Sv: Petighet vid inlärning?
Det är ett bra råd, kan mycket väl vara något där som brister. Borde kanske ta hjälp av en tränare, jag undviker "ren" NH-träning för att jag vet hur lätt det är att göra fel utan att märka det när man jobbar själv då försöker jag vara konsekvent i den vardagliga hanteringen istället.
Jadå!
Klickerträning undviker jag när det gäller riktig träning för att det inte ska bli risk att hästarna "kräver" belöning när man tränar men som variation är det guld! Även så är ju skogen toppen för att få variation, eller att bara släppa kusarna på ridbanan så dom får busa lite.
Brukar faktiskt försöka träna i lite otippade situationer (när man är i hagen och ska hälsa på hästen t ex) och bara träna ett par steg för tt sen berömma. Hästarna brukar bli positiva när man gör så lite
Du har jättebra tips tycker jag, men hur är det med ursprungsfrågan? Skulle du "kräva" något om du vet att det gagnar hästen i längden trots att den inte "vill"? Eller skulle du göra som du skriver här, försöka komma runt det? Annat?
Om du tror att det beror på "olydnad" kanske du kan göra några "ledarskapsövningar" för att se hur hästen svara på dem. Om det funkar bra kanske du får bättre uppmärksamhet och avslappning från hästens sida. Jag har själv en fyraåring som kollar hur vår relation ska vara lite då och då. I en sådan period så gör vi en del "ledarskapsövningar" när vi går från hagen, vilar en stund och sedan tränar vi.
Det är ett bra råd, kan mycket väl vara något där som brister. Borde kanske ta hjälp av en tränare, jag undviker "ren" NH-träning för att jag vet hur lätt det är att göra fel utan att märka det när man jobbar själv då försöker jag vara konsekvent i den vardagliga hanteringen istället.
Om du misstänker att det beror på stelhet så kanske det kan vara värt att be någon massör eller equiterapeut titta på hästen så att den inte har låsningar eller något liknande i kroppen. Men det har du säkert redan tänkt på
Jadå!
Om du tror att hästen inte"har lust" gör något helt annat med hästen några dagar. Lek, lär in konster...Själv klickertränar jag min häst ibland när hon inte har så lätt att fokusera och det blir en stor skillnad. Så jag har även klickern ibland när vi gör böjningar och framåt/neråt och vips kan hon gå många fler steg kvar i formen och koncentrerad.
Annika
Klickerträning undviker jag när det gäller riktig träning för att det inte ska bli risk att hästarna "kräver" belöning när man tränar men som variation är det guld! Även så är ju skogen toppen för att få variation, eller att bara släppa kusarna på ridbanan så dom får busa lite.
Brukar faktiskt försöka träna i lite otippade situationer (när man är i hagen och ska hälsa på hästen t ex) och bara träna ett par steg för tt sen berömma. Hästarna brukar bli positiva när man gör så lite
Du har jättebra tips tycker jag, men hur är det med ursprungsfrågan? Skulle du "kräva" något om du vet att det gagnar hästen i längden trots att den inte "vill"? Eller skulle du göra som du skriver här, försöka komma runt det? Annat?