ÄGG!!!!!!! Min son har varit enormt petig med maten. Han åt INGEN frukt och INGA grönssaker........Har aldrig gjort......
Han ville äta pasta, köttbullar, potatis, potatisbullar choklad och kanske nått mer men inet mycket alls. Absolut inte oren mat .
Svårt att komma åt.
Men ägg innehåller otroligt mkt nyttigheter, mineraler, vitaminer, fetter, proteiner. Så lägg ner enrgi på att få honom att äta ägg så behöver du inet bry dig så mkt mer om sånt.
Min är mkt bättre nu. Jag gjorde honom matlagningsintresserad. Han fick välja en grönsak och en proteinkälla. Första gången valde han på torget en abergin och en hel fisk i fiskbilen (mer spännande än konsum).
Sen skulle han bjude oss på middag och jag ska upp det han bad om och han stoppade in det i fisken, han kryddade den och han bevakade den när den låg i ugnen.
Spänningen var enorm. Han vågade smaka på aberginen och konstaterdae att den var äcklig men fisken var god när den var full med lök om man slapp äta löken.
Han VÅGADE smaka, det var ju det som var hela grejen.
Nu när min är större så vet jag vad som är så hemskt med nya grejor, han kan prata. Han är rädd, rädd för om det är farligt, om det kommer att göra ont att äta det, om man dör....DVS djupa starka känslor.
En annan gång fick han välja en påse djupfrysta grönsaker, han hällde upp vattnet i en kastrull, saltade, hällde i grönsakerna och bevakde dem.
Sen kryddade vi på hans taallrik med typ ett halvt kilo smör och då lärde han sig att allt som har smör på sig blri godare.
Så nu äter han blomkål och broccoli och han suger på apelsinklyftor och kan tom tycka att det är gott med bladen på kronärtskocka. Banan kan han oxå äta om han är sjukt hungrig.
Soppor är kul tycker han om han får göra dem själv. Spagettisoppa med ivispat ägg är finemang.
Så mitt tips är att få honom delaktig i matlagning, inet bara delaktig utan få honom att känna sig som kökschef. Låt honom förstöar mat med 1 dl peppar, och 1 hekto salt, han gör det bara en gång
Dricka.....Min dricker inet mjölk men han älskar choklad och jag vill få i honom mjölk så allts¨å dricker han oboy (som är det värsta jag vet). I början var det lika delar oboy och mjölk och sen kunde vi normalisera det alteftersom månaderna gick.
Han blir sjukt dålig i magen av alla sockrade drycker, saft, läsk etc men lightgrejor går bra.
Han dricker gärna vatten dock.
Så för att få i din som vatten acceptera blandningar av saker han gillar och minska ner efterhand med slutmålet 3 månader bort.
Låt honom själv få blanda och mixtra och testa.
Man måste ge honom en anledning att vilja dricka vattenet. Annars är de ju inet med i projketet.
I min sons fall så pratade vi om skelletmat, vad som hände om man inet matade skelletet med mjölk, hur det kunde brytas. Han fattade allvaret och ansträngde sig.
Med att laga mat själv så måste man ju assistera, Min son har kass finmotorik, kan inte knäppa knappar tex och är absolut inte betrodd att skära saker med vass kniv (vilket dottern varit betrodd med sen hon var 4) men man ska få honom att känna sig som the boss.
Att få omvärlden att tro? Mina barns farfar som träffar sonen 2 ggr i veckan tror fortfarand einte att han är autistisk. Men det är som det är, han är glad, jag är glad. Han får tro vad han vill. Ge dig inet på omöjliga projekt.
En bra tanke.
Om du pratar med en idiot, se till att den inet gör detsamma.