Har man en livmodertapp som sänker sig väldigt mycket och har lutande livmoder så fungerar i regel inte menskopp. Livmodertappen hamnar helt enkelt nedanför öppningen på menskoppen, så allt blod hamnar på sidan och kommer ut istället för att samlas upp.

Men då kan man prova Ziggycup istället, jag tycker att de är lättare att stoppa i dessutom. Den är dock inte alls lika hållbar som en vanlig menskopp, och jag fick hål i min efter typ 1-1,5 år, så jag kör med menstrosor nu då jag ändå blöder så pass lite.

• Gilla
Reactions: MML
Jag fick uppfattningen att det gällde en yngre person, utan så mycket erfarenhet. Men då vet vi att det gäller dig 🙏

Hur knasigt det än låter, så går det alldeles utmärkt att vara en vuxen kvinna eller rentav på gränsen till en tant, som är helt avslappnad och okej med att diskutera mens i allmänhet men samtidigt inte vara alldeles bekväm med att diskutera alla detaljer kring sin egen mens och varför man är, eller inte är, van med diverse olika mensskydd :) Det har inte så mycket med ålder att göra, tror jag.

Hur knasigt det än låter, så går det alldeles utmärkt att vara en vuxen kvinna eller rentav på gränsen till en tant, som är helt avslappnad och okej med att diskutera mens i allmänhet men samtidigt inte vara alldeles bekväm med att diskutera alla detaljer kring sin egen mens och varför man är, eller inte är, van med diverse olika mensskydd :) Det har inte så mycket med ålder att göra, tror jag.
Jämfört med att exempelvis föda barn är det säkerligen inte särskilt ”svårt/jobbigt/kladdigt” med menskopp så jag tycker absolut du kan testa!

Apropå det här med att koka den. Jag har sett att det även finns olika rengöringsmedel, steriliseringstabletter som ska lösas upp i vatten, någon "påse" som man kan micra menskoppen i, och säkert andra alternativ som ska fungera som rengöring innan/efter mens. Är alla sådana metoder lika säkra för att sterilisera koppen, eller är att koka den det bästa och säkraste?
Jag har två gånger genom åren frågat gynekolog om man behöver koka. Båda har svarat att det inte är nödvänlig. Räcker att tvätta av ordentligt med tvål och vatten. Men att det heller inte är skadligt att koka om man själv mår bättre av det. Har aldrig kokat mina under de 25 år jag haft menskopp.

Det är ju inte så att TS på något vis hänger ut någon person...
Bakgrunden till min fråga är att TS tidigare lyft en annan bukefalists (sin dotters) funderingar kring just mensskydd. Eftersom dottern valt att lämna forumet, ville jag bara försäkra mig om att hon lämnat samtycke till att mamma pratar om intima detaljer ur hennes privatliv.

Men nu var det ju inte så, utan frågan gällde TS själv.

Bakgrunden till min fråga är att TS tidigare lyft en annan bukefalists (sin dotters) funderingar kring just mensskydd. Eftersom dottern valt att lämna forumet, ville jag bara försäkra mig om att hon lämnat samtycke till att mamma pratar om intima detaljer ur hennes privatliv.

Fast hon har ju inte diskuterat sin dotter överhuvudtaget, så hela frågan är bara konstig. TS har inte lämnat några detaljer om någons mens alls, bara frågat om menskopp.

Fast nu är det ju du som gör det väldigt konstigt för alla parter..varför ska du upplysa alla om det ens liksom.

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: movi
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
686
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka