Petighet vid inlärning?

Sv: Petighet vid inlärning?

Om du vill att en häst utan motor ska knäa är det logiskt att den lägger av.
en het häst däremot trampar ju på mer o får det då lättare.

När du samlar den måste du bibehålla takten, annars blir det pannkaka.

*En häst som är väldigt lat, kanske stel/omusklad/snedmusklad och inte gärna bjuder till.

Här är min första tanke att hitta framåtbjudning och jobb genom hela kroppen. Hade börjat med longering med framåtnedåtsökning, lagt in lite cavaletti och gångartsändringar.
Uppsuttet i skogen med mkt framåtbjudning ridning rakt fram och övning på stopp/starthjälper.

Om du vill att en häst utan motor ska knäa är det logiskt att den lägger av.
en het häst däremot trampar ju på mer o får det då lättare.

När du samlar den måste du bibehålla takten, annars blir det pannkaka.

Ja, absolut. Det bär dock emot att sitta och *driva, driva* eller lägga till spöt för att hästen inte lyder skänkeln, dessutom måste timingen vara väldigt bra för att man ska hinna återfå/behålla balansen innan den redan brutit av (måste erkänna att min balans blir ganska dålig då, man liksom "faller fram" när hästen gör en tvärinbromsning, och då är det svårt att hinna driva). Något måste man såklart göra, och att hästen inte lyssnar bra för skänkeln hela tiden är ju en inlärningssak, brukar börja med att jobba på det varje ridpass för att det ska sitta när man går över till lite högre krav.

Är sugen att testa med sporrar för att den snabbare ska ta skänklarna och bli lättare att "rama in" när den sladdrar iväg med kroppen. Men det känns som grovt fusk när man normalt sett försöker rida med enbart sits och lår :p

Här är min första tanke att hitta framåtbjudning och jobb genom hela kroppen. Hade börjat med longering med framåtnedåtsökning,

Framåt nedåtsökning sitter mycket bra på den här hästen, särskilt i traven. Problemet är bara att "ta upp" hästen, för ofta blir den så framåt nedåt att den fuskar med baken! ;) (så har den varit i princip hela tiden, har aldrig varit stjärnkikare i traven).

lagt in lite cavaletti och gångartsändringar.

Cavaletti gillar den inte, men det har den övat en del på tidigare. Blir tyvärr snarare rusig (stressad) än får framåtbjudning. Gångartsändringar brukar fungera bättre, halt - trav - halt övergångar kan fungera bra, det är ungefär så jag brukar jobba.

Uppsuttet i skogen med mkt framåtbjudning ridning rakt fram och övning på stopp/starthjälper.

I skogen/vid uteritter är den framåt så snart det gäller trav eller galopp, men det är ju för att det är "kravlöst" till skillnad från när man försöker forma och samla på ridbana. Känns inte som någon idé att rida samlat/med krav vid uteritter, då blir den bara spänd är min tidigare erfarenhet, låter den hellre gå i "fri" form i dålig terräng för att muskla sig.

Men A o O är ju att den går framåt- skit i formen.
Blir den stressad- ja men vad bra- den reagerar o går på framåt- beröm den.

Att lära den att svar framåt går att göra fort.

ingenting funkar om den inte ens gör basics- går framåt av sig själv.

Om den blir stressad tänker jag inte berömma (ursäkta fördomen som kommer här :devil: ) för det är en travare och blir den stressad blir den halvt ostyrbar, skyggar för allt och inget, blir lång och ännu mer sladdrig i formen. I bästa fall kan den t o m gå i bra form "av sig själv" när den blir stressad men mycket spänd vilket inte känns bra alls.. Skulle man träna galoppen i det läget skulle man få en mycket passaktig galopp som inte skulle ge ett sk*t :p
Är den bara lite stressad, precis under gränsen så att säga, då kan den gå mycket bättre även i galoppen och kännas mer lättriden men den är även då mycket spänd. Vill inte uppmuntra det, hur viktig grund det än är.

Lära den svara framåt är något jag försöker mig på i början av varje ridpass, dock är det svårt ibland att förhindra att den "står emot" i vissa lägen, t ex när den tappar balansen. Hinner man med (det kan bli väldigt plötsligt) så driver man givetvis på och det svarar den på om den kan i det läget.

Ska försöka tänka på det iaf att låta den "gå framåt" och inte bry sig så mycket om övrigt till en början. Men jag vill försöka hålla det i balans, inte släppa för mycket på övriga prioriteringar som jag tycker är viktigt = att den inte ska bli för stressad och spänd, försöka hålla hyfsad balans och ram.

Framåt nedåtsökning sitter mycket bra på den här hästen, särskilt i traven. Problemet är bara att "ta upp" hästen, för ofta blir den så framåt nedåt att den fuskar med baken! ;)

Som jag ser det så kan du inte få en korrekt framåt/nedåtsökning med en bra längning av överlinjen om du inte först har en bra framåtbjudning. Längningen får inte bara komma över halsen, utan ska börja med bakbenens kliv framåt och fortsätta hela vägen över ryggen och sen hals/huvud.

Alltså, först framåtbjudning, sen framåt/nedåt. Som du själv skriver så blir annars resultatet bara en framtung häst.

Cavaletti gillar den inte, men det har den övat en del på tidigare. Blir tyvärr snarare rusig (stressad) än får framåtbjudning.

Desto mer anledning att använda cavaletti. Det behöver inte vara komplicerat, räcker med ett par tre travbommar på marken. Blir han stressig så använd energin! Du får lära honom att omvandla det stressiga till energi att jobba med. Han kanske blir stressig av för stora krav, och blir orolig över att sättas in i situationer med cavaletti som han tycker är svårt.

I skogen/vid uteritter är den framåt så snart det gäller trav eller galopp, men det är ju för att det är "kravlöst" till skillnad från när man försöker forma och samla på ridbana. Känns inte som någon idé att rida samlat/med krav vid uteritter, då blir den bara spänd är min tidigare erfarenhet, låter den hellre gå i "fri" form i dålig terräng för att muskla sig.

Arbetet på ridbanan ska vara lika roligt för hästen som all annan form av ridning. Gillar han bättre att vara ute i skogen, så fine, rid där då. Jag tycker det är suveränt att skolrida i skogen.

Det är nog så att vi inte har riktigt samma syn på dressyrträning.

Ska försöka tänka på det iaf att låta den "gå framåt" och inte bry sig så mycket om övrigt till en början. Men jag vill försöka hålla det i balans, inte släppa för mycket på övriga prioriteringar som jag tycker är viktigt = att den inte ska bli för stressad och spänd, försöka hålla hyfsad balans och ram.

Jag tycker att du försöker göra för mkt samtidigt. Mitt råd är att släppa alla föreställningar om balans och ram.
Prio nr ett måste vara kommunikation. Börja där. Fungerar fram och stanna? Öva tills du får en respons som du är nöjd med.
Sen framåtbjudning, hästen ska just BJUDA framåt med en fri aktion.
Öva det i skritt och trav.

Sen är det dags för böjande hjälper, skolor mm med bibehållen kommunikation och framåtbjudning.

Först när det sitter kan du börja fundera på takt, ram och balansering.

Man har MKT igen att ta några steg tillbaka när saker inte funkar som man tänkt sig.

I bästa fall kan den t o m gå i bra form "av sig själv" när den blir stressad men mycket spänd vilket inte känns bra alls.. Skulle man träna galoppen i det läget skulle man få en mycket passaktig galopp som inte skulle ge ett sk*t :p
Är den bara lite stressad, precis under gränsen så att säga, då kan den gå mycket bättre även i galoppen och kännas mer lättriden men den är även då mycket spänd. Vill inte uppmuntra det, hur viktig grund det än är.

Lära den svara framåt är något jag försöker mig på i början av varje ridpass, dock är det svårt ibland att förhindra att den "står emot" i vissa lägen, t ex när den tappar balansen. Hinner man med (det kan bli väldigt plötsligt) så driver man givetvis på och det svarar den på om den kan i det läget.

Totola, som hänt förr så blir jag jätteförvirrad över ditt resonemang och att försöka förstå hur du tänker. ena stunden är du på en oerhörd detaljnivå, och andra stunden så berättar du att hästen inte ens svarar eller bjuder framåt.
jag förstår helt enkelt inte hur du prioriterar eller din "plan" bakom detta arbete du beskriver. vart är den röda tråden? du måste, som axel och elbereth säger, hitta basics och åter basics först. 1) att hästen svarar för hjälper och b) bjuder framåt. SEN kan vi tala om balans och finjustering inför svarandet på hjälper osv. Om du blandar så mycket som dina beskrivningar ger bild av, så tro fanken att du har en stressad häst som inte förstår?

Ja, absolut. Det bär dock emot att sitta och *driva, driva* eller lägga till spöt för att hästen inte lyder skänkeln, dessutom måste timingen vara väldigt bra för att man ska hinna återfå/behålla balansen innan den redan brutit av (måste erkänna att min balans blir ganska dålig då, man liksom "faller fram" när hästen gör en tvärinbromsning, och då är det svårt att hinna driva). Något måste man såklart göra, och att hästen inte lyssnar bra för skänkeln hela tiden är ju en inlärningssak, brukar börja med att jobba på det varje ridpass för att det ska sitta när man går över till lite högre krav.

Är sugen att testa med sporrar för att den snabbare ska ta skänklarna och bli lättare att "rama in" när den sladdrar iväg med kroppen. Men det känns som grovt fusk när man normalt sett försöker rida med enbart sits och lår :p

Håller med axel och elbereth. du är all over the place och prioriterar inte grunderna utan försöker blanda allt, vilket leder till varför du har problem med hästen som blir stressad och förvirrad, och ställer de frågor du ställer i denna tråd.

Senast ändrad:

Jag tycker att du försöker göra för mkt samtidigt. Mitt råd är att släppa alla föreställningar om balans och ram.
Prio nr ett måste vara kommunikation. Börja där. Fungerar fram och stanna? Öva tills du får en respons som du är nöjd med.
Sen framåtbjudning, hästen ska just BJUDA framåt med en fri aktion.
Öva det i skritt och trav.

Sen är det dags för böjande hjälper, skolor mm med bibehållen kommunikation och framåtbjudning.

Först när det sitter kan du börja fundera på takt, ram och balansering.

Man har MKT igen att ta några steg tillbaka när saker inte funkar som man tänkt sig.

Fram och stanna fungerar bra (kan iofs bero på vilka hjälper/vilken utrustning man använder, men det *går* oavsett, bara man rider utefter detta) den tar inte ansvar för att hålla ett tempo man bett om men det är inget jag egentligen kan begära i nuläget eftersom jag snarare ber den stanna/sakta av när jag märker att jag tappat koll på kroppen. Skulle jag istället be den gå framåt så skulle den göra det.

Tror att prio 1 just nu måste vara inramning, att gå på det spår jag bett om och med den teknik jag ber om. Jag kommer inte ihåg den som så "svår" som den är nu (för mig) men då red jag den ju å andra sidan mer regelbundet. Just nu känns det som att den slingrar sig som en orm, även om man bara tänkt rida rakt fram. Eftersom jag inte känner att jag har en stadig sits och tydliga sits- och vikthjälper så vill jag befästa "ramen" innan jag ens ber om en bättre trav och galopp. Olika personer har olika prioriteringar och även olika prio på olika hästar, och på just denna häst känns det som att rakriktning bör vara prio nr. 1 tills det sitter och därefter gå över till lydnad, takt tempo.

Totola, som hänt förr så blir jag jätteförvirrad över ditt resonemang och att försöka förstå hur du tänker. ena stunden är du på en oerhörd detaljnivå, och andra stunden så berättar du att hästen inte ens svarar eller bjuder framåt.
jag förstår helt enkelt inte hur du prioriterar eller din "plan" bakom detta arbete du beskriver. vart är den röda tråden? du måste, som axel och elbereth säger, hitta basics och åter basics först. 1) att hästen svarar för hjälper och b) bjuder framåt. SEN kan vi tala om balans och finjustering inför svarandet på hjälper osv. Om du blandar så mycket som dina beskrivningar ger bild av, så tro fanken att du har en stressad häst som inte förstår?

Jag rider basics, inget avancerat och med betoning på det som det känns som att hästen (och jag) behöver. Just nu är det också en omställningsperiod eftersom jag är van vid att hästen reagerar på ett sätt men den har ridits på olika sätt och troligen blivit annorlunda i sin reaktion mot hjälperna. Balans och "finjustering" är viktiga bitar, och förhppningsvis kan man få dom gratis när andra delar sitter men i mitt huvud är det viktiga bitar. Framförallt balans då eftersom det har med tekniken att göra. Samlingen bryr jag mig inte nämnvärt om mer än att hästen ska vara hyfsat "eftergiven" för annars blir den halvt omöjlig att rama in.

Håller med axel och elbereth. du är all over the place och prioriterar inte grunderna utan försöker blanda allt, vilket leder till varför du har problem med hästen som blir stressad och förvirrad, och ställer de frågor du ställer i denna tråd.

Tack det var ju, mycket *ehm* givande.

Balans och "finjustering" är viktiga bitar, och förhppningsvis kan man få dom gratis när andra delar sitter men i mitt huvud är det viktiga bitar. Framförallt balans då eftersom det har med tekniken att göra. Samlingen bryr jag mig inte nämnvärt om mer än att hästen ska vara hyfsat "eftergiven" för annars blir den halvt omöjlig att rama in.

ja det är viktiga bitar, och de går inte att uppnå förrän hästen svarar och lyder för hjälperna först och främst.
Om hästen inte svarar för skänkel framåt eller för förhållning bakåt. Hur kan du då hitta en ram och en balans? Det är ju att börja från helt motsatt ände att försöka få till dessa innan den tar grundläggande hjälperna. Vilken utbildningsskala följer du rent allmänt, om du resonerar som du gör - att du övar lydnad för hjälperna i början av ett pass, sen lägger ned detta och övar ram och balans.? osv osv? Jag förstår verkligen inte, det du förklarar är som japanska för mig i fråga om tänk och utbildnings sekvens. Har du ingen tränare som hjälper dig?

Det är svårt att förklara när du inte sett hästen/ridit hästen och vet historiken så att säga, jag har nog haft ganska luddiga beskrivningar pga att jag utgått från att hästen var ungefär som för 1½ år sen, men nu när den varit ute på foder har den blivit ganska annorlunda. Men det jag kallar "personlighet" sitter kvar ;)

Om vi säger såhär - om hästen inte går dit jag vill eller sladdrar fram och tillbaka med kroppsdelar (det är ingen konsekvens i det heller så man kan märka något mönster, ena sekunden kan den trycka till höger och nästa till vänster) så ser jag det som ett allvarligt "fel". Givetvis måste den lyssna på mina hjälper för att jag ska kunna förbättra det, men JAG i min tur måste hitta de knappar som kan hjälpa hästen att få bättre struktur och bli "stadigare". För allt jag vet kan det ju även vara jag som gör att den går så. Att rida den framåt hade varit en lösning om det inte gjort hästen ännu slingrigare (missförstå mig inte nu, jag försöker rida hästen framåt till en viss grad, men att rida framåt i sig verkar inte hjälpa).

Känns som att diskussionen blivit knasigt vinklad, det är inte så att jag känner att jag behöver hjälp med den här hästen, jag bara motionsrider den till den (förhoppningsvis snart) ska åka till nya ägarna. Jag har alltid haft svårt för den här hästen men när jag red den regelbundet och man hade tid och motivation till att träna den metodiskt och efter hästens villkor och verkligen befästa mina signaler, då hade jag betydligt lättare att rida hästen. Nu har jag inte tid och motivation att skola hästen eftersom den ändå kommer bli annorlunda riden hos nya ägarna. Det var bara tänkt som ett exempel för att det är intressant att höra era åsikter/teorier om tillvägagångssätt på olika typer av hästar :p

Eftersom jag inte känner att jag har en stadig sits och tydliga sits- och vikthjälper så vill jag befästa "ramen" innan jag ens ber om en bättre trav och galopp. Olika personer har olika prioriteringar och även olika prio på olika hästar, och på just denna häst känns det som att rakriktning bör vara prio nr. 1 tills det sitter och därefter gå över till lydnad, takt tempo.

Men lydnaden kommer väl först:confused:

Hur kan ramen ersätta bristande vikt och sitshjälper som du skriver:confused:

Jag förstår inte.

Kanske om man ska vara helt ärlig, är det bättre att du INTE jobbar så mycket med den, om den varit "annorlunda" riden nu länge och kmmer att bli det även hos nya ägarna så kanske du bara förvirrar den stackaren:confused: Kanske ska du bara motionera den helt enkelt under den här tiden? Bara en tanke, det låter lite knepigt när du beskriver det, men jag kanske missuppfattar?

Det jag menar är väl att JAG måste träna mig på att ge en tydlig ram om det ska vara någon idé att rida den överhuvudtaget :p dvs vara tydligare med sitsen. Hitta hästens knappar. Sen måste hästen acceptera att det faktiskt går att gå med en ram för det verkar den ha glömt bort :rofl:
Att bara motionsrida är det jag gör nu, men om jag inte jobbar med en "grund" i taget i början av varje pass är det ingen idé att rida öht för då skulle det se ut som slingrig flängridning och det är det jag inte vill rida.

Du kanske har rätt, men jag tycker samtidigt synd om hästen om den inte får motion och hinner tappa kondisen, för den tycker det är pest och pina med träningsvärk! ;) man vet ju inte hur hårt/lätt de nya ägarna kommer rida (eller vilken kondis de utgår från att hästen har) så det känns bäst att försöka behålla en grundkondition så den inte får en chock.

Lydnaden sitter redan *egentligen* mao den har en hyfsad grundlydnad och den förstår grundhjälperna, sen kan man behöva vara tydlig (insisterande? förtydliga?) om det är något den tycker är svårt, förvirrande eller jobbigt vilket ju är helt förståeligt. Det mesta är nog snarare en inlärningsfråga både från min och hästens sida, att hästen ska förstå mina hjälper och att jag ska kunna ge hjälper som hästen förstår. När jag t ex ska trava så vill jag inte ha en flängtrav. Det gör inget om hästen drar iväg till en början, jag bad den ju gå framåt, men sen ska den inte ÖKA eller svänga åt något håll. Det gör den för att den tappar koordination och/eller balans. Det är väl lite av en lydnadsfråga, men jag brukar sakta ner och börja om och hoppas på att övergångarna ska göra den starkare så man slipper flängtrav.

Jaja, som sagt så blev det här ett sidospår, för det är inget problem som jag känner att jag vill/behöver ha hjälp med. Det är en intressant häst, väldigt lärorik, särskilt för mig eftersom den blottar verkligen ALLA mina brister! :D :devil:

Senast ändrad:

När jag t ex ska trava så vill jag inte ha en flängtrav. Det gör inget om hästen drar iväg till en början, jag bad den ju gå framåt, men sen ska den inte ÖKA eller svänga åt något håll. Det gör den för att den tappar koordination och/eller balans. Det är väl lite av en lydnadsfråga, men jag brukar sakta ner och börja om och hoppas på att övergångarna ska göra den starkare så man slipper flängtrav.

Men där skulle jag nog inte jobba så mycket utan snarare bara försöka var i balans och balansera upp hästen med halvhalter och vikt. Bara så gott det går med tanke på omständigheterna.

Klättra och kliv omkring i naturen så behåller den sin kondition och får styrka, det är ju helt rätt tänkt att inte låta den tappa allt så att den sen kanske överansträngs. Men å andra sidan måste ju de nya ägarna ta reda på vilket skick hästen är, om de är seriösa.

Ett litet tillägg: När man väl tagit sig igenom den långa processen med att försöka ge hästen en ram/struktur/bättre teknik, då säger det bara *poff* så har man HELA hästen på plats, bogar, bakbensteknik, ryggaktivitet, you name it. Man märker otrolig skillnad. Men eftersom den har så svårt för det så är det något man måste vara insisterande på, är man inte väldigt tydlig så tycker den såklart att det är mer lätt att gå som den vill. De två (?) st tränare jag sett rida hästen har fått gå igenom precis samma process innan de fått resultat, även de genom att hjälpa hästen mycket och vara "insisterande". Kommer man väl till det läget och den fortfarande har ork kvar att jobba i det läget så blir allt annat mycket enklare. Man måste liksom lyckas fånga upp hela hästen med sitsen, vilket är svårare på en häst som knappt själv har koll på sin kropp.

Senast ändrad:

Jag har som regel att aldrig rida ut ensam och måste alltså anpassa mig till uterittssällskap, annars hade jag bara ridit ut för jag håller med om att det nog skulle vara bättre träning i nuläget.
Jag har testat "balasera upp" - och halvhaltsvarianten, men hästen är i för dålig ram och balans och koordination för att kunna lyssna på halvhalterna. Antingen blir det ett tvärt avbrott (samma sak där, jag kan inte straffa honom för att han lyssnar på en förhållning) eller så slingrar den, eller så blir det motsatt effekt - att den ökar pga att den tycker förhållningen "stör". Man märker på hästen att det inte är pga olydnad utan att den verkligen inte har balansen och kroppskontrollen just då för att lyda. Sitter jag bara och försöker balansera upp så blir det status quo, men som sagt så kan det ju vara pga att jag inte har tillräckligt bra balans i det läget.

Det är svårt att förklara när du inte sett hästen/ridit hästen och vet historiken så att säga, jag har nog haft ganska luddiga beskrivningar pga att jag utgått från att hästen var ungefär som för 1½ år sen, men nu när den varit ute på foder har den blivit ganska annorlunda. Men det jag kallar "personlighet" sitter kvar ;)

Om vi säger såhär - om hästen inte går dit jag vill eller sladdrar fram och tillbaka med kroppsdelar (det är ingen konsekvens i det heller så man kan märka något mönster, ena sekunden kan den trycka till höger och nästa till vänster) så ser jag det som ett allvarligt "fel". Givetvis måste den lyssna på mina hjälper för att jag ska kunna förbättra det, men JAG i min tur måste hitta de knappar som kan hjälpa hästen att få bättre struktur och bli "stadigare". För allt jag vet kan det ju även vara jag som gör att den går så. Att rida den framåt hade varit en lösning om det inte gjort hästen ännu slingrigare (missförstå mig inte nu, jag försöker rida hästen framåt till en viss grad, men att rida framåt i sig verkar inte hjälpa).

Känns som att diskussionen blivit knasigt vinklad, det är inte så att jag känner att jag behöver hjälp med den här hästen, jag bara motionsrider den till den (förhoppningsvis snart) ska åka till nya ägarna.

Nu har jag inte tid och motivation att skola hästen eftersom den ändå kommer bli annorlunda riden hos nya ägarna. Det var bara tänkt som ett exempel för att det är intressant att höra era åsikter/teorier om tillvägagångssätt på olika typer av hästar :p

jag tycker väl iochförsig att bakgrunden i detta fallet är lite oviktig och att det är hur den uppför sig NU som man avgör hur man tränar den beroende på hur den uppför sig.
att den slingrar på rakt spår har väl med dålig bjudning och ev. styrka att göra, sånt försvinner ju med lite ökad styrka/balans, vilket den får om den tillåts gå fram och hitta bjudningen lite avdramatiserat i skog och mark, snarare än att sitta och fibbla med smådetaljer innan den a) lyder hjälperna och b) bjuder.

Jag har en helt annorlunda bild av dig i fråga om hur jag tänker runt utbildning på en häst som du beskriver, det är nog bara att konstatera. Vi får nog helt enkelt dra ett streck runt det konstaterandet :D

jag tycker väl iochförsig att bakgrunden i detta fallet är lite oviktig och att det är hur den uppför sig NU som man avgör hur man tränar den beroende på hur den uppför sig.

Ja, det är iofs sant. Men det är svårt att förstå hur och varför om man inte upplevt det själv för det blir så luddigt när man ska beskriva :p

att den slingrar på rakt spår har väl med dålig bjudning och ev. styrka att göra, sånt försvinner ju med lite ökad styrka/balans, vilket den får om den tillåts gå fram och hitta bjudningen lite avdramatiserat i skog och mark, snarare än att sitta och fibbla med smådetaljer innan den a) lyder hjälperna och b) bjuder.

Om man tänker bjudning som framåtbjudning i dess rätta bemärkelse och inte BARA ta i extra i uppförsbackar eller när det kommer till trav och galopp, då tror jag faktiskt det är kört att rida till det på uteritter. Den väljer att gå i sakta skritt, speedar man på skritten (särskilt vid uteritter) så blir den passaktig och med mycket dålig kroppskontroll. När den själv får välja hur den ska gå så tar den ett mycket sakta tempo i nedförsbackar och terräng. Därav att jag tidigare skrev att den verkar behöva ett relativt sakta tempo i skritten, åtminstone till en början, för att kunna hålla ihop sin kropp, ha koll på sin kropp. Träna upp styrkan är såklart viktigt, det håller jag med om. Hur mycket styrka man nu behöver för att gå rakt fram/på stora volter i skritt och göra enstaka travövergångar :crazy: trava cavaletti vid longering har jag funderat på.
Men som sagt så är det väl egentligen inte smådetaljer jag fifflar med utan helheten. Det är lite allt eller inget.

Jag har en helt annorlunda bild av dig i fråga om hur jag tänker runt utbildning på en häst som du beskriver, det är nog bara att konstatera. Vi får nog helt enkelt dra ett streck runt det konstaterandet :D

Hur tänkte du då om man får fråga? ;)

Det är som sagt rätt bra(??) att hitta såna här hästar som man själv tycker är "svåra", ska man öht rida dom så krävs det att man skärper till sig och tänker till :p

Liknande trådar

Hundhälsa Tant hund (cockern på min användarbild- då som valp) börjar bli gammal... Hon är 12.5 år, nästan blind av grå starr och inte långt i...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 540
Senast: Kakis
·
Islandshäst Jag köpte min första islänning förra sommaren, och jag börjar väl komma hyfsat underfund med honom nu, men det är en sak som jag inte...
Svar
8
· Visningar
3 249
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Började ridkvällen med dressyr på fina Dunja långöra. Men jag kan inte låta bli att känna att det är något som är konstigt. Hon är så...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 920
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama