F
Francess
Om arabsto betäcks med godkänd halvblodshingst så anser jag att de ska reggas i ASVH! Och jag ser inget konstigt i varken "korsningen" eller registreringen heller.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som en parentes tycker jag det är synd att inte fler arabhingstar av lämplig kvalitet försöker bli godkända för halvblodsavel. De behövs de med!
Hypotetiskt ja, eftersom det sägs att avkomman får 50/50% av generna från far/mor...borde ju resultatet (avkomman) vara densamma vare sig stoet eller hingsten är arab/hbl och man "korsar" dessa.
Rent praktiskt borde man väl få ut mer pengamässigt för en häst om den är reggad i ASVH som hbl (hbl/arab) än om den är reggad som partbred arab (fortf hbl/arab då då)??? Eller?
Jag menade inte med mitt svar att avkomman "präglas mer av sin mor" (prägling är en inlärning), jag menade att många avkommor "genetiskt" faktiskt får upp till 60% i arvsanlag från sin mor.. ursäkta mina klumpiga formuleringar och 'glömda' ord !Hmmm...ja rent genetiskt får ju en avkomma (oavsett djurslag) 50% av sina gener från sin mamma och 50% av sin pappa. Sen att avkomman präglas mer av sin mamma rent miljömässigt, det kan jag hålla med om! Det är ju oftast (alltid?) mamman som föder upp och fostrar sin avkomma.