partbreed arab?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anna_Fransiska
  • Startdatum Startdatum
Detta resonemang förde redan beduinerna på sin tid....de menar/menade att det Arabiska Fullblod ärver 60-70% av sitt möderne (alltså inte "bara" mamman) och 30-40% av sitt fäderne (alltså inte "bara" pappan).
Givetvis var de helt okunniga om dagens gentiksnack, men de har ju haft rätt i så mycket annat om arabhästen, så jag ser inget fel i deras resonemang....även om man rent teoretisk skulle tycka att det är 50% från fädernet och 50% från mödernet.
Men beduinerna räknade inte på detta enkla, logiska sätt....

Sök på orden Preservation Breeding och Strain på google, altavista m.fl, så får Du upp superintressanta artiklar skrivna av bl.a. Michael Bowling (ledande arabhästgenetiker i USA) och Charles Craver (en av USA's främsta arabuppfödare och genetiker).
Här diskuteras bl.a. fördelningen av arvet (nu pratar vi alltså inte DNA, RNA och andra arvsANLAG) inom arabhästen.

Tror b.t.w. att jag har en del av dessa länkar på min sida...Eller så ligger de så de skall komma ut....på min sida... (www.cesamarabians.com)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 934
Senast: mamman
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar