar hästen i längden trots att den inte "vill"? Eller skulle du göra som du skriver här, försöka komma runt det? Annat? :)

Tack!
Med min egen häst kräver jag en hel del faktiskt. Jag uppfattar det som om att hon först gör motstånd men när hon inte "får" det så slappnar hon av mer och jag kan då få henne mer i form och hon arbetar bättre med sin kropp. Hon blir tryggare helt enkelt. Jag tror mycket på att våga lita till sin intuition så länge man har en filosofi som utgår från hästens bästa. Jag tycker mig känna när det är något på tok som gör att jag inte kan ställa några krav. Om jag inte hade krävt av Vinna att böja sig och söka sig framåt/neråt så hade hon varit mycket mer stel än idag. För mig gäller en blndning av lirkande och krävande. Jag har just haft sju veckors ryggskott:( och ska komma igång med arbetet från marken igen. Behövs det "tvång" för att mjuka upp henne kommer jag att "tvinga" henne. När jag skriver tvång innehåller det inte våld däremot kräver jag att hon lyssnar på vad jag säger. I stället för att bli arg så "låtsas" jag bli arg. Då passerar jag ingen gräns eller tappar humöret.

Annika

Kanske är som du säger, att man bör lyssna på magkänslan. Ofta så märker man ju om hästen faktiskt inte är redo, mentalt eller fysiskt, eller om den har en dålig dag/träningsvärk så man bör ta det försiktigt. Eller kanske man själv har en dålig dag och inte bör kräva mycket därför? :angel: Tror att jag själv är inne på samma linje, men det beror såklart lite på hästen också. Vissa "kan" man inte kräva mycket av för att de inte klarar det mentalt, utan man måste lirka sig till allt, andra "måste" man kräva lite mer av.

Det verkar luta lite åt båda håll, vilket är intressant att läsa! :)

Som sagt - att "kräva" behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man sparkar och drar. Jag ser det snarare som att man har ett mål med en specifik rörelse. :smirk:

Som sagt - att "kräva" behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man sparkar och drar. Jag ser det snarare som att man har ett mål med en specifik rörelse. :smirk:

Ja absolut. Så ser jag det också. Men samtidigt så kräver ju olika hästar olika hjälper, särskilt om de inte "vill" utföra just den rörelsen. Vissa kanske det räcker med att man fortsätter be om det man vill, testar igen med samma grad av hjälper. Andra måste man kanske vara mer "sträng" och tydlig med. Mycket beroende på psyke, uppfostran och tidigare träning gissar jag på.

Men varför "vill" inte hästen utföra rörelsen??

Ofta tycker jag det hjälper det att analysera i detalj: tex har jag haft mkt bekymmer med sluta åt höger i tömkörningen. Varför? Jo, hästen har svårt att ställa & böja åt höger och detta blir extra tydligt när jag positionerar mig på yttersidan (den vänstra) och inte kan "hjälpa" insidan.
För att komma vidare i tömkörningen har jag bara jobbat med ställning och böjning till höger. Bara! När det funkar, ja då kan jag gå vidare och be hästen hålla kvar ställning och böjning även när jag går på yttersidan. När den gör det - då lägger jag till att den även ska flytta längs diagonalen. Å eftergift så fort det blir rätt!!

Hästen har problem med ställning och böjning till höger. Om den inte "vill" ställa/böja till höger när du tränar just den biten, låter du den vara då?
Det är ungefär sådana situationer jag menar.

Hästen har problem med ställning och böjning till höger. Om den inte "vill" ställa/böja till höger när du tränar just den biten, låter du den vara då?

Nej. Han ställer och böjer när jag ber om det men det får ju ske stegvis. Tryck blir ju lätt mottryck..
Hur reagerar din häst på träning från marken då? Eller morotstricket?
Jag har övat rörlighet i hals och kropp med godis varje dag (eller, ja varannan iallafall..) även nu när hästen har vilat.

Nej. Han ställer och böjer när jag ber om det men det får ju ske stegvis. Tryck blir ju lätt mottryck..
Hur reagerar din häst på träning från marken då? Eller morotstricket?
Jag har övat rörlighet i hals och kropp med godis varje dag (eller, ja varannan iallafall..) även nu när hästen har vilat.

Nu gäller inte det här någon specifik häst ("har" egentligen ingen häst för tillfället) utan något jag rent allmänt gått och tänkt på eftersom det alltid brukar vara NÅGOT man stöter på när man ska börja jobba för hand. Även på "fräscha" hästar. Även om man kräver lite så är det oftast mycket annorlunda mot vad de är vana vid.

Din metod/åsikt är alltså att bryta ner träningen eller komma runt den via andra metoder för att aldrig få motvilja? Har jag förstått dig rätt? Om en häst skulle visa motvilja till att ställa/böja även när man tar det från grunden, skulle du då "gå runt" det genom att stretcha t ex, använda andra metoder eller hur skulle du hantera problemet?

Din metod/åsikt är alltså att bryta ner träningen eller komma runt den via andra metoder för att aldrig få motvilja? Har jag förstått dig rätt? Om en häst skulle visa motvilja till att ställa/böja även när man tar det från grunden, skulle du då "gå runt" det genom att stretcha t ex, använda andra metoder eller hur skulle du hantera problemet?

Oj, nu gäller det att hålla tungan rätt i mun.. :angel:

Ja, i princip skulle jag säga att du har rätt så genom att jag gärna bryter ner i beståndsdelar och "förklarar tydligare" vad jag vill. Som jag ser det finns det 2 delar: lydnaden och kroppen. Man kan jobba med båda tillsammans, vilket man oftast gör när man tränar som vanligt. Eller så kan man jobba dem var för sig, vilket kan vara en stor fördel om man har en häst med specifika problem (ja, alltså det förutsätter ju att hästen är någolunda hanterad såklart). Har fått mycket hjälp av hästmassör och veterinär med att rehabilitera min häst och har under perioder jobbat enbart med övningar som hjälper hästen med kroppen.

Å andra sidan kan man träna främst på lydnaden och inte bry sig så mycket om att det blir en perfekt rörelse. En aha-upplevelse för mig var ett par kurser i tömkörning a la spanska ridskolan. Där var steg 1 att få hästen att förstå hjälpgivningen (som blir annorlunda jmf med det "vanliga" sättet att tömköra) och då koncentrerar man sig enbart på lydnaden eller ett korrekt svar på en hjälp - dvs det spelar ingen roll till en början om inte hästen gör en perfekt öppna, bara den ställer åt rätt håll och kliver lite sidvärts. Sedan bygger man successivt på därifrån (inte något konstigt). Men det jag upplevde som en stor skillnad gentemot många (nog de flesta tyvärr :() andra tränare jag haft, var att man hela tiden tog ett kliv tillbaka om något inte fungerade som man tänkt sig. Och funderade på varför!

Jag tycker absolut att man hela tiden måste ställa sig frågan varför det inte funkar. Varför ställer inte hästen igenom? Varför "vill" den inte gå åt sidan? Är det jag som är otydlig eller tar det emot hos hästen?
Tror det är oerhört få hästar som på ren :devil: gör fel..

Om en häst skulle visa motvilja till att ställa/böja även när man tar det från grunden, skulle du då "gå runt" det genom att stretcha t ex, använda andra metoder eller hur skulle du hantera problemet?

Såg inte den där sista frågan..
Det är ju ingen bra idé att försöka ställa igenom en häst genom att dra hårdare men man kan ju inte heller lära en häst att ställa genom att stretcha den...
Man får helt enkelt öva på ställande tygeltag! Renodla hjälperna.

Då tror jag att jag är med. Ponera att hästen faktiskt gör en sak av olydnad (eller kanske snarare testa om den slipper) skulle du då "kräva" svar från hästen?
Det blir ju en olydnad om hästen testar, men samtidigt har den ju en anledning till att den vill testa. Och jag håller med om att man bör ta reda på anledningen, särskilt om hästen är VÄLDIGT "olydig" :p men så känner man ju hästen man håller på med också, vissa är smärttåliga och väldigt lydiga så det är man själv som får se upp med att inte kräva för mycket, andra har inte underkastat sig riktigt eller har mer att slipa på vad gäller lydnaden, och då faller det ju mer naturligt att ifrågasätta om den t ex har träningsvärk.

Ponera att hästen faktiskt gör en sak av olydnad (eller kanske snarare testa om den slipper) skulle du då "kräva" svar från hästen?

Ja. Någon form av svar måste man ju kräva (i de flesta fall..).
Det är inte alltid så lätt att definiera olydnad tycker jag. Min häst stannar ibland ute i skogen och "fryser fast" för att han ser en läskig sten :eek:. Är han olydig då? I strikt bemärkelse - ja. Men jag går ändå inte gå på honom med spöt i det läget. Han kollar in stenen lite och när den visar sig vara ofarlig går han bara vidare.

Men om hästen alltid ska kolla på den där stenen får man säga till, inte nödvändigtvis med spöt, men den ska lita på dig o bara gå.

att den tittar är en sak- att den stannar är en annan.

Nu har jag funderat lite på saken.
Det finns ju ett ordspråk som säger "där våldet tar vid tar konsten slut". I min tappning blir det "Där kraften tar vid tar lättheten/mjukheten slut".

Med detta menar jag att om man försöker få igenom en hjälp genom att applicera mera kraft så producerar man spänningar både hos sig och hästen och förlorar då den mjukhet och frihet som de flesta inom AR strävar efter.
Man kan försöka renodla hjälpen och övertyga sig om att man inte ger någon form av omedvetna hjälper som motsäger den, och man kan upprepa hjälpen. Det hjälper förvånansvärt ofta att bara envisas med samma hjälp flera gånger.

Men som sagt, att förstärka hjälpen tror jag inte är rätt väg att gå.

Såklart finns det också en gråzon där man kan diskutera vad som är en lätt respektive stark hjälp, men det är nog svårt att göra över nätet:p

Med detta menar jag att om man försöker få igenom en hjälp genom att applicera mera kraft så producerar man spänningar både hos sig och hästen och förlorar då den mjukhet och frihet som de flesta inom AR strävar efter.
Man kan försöka renodla hjälpen och övertyga sig om att man inte ger någon form av omedvetna hjälper som motsäger den, och man kan upprepa hjälpen. Det hjälper förvånansvärt ofta att bara envisas med samma hjälp flera gånger.

Men som sagt, att förstärka hjälpen tror jag inte är rätt väg att gå.

Såklart finns det också en gråzon där man kan diskutera vad som är en lätt respektive stark hjälp, men det är nog svårt att göra över nätet:p

Håller med. :bow: Och jag rider inte AR, men ändå! :D

Hästen varken tänker eller fungerar i de banorna. det är egentligen helt ovesäntligt vad den utbildats i, om den inte utan spänning och motstånd kan fås att utföra en grundrörelse på ett vettigt sätt. då KAN den inte för dagen, punkt slut. Vad anledningen är, ja det kan ju vara millioner olika saker. Förarens otydlighet eller brist på utbildning. Fysiska (som du ju är inne på) hinder. Att hästen "inte har lust" är sällan en av dem.

återigen - då är det upp till föraren att använda sitt kunskaps register om vad en alternativ väg till rörelsen kan vara - som INTE föder spänning och motstånd hos hästen.

du får rent generellt mycket svårt att utföra en korrekt rörelse via att forcera. för med forceringen kommer spänning.

Nu vet inte jag exakt vilken hjälpgivning du syftar på:confused:
Tänker så här om jag vill sätta igång till trav så vill jag helst att den lyssnar på att jag bara kniper till med magen. tar den inte det använder jag benen- travar o gör om.
Jag är med på renodling, men om den inte svarar på det- då säger jag hellre till en gång än att jag börja "tjata"

Senast ändrad:

ja DET håller jag med om, inte nöta och inte tjata utan att ngt händer! men man kanske får hitta ett alternativ, dvs "förklara bättre", eller ta igenom via en annan övning - hellre än att tvinga/forcera. det var iallafall det jag var inne på, förutsatte att Elbereth menade detta också.....

Liknande trådar

Hundhälsa Tant hund (cockern på min användarbild- då som valp) börjar bli gammal... Hon är 12.5 år, nästan blind av grå starr och inte långt i...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 540
Senast: Kakis
·
Islandshäst Jag köpte min första islänning förra sommaren, och jag börjar väl komma hyfsat underfund med honom nu, men det är en sak som jag inte...
Svar
8
· Visningar
3 249
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Började ridkvällen med dressyr på fina Dunja långöra. Men jag kan inte låta bli att känna att det är något som är konstigt. Hon är så...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 920
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama