Jag har en vän som haft ett ganska långt äktenskap med en kvinna som han säger har personlighetsstörning 301. (Dom skildes för ca tio år sedan). Han hittade den sjukdomsbeskrivningen någonstans någongång och såg att det stämde men han har inte papprena kvar. Jag har googlat och hittat en massa om personlighetsstörningar men inte om just den. Är det någon som vet hur jag ska hitta information??? Han säger att hon härskar framförallt genom att provosera sin partner, sina barn och ibland någon annan. Den provoserad blir arg - såklart, och säger kanske en del dumma saker och så kan hon anklaga denna för det. Hon tål överhuvudtaget inte att hennes familj visar egen vilja och har egna idéer, då måste hon återta kontrollen på detta sätt. Dom har en trettonårig son tillsammans och han mår mkt dåligt av detta. Bl a fick han svårt att äta. Ett par mornar då jag var hos honom och hans pappa så klev jag upp tidigt, växkte honom och erbjöd honom frukost i helt neutral ton. Då åt han, inte precis någon hälsokost men till ex en vanlig ljus macka med smör och ett glas nyponsoppa och det är ju bättre än inget. Jag har aldrig försökt fostra honom -har ju ingen orsak till det! Och jag bestämde mig för att om han tackade nej så skulle jag inte säga något om det och jag berömde honom inte heller för att han faktiskt åt utan låtsades som ingenting. Pappan sa att det är typiskt så det är - då andra bjuder går det bra att äta. Nu påstår mamman att sonen skulle vara psykiskt sjuk fast han inte är det. Han är ruskigt skoltrött och lider av spänningarna hemma och mellan pappa och mamma och mamma och hennes nye man. Han får raseriutbrott mot sin mamma för att hon är som hon är, men det är en normal reaktion från en tonåring som vill vara fri. Hon har kopplat in barnpsyk och fått en ovanligt dum överläkare där på sin sida. Hon påstår nu att sonen är sjuk än fast det är hon som är det. Därför undrar jag hur jag ska få tag i info om den där diagnosen. Jag tänker försöka skriva till barnpsyk än om jag har liten tro på att dom kommer att bry sig om vad jag säger. Pappan säger att överläkaren där inte ens bryr sig om vad skolans rektor och läraren säger. Mamman är mkt smart och vältalig och förstår hur hon ska spela sitt spel.