Sv: parelli
Är det inte Alexander Nevzorov(stavning?) som avses tro?
Vill också skriva under angående PNH, det är trist att en del är så trångsynta att de dömer ut hela PNH pga några ihopklippta filmsnuttar(som visserligen inte ser trevliga ut, nej).
Ok om man inte vill träna för Linda efter detta, men vad Pat och andra övriga PNH-instruktörer beträffar så vet "ni" inte ett skit om hur de är.
Love Language Leadership - i lika delar
Jag vet, jag är en av dem som INTE har detta i blodet sen innan, trots att jag sysslat med hästar så länge jag kan minnas, jag red nog på ridskola innan jag började på dagis nästan..
Med enkla, väluppfostrade och tålmodiga hästar kan det gå ganska bra ändå, man kan tro att allt är bra. Tills man köper/träffar en häst som inte köper att man beter sig som en amatör.
Ska jag då vara tvungen att göra mig av med denna älskade häst, bara för att jag ännu inte tillbringat tillräckligt många ÅÅÅÅR i stall, tillsammans med duktiga tränare/uppfödare osv (vem har möjlighet till det? inte jag iaf) Hur många år tar det exakt undrar jag? Jag har väl ridit på ridskola, varit skötare, varit medryttare och haft egen häst omkring 25 år nu. Borde jag istället inse att jag är obildbar, och börja samla frimärken istället? Den traditionella ridningen har haft drygt 20 år på sig att "göra" mig duktig. PNH har haft ca 2,5 år, och tagit mig så mycket längre i min utbildning, kunskap om hästar mm att jag faktiskt håller på att rida in min andra unghäst nu, och med ganska bra resultat, om jag får säga det själv.
Så kom F*N inte och säg att PNH/NH inte har en plats att fylla!
Ibland undrar jag om ni(inte du Cornelius.. nu har det blivit *KL* för länge sen..) som gafflar på om hur SJÄLVKLART allt bara LÖSER sig om man bara VILL, kanske gafflar på om detta bara för att framhäva er själva och trycka ner oss andra i skorna?
Om jag INTE blivit så framgångsrik med mina hästar som jag är nu, så skulle jag typ gått och grävt ner mig under en sten när jag läser om alla uppblåsta människor som är så j**vla självlärda och naturliga av sig själva
Jag skulle känt mig som en helt värdelös hästmänniska, och kanske gett upp till och med. Nu har jag lärt mig att jag är inte obildbar, jag är tom ganska duktig, det handlar om att vi alla har olika inlärningssätt, och det traditionella har inte passat mig. Och jag är garanterat inte ensam.
PNH är(vad jag vet) den enda "metoden/vad-ska-man-kalla-det" som faktiskt anlitat en PROFESSOR i VUXENINLÄRNING för att hjälpa till att utforma utbildningen så att så många som möjligt ska kunna tillgodogöra sig detta.
...
Jag censurerar resten för nu har jag lyckats elda upp mig så det blir bara svammel... vill avsluta med:
SKÄMS!!
på er som trycker ner andra bara för att de inte fått rätt utbildning i det de vill göra med sina hästar! TÄNK lite på hur ni uttrycker er! Alla ska ha en chans att lära sig...
Vad är NHE, vad står det för?
Berätta jag är jättenyfiken!
TILL ALLA!
Jag håller på med PNH men jag har inte sett hela filmen som ni diskuterar. Jag kan hålla med er om att hanteringen mot hästen inte ser speciellt trevligt ut i de klippen som visas och det är mycket möjligt att det skulle gå och lösa på något annat sätt.
Däremot vill jag ändå försvara PNH då jag tycker att det är väldigt bra utbildningsmaterial och jag har fått en mycket bättre relation till mina hästar sedan jag började med PNH. Det är synd att detta klipp smutskastar hela PNH filosofin för den är absolut inte dålig och tanken är att hästarna hela tiden ska må bra och vara lyckliga och trygga! Man hanterar dem med "Love, language och leadership" som Pat brukar säga!