Sv: parelli

hon kan få förklar det hur hon vill men det är inte bra hästträning och hon borde bli anmäld för det... i en perfket värld...

Hade det varit en hund sa hade hon statt i ratten idag.

Och som svar pa ditt svar pa mitt inlagg..

All hasthantering ar traning.. och alla maste val fa finna sitt satt som funkar for dom. Som nagon sa en gang, finns inte "ratt och fel", det finns bara "funkar och funkar inte". Det ar pa gott och ont tyvarr.

Låter som ett bra förslag tycker jag, även trygghetssignalen använder man inom PNH. Har aldrig hört om det förr, var har du lärt det? *nyfiken*

tja direkt är det väl något som jag utverkat själv när jag tränat häst , men det kommer sig av den träning jag använder mig av - beteendekunskap och operant betingning dvs förstärkningsträning. Mitt mål i träningen är att leta efter de beteenden jag vill ha istället för att korrigera det jag inte vill ha. jag försöker i största utsträckningen att bara korrigera det som är farligt för mig, dvs sparkar mm och i övrigt så belönar jag ddet jag vill ha och shapar det till det jag vill ha.

även en häst som snurrar som en kompassnål går att påverka. det gäller bara att följa hästen i rörelsen och sedan jobba med sin uppgift. uppgiften är rörelse - alltså kvittar det om det så är på en yttepytteliten volt eller fram och tillbaka på 30 cm *s* jag ber hästen röra sig. hästen knuffar för att man står ivägen, jag behöver i det läget inte stå i vägen. Att träna på respekt för utrymme är inte uppgiften och tar längre tid än 4 minuter. Oftast är det ju dessutom grimskaftet som gör att hästen går på en. Hade häten varit lös hade det inte sett likadant ut. Det kan man även se på klippet, hästen kommer in för att Linda rycker i grimskaftet. Hästen förstår inte vad det betyder och testar med att gå in.

Senast ändrad:

Jag personligen känner mig nog mest frustrerad över kommentarer av typen "ja, det var ju det jag sa, parelli är bara skit" eller "ja, där ser man hur parellifolk behandlar sina hästar" eller "tänk att man kan göra grova pengar på att misshandla hästar".

Jag tycker att PNH, hela konceptet, är för bra för att folk ska få dissa det pga ett 4-min klipp taget ur sitt sammanhang.

Det känns som att en del människor gör allt de kan för att smutskasta folk som tjänar pengar på sina kunskaper, särskilt inom hästvärlden.
Varför är det så fult att de ser till att kunna leva på det de är bra på? Det gör vi väl alla? Jag har själv ett jobb där jag tjänar bra pengar pga mina kunskaper, och hur jag använder dem. Varför är det fult och fel när det gäller vissa? :mad:

:bow::bow::bow:

bra skrivet!

tja direkt är det väl något som jag utverkat själv när jag tränat häst , men det kommer sig av den träning jag använder mig av - beteendekunskap och operant betingning dvs förstärkningsträning. Mitt mål i träningen är att leta efter de beteenden jag vill ha istället för att korrigera det jag inte vill ha. jag försöker i största utsträckningen att bara korrigera det som är farligt för mig, dvs sparkar mm och i övrigt så belönar jag ddet jag vill ha och shapar det till det jag vill ha.

även en häst som snurrar som en kompassnål går att påverka. det gäller bara att följa hästen i rörelsen och sedan jobba med sin uppgift. uppgiften är rörelse - alltså kvittar det om det så är på en yttepytteliten volt eller fram och tillbaka på 30 cm *s* jag ber hästen röra sig. hästen knuffar för att man står ivägen, jag behöver i det läget inte stå i vägen. Att träna på respekt för utrymme är inte uppgiften och tar längre tid än 4 minuter. Oftast är det ju dessutom grimskaftet som gör att hästen går på en. Hade häten varit lös hade det inte sett likadant ut. Det kan man även se på klippet, hästen kommer in för att Linda rycker i grimskaftet. Hästen förstår inte vad det betyder och testar med att gå in.

:bow:
Och sen bliv sträffad när den svar på trycket.
Inte nog med det fick den pisk i bak hasen på hans blind siden!

Vet ni hur det känns för en häst när ni vispa med grimskaft på det sättet?
Det är rätt obehaglig.
Som en tränings sätt förstå jag inte på det, hur kan en häst förstå vad man vill? den kan BARA uppfätta det som en besträffning.
Az

HUR skulle ni andra hanterat situationen är jag nyfiken på.
Ganska konkret alltså.

Anta att övningen gick ut på att hästen ska stå still, på lite avstånd från er, och bara slappna av.
Om hästen då får syn på nått, börjar fara runt, blåsa, tränga er och vägrar göra annat än att stirra på "faran i fjärran" och hetsa upp sig.
Hur löser ni det?

Och Sanio: jag vet inte precis allt om hur det gick till, :p jag har sett filmen, diskuterat den med tränare samt sett mycket annat från Parelli. Men jag var inte där, så jag vill inte låta påskina att jag vet allt som hände och varför Linda gjorde exakt som hon gjorde.

Jag vet, men bra att höra någon om ämnet som vet mer än jag och de andra med mej om vad som är meningen med hela klippet.

kansk einte jag som ska svara men tycker det är lite intressant..
Om en häst hade gjort så mot mej som du skriver är lite svårt jag brukar studera fall till fall när jag hamnar i stiutionen och utgå från så mycket som jag kan och även snabbt fundera hur en flockledar häst hade betet sej..

Nu var hon i en lite peciell sitts då hon inte hade någonstanns att släppa hästen utan hade endast repet och grimman att ta till. och att välja att skita i det till nästa gång hade blivit helt fel. Tror det är svårt att få hästen att sluta kolla på det den kollar på.. jag hade provat att gå i från den ignonera den. vilket jag inte tror hade funkat.. Så nej jag vet inte hur jag hade gjort och kan bara svara på det om jag hade varit någon gång i den sittsen själv, vilket jag aldrig varit..

vad jag lite tror är också att hästen har tränat på detta innan???

Jag personligen känner mig nog mest frustrerad över kommentarer av typen "ja, det var ju det jag sa, parelli är bara skit" eller "ja, där ser man hur parellifolk behandlar sina hästar" eller "tänk att man kan göra grova pengar på att misshandla hästar".

Jag tycker att PNH, hela konceptet, är för bra för att folk ska få dissa det pga ett 4-min klipp taget ur sitt sammanhang.

Det känns som att en del människor gör allt de kan för att smutskasta folk som tjänar pengar på sina kunskaper, särskilt inom hästvärlden.
Varför är det så fult att de ser till att kunna leva på det de är bra på? Det gör vi väl alla? Jag har själv ett jobb där jag tjänar bra pengar pga mina kunskaper, och hur jag använder dem. Varför är det fult och fel när det gäller vissa? :mad:

ja men tror du på konceptet och tycker det fungerar behöver du inte ta illa vid dig av smutskastning mm. du vet ju var du står och tycker och vet att det är bra. Det tar för mycket energi att bli upprörd över sådant. Däremot är det alltid roligt med diksussioner kring olika tekniker, speciellt i det här fallet där du använder dig att en korrigeringsteknik och jajg en förstärkningsteknik. båda går att applicera och använda med bra resultat men med olika tänk

väldigt beroende på häst naturligtvis men ett kortfattat förslag...

grimma/träns/grimskaft:jag hade gett hästen en rörelseuppgift, ex longerning eller gå en sväng med hästen runt på området. Uppgiften är rörelsen, han får titta vart han vill ara ahn rör sig med mig. Med jämna mellanrum bett hästen om stanna, berömma och sedan låta honom röra på sig igen. allteftersom så ökar man tiden hästen står still och belöna för korta stunder av uppmärksamhet. när han ahr uppmärksamhet står vi stilla och när han tappar koncentrationen utför vi rörelse. Målet är hela tiden att belöna stilla och uppmärksamhet. Går han på mig backar vi med tryck i grimman och på bogen, inte ryck och slag som jagar upp hästen ännu mer. Målet är ju att få avslappning. När hästen är avslappnad och uppmärksam akn ajg be honom backa undan och sen kan vi stå där och stirra på varandra en stund.. vad nu det ska vara bra för...

i en perfekt värld:
lösträning släppt lös hästen i en inhägnad. låtit den titta på det intressanta. jag ahde gått in och skrotat runt med mitt, plockat stenar mm och belönat alla uppmärksamhet från hästen sida. (går förvånasvärt fort) Det hadnlar om att göra sig mer intressant än vad det andra är. jag ahde sedan lärt in ett trygghetsbeteende, ex halt eller hålla handen på manken och sedan använt mig av det i stressade situationer.

Bra:bump: Något liknande skulle jag nog själv gjort:)

Jag vill tillägga att jag inte tror att en häst kan lära sig någonting när den är uppjagad och rädd, den är helt enkelt för upptagen med att vara rädd. (Någon som förstod det där?:p)

Skuggi
Jag tycker nog ändå att det var ett Quick fix, för om dom hade gjort så som vanimelde beskrev hade nog tagit längre tid men varit schysstare mot hästen(och Linda?).

Jag vet, men bra att höra någon om ämnet som vet mer än jag och de andra med mej om vad som är meningen med hela klippet.

kansk einte jag som ska svara men tycker det är lite intressant..
Om en häst hade gjort så mot mej som du skriver är lite svårt jag brukar studera fall till fall när jag hamnar i stiutionen och utgå från så mycket som jag kan och även snabbt fundera hur en flockledar häst hade betet sej..

Nu var hon i en lite peciell sitts då hon inte hade någonstanns att släppa hästen utan hade endast repet och grimman att ta till. och att välja att skita i det till nästa gång hade blivit helt fel. Tror det är svårt att få hästen att sluta kolla på det den kollar på.. jag hade provat att gå i från den ignonera den. vilket jag inte tror hade funkat.. Så nej jag vet inte hur jag hade gjort och kan bara svara på det om jag hade varit någon gång i den sittsen själv, vilket jag aldrig varit..

vad jag lite tror är också att hästen har tränat på detta innan???

Jag tycker nog ändå att hon kunde tagit hästen till en lämpligare plats...och sedan tränat där.
Som man säger när man tränar hund; Att lägga till för mycket störning för fort gör att det är dömt att misslyckas. Man ger helt enkelt djuret en uppgift den inte kan lösa.

Haha fan va dåligt jobbat alltså!! Och hennes uttanalde efter haha. Det är skrattretande. Men men

Jag känner stark lust att själv bära hand på s*bban :devil:
Jävla idiot är allt jag har att säga och jag hoppas hästen meddelar detta med en känga.

Förstår om inte hästen hade mer respekt för henne... var ju inte direkt tydlig med vad hon menade... :D

Cool häst faktiskt! Hahahaha... (hade nog gillat den)

KL

Har nu skummat igenom tråden, sett alla filmer som länkats osv. Men det känns verkligen inte OK att bära sig åt sådär mot en häst. Jag vet att filmen är tagen ur sitt sammanhang men jag är däremot inte det minsta insatt i Parellis träningsmetoder och hantering. Efter detta känns det inte som jag vill bli särskilt insatt heller.. :crazy:

Skulle någon försöka få min märrs uppmärksamhet på det viset skulle hon troligen först resa sig och när detta inte hjälper frysa fast i marken och bli stående. Alternativt slita sig för att slippa misshandeln. Och då har jag en genomsnäll och trevlig häst som inte är det minsta farlig eller hotfull mot någon.

Skulle jag däremot sätta igång och vifta med rep mot ansiktet på henne, tro fan att hon skulle vända bort huvudet för att inte få ett rep i ögat (det skulle jag också ha gjort) och tro fan att hon skulle stänga av och sluta lyssna på mig om jag börjar slå henne med samma rep. Klart häststackarn skulle bli förbryllad över vad sjutton jag begär.

Och det där med att aggressivt och häftigt slänga omkring med ett långt rep från grimman för att få hästen att backa? Dels rycker det ju till i huvudet på hästen och måste bli en mycket obehaglig situation. Varför bär man sig åt på det här sättet? Finns det inte bättre sätt att träna sin häst?

Knapp (har inte läst hela tråden heller...)

Till er som säger att man inte ska bilda sig en uppfattning om varesig hästen, kvinnan, eller träningsmetoden bara för att man sett ett kort klipp.
Tycker ni det är ok att det ser ut såhär fyra minuter om resten av hanteringen är lugn och trevlig? Helgar ändamålet alltid medlen?

Ja, jo, nu har jag sett alla tre klippen. Innan jag började läsa i tråden trodde jag hon var någon som bara sa sig träna PNH, någon som läst en bok och sedan håller kurser. Men det här ska alltså vara Parellis fru.... Det är riktigt, riktigt pinsamt.

Det här måste vara höjden av repvifteri. Hela hennes kroppsspråk säger klart och tydligt att hon är rädd för hästen, och det brukar mycket riktigt leda till att man lätt går in i försvar och övervåld och låter repet vara aggressivt medan kroppen kryper baklänges.
Hon ger inte hästen en chans att förstå utan agerar på samma vis oavsett vad hästen provar. Det här är utsäckning på hög nivå; att få hästen att stänga av totalt.

Jag borde väl egentligen inte kommentera, men jag är för chockad!

Jag är ingen förespråkare för Parelli överhuvudtaget... har aldrig riktigt förstått deras filosofi... inte ens hittat det endaste russinet:crazy:... men detta var synnerligen värdelöst.... sicken kärring till att göra bort sig:crazy:herregud....

Det enda jag såg var en massa ryckande, slitande, viftande och snärtande... inget med vettig substans nånstans... MEN en pålle som överhuvudtaget inte alls förstod vad som förväntades... den försökte och försökte men möttes bara av mer viftande, snärtade och händer som slog... fy fan...:devil:.. Nä, att folk köper denna metod... herregud, inte en siffra rätt.... jaja, än är den sista idioten inte född....

Jag håller mig till min vanliga trall, den har funkat hittils på Kamel och jag är övertygad om att den kommer fortsätta....

kl
Jag är så jävla förbannad nu. Jag är absolut inget proffs och har jättemycket kvar att lära men det kan väl knappast vara rätt? :S Hur ska hästen förstå vad hon vill? När den står stilla går hon mot den, när hon kommit nära så början hon slå den och fortsätter och fortsätter. Jag förstår knappast vad hon vill få ut av det?
Dessutom har jag MYCKET svårt för att tro att detta skulle vara en häst som bara springer över folk, om den nu är så dominant borde den väl aldrig ha gått med på denna behandlingen, eller är jag helt fel ute? Om jag hade varit den hästen hade hon fått vad hon förtjänade, och det är knappast uppmärksamhet kan jag lova,

Nej, fy. Det har verkligen fått Parelli att krympa i mina ögon...

"Tekniken våld och elaka metoder"
Detta är inget jag stödjer. Blir bara ledsen över se sådant här. Det värsta är att många tror att det är rätt... vilket sätter många djur i onödigt lidande.

För det första, kan man inte hantera ett djur utan att slå det och ta till elaka metoder för att få djuret att lyda så ska man inte ha djur alls!
För det andra, enda gången det är okej att "slå" djur är om det är fara för ens liv, ex en häst försöker springa över dig.
För det trejde. Djur, oavsett art, är aldrig medvetet elaka.

Undrar hur man kan försvara detta med gott samvete?

Jag skulle aldrig vilja sälja min häst till någon som tycker detta är ok.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jo, nu har jag sett alla tre klippen. Innan jag började läsa i tråden trodde jag hon var någon som bara sa sig träna PNH, någon som läst en bok och sedan håller kurser. Men det här ska alltså vara Parellis fru.... Det är riktigt, riktigt pinsamt.

Det här måste vara höjden av repvifteri. Hela hennes kroppsspråk säger klart och tydligt att hon är rädd för hästen, och det brukar mycket riktigt leda till att man lätt går in i försvar och övervåld och låter repet vara aggressivt medan kroppen kryper baklänges.
Hon ger inte hästen en chans att förstå utan agerar på samma vis oavsett vad hästen provar. Det här är utsäckning på hög nivå; att få hästen att stänga av totalt.

Jag borde väl egentligen inte kommentera, men jag är för chockad!

Exakt så jag tolkade det också! Hennes kroppspråk är aggressivt pga rädsla, och repet blir hennes "försvar" Helt oförsvarbart beteende..

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 092
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 998
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag blev tillfrågad om jag ville vara med i ett forskningsprojekt då jag sökte vård till följd av en svår ridolycka och fick ganska...
2
Svar
38
· Visningar
2 544
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3