partbreed arab?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anna_Fransiska
  • Startdatum Startdatum
ja :love: tyvärr har jag ingen bild som visar hans rätta sida. jag ångrar så i efterhand att jag inte tog fler.
men jag fick inte min digitalkamera förräns det var för sent :cry:
Men han var fin. och charmig. *sakna*
(fast pssst...jag blev riktigt less på han första månaden när han vart lite bökig och så stor..men det gick över med tiden ;) )
fast det handlar om hans personlighet, som jag fastnade för.
sen råkade han va av den korsningen bara.

inte en aning.
min häst va född 1993.
jag vet inte när hingsten avelvärderades. min häst påstogs vara född via tjuvbetäckning och jag fick felstavning på hingstnamnet. (Kinsen)
(se annat svar)

visste inte ens att man brukade avelsvärdera korsningshästar?!

Nej, man brukar inte göra det men det händer. Jag tror att man får avelsvärdera vilken hingst som helst vid specialrasavelsvärderingarna. Därmed inte sagt att det kan bli en "ras" av det. Det har visats en hingst för palominoavel tex för något år sedan. Minns också en korsning mellan halvblod och connemara (tror jag, blir osäker nu).

Med "söta korsningsponny" citerade jag en annan tråd som var uppe här för ett par månader sen. Vill minnas att hästen hade okänd stam och att hennes enda kvalitet var att hon var söt och ville bli mamma :smirk:

..däremot så skrev jag även att jag kunde tänka mig att ta en ny avkomma efter den hingsten OM det var med samma sto som min förra avkomma, så det blev ett helsyskon ;)
vilket då betyder att det även var just det stoet som funkade bra med just den hingsten.
Nu är du helt fel ute.. hingsten och stoet har EN avkomma (din trevliga), men du kan omöjligt veta att nästa blir en kopia av din.. vad gäller temperament, exteriör..o.s.v, troligtvis inte!!!

Generna spelar ofta *spratt* med avkommorna då det inte är bevisligen bra avelsdjur som passar ihop.. det krävs ett stort antal avkommor med samma linjer för att kunna utröna de genetiska utfallen från just *de individerna* för att kunna säga att *de ger BRA avkommor*.. sällan får man helsyskon som verkligen är HELSYSKON!

glöm bara inte att tex halvblodshästar faktiskt i grund och botten är korsningar själva.
Var vad jag kommenterade..

Men en mycket målmedveten korsning. Inte bara vad som helst med vad som helst. Är lite trött på det där "halvblod är korsning", ja men som sagt målmedveten. (Kanske inte riktat mot dig men mot andra som har det som försvar)

nej, jag är inte fel ute.
jag förstår absolut vad du menar.
och visst kan det alltid blir helt olika individer.
men chansen finns att det kan bli ett bra resultat.

en välplanerad fölis med mkt bra stam kanske inte alls blir så bra som trott. det är ju samma där. man kan ju aldrig veta

Nej , jag blev lika förbluffad när jag såg att det fanns en del korsningar avelsvärderade....
Även om Partbred Arab i sig kanske skall räknas som "ras" men det tycker jag personligen beror på vilk araser som ingår i en Partbred Arab

Jag vet inte men hör med ARAB....de vet.
Arabblodet måste ju verifieras på något sätt och är det inte verifierat hos hingsten så .....

Ja, jag håller med och tillhör en av de hingstägare som sållar...

Vi har en reggad som partbreed arab, Hbl/Arab :D men ser ut som en kraftig arab.

Sedan har vi egentligen en till sådan men han är reggad som svensk ridponny tror jag! kanske fick han inte kallas partbreed arab för han är korsning fjording/arab :p

Så seriös korsningsavel har jag inget emot.

hbl/arab korsningar är en mkt trevlig kombination tycker jag. Har haft en sådan och sett flertalet.

Har också sett en del. Vissa av dem kan ju registreras som "äkta" halvblod också, tex de som har Mustang som far eftersom han är (var?) godkänd för halvblodsaveln. Vet ej hur det är med arabston som betäcks med godkända halvblod, om deras avkommor automatiskt kan räknas som halvblod. Araben är ju en av förädlarraserna inom halvblod.

Vår La Diva hade kunnat få grå hbl papper också ;) däremot inte gröna pga av att hingsten inte var godkänd för hbl avel. Hon är efter en arabhingst(azir) och modern är hbl(trofé~marino~ciceron).

Mustang lever han ff?!

Han är då iså fall en bit över 30år i så fall!! Vilken häst!! Vi har ju en avkomma efter han :love:
Vet att han har några "hbl" efter sig bla en som numera står på grans naturbruksskola.

Vet inte om han lever än, det var därför jag skrev var inom parentes. Har inte förra årets eller årets hingstkataloger heller. Någon annan som vet?

Mustang har jag sett på hemmaplan en gång. Tyvärr vinter och svinkallt + skymning men ändå!

Jodå, den får visst reggas som Partbred Arab, men den är kanske reggad i ASRP innan Regeringsrätten (ja, så långt gick det!) beslöt till ARAB's fördel (framför ASRP, som gärna reggade ALLt tidigare, bara de fick in pengar och då reggade allt med arab som "okänd härst" trots att de visste om att det var Partbred araber och i vissa fall t.o.m. RENA araber!) i ARAB.

Alla hästar som innehåller MINST 12,5% verifierat arabblod får reggas som Partbred Araber.
Och numera SKALL föreningar som får in reg.ansöka där pappan eller mamman är ren arab skicka över dessa handlingar till ARAB enligt beslöt från Regeringsrätten.
Andra arabkorsningar är ju klart upp till var och en.
Men ARAB's Partbred Arab register är ju ett av de biliigaste och mest tillförlitliga eftersom jag vet med vilken rigoriös kunskap och erfarenhet det besitts på ARABs kontor.

Mustang ox lever inte längre.

Arabston som betäcks med annat än rena araber (vojne, vojne :eek: ) och får avkommor....givetvis skall dessa avkommor reggas i ARAB's Partbred Arab register!! Var annars :smirk:

Azir är inte godkänd för halvblodsaveln, och därför hade Du istället fått fulla papper på Din häst om Du reggat den som Partbred Arab i ARAB's Partbred Arab register! Och till en billigare summa än Du sannolikt fått nu i ASVH!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 934
Senast: mamman
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar