Påverkar finanskrisen dig som planerar handla ny hopphäst?

L

Legacy

De senaste åren har priserna stigit rejält på hoppästar och det vekar ju som att ägarna får sina hästar sålda. Tror ni att priserna går nedåt nu då kanske fler väljer att vänta med sina nya hästköp?

Sv: Påverkar finanskrisen dig som planerar handla ny hopphäst?

Nej, antagligen inte.
De riktigt bra hopphästarna finns det väl alltid folk som har råd att köpa.
Snarare att priserna sjunker på de som inte är så bra. Tex de som kostar runt 50000 kr, många lånar ju för att köpa häst och kanske väljer att avstå just pga konjunkturen.

Nej det tror jag inte de riktigt bra hästarna har alltid köpare. Mig påverkar det inte eftersom vi aldrig skulle få tanken att låna till en häst det ska betalas kontant!

Jag stod mitt uppe i ett hästköp när finanskrisen var som värst upphettad av media osv. Det påverkade dock inte mig då vi inte tog lån för att köpa. Det enda var att mina aktsier sjönk massor dagen innan vi plockade ut lite pengar därifrån (jag hjälpte till med pengar för jag ville oxå känna mig delaktig än att bara få saker av pappa hela tiden) , så det blev mindre pengar över än vad som var tänk. Men vad säger man, pengar är bara pengar :angel:

Jag höll på att köpa hopphäst mitt i det. Så vi tog en rejäl chansning och prutade rejält mycket och trodde inte alls dom skulle acceptera budet, men efter två dagar sa dom ja och vi vart faktiskt förvånade. Trodde att som skulle försöka höja priset åtminstone 10-15 000, men vi hade tur och det var nog tack vare att hästpriserna håller på att gå ner.

dom allra bästa hästarna kommer nog inte att sjunka så mkt i pris, men däremot så syns det ju redan på hästmarknaden att priserna är på väg neråt. Kolla bara in på radannonserna här på buke eller på hästnet så ser ni redan där att priserna ligger lägre.

Flera bekanta har sagt att det är svårt att få hästar sålda nu och jag har själv prutat ordentligt på en häst utan problem.

Nja, de riktigt bra har som sagt alltid köpare.Säger som Miss Sixty, skulle inte låna för att köpa en häst. Mamma tycker väl att ska man köpa en häst ska man ha pengar till den ;). Vi har köpt alla mina hästar utan att låna.

Sen är det ju inte heller alla som har flera hundratusen undanlagda på ett konto. Då måste man ju ta ett lån.;)

Tycker faktiskt priserna har varit väldigt låga hela året. Tycker det är tråkigt att lovande unghästar säljs så billigt men det är ju som sakt svåra tider att sälja häst i.

Nej det tror jag inte de riktigt bra hästarna har alltid köpare. Mig påverkar det inte eftersom vi aldrig skulle få tanken att låna till en häst det ska betalas kontant!

Du sitter ju i en lycklig sits men det är nog fler som inte har det så bra o som får ta lån för att ha råd med en riktigt bra häst.

*kl*

Tror snarare att det är de som INTE lånar till häst som kommer lugna sig nu. De som köper kontant har ofta pengar ivesterade, vilket gör att mkt har sjunkit i värde. De som lånar kommer nog passa på nu när ränta sjunker.

För övrigt är denna finanskris så uppblåst och överdriven det bara kan bli...

delvis kl

Är både med dig och mot det su säger...

I Sverige ÄR krisen överdriven! Dock är det många länder som är helt bankrupta.... (ex. Island mfl) måga andra länder ligger dåligt till (USA, tyskland, japan, mfl) Dock är Sverige inte en av dem....enligt folk som vet ska detta vara den värsta krisen någonsin, värre än andra världskriget och sen som var -92 (rätta mig om jag har fel om årtalet)

Visst kommer det förr eller senare påverka oss också, men sålänge man har investerat penga i något (häst, hus, mark) är man "säker", det man inte sålt har man inte förorat på. Så allt som inte är "förslitningsvara" (ex bil, tv, m.m) är det ingen fara med, för vi kommer förr eller senare ut ur krisen.

så det där med att man ska sitta på sina kontanter är bullshit.... de kommer inte bli värda något om det blir en riktig kris, tyvärr
I sverige finns det en lag på att man alltid får ut 25 procent av det man har på banken....
alltså har man 1 miljon i dagsläget, så blir det bara 250 000 om det vill sig illa till. DET är att förlora pengar.

Visst har priserna gått ner, men tror bara det är en reaktion som inte är helt befogad för tillfälet. Iallafall när det bara handlar om handel innom landet, men det är ju helt klart en annan femma om man handlar/säljer utomlands.

De riktigt bra hästarna kommer det alltid finnas köpare till. Som det sett ut i alla kriser fram tills nu har det ju faktiskt blivit så att "de rika" har fått ännu mer pengar och "de i mellan klassen" har helt plötsligt blivit "de fattiga"

vill bara göra en liten ändring på mitt förra inlägg!

"Visst har priserna gått ner, men tror bara det är en reaktion som är helt obefogad för tillfälet"

Såg att det blev lite konstigt formulerat:o

Javisst, men nu pratade jag ju om mig :p. Hur det är med lån och sånt vet jag faktiskt inte, är inte så insatt. Vi har gjort så att vi inte sparar i fonder längre just för såna här tillfällen.

Jag som håller på att sälja häst tycker att det märks. Jag har en häst med Ok meriter och som vad jag tycker ligger rätt i pris, men det är väldigt svalt intresse överhuvudtaget.
Den ligger inte i högsta prisklassen.

Jo iofs:p Jag fattar inte ett skit om denna finanskris, vet inte ens varför det existerar haha.

Precis så har det varit för mina bekanta som säljer häst oclså, trevliga hästar som har presterat okej. Ligger i "mellanprisklass" och det är väldigt få som ringer och är intresserade.

Nej har inte märkt något alls. Letar häst nu, i den höga prisklassen. Det finns lika mkt hästar till salu, de är lika dyra som de alltid har varit och vi kommer antagligen få ta ett lån till att köpa.

Jag var också av den åsikten förut att man bara skulle köpa häst om man hade kontanter till det. Men varför det egentligen? Så man ska "straffas" med att få köpa en sämre häst bara för att man inte har lust att vänta och spara pengar i fem år för det? Bättre att låna, köpa den fina hästen direkt och betala av på lånet i fem år:idea:

Jag var också av den åsikten förut att man bara skulle köpa häst om man hade kontanter till det. Men varför det egentligen? Så man ska "straffas" med att få köpa en sämre häst bara för att man inte har lust att vänta och spara pengar i fem år för det? Bättre att låna, köpa den fina hästen direkt och betala av på lånet i fem år:idea:

Sant, sant.
Förutsatt att man kan betala lånet så finns det ju inget som hindrar en, för jag tycker som du. Orka spara i massa år och sen köpa häst, då kanske man hinner tröttna.
Däremot skulle jag aldrig låna typ 700 papp för en häst :p

*kl*
tror att priserna påverkas mkt av att många har börjat importerar hästar som de planerar att sälja.
Många av dessa hamnar ju i "mellanklassen" prismässigt eftersom köparna till hästar i den högre divisionen kräver mer resultat vilket "kleti o pleti" inte kan fixa.

Jag tror det är svårare att sälja en svensk häst av "gammal god stam" som är väldigt väl grund utb. o välriden men som har sina begränsningar men ändå räcker till 8alla e ju trotts allt inte GP ryttare) än en ny imp. häst med flashig stam som är "tokig o med mkt arbete på" eftersom människor lever med drömmen om att hitta en stjärna som man lyckas ta fram o sälja för mkt pengar. Det skulle i många fall vart bättre att välj den första för den andra är för svår el. liknande men så tänker inte folk...

Tror finanskrisen påverkar relativt lite, tror tex. att vintern är påväg påverkar mer isf. plus de jag skrev först. nov-feb är ofta dötider, jul är påväg, mörkt o kallt osv.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 614
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering