Passlöpen på VM

turbofling

Trådstartare
Känner mig lite förvirrad efter passlöpet i går (4:de omgången). Hur fungerar det med tiderna och sånt. Är det så att det är tiden för den som vinner racet som räknas och den andra som räknas bort? Hurblir det då för de som är ensama i sitt race? Sen skulle det vara intressant att höra vad ni har för kommentarer kring det som hände med Mjölnir, varför gick han inte in i startboxen? Var det med flit eller ville han verkligen inte?

Sv: Passlöpen på VM

Alla tider räknas, dvs alla godkända löp. Oavsett om man vinner eller inte.

Inför sista löpet ledde Mjölnir med en hundradel över Thor. Han hade alltså alla fördelar av att inte bjuda på ett draghjälps-race till då han kunde riskera en omvänd ordning.

Passridning är till stor del taktik, är min kommentar..

Ok, då vet jag reglerna. Läste i gästboken på VMs hemsida och funderade på hur mkt Magnus S skulle tjäna på att inte starta sitt lopp. Om han nu inte ville det, kan man inte då välja att stå över sista racet, eller får man inte det?

Vill bara tillägga att jag inte är på ngns sida. Satt så att jag såg inte vad som hände mer än att Mjölnir inte gick in. Funderar bara på hur mkt det går att påverka utgången av slutresultet genom att agera på olika sätt och vad reglerna säger.

Man kan säga att man är nöjd och avstår efter vilket löp som helst, för att spara hästen. Eller man kan välja att bara starta de sista löpen.

Men man har också rätt att låta konkurrenten stå i startboxen den maximala tiden ut (tror det är tre minuter nu, på min tid var det TIO, det var JÄTTELÄNGE att försöka hålla en passhäst både lugn och förberedd :eek: ) för att sedan avstå i sista sekund, frivilligt eller för att man verkligen inte får hästen in i boxen.

Det tillhör spelets regler, liksom.

*knapp lån*
Kan passa på att fråga varför Magnus Lindqvist fick en varning för osportsligt beteende? För jag tror att det hade något med passlöpen att göra?

Han uttalade offentligt att det var fegt av Magnus S att inte möta honom i sista löpet, hörde inte ordagrant men något mindre artigt skrek han säkert så de i början på banan borde hört.

Tim (vid målet)

Med tanke på att Thor alltid har varit första häst över mållinjen i en duell, vilket alla som följt ekipaget under deras karriär vet. Vilket troligtvis även Magnus S vet.

Så om det var feghet, taktik eller rent av så att Mjölnir verkligen vägrade att gå in i startboxen det lär vi aldrig få veta.

Jag har iallafall utsett min mästare!

Silverkedjan skrev:
Men man har också rätt att låta konkurrenten stå i startboxen den maximala tiden ut (tror det är tre minuter nu, på min tid var det TIO, det var JÄTTELÄNGE att försöka hålla en passhäst både lugn och förberedd :eek: ) för att sedan avstå i sista sekund, frivilligt eller för att man verkligen inte får hästen in i boxen.

Det tillhör spelets regler, liksom.

Magnus och Thor gick in i startboxen först och då har den andra ryttaren bara 30 sek på sig att få in sin häst om jag tolkar FIPO rätt:

"When starting boxes or autamated starting machines are used all riders are allowed 2.0 minutes to bring their horses in to a start box; the start sould be performed not later than 30 seconds after the first horse has entered its start box. If a rider doesn´t succseed in this time limit, he is disqualefied from the specific run"

/Malin

jag tyckte också att speakern sa 30 sekunder.

Det här är ju svårt att diskutera utan att det går över gränsen till förtal, det är ju svårt för oss att veta hur Magnús tänkte där (om det inte är någon här som är nära vän till honom förstås)

Men det var nog bra länge sen som Mjölnir vägrade gå in i en startbox...

Äsch, tänker inte ens börja, men nog tycker jag att det var Magnús, snarare än Magnus :smirk: som stod för det osportsliga, även om han inte bröt mot några regler!

Förtal och förtal. Min kompis, kompis jobbade i insläppet på passbanan med att tex. hjälpa till att leda in hästarna i startboxarna, men Magnus S hade bokstavligen sagt ifrån all hjälp. Och att människan som stod där och skulle hjälpa till inte alls förstod vad dom höll på med, efter Mjölnir var lugn som en filbunke.

Osportsligt betende, visst, men det finns inget som säger att man inte får göra så. Dock var det väldigt lyckat att dom hamna i samma löp, ibland är de bra trist att reglerna säger si och så. Annars hade de nog blivit en annan grej.

Dåligt betende tycker jag däremot en av holländarna visade prov på efter sitt passlöp som misslyckades. Dock till viss del förståelse, då det var riktigt dåligt att han inte fick någon tid på sitt första och bästa löp. Men det var inte hästens eller hjälmens fel, sånt gillar jag inte men förstårligt att han vart besviken!

Tror inte att det var en holländare utan en islänning.
Dagen efter kom han med en officiell ursäkt som speakern läste upp.

Vad gjorde han? (Med hästen och/eller hjälmen?)

I ett av löpen visade det sig att tidtagningen inte fungerade och han fick då rida om löpet, men då blev det inte ett giltigt löp.
Då blev grabben (Young Rider) så besviken och arg att han tog av sig hjälmen och drämde den i marken flera gånger. Hästen blev rädd och blev dragen rätt ordentligt i munnen.
Detta såg hela publiken.....

Valdimar Bergstað red ett utomordentligt bra lopp (trots, eller kanske tack vare en helt egen stil) i andra löpet på speedpassen (efter att galoppera sig igenom det första löpet). Men tidtagningen fungerade inte och loppet kunde inte godkännas. Han fick naturligtvis en chans till att rida, men han väldigt villiga häst Feykivindur frá Svignaskarð slog upp och galopperade.
Valdimar tappade humöret helt och kastade hjälmen i backen, tog upp den och kastade den igen. Hästen blev rädd för hans beteende och hoppade bakåt och han ryckte mycket arg och irriterat i tygeln. Allt medan han filmades (det visste han förmodligen inte) och det visades på den stora skärmen. Folk började bua och en hästskötare hastade fram och tog ifrån honom hästen.

Dagen efter läste speakern upp en ursäkt från honom där han bad om ursäkt till laget, publiken, sina föräldrar och framförallt sin underbara häst. Ursäkten togs emot med applåder.

/Malin

Sv: Minnen från VM

Mycket osportsligt beteende av Magnús Skulason, han borde ha fått varningen istället! Han vart dessutom erbjuden hjälp att få hästen in i startboxen.
Må bästa man vinna...???

[/QUOTE]Det tillhör spelets regler, liksom.
Utan att lämna synpunkter på detta speciela fall vill jag ändå undra om dåligt sportsmanship hör till spelets regler? Det finns också en publik man har ansvar emot och vi som satt på läktarna och väntade på en rafflande finalfight blev lurade på konfekten :mad:
Man kan ju också spekulera hur lagandan påverkas av sådant här, man representerar ju Sverige som nation också och det totala resultatet är jag övertygad om förbättras om man hjäper och stötar varandra.
Synd också att den som skulle ta med svenska fanor glömde dem, vi hade tydligen bara en till skillnad mot andra nationer :eek:

För övrigt var det ett intressant och roligt VM, tack alla funktionärer som ställde upp för oss i publiken :)

Rolle på Österlen, som var ledig för en gång skull :D
Islandshästar på Lösdrift

Freyr skrev:
Magnus och Thor gick in i startboxen först och då har den andra ryttaren bara 30 sek på sig att få in sin häst om jag tolkar FIPO rätt:

"When starting boxes or autamated starting machines are used all riders are allowed 2.0 minutes to bring their horses in to a start box; the start sould be performed not later than 30 seconds after the first horse has entered its start box. If a rider doesn´t succseed in this time limit, he is disqualefied from the specific run"

/Malin

De höll på betydligt längre än 30 sek, det var många turer och volter och jag hann ringa ett samtal :P

Alldeles oavsett så har ju ingen gjort något otillåtet utan helt enkelt utnyttjat de regler som hör till spelet.

Ger man sig in i det får man tåla det ;)

Tim
(som var tvåa i passlöpen på SM-96, slagen av just M.S. :cool: )

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 160
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 899
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII