Sv: parelli
Det jag ser att många här inte verkar förstå är Engelska. Då Linda Parelli i sitt statement om videon förklarar varför hon gör som hon gör. Och varför hon inte gör detta i videon är för att detta är en oerhört extrem häst. MEN hon förklarar det Level 1 materialet dit videon tillhör.
Det finns inga extrema hästar, bara extrema människor som inte kunnat hantera hästen de har och skapat olater.
Jag har sett några enögda hästar och ingen av dom har betett sig så som hästen i videon. Så problemet ligger hos människan (som alltid).
Och de någon skrivit att hon inte släpper efter för att ge hästen tid att tänka, JO I DEN RIKTIGA VERSIONEN! detta är den klippta, vilken idiot som nu gjort det.
Och nej hästen ifrågasätter henne aldrig, för då hade den kollat på henne med båda öronen och ögonen, vilket är just det den Aldrig gör!
Nej, i den riktiga versionen kommer hon inte att rätta till de misstag hon gör i denna video eftersom hon uppenbarligen GÖR misstagen!!!
Jag ser att hon missar en hel del eftergifter. Och det är inte mellan några klippningar där en eftergift kunde ha synts.
En häst som ifrågasätter en människa behöver inte alls titta på den med båda ögonen, snarare så är det tvärt om, en häst som inte ser på människan med båda ögonen (eller i detta fall där hästen påstås ha ett öga) ifrågasätter människan i form av att den kollar av vart gränserna går.
Du VILL att hästen ska titta på dig med båda ögonen för att hästen ska ge dig uppmärksamheten från båda hjärnhalvorna.
För mig spelar det ingen roll hur mycket som är bortklippt, ETT STEG bakåt räcker, sedan ska en eftergift Alltid följa (så länge hästen inte går frammåt) vilket inte sker!
Linda håller på och tvingar hästen bakåt, bakåt och bakåt, utan någon eftergift. Sedan mixar hon in flytta bog mm, hon piskar hästen på baken...
Var är logiken och Naturligt ledarskap i det?
Nej, Linda Parelli, och därmed även Pat eftersom han godkänt materialet, hamnar numera på min minuslista... (men därmed inte sagt alla de som följer PP systemet och som gör någt bra).
Spelar ingen roll om det är bortklippt saker, det jag ser, är fel! Det kan inte komma en eftergift efter allt det jag ser som rättar till det...
Men ta och lär er ENGELSKA OCH LÄR ER ATT ANVÄNDA LEXIKON! så kanske ni efter 7 gången efter att ha läst det här
http://parellihorsemanship.wordpress.com/2010/03/11/a-statement-from-linda-parelli/
Varför ska jag läsa en massa ursäkter som är påhittade efteråt? Det jag ser finns det INGA ursäkter för!
Kan förstå vad hon gör och varför. Hur hästen var dagarna efter, och vad ägaren faktist tyckte och vad den gör med hästen i dagsläget!
Spelar det någon roll om hästen blev bra dagen efter, när Linda, som ska vara så duktig, gör så mkt fel? Nej tack... Jag anser att hur hästen var dagen efter spelar ingen roll i detta läge eftersom den troligast vart nedbruten.
För jag säger hellre tittar jag om på den videon flera gånger, för jag som sett hela paketet vet att hon kommer igenom till hästen, och även att ägaren kan börja använda hästen utan att vara i fara. Hellre kollar jag på det, är på det djurplågeri-liv många hästar lever idag, inspänningstyglar,rollkur,fel användning av bett, slås in i transporten eller spolspiltan av 6 pers, eller sparkas över ett hinder..!
Bara för att andra gör fel, innebär det inte att Linda gör rätt!
Jag ser som sagt en hel del fel, då spelar det ingen roll om hon påstås göra rätt senare!
För hur duktiga är dagens godkända tränare? Jo så pass duktiga att vi köpte ett sto för kraftigt reducerat pris för att hon bockade av alla som satte sig upp på henne! Så vad gjorde att jag faktiskt kan rida henne nu? Jo vi med Parellis program! Men det är en annan typ av häst, right brain introvert, hade man använt samma metod som Linda använder på videon (extrovert) så hade våran häst faktist tagit självmord.
Det är det viktigaste som få människor förstår, en metod = alla hästar. FEL. Olika hästar = olika metoder, och hur många olika hästar i världen finns det? Jo många!
Att du lyckats med det du gjort, innebär itne att det Linda gör på videon är rätt... fortfarande...
Bra att du har en häst du kan rida.
Jag, och många med mig, skulle lätt ha kunnat komma med ett bättre resultat, genom en bättre behandling av den häst som är i videon.