partbreed arab?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anna_Fransiska
  • Startdatum Startdatum
Om arabsto betäcks med godkänd halvblodshingst så anser jag att de ska reggas i ASVH! Och jag ser inget konstigt i varken "korsningen" eller registreringen heller. :D

så du menar att om jag betäcker mitt arabsto med en godkänd halvblodshingst, så kan fölet inte registreras i asvh?

Till CK och Francess...

ja, JAG anser att avkomman skall reggas i ARAB och ingen annanstans om mamman är ren arab och pappan t.ex. halvblod...
Men det är ju vad jag tycker.....

Till CK....den KAN reggas i ASVH, men jag ser inte meningen i det.....
Till Francess.. jag har inte sagt något om korsningen, bara var jag anser avkomman skall och bör registreas enligt min åsikt....

Klart du kan! Man brukar ju dessutom utgå från vilket register hingsten tillhör.

Arab-halvblod är en utmärkt korsning! På många håll vill man ju dessutom ha in mer arabblod i halvbloden. :)

Nej, det enda du har sagt om korsningen är: "Arabston som betäcks med annat än rena araber (vojne, vojne :eek: )"

Klart man ska registrera avkomman där man vill och efter ens intressen! JAG hade reggat den i ASVH som halvblodskorsning, oavsett färgen på papperna. Om jag haft ett lämpligt halvblodssto skulle jag mer än gärna betäcka med Elcatero ox och reggat avkomman som rent halvblod!

Som en parentes tycker jag det är synd att inte fler arabhingstar av lämplig kvalitet försöker bli godkända för halvblodsavel. De behövs de med!

Som en parentes tycker jag det är synd att inte fler arabhingstar av lämplig kvalitet försöker bli godkända för halvblodsavel. De behövs de med!

Håller med :bow:
Gissar att det handlar om storleken?! Men jag vill inte ha någon bamse hbl så för mig att det passat utmärkt!

Nej, jag tror inte det handlar om storleken som så! Det finns många araber av lagom storlek. Däremot undrar jag om alla känner till att man kan avelsvärdera sin arabhingst för halvblodsavel och att det är önskvärt? :confused:

Och jag hoppas verkligen inte att det beror på nån fånig anledning typ ras-schismer bland arabhingstägarna! Araben har ju alltid använts för att förädla och ska få fortsätta med det. :)

Däremot undrar jag om arabhingstägarna överlag vågar prova? Det krävs ju liiite mer för att bli godkänd hingst för halvblodsavel, än för att bli godkänd arabhingst. Många arabhingstar borde ju inte ens användas i arabaveln. :crazy:

Det ÄR storleken som avgör, arabhingstar under 1.56 godkänns inte längre (vad jag vet) för halvblod/angloaveln, och då finns inte så väldigt många hingstar att bepröva.. tyvärr :(!

De flesta arabhingstarna är ju i storleken 1.50 - 1.54, så vad hjälper det då.. hur bra de än är vad gäller exteriör/gångarter m.m., det är absolut inte fråga om att inte våga prova att visa dem!!!

Oj.. glömde en sak, jag accepterar till fullo att min arabhingst betäcker ett bra hbl-sto.. men aldrig i livet skulle jag betäcka mina arabston med en hbl-hingst, det är att gå 'fel väg'!!!

Förädling sker via hingsten och till en bra mödernelinje.. så har jag lärt, sen får väl andra göra 'hur de vill' och tro på det :smirk:

Aha! Tack för att du klargjorde det! 1.56 är det nog inte många hingstar som kommer upp i, tyvärr. Men, men, fina är de i alla fall! :)

Hmm...kan du förklara lite närmare varför det skulle vara bättre med arabhingst på hblsto istf tvärtom, för en oinvigd??? Resultatet borde ju bli det samma, eller? Rent genetiskt i alla fall... :confused:

Handlar det kanske om att en hingst får så många fler avkommor än ett sto och därför blir det tal om fler "förädlingar" på samma säsong tex? :idea:

Att få fram en korsning.. ja, då betäcker man arabstoet med hbl el. vad som helst (jag säger som Cesam.. vojne, vojne :eek:!), men att förädla fram en avkomma så säger det ju sig självt att det är hbl-stoet som skall betäckas med t.ex. en fbl-/el. arabhingst eftersom denna sistnämnda ligger i botten (ursprunget) på stoet!

Ett arabsto kan man inte förädla, hon ÄR ju det ädlaste av ädla på denna jord ;)

Nej, nej naturligtvis kan man inte *förädla* ett arabsto! Man kan ju inte över huvud taget förädla en redan levande häst. Det är ju avkommorna/de framtida generationerna man förädlar. :)

Jag menar, att om man lägger alla traditioner och alla känslor etc åt sidan och helt krasst bara tittar på avkomman vetenskapligt, så borde ju resultatet (avkomman) vara densamma vare sig stoet eller hingsten är arab/hbl och man "korsar" dessa. Om du förstår vad jag menar nu? Helt och hållet hypotetiskt och teoretiskt! :D

Rent praktiskt borde man väl få ut mer pengamässigt för en häst om den är reggad i ASVH som hbl (hbl/arab) än om den är reggad som partbred arab (fortf hbl/arab då då)??? Eller? :confused:

..borde ju resultatet (avkomman) vara densamma vare sig stoet eller hingsten är arab/hbl och man "korsar" dessa.
Hypotetiskt ja, eftersom det sägs att avkomman får 50/50% av generna från far/mor.

Teoretiskt njaee, eftersom avkomman ofta får mer från sin mor.. kanske ända upp till 60%, återstår då 40% från fadern.

Pengamässigt = :confused:

Se Bias svar till Dig....Hon har redan skrivit det jag också hade tänkt.....Skriver alltså under med vad hon säger här....(Ciao Bia! :bow: :bump:)

Rent praktiskt borde man väl få ut mer pengamässigt för en häst om den är reggad i ASVH som hbl (hbl/arab) än om den är reggad som partbred arab (fortf hbl/arab då då)??? Eller? :confused:

Inte helt säkert det nä...Det beror ju på VEM köparen är...
Jag hade personligen (OM jag nu hade varit intresserad) betalt med för en Partbred Arab reggad i ARAB än för en "arabkorsning" reggad i ASVH (om det hade varit en bra häst). För jag hade, som fan av Arabiska Fullblod, hellre i så fall viljat ha en Partbred arab....och en reggad sådan..

Men nu faller allt detta eftersom mina preferenser är RENA Arabiska Fullblod....

Hmmm...ja rent genetiskt får ju en avkomma (oavsett djurslag) 50% av sina gener från sin mamma och 50% av sin pappa. Sen att avkomman präglas mer av sin mamma rent miljömässigt, det kan jag hålla med om! Det är ju oftast (alltid?) mamman som föder upp och fostrar sin avkomma. :)

Pengamässigt skulle betyda ekonomiskt! Det verkar ju tyvärr som att många har fördomar mot araber och arabkorsningar. Så jag antog/antar att om hästen är reggad som halvblod istf partbred arab så skulle det vara lättare att få ut rätt värde på den. Men jag har säkert fel!!! Allt beror ju på vad köparen är ute efter och har för intressen. Bara lösa spekulationer från min sida! Små funderingar som dyker upp... :D

Ja, som sagt, det beror ju säkert på vad köparen är ute efter och intresserad av. Hästen är ju densamma oavsett VAR den är reggad! Och naturligtvis ska ALLA hästar reggas, någonstans. :)

Som jag skrev i svaret till BIA, det är bara nyfikna funderingar från min sida. :D

Själv värdesätter jag nog individen framför rasen, jag är inte så rasbunden av mig. Korsningar (somliga i alla fall) är också okej, om det finns någon tanke bakom. :)

Hmmm...ja rent genetiskt får ju en avkomma (oavsett djurslag) 50% av sina gener från sin mamma och 50% av sin pappa. Sen att avkomman präglas mer av sin mamma rent miljömässigt, det kan jag hålla med om! Det är ju oftast (alltid?) mamman som föder upp och fostrar sin avkomma.
Jag menade inte med mitt svar att avkomman "präglas mer av sin mor" (prägling är en inlärning), jag menade att många avkommor "genetiskt" faktiskt får upp till 60% i arvsanlag från sin mor.. ursäkta mina klumpiga formuleringar och 'glömda' ord :)!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 934
Senast: mamman
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar