partbreed arab?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anna_Fransiska
  • Startdatum Startdatum
han e godkänd vilket ja själv har kollat upp!
då kan de inte vara lögn! o vem har sagt att ja ska använda fölet till nåt speciellt!? ingen, ja ska bara ha den till vanlig ridning! behöver ingen superhäst till de ändamålet.

Kincsem är INTE godkänd!!! Han är "bara" avelsvärderad = tillåten att använda i allmän avel. Godkänd är nåt helt annat!!! Just det tycker jag ägarna är lite luriga med i sin annons...antingen förstår de inte bättre själva eller så ljuger de rakt upp o ner.

Kincsem kommer alltså ALDRIG att vara med i Hingstkatalogen, där bara de *godkända* hingstarna står med.

Jag tror inte heller att han kommer få så många ston. Han har ju inget att tillföra. Han har ju inte ens nån "rolig" färg! Han är bara klumpig och ful.

Och avkommorna, var ska man regga dem då? Som part bred arab allesammans? Man kan ju inte ens se att det är arab i honom! Tror knappast att arabsto-ägarna kommer att välja honom som fadershingst till sina avkommor!

anade att det var han,
jag har ägt en avkomma efter honom vid namn Caztor.
Caztor va 75% travare och 25%arab, ca 175 cm hög.

anade att det var han,
jag har ägt en avkomma efter honom vid namn Caztor.
Caztor va 75% travare och 25%arab, ca 175 cm hög.
ok... hur va den hästen då??

lite svår,,,(inte i alla situationer dock)
men det hade inte med stammen att göra utan med uppfostran.
min häst köptes som 2 åring, var med om en transportolycka då han särades från sin mor samma dag han köptes.
därefter placerades han på lösdrift tills ca 7 års ålder.
iof väldigt fin hage, men hanteringsmässigt var sådär.
så han var rätt ohanterad. han lånades ut vid 7-8 års ålder och då började han stå på stall. denna tjej hade hästen ett par månader men sen fick jag ta över honom som min egen.
då var det småsaker som att leda till och från hagen som krävdes uppfostran och ridningen krävde sin sin del.
han hade stått på bakbenen med flertalet som provat. Ioch med att han var såpass stor var han lätt lite skrämmande för vissa. och bökig i hanteringen. men efter ca ½ år fick jag ordning på honom. Så han var lättlärd och klok. En tränare sa att det var en mkt smart/intelligent häst.
Han kund elätt öppna hagarna med handtagen och gå ut. I boxen öppnade han boxen så den fick kedjas fast ett par månader innan han lärde sig. han fick aldrig panik, var väldigt harmonisk i paniksitationer. En otroligt personlig och trevlig häst för dom som regelbundet höll på samt red honom. Kan man säga enmanshäst kanske, även om han iof var snäll hanteringsmässigt sedan. Saknar honom jättemkt. En av dom bästa individer jag haft och göra med.
Otroligt vacker. Det kom bland en välkänd person som har hand om tävlingshästar som ville absolut veta vad han hade för stam. Denna födde upp dyra tävlingshästar. Blev riktigt chockad av att höra vad det var för korsning.

lite svår,,,(inte i alla situationer dock)
men det hade inte med stammen att göra utan med uppfostran.
min häst köptes som 2 åring, var med om en transportolycka då han särades från sin mor samma dag han köptes.
därefter placerades han på lösdrift tills ca 7 års ålder.
iof väldigt fin hage, men hanteringsmässigt var sådär.
så han var rätt ohanterad. han lånades ut vid 7-8 års ålder och då började han stå på stall. denna tjej hade hästen ett par månader men sen fick jag ta över honom som min egen.
då var det småsaker som att leda till och från hagen som krävdes uppfostran och ridningen krävde sin sin del.
han hade stått på bakbenen med flertalet som provat. Ioch med att han var såpass stor var han lätt lite skrämmande för vissa. och bökig i hanteringen. men efter ca ½ år fick jag ordning på honom. Så han var lättlärd och klok. En tränare sa att det var en mkt smart/intelligent häst.
Han kund elätt öppna hagarna med handtagen och gå ut. I boxen öppnade han boxen så den fick kedjas fast ett par månader innan han lärde sig. han fick aldrig panik, var väldigt harmonisk i paniksitationer. En otroligt personlig och trevlig häst för dom som regelbundet höll på samt red honom. Kan man säga enmanshäst kanske, även om han iof var snäll hanteringsmässigt sedan. Saknar honom jättemkt. En av dom bästa individer jag haft och göra med.
Otroligt vacker. Det kom bland en välkänd person som har hand om tävlingshästar som ville absolut veta vad han hade för stam. Denna födde upp dyra tävlingshästar. Blev riktigt chockad av att höra vad det var för korsning.
du anar inte hur skönt de e att läsa de du har skrivit här... ja har fått så mkt negativ respons... min häst är oxå en me ett mkt bra psyke o är inte lättskrämd...
har du sett bilderna på honom?
hur kommer de sig att din häst var så stor? hingsten e ju bara 157 i mkh... stor mamma kanske..
vet inte riktigt vad ja ska skriva, men tycker du att de e ett mkt dåligt val av hingst??? ja tycker inte att de spelar nån roll om han har grova ben el lite sånna småsaker. ok, kanske han inte har jordens finaste stam, men din häst blev ju fin! lite trist att han fick en dålig start bara... :bow:

det var första gången jag såg hur hans pappa såg ut via den bilden du länkade här. så jag visste inte hur han såg ut innan, förutom att han hade liknande färg/tecken som min.
"Min" häst mor var ca 155-158 cm så varför han blev så stor vet jag inte. Men det har nog med ngn generation bakom, säkerligen på moderns sida som kom igenom.

jag kan dock ej svara på hurvida det är att avla på denna hingst. delvis för att jag igentligen inte vet så mkt om honom och delvis pga att jag aldrig träffat denna hingst i verkligheten.

När jag fick min häst var det fel namn uppgivet på stammen, så det var med efterforskning jag fick reda på den rätta hingsten. Den andra hästen existerade inte som stog skriven.
Fick höra att min häst kom till via tjuvbetäckning, men självklart var ju inte fallet så. (fick jag reda på i efterhand).

Jag har bara träffat på min avkomma. Och jag var helt galen i honom. hade han inte vart så stor (jag är väldigt kort) så hade jag aldrig sålt honom. Jag gillade hans personlighet och hans extriör. Jag gillade hela honom.

Vet du hur dom andra avkommorna blev? han ska ha fler än 2 avkommor.

det var första gången jag såg hur hans pappa såg ut via den bilden du länkade här. så jag visste inte hur han såg ut innan, förutom att han hade liknande färg/tecken som min.
"Min" häst mor var ca 155-158 cm så varför han blev så stor vet jag inte. Men det har nog med ngn generation bakom, säkerligen på moderns sida som kom igenom.

jag kan dock ej svara på hurvida det är att avla på denna hingst. delvis för att jag igentligen inte vet så mkt om honom och delvis pga att jag aldrig träffat denna hingst i verkligheten.

När jag fick min häst var det fel namn uppgivet på stammen, så det var med efterforskning jag fick reda på den rätta hingsten. Den andra hästen existerade inte som stog skriven.
Fick höra att min häst kom till via tjuvbetäckning, men självklart var ju inte fallet så. (fick jag reda på i efterhand).

Jag har bara träffat på min avkomma. Och jag var helt galen i honom. hade han inte vart så stor (jag är väldigt kort) så hade jag aldrig sålt honom. Jag gillade hans personlighet och hans extriör. Jag gillade hela honom.

Vet du hur dom andra avkommorna blev? han ska ha fler än 2 avkommor.
den sista ja vet om föddes förra året... ska se om ja hittar de... o en annan han betäckte va kallblod.. den blev black typ. de ska finnas på en annons här på bukefalos, 2 annonser, som heter just partbreed arab. där finns bilder!

nu såg jag dom bilderna.

han har tidigare avkommor oxå. men jag har inte förstått hur många. har har ej inte jättemånga, men säkerligen några till. Min vart inte registrerad.

nu såg jag dom bilderna.

han har tidigare avkommor oxå. men jag har inte förstått hur många. har har ej inte jättemånga, men säkerligen några till. Min vart inte registrerad.
ok, men de e ju inte tvunget att registrera väl?
efter att du haft en avkomma efter honom, tycker du då att han e så värdelös som hingst? ja vill ju tänka gått om alla hästar... har du läöst vad några andra skrivit?? om hingsten, som typ att han t.o.m har en tråkig färg...

nej det är inget tvång att registrera då iaf.
min va född 1993. Men det är dock bra att göra detta iochmed att hästen får begränsade möjligheter till tex tävling annars. Nu va inte min häst ngn direkt tävlingsindivid pga att han togs så sent. Men kapacitetn och möjligheterna hade han (främst hoppning) då han med lätthet hoppade över allt i hans väg. Nu hoppade vi inte honom mkt alls. Men med sina första hoppförsök med ryttare tog han lätt 1.10 och han var löshoppad runt 1.30. Men vi ställde inte så mkt krav på honom eftersom han var så sent tagen.

Att han inte har kanske den bästa extriör har jag läst tidigare. Därför vore det nog bra att titta på hingsten och se han live, hur han rör sig och hur han är. Och därifrån få sin egen uppfattning. Jag skulle inte betäcka min nuvarande sto med honom nej, Men det är för att mitt sto inte skulle passa med en sådan typ av häst.

Men att skriva att man inte betäcker med ngn hingst pga dennes färg tycker jag är väldigt klantigt skrivet.

jag tycker inte min avkomma var en värdelös häst. Det enda jag önskat vore att han vart bättre tagen från start. men nu vart det inte så. Jag kan ju säga att jag utan tvekan hade betäckt om det stoet som var min hästs mor, med samma hingst igen iaf. För att få ett helsyskon. ;-)
Modern var rent vbl iof.

nej det är inget tvång att registrera då iaf.
min va född 1993. Men det är dock bra att göra detta iochmed att hästen får begränsade möjligheter till tex tävling annars. Nu va inte min häst ngn direkt tävlingsindivid pga att han togs så sent. Men kapacitetn och möjligheterna hade han (främst hoppning) då han med lätthet hoppade över allt i hans väg. Nu hoppade vi inte honom mkt alls. Men med sina första hoppförsök med ryttare tog han lätt 1.10 och han var löshoppad runt 1.30. Men vi ställde inte så mkt krav på honom eftersom han var så sent tagen.

Att han inte har kanske den bästa extriör har jag läst tidigare. Därför vore det nog bra att titta på hingsten och se han live, hur han rör sig och hur han är. Och därifrån få sin egen uppfattning. Jag skulle inte betäcka min nuvarande sto med honom nej, Men det är för att mitt sto inte skulle passa med en sådan typ av häst.

Men att skriva att man inte betäcker med ngn hingst pga dennes färg tycker jag är väldigt klantigt skrivet.

jag tycker inte min avkomma var en värdelös häst. Det enda jag önskat vore att han vart bättre tagen från start. men nu vart det inte så. Jag kan ju säga att jag utan tvekan hade betäckt om det stoet som var min hästs mor, med samma hingst igen iaf. För att få ett helsyskon. ;-)
Modern var rent vbl iof.
skönt att veta, ja tackar så mkt för din hjälp o för att du, inte som andra, inte har gnällt o kallat mig korkad o egoistisk... hade vatt kul att få fortsätta prata me dig...

Nu lånar jag Din knapp...men svar till ALLA är det..
Kincem är INTE godkänd för arabavel, utan han är avelsvärderad som "övrig ras".

Njae...Zeb är ju inte reggad som Partbred Arab, så jag misstänker skarpt att hans avkommor inte går att regga som Partbred Araber....även om de innehåller 12,5% arabblod.
Hör med ARAB...

Det står också i utlåtandet - "rek. INTE för avel"
Det säger en hel del tycker jag.....

här är några bilder på "min".
TYVÄRR har jag raderat nästan alla bilder, för dom är gamla! och jag hittade ingen bra alls. Men det är ett "hum" bara. Tyvärr önskad ejag att jag kunde visa upp ngn bättre bild som visar mera han. Han är finare IRL.

bild 1
bild 2
bild 3
bild 4

nä jag förstod det :smirk: ........
att han inte var godkänd för arabavel!

visste inte ens att man brukade avelsvärdera korsningshästar?!

Det står också i utlåtandet - "rek. INTE för avel"
Det säger en hel del tycker jag.....

Precis. Vad jag förstått ska det vara rätt ordentligt allvarligt när de skriver något så konkret som ''Rekommenderas inte för avel.''

Själv tycker jag att det finns på tok för många på under medelmåttshästar, ofta de som är buskavlade.

Nä, fram för avelsgodkännande för ston med vetja! :D

vad är en medelmåttshäst för dig?
dom som inte tar en blå-gul rosett alltid?? ;)

Fast jag kan nog hålla med henne.
Ang. avelsgodkännande för ston.
Tänk så mycket skitmärrar som skulle försvinna då.

Tror att många hingstars undergång är beroende på att dessa har fått just för mycket skräp att betäcka.

AM

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 934
Senast: mamman
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar