partbreed arab?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anna_Fransiska
  • Startdatum Startdatum
han ser fin ut... vadå om han inte e perfekt! e de inte huvudsaken att han e frisk & snäll?
Jag kan inte säga annat än: *SUCK* :crazy:
Italienarna blir väl glada en vacker dag.. en ny häst till kockarna i restaurangköken!!!

här är några bilder på "min".
TYVÄRR har jag raderat nästan alla bilder, för dom är gamla! och jag hittade ingen bra alls. Men det är ett "hum" bara. Tyvärr önskad ejag att jag kunde visa upp ngn bättre bild som visar mera han. Han är finare IRL.

bild 1
bild 2
bild 3
bild 4
han e ju jättefin!!!
(trots att han har en "ful o klumpig far me kraftiga ben & tråkig färg") kul att ha nån att skriva till som e mänsklig! ska ta o leta upp lite bilder på min häst oxå... :D

tänkte inte på det där om stona, utan vad en medelmåttshäst är, oavsett ras och dylikt :confused:

Medelmåtta??
Kanske lite synd att ha sådan benämning, eftersom många äro skogsmullarna :p

Tror att det beror på vem man frågar.

Vad Stig H kallar medelmåttor kan vara rena guldhästar för en amatör.
liksom Kyra kanske tycker att den hade för jäkla dålig gång men duger utmärkt som kantarellhäst...

Men visst skulle stogallringen behövas?

Att ta en skitmärr och sedan betäcka med en skithingst ger ju bara skit tillbaka.
En sådan häst vill ju ingen köpa och när ägaren har tröttnat eller fått ändrade familjeförhållanden (står ofta så i annonserna) så slås hästen ihjäl...Här hemma förhoppningsvis och inte i Italien.

AM

Nej...långt ifrån en sådan häst...dvs dessa som folk avlar på trots det är rent extreiört och mentalt förkastligt avelsmaterial.

Fast jag kan nog hålla med henne.
Ang. avelsgodkännande för ston.
Tänk så mycket skitmärrar som skulle försvinna då.

Tror att många hingstars undergång är beroende på att dessa har fått just för mycket skräp att betäcka.
Och vad hjälper det då, så länge hingsthållarna (med bra hingstar) tar emot *skräpet*.. och hingstar inom vissa raser blir 'godkända' med vilken j**la poäng som helst, vi kommer aldrig någon vart med aveln om inte ALLA avelsdjur som får mindre än 38p *slås ut* med ICKE GODKÄND.. eller hur?

nej, jag skulle inte heller avla på dåliga ston.
jag tycker att ett sto ska ha bra typ och frisk.
sen bör den gärna ha meriter som man kan gå på också.

Däremot är jag inte emot korsningsavel.
Nu har jag iof både en "buskavelshäst" och en toppstammad renrasig. Men "buskavelshästen" tycker jag om ändå.

Sen förespråkar jag inte att man ska avla på alla hästar självfallet, det gör nog ingen hoppas jag.
Den häst hingsten som det pratas om nu vågar jag vaken säga bu eller bä för. Iochmed att jag haft en avkomma själv (jag har inte avlat fram den iof) så har jag inte så mkt negativt at säga ang den avkomman eftersom det är en av dom bästa hästar jag haft.

Lånar svarsknapp..

Den här tråden gör mig gråtfärdig! Va är det för fel på folk?

Jag lovar härmed dyrt och heligt *handen på hjärtat* att aldrig aldrig ALDRIG någonsin sälja min travare som ridhäst till någon liten tjej, som kan få för sig att stoet är av guldstam och ska betäckas med en korsningshingst vars mor mycket passande heter Miss Sibylla och vars enda kriterier för hingstval är att hingsten är billig och snäll!!!!
:devil: :mad:

Stilett o Bia

Har heller inget emot korsningsavel om man har rätt material.
Att travmärrar betäcks med vilket skit som helst bara för att det är billigt med hingst är en värdelös uppfattning.
Likaså att betäcka travmärren bara för att hon är så gullig.

Att över huvudtaget ta ansvar och bedömma kritisk sin ev. blivande fölmärr tycker jag borde vara ens skyldighet.

Om man har en dålig kopia varför köra den i kopiatorn??

Och jag tycker att 38 påäng skulle kunna vara en rimlig gräns för vad som är bra fölmärr.

AM

Det svåra är ju att vi inte kan styra försäljningar *efter* försäljningen till *en schysst köpare* :smirk:

Det är så sorgligt att jag inte vet vart jag ska ta vägen :cry:
Men GRATTIS ITALIEN! :crazy: :mad:

Finns en tråd av samma person under trav... kolla där får du se något som tar priset! :cry: :crazy:

:bow:

Samma tjej gjorde en tråd under avel där hon sökte en billig eller gratis hingst. När jag försökte påpeka att språngavgiften inte är det dyraste när man föder upp en häst hette det att jag var elak :smirk:

Anna Fransiska o stilett! Jag antar att ni menar mitt inlägg tidigare ang "tråkig färg". Jag tycker ni ska läsa det en gång till, fast mer noggrant den här gången! ;)

Jag skrev INTE att han har en tråkig färg...jag skrev att han "inte ens har någon rolig färg"! Vilket är en STOR skilnad och syftade på de skräp-skäckar som florerar. Tänker inte nämna någon högt vid namn...men kan ju hinta om att jag bl.a. menar den man kan översätta med "flodhäst". :D

OM han "åtminstone" hade haft nån rolig färg...tex skäck, isabell, gulbrun...så hade jag faktiskt kunnat förstå de som trots allt betäcker sitt sto med honom (något jag inte hade gjort ens om jag fått betalt för det!). Många vill ju ha en skäckavkomma till sitt gulliga sto och betäcker med precis vad som helst som gnäggar!

Sen måste jag ifrågasätta ditt uttalande om att bara de som håller med dig och tycker Kincsem är världens finaste är mänskliga! Lite fånigt att skriva så.

Tack för svaret! Så hingsten måste alltså vara reggad som partbred arab för att avkomma med arabblod ska kunna reggas som partbred? Bara så att jag vet... :)

Jo! Du är grym, elak och hjärtlös! :eek: :p
Hennes häst är ju söt och hingsten är ju snäll... klart de ska ha en fölunge :idea: kan ju kanske hoppas på tvillingar? 2 till priset av en lixom.. :idea: :bow: :angel:

Ehh? Har du missat det helt??? ;)

Somliga letar ju t.o.m. hingst med enda kriteriet att den ska vara billig eller ännu hellre gratis!!! :rofl:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 934
Senast: mamman
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar