Sv: parelli

Just den L1-serien som det här kommer ifrån säljs inte nytt längre, de har gjort nyare material sen dess. Jag köpte mitt L1 samt L2-paket på ebay :idea:

Paketen är ganska dyra men väl värt pengarna som sagt, sedan kan man gå med i deras savvy-club för typ 140 kr per månad, då får man en dvd hem varje månad, en tidning samt tillgång till massor av material via deras hemsida.

Har du hemside adressen??

Vad heter paketena mer exakt? Vad ska man söka på om man ex letar efter de på tradera mm...

Intressant att folk sitter och säger i mot när så många hållt på med detta i många år och hade det inte gett resultat så hade ju inte filmerna gjorts om i ny tappning.. Utan hans tanke sätt fungerar tydligen för hur många som helst..

Tanken är att om jag tittar på det hästen spookar för, så visar jag att jag INTE sett "problemet" innan, och hästen får förstärkning för att den "hållit uppsikt". Men det är inte hästens jobb att hålla uppsikt, den ska lita på att ryttaren "håller koll" och säger till om det är någon fara.
Om jag tittar visar jag att jag inte VET att det inte är någon fara, jag måste ju kolla först.

Om jag ignorerar "problemet" och bara är som vanligt och ber hästen att jobba på med det vi håll på med, så visar jag att jag har fullständig koll på läget och hästen behöver inte vara "på sin vakt".

I det här fallet var de på ett ställe där man som människa vet att oavsett vad hästen såg så var det inget farligt, därför är det bäst att ignorera. På uteritt KAN det ju faktiskt vara något "farligt" typ en bil på vägen eller liknande, och då måste man såklart kolla för bådas säkerhet. Men bäst är att försöka hålla koll hela tiden när man rider, så att hästen känner att ryttaren gör "vakt jobbet".

Vet inte om jag lyckades förklara riktigt.. försökte iaf :p

Jätte bra förklarat.. :banana: Precis mina tankar och sätt..
synd inte jag är bra på att förklara :crazy:

Deras site har ju www.parelli.com, där hittar du savvy-club osv.

Tror paketen bara heter Level1 osv, här är några bilder på hur de ser ut:
80.jpg

80.jpg

Sök på ebay på parelli så hittar du :idea:

Och det här säger en del om hur öppen du är för olika sätt att lära sig saker:crazy:

De här personerna gick på ridskolan när jag gick där. Jag red några lektioner eftersom jag var skötare på ridksolans ägares häst.. Vackra Linn halvblod sto som alltid kom när jag vissla och jag avguda den hästen..

De var väldigt elak mot mej vissa gånger innan jag ens va skötare. Därför så vet jag deras utbildningsnivå och hur de va som personer... Har inget med häst hanteringen att göra..

Jag red på en låg nivå där och det var första gången jag red för ridlärare i hela mitt liv. Då behöver man inte vara elak... Men när det kom till kritan så såg de att jag kunnde en del ändå om just logiken med hästhantering mm. De var snälla mot mej efter det, fast jag red mycket längre ner än de..

Det var inte många lektioner innan jag red avkastar kungen Robin Z en ponny.. Han var underbar! Man behövde bara visa han respekt och lite envishet sen gick han som en dröm...
Tyvärr gick han bara snällt för de som kunnde resten åkte av... I full fart..

Men hästar har mer faccinerat mej än själva ridningen. När man har rätt kännsla för varann och allt går så himla bra.. Med bara stor insikt och kännsla och förståelse så kommer man långt..

"snobbarna" kunnde dressyr mycket bättre än mej och de ligger högt upp på listorna nu och de är jätte duktiga!!! Men jag är inte intresserad av det alls... Alla har vi olika mål mm med våran ridning mm. Men för det behöver man inte vara elak mot andra som inte vill samma...

skit! oavsett hur känd hon är så är det där enbart repviftande utan orsak och mening. Det är det där som gör NH ökänt!rakt mot hästen ansikte och sen avslutar hon med att klappa till hästen hårt några gånger....jo för det är ju skönt... Korrigeringsträning at its worst...

hon kan få förklar det hur hon vill men det är inte bra hästträning och hon borde bli anmäld för det... i en perfket värld...

Senast ändrad:

Det var ingen "övning", eleverna skulle utföra en övning men det gick inte för den här hästen var helt fixerad av något en bit bort. När eleven inte redde ut det fick Linda "gripa in" och styra upp. Hade Linda haft hästen "på träning" hade hon aldrig satt den i den situationen som den hamnade i nu, utan att vara förberedd.

Det ser inte trevligt ut som sagt, men har man sett alltihop och inte bara ett 4 minuters klipp, så förstår man varför hon gör som hon gör.

nej nej nej.. oavsett så ska det där aldrig få ske! oavsett nivå hit och dit. Det kan ajg se på 4 minuter, för det där är fyra minuter av misshandel och hästen gav inga sådana vibbar alls. jag ahr inget emot Parelli och NH , jobbar själv MYCKET med kroppspråk och kommunikation och vet att man ibland måste bli tydlig,men det där är bara så fel! oavsett om det bara är fyra minuter taget ur sitt sammanhang.

jag säger inte heller att ajg är bättre än henne mm men däremot vet jag att det där är något som jag inte stödjer.

Senast ändrad:

Jag håller med, de borde utvärderat hästarna innan ägarna fick delta i kursen.

Sedan, angående att folk tolkar och använder sånt det ser/läser på fel sätt, det händer ju ändå. Vad gäller allt, oavsett om folk tjänar pengar på det eller ej. Både inom barn/hunduppfostran, ridning, betsling, sadling, you name it. Och det blir många gånger fel när man gör saker utan att kunna dem ordentligt, det är synd, men kanske inte så mycket tränarna kan göra åt?
Det borde väl vara vars och ens ansvar, att ta reda på vad man håller på med.

Parelli håller INTE på med Quick-fixes, absolut inte. Som sagt, folk skapar sig alltid fel bild av situationer när man bara kollar på korta klipp/läser lite i en bok.

Jag håller med om att PNH inte håller på med Quick-fixes, men det Linda gör i filmen är det, och försvaras av bla dig för att vara en handling utifrån en pressad situation där ägaren behövde ha en Quick-fix på sin häst för att ens kunna vara med på kursen. Har jag fel?
(förlåt för lång konstig mening:))

sanio

Nej det var inget riktigt direkt till dej utan till många som är här inne...

Att många hela tiden tror att de skulle lösa den situtionen mycket bättre än Linda. Vilket jag tycker är väldigt intressant...
Många säger här inne inte direkt, men att de hade minsann klarat de med en gång genom att titta på hästen...

haha lite intressant är det!

Jag har absolut inte fått det intrycket av vad folk(inklusive mig själv) skrivit.
Bara för att man inte är lika känd som Linda Parelli, betyder inte det att man inte kan någonting om hästhantering. Jag vill i alla fall inte bli förknippad med någon som tror sig vara allvetare. Men jag har ändå erfarenheter som jag utgår ifrån, på samma sätt som du utgår ifrån dina erfarenheter med din shettis t.ex. Jag får faktiskt mer intrycket av att det är du som tror att du har mer rätt än andra i den här debatten.

Intressant att folk sitter och säger i mot när så många hållt på med detta i många år och hade det inte gett resultat så hade ju inte filmerna gjorts om i ny tappning.. Utan hans tanke sätt fungerar tydligen för hur många som helst..
Om man ska vara sån så funkar det ju faktiskt att slå hästar också, de flesta gör som man vill efter ett tag.

Vill man ha ett samarbete baserat på rädsla? Där man slagit hästen till att få som man vill? Där hästen kanske till slut blockerat och lugnt följer en pga det? Där hästen inte har något val?

Eller vill man ha ett samarbete baserat på ömsesidig respekt där hästen VÄLJER att vara med mig?

Jag har absolut inte fått det intrycket av vad folk(inklusive mig själv) skrivit.
Bara för att man inte är lika känd som Linda Parelli, betyder inte det att man inte kan någonting om hästhantering. Jag vill i alla fall inte bli förknippad med någon som tror sig vara allvetare. Men jag har ändå erfarenheter som jag utgår ifrån, på samma sätt som du utgår ifrån dina erfarenheter med din shettis t.ex. Jag får faktiskt mer intrycket av att det är du som tror att du har mer rätt än andra i den här debatten.
Håller med!

Men herre gud manniska

Ja, jag kan hoppa upp barbacka pa hastarna har i hagen, utan trans, och anvande en hast for att fosa hem resten av hastflocken.
Ja, jag kan rida Mitt sto utan sadel och trans hemma i sverige.
Maken min kan tom rida val nog och trana en hast val nog for att pa 3 rittare ga fran oinriden till arbetande ranchhast. Lungt o fint, utan stress o utan brak.

Men det har INGET med saken att gora. Inte ett smack faktiskt, om sanningen ska fram.

Du missar att hon HAR hastens uppmarksamhet, gang pa gang pa gang pa gang, men nar han erbjuder henne ett fonster for kommunikation sa missar hon det - gang pa gang pa gang pa gang.

Att dra till en hast pa huvet med ett rep har INTE ETT SKVATT med ridning att gora.

Att kunna rida hasten utan sadel - det kan de flesta svenska ridskoleryttare. Det kallas barbacka och handlar bara om att ha bra balans.
Att rida en hast utan trans o ex. grimma ar en traningssak, dar man lar hasten att lyssna till grimma + vikthjalper.
Att rida utan grimma emd ex halsring handlar om att lara in att vissa signaler med halsringen + vikthjalper betyder "si och sa"
och utan nagot mer an bara sate/vikt/ben.. det ar OCKSA en traningssak.

Det ar inget "magiskt", det har inget med Repvifteri att gora.
Det handlar om vad man lart sin hast.

Ex. har har vi en hast som du kan dra hur mkt du vill i kaften, han stannar inte for det, om du daremot tappar honom med fingrarna En gang pa manken sa saktar han av ett snepp. Vill du att han ska stanna sa lagger du hela handen pa hans manke.

Inget magiskt med det - det var sa han blev inriden.

:bow::bow::bow:
allt är beteenden vi väljer att träna in medvetet eller omedvetet. man akn göra allt, oavsett metod, det är vid metoden vi som tränare måste välja på vilket sätt vi vill ha resultatet.

Om man ska vara sån så funkar det ju faktiskt att slå hästar också, de flesta gör som man vill efter ett tag.

Vill man ha ett samarbete baserat på rädsla? Där man slagit hästen till att få som man vill? Där hästen kanske till slut blockerat och lugnt följer en pga det? Där hästen inte har något val?

Eller vill man ha ett samarbete baserat på ömsesidig respekt där hästen VÄLJER att vara med mig?

Håller med!

Nej och åter nej! Parelli handlar inte om att slå hästen.. Du har inte fått rätt bild av det hela för fem öre...

Det står även längre upp att det kanske blev lite fel i detta ögonblicket med kamror och allt och som sagt ser man hela filmerna så förstår man exakt varför det blir som det blir...

Det finns som sagt folk som säger att de rider dressyr genom att såga hästarna och folk som säger att de håller på med samma som dej men slår sina hästar..

Det finns i all hantering med hästar.. OCh bara för det kan man inte dra allt igenom samma kamm.

Men många gör det. Det känns som det kvittar vad man säger att man håller på med så får man en sånn där blick att är du inte klok, det är inte rätt hästhantering..
Det är bäst att välja exakt rätt annars blir man kollad snett på och dum i huvudet....

Man kan kolla på vem som helst och få fel bild om vad det handlar om.. Om inte personen i fråga förklarar vad den gör. Kan hända både mej och dej...

Hästen kommer som sagt inte alls till skada och den är varken rädd för männsikor eller annat efter det.. Så så farligt är det nog inte som det ser ut..

Här skriver personen som vet vad som händer och sett alla hans filmer. Läs det så kanske du förstår..

Du behöver inte förfasa dig över hästen iaf, han vart varken skadad eller huvudskygg.

Däremot kan man med rätta förfasa sig över folk som får för sig att göra såhär med sina hästar utan att lära sig mer om Parelli än det man sett på en filmsnutt.

Detta är ett klipp från en serie med utbildningsDVDer, och om man ser dem alla så förstår man vad som hände med hästen, och man förstår också att man INTE ska göra sådär på någon random häst.
Det är troligen orsaken till att klippet kom med, just för att det fanns i ett sammanhang. Man kan helt klart lära sig av att se på det, både bra och dåligt.
Det var INTE ämnat att läggas ut som en delmängd på youtube, och det var INTE Parelis som gjorde det. Eftersom man inte kan förstå helheten av ett klipp, riskerar man att folk använder det på sitt eget lilla sätt.

Om du sett hela utbildningsmaterialet skulle du inte kalla det "vad som helst", det är väl värt pengarna.

Det var en tanke som slog mig ang varför Linda agerade som hon gjorde. Att ha kameror på mig hela tiden skulle iaf göra mig RB(right brain thinking, stressad, tänker kanske inte efter före som man annars gör), utan kameror, på en vanlig L1-kurs, hade hon kanske bara avbrutit övningen och tagit tag i grundproblemet på annat vis.
Kanske borde de haft högre krav på de hästar eleverna tar med till en L1-kurs, för det var ägarens (förståeliga) okunskap och dåliga tajming som gjorde att reaktionen spårade ur. Kanske Linda lät eleven försöka själv för länge, istället för att gå in tidigare.

Hursom, detta är inte något man vanligen ser Linda eller Pat göra. Men när de gör det, så löser de faktiskt problemet. Jag har med egna ögon sett Pat jobba med en RIKTIGT tuff häst, och Pat var bra tuff han också ett tag(when required). Men det var en fröjd att se vilken glad och positiv häst han trollade fram :love:

I vissa fall, med vissa hästar, kanske man måste vara tuffare än normalt. Det är ju svårt att veta hur varje annan "hästexpert" hade rett ut samma häst, vem som klarat det snabbast/bäst/med mest respekt för hästen/överhuvudtaget. Den hästen jag såg hade varit hos mååånga tränare, och det var faktiskt den sista av dem som vände sig till Parelli som en sista utväg. Och han löste iaf det som de andra inte klarat trots månader av träning.

Nej och åter nej! Parelli handlar inte om att slå hästen.. Du har inte fått rätt bild av det hela för fem öre...

Det står även längre upp att det kanske blev lite fel i detta ögonblicket med kamror och allt och som sagt ser man hela filmerna så förstår man exakt varför det blir som det blir...

Det finns som sagt folk som säger att de rider dressyr genom att såga hästarna och folk som säger att de håller på med samma som dej men slår sina hästar..

Det finns i all hantering med hästar.. OCh bara för det kan man inte dra allt igenom samma kamm.

Men många gör det. Det känns som det kvittar vad man säger att man håller på med så får man en sånn där blick att är du inte klok, det är inte rätt hästhantering..
Det är bäst att välja exakt rätt annars blir man kollad snett på och dum i huvudet....

Man kan kolla på vem som helst och få fel bild om vad det handlar om.. Om inte personen i fråga förklarar vad den gör. Kan hända både mej och dej...

Hästen kommer som sagt inte alls till skada och den är varken rädd för männsikor eller annat efter det.. Så så farligt är det nog inte som det ser ut..

huruvida hästen kom till skada eller inte lämnar jag därhän...

visst finns det rötägg inom alla dicipliner, hade tråden handlat om patrik Kittels lila tunga hade vi säkerligen haft samma diskussioner fast om en annan disiplin, det betyder inte att man tycker det är ok. Ett kännt namn är inte lika med bra horsemanship. och säkert står inte parelli och NH för detta generellt. med det sagt:
MEN det är från en instruktionsdvd, Det är linda gör detta, och hon verkar tycka det är ok, utomstående kameror mm är ingen ursäkt...

Skuggi kan ah sett alla filmer och gått alla nivåer, jag kan fortfarande inte tcka att det är försvarbart. huruvida DVD-materialet är värt pengarna är för övrigt en högst personlig fråga.

Vill man hålla på med parelli gör man det, jag dömer ingen, de får träna sin häst som man vill, jag tar endast avstånd från detta specifika beteende, och av dömma av andra i tråden är det precis det de gör, frågan är varför ni känner er påhoppade över något som Linda p gör i en fyraminutersklipp?

Jag håller med om att PNH inte håller på med Quick-fixes, men det Linda gör i filmen är det, och försvaras av bla dig för att vara en handling utifrån en pressad situation där ägaren behövde ha en Quick-fix på sin häst för att ens kunna vara med på kursen. Har jag fel?
(förlåt för lång konstig mening:))

Nja, definiera quick-fix måste vi kanske göra nu.. Som sagt, ser man hela filmen så vet man att hon inte typ spöade hästen till lydnad och sedan lämnade över en strykrädd häst till ägaren: så, nu har jag lagat hästen :idea:
Det kallar jag quick-fix.

Eller när MR driver runt en häst i en corral tills den "ger sig" och sedan ska alla problem vara lösta.

Linda hjälpte till att ta ner hästen, sedan fick ägaren själv ta över och genomföra övningen, och avsluta med en häst som kunde slappna av i vetskap om att människan tar hand om ev problem. Därefter, genom kursen, så har ägaren fått fler strategier att använda för att reda upp struligheter och få hästen att lita på honom. Det tycker inte jag är quick-fix.

Vid något givet tillfälle kan det hända att en häst blir helt "över sig", hur löser man det, om man inte matchar hästens energi och försvarar sitt "space"?
Det är inte alltid man kan "avbryta" och ta hästen därifrån, man kanske måste ta tag i det nu och här.

HUR skulle ni andra hanterat situationen är jag nyfiken på.
Ganska konkret alltså.

Anta att övningen gick ut på att hästen ska stå still, på lite avstånd från er, och bara slappna av.
Om hästen då får syn på nått, börjar fara runt, blåsa, tränga er och vägrar göra annat än att stirra på "faran i fjärran" och hetsa upp sig.
Hur löser ni det?

Och Sanio: jag vet inte precis allt om hur det gick till, :p jag har sett filmen, diskuterat den med tränare samt sett mycket annat från Parelli. Men jag var inte där, så jag vill inte låta påskina att jag vet allt som hände och varför Linda gjorde exakt som hon gjorde.

frågan är varför ni känner er påhoppade över något som Linda p gör i en fyraminutersklipp?

Jag personligen känner mig nog mest frustrerad över kommentarer av typen "ja, det var ju det jag sa, parelli är bara skit" eller "ja, där ser man hur parellifolk behandlar sina hästar" eller "tänk att man kan göra grova pengar på att misshandla hästar".

Jag tycker att PNH, hela konceptet, är för bra för att folk ska få dissa det pga ett 4-min klipp taget ur sitt sammanhang.

Det känns som att en del människor gör allt de kan för att smutskasta folk som tjänar pengar på sina kunskaper, särskilt inom hästvärlden.
Varför är det så fult att de ser till att kunna leva på det de är bra på? Det gör vi väl alla? Jag har själv ett jobb där jag tjänar bra pengar pga mina kunskaper, och hur jag använder dem. Varför är det fult och fel när det gäller vissa? :mad:

HUR skulle ni andra hanterat situationen är jag nyfiken på.
Ganska konkret alltså.

Anta att övningen gick ut på att hästen ska stå still, på lite avstånd från er, och bara slappna av.
Om hästen då får syn på nått, börjar fara runt, blåsa, tränga er och vägrar göra annat än att stirra på "faran i fjärran" och hetsa upp sig.
Hur löser ni det?
.

väldigt beroende på häst naturligtvis men ett kortfattat förslag...

grimma/träns/grimskaft:jag hade gett hästen en rörelseuppgift, ex longerning eller gå en sväng med hästen runt på området. Uppgiften är rörelsen, han får titta vart han vill ara ahn rör sig med mig. Med jämna mellanrum bett hästen om stanna, berömma och sedan låta honom röra på sig igen. allteftersom så ökar man tiden hästen står still och belöna för korta stunder av uppmärksamhet. när han ahr uppmärksamhet står vi stilla och när han tappar koncentrationen utför vi rörelse. Målet är hela tiden att belöna stilla och uppmärksamhet. Går han på mig backar vi med tryck i grimman och på bogen, inte ryck och slag som jagar upp hästen ännu mer. Målet är ju att få avslappning. När hästen är avslappnad och uppmärksam akn ajg be honom backa undan och sen kan vi stå där och stirra på varandra en stund.. vad nu det ska vara bra för...

i en perfekt värld:
lösträning släppt lös hästen i en inhägnad. låtit den tittta på det intressanta. jag ahde gått in och skrotat runt med mitt, plockat stenar mm och belönat alla uppmärksamhet från hästen sida. (går förvånasvärt fort) Det hadnlar om att göra sig mer intressant än vad det andra är. jag ahde sedan lärt in ett trygghetsbeteende, ex halt eller hålla handen på manken och sedan använt mig av det i stressade situationer.

väldigt beroende på häst naturligtvis men ett kortfattat förslag...

grimma/träns/grimskaft:jag hade gett hästen en rörelseuppgift, ex longerning eller gå en sväng med hästen runt på området.
Och om hästen bara snurrar runt som en kompassnål med nosen mot det farliga och svansen i motsatt ände, knuffandes dig ur vägen när den vänder?
Uppgiften är rörelsen, han får titta vart han vill ara ahn rör sig med mig. Med jämna mellanrum bett hästen om stanna, berömma och sedan låta honom röra på sig igen. allteftersom så ökar man tiden hästen står still och belöna för korta stunder av uppmärksamhet. när han ahr uppmärksamhet står vi stilla och när han tappar koncentrationen utför vi rörelse. Målet är hela tiden att belöna stilla och uppmärksamhet. Går han på mig backar vi med tryck i grimman och på bogen, inte ryck och slag som jagar upp hästen ännu mer. Målet är ju att få avslappning. När hästen är avslappnad och uppmärksam akn ajg be honom backa undan och sen kan vi stå där och stirra på varandra en stund.. vad nu det ska vara bra för...

i en perfekt värld:
lösträning släppt lös hästen i en inhägnad. låtit den tittta på det intressanta. jag ahde gått in och skrotat runt med mitt, plockat stenar mm och belönat alla uppmärksamhet från hästen sida. (går förvånasvärt fort) Det hadnlar om att göra sig mer intressant än vad det andra är. jag ahde sedan lärt in ett trygghetsbeteende, ex halt eller hålla handen på manken och sedan använt mig av det i stressade situationer.

Låter som ett bra förslag tycker jag, även trygghetssignalen använder man inom PNH. Har aldrig hört om det förr, var har du lärt det? *nyfiken*

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 092
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 998
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag blev tillfrågad om jag ville vara med i ett forskningsprojekt då jag sökte vård till följd av en svår ridolycka och fick ganska...
2
Svar
38
· Visningar
2 544
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?