partbreed arab?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anna_Fransiska
  • Startdatum Startdatum
Ja faktiskt! :o :eek:

Jo tack det har jag nu lärt mig... hästen är ju snäll så.. super bra! Undrar om man inte kan få folk att överta hästens biljett till italien.. *morr*

Det sorgliga är att det verkar komma upp såna här trådar hela tiden.

Antingen har de en varmblodstravarmärr som är så söt och snäll och dom vill ha en kopia, eller så har dom en korsningsponny som längtar efter att få föl :smirk:

Och när hela världen inte delar deras entusiasm är vi dumma och elaka :angel:

Som om inte världen redan översvämmades av hästar som ingen vill ta hand om (förutom Italien) :smirk:

Sen måste jag hålla med den (var det du?) som skrev att hingsthållaren också har ett visst ansvar för vilka ston denne låter hingsten betäcka!

..Sen måste jag hålla med den (var det du?) som skrev att hingsthållaren också har ett visst ansvar för vilka ston denne låter hingsten betäcka!
Det var jag som skrev (och håller fast vid) DET!

glöm bara inte att tex halvblodshästar faktiskt i grund och botten är korsningar själva.

Humelibumlan & Görel..
Jag har följt även den tråden, men giddes inte svara där.. jag 'suckar högt' i det tysta ibland :crazy:

*Nickar instämmande*

Det är just det där med att man har en fd. travare som ju är jättesnäll att rida... sen att den inte dög på travet eller har några gångarter eller något annat att förärva spelar ingen roll.. den är söt och är hingsten snäll så är det ju perfekt!

Denna trådskapare startade en annan tråd under trav, som tyvärr tagits bort, och trots att vi var fler som hävdade motsatsen... var hon övertygad om att hennes sto hade GULDKANT och var väl värd att avla på ut stam sunpunkt! :crazy:
Hästens stam lämnar mycket övrigt att önska.. :(

Men visst, för min del får hon gärna betäcka sitt sto... Om hon sätter sig ner och söker en hingst som kompliterar hennes sto och tillför avkomman något! Inte nå J***a buskhingst av blandras som är snäll... Sånt gör mig vansinnig! :devil:

Ja! Och det betyder ju att det är helt ok att betäcka en totalt stamlös före detta travare som inte har en enda merit att uppvisa inom något område, förutom att den är söt... med nått J****a misstag till hingst (hoppas jag?), vars mor med rätta heter Miss Sibylla (travarblod) och kommer ur en totalt värdelös modeslinje? :devil:

Snälla du... tänk först tala sen... :angel:

i ren allmänhet vill bara poängtera att jag inte nämnt nånstans att "Kincsem är världens finaste" i tråden, utan att jag gillat min fd avkomma. Jag fick veta att min häst var efter denna hingst långt efteråt. Jag förespråkar inte att denna hingst är bra i aveln, utan bara att jag fått en trevlig avkomma.

glöm bara inte att tex halvblodshästar faktiskt i grund och botten är korsningar själva.
Näedå, men med grunden OCH botten så blev de en EGEN ras med utvalda förfäder.. dessutom hårt & selektivt utvalda som avelsdjur även IDAG *gudskelov* ;)

Jag har väl aldrig uttryckt att jag är emot korsningar :confused:

Mitt eget sto har en svenskfödd pappa, mamma från Danmark, morfar född i Polen, mormorsfarfar från Frankrike, mormormorfar från Västtyskland, och i botten på detta ett oldenburgssto :D

Så det var därför jag inte hittade tråden!

Blev väldigt nyfiken ;)

Precis, har man ett sto som inte har de bästa kvaliteerna ska man väl inte "göra det hela värre ;)" med en korsningshingst som är snäll...

Jag har känt väldigt trevliga ridhästar vars mamma varit travare, men de har varit efter kvalitetshingstar som Gaspari, Cyrano och Dragon!

jag tänkte på "sin söta korsningsponny",,,
Vilket jag inte riktigt vet hur jag skulle tolka det.
Inlägget var inte illa menat på ngt sätt, bara ett svarsinlägg.

Jag har nämligen själv en buskavkomma så att säga (inte avlat själv).

Pappan är ett halvblod, icke godkänd. är nu valack.
Mamman är en liten welshponny, jag vet rasen men inte namnet. För dom hade alldeles för många ston för att hålla reda på namnen.

visst är det oseriös avel (bla att ej hålla koll på namn och dylikt!) Men avkomman blev det inget fel på direkt och det är ändå en buskavelshäst....

o va e de för fel på grova ben?
:eek: Ska du verkligen avla?

ja har en del bilder på honom o ja tycker att han ser ut som en vanlig häst...
Vilken tur, han ser ut som en vanlig häst! Alltså kan man avla på honom, det är väl det viktigaste kriteriet att han ser ut som en vanlig häst, eller... :confused:

o vem har sagt att ja ska använda fölet till nåt speciellt!? ingen, ja ska bara ha den till vanlig ridning! behöver ingen superhäst till de ändamålet.
Och till vanlig ridning behövs absolut ingen hållbar, exteriört korrekt häst, dit duger vad som helst bara det ser ut som en häst. :confused: Sen kan du vara säker på att du kan behålla hästen resten av livet? Eller att det inte blir något som helst problem att sälja hästen till ett varaktigt hem? Grattis!

Nu låter jag säkert elak som dragit dina påståenden på sin spets men det kanske behövs. Visst, all avel är en chansning men om man använder så bra grundmateriel som möjligt från början har man större chans att få ett bra resultat.

i ren allmänhet vill bara poängtera att jag inte nämnt nånstans att "Kincsem är världens finaste" i tråden, utan att jag gillat min fd avkomma. Jag fick veta att min häst var efter denna hingst långt efteråt. Jag förespråkar inte att denna hingst är bra i aveln, utan bara att jag fått en trevlig avkomma.
Och???

Tror du då till 100% att den trevliga avkomman endast fick ALLT från hingsten.. då är du helt fel ute!

Oftast ger stoets och hingstens mödernelinjer (3 - 5 gen. bakåt) det mesta till avkomman, själva fadershingsten kan endast bidra med något extremt bra.. som kanske inte stoet har riktigt fullt ut men finns i bådas gener bakåt!

Tusan.. så svårt att förklara, men fattar du inte så får du komma med undringar :smirk:

nej jag förstår vad du menar, jag har inte påstått att hingsten gett allt heller i tråden :confused:
hingsten har få avkommor men jag har haft en avkomma och jag svarade bara att jag haft en och hur min va.
och jag skrev även att jag inte skulle ta denna hingst till tex mitt nuvarande sto, för den hingsten skulle absolute inte passa henne. (sen spelar det ju ingen roll om jag haft en trevlig avkomma innan)

däremot så skrev jag även att jag kunde tänka mig att ta en ny avkomma efter den hingsten OM det var med samma sto som min förra avkomma, så det blev ett helsyskon ;)
vilket då betyder att det även var just det stoet som funkade bra med just den hingsten.

Så han var lättlärd och klok. En tränare sa att det var en mkt smart/intelligent häst.
Han kund elätt öppna hagarna med handtagen och gå ut. I boxen öppnade han boxen så den fick kedjas fast ett par månader innan han lärde sig. han fick aldrig panik, var väldigt harmonisk i paniksitationer. En otroligt personlig och trevlig häst för dom som regelbundet höll på samt red honom. Kan man säga enmanshäst kanske, även om han iof var snäll hanteringsmässigt sedan. Saknar honom jättemkt. En av dom bästa individer jag haft och göra med.
Otroligt vacker. Det kom bland en välkänd person som har hand om tävlingshästar som ville absolut veta vad han hade för stam. Denna födde upp dyra tävlingshästar. Blev riktigt chockad av att höra vad det var för korsning.

Trevligt att han fick en avkomma som du verkligen gillade och som var både vacker och klok! :)

nu såg jag dom bilderna.

han har tidigare avkommor oxå. men jag har inte förstått hur många. har har ej inte jättemånga, men säkerligen några till. Min vart inte registrerad.

Hm, om han avelsvärderades 2003, vad är det då för avkommor han fått? Bara ägarens ston antar jag eftresom annan avel är olaglig...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 934
Senast: mamman
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar