Sv: parelli

Fast är det verkligen att ignorera problemet genom att rycka, rycka, rycka och slå och slita oavsett vad hästen gör?
Gör man sig "intressant" genom att rycka, vifta och dessutom slå hästen i huvudet?
Är det att ignorera problemet om t.ex. en ryttare sitta och banka, slita och dra utan uppehåll om hästen är ouppmärksam?

Problemet being "det som hästen stirrar på".
Hon tittar inte på det och försöker inte tvinga hästen att kolla/undersöka det. (som vissa menar att man ska)

Nej, man gör sig intressant genom att ge hästen uppgifter. Detta är som sagt INTE ett skolexempel på hur Parelli lära ut att man hanterar hästar. Det ser inte trevligt ut och hon hade säkert kunnat löst det på ett bättre sätt. Det brukar hon. Varför det blev såhär nu kan vi bara gissa.
Man ska/måste matcha hästens energi, och den är helt klart hög i energi när den hela tiden vill vända sig mot det den ser, och därmed inte bryr sig om den manglar lite folk som är i vägen.
Jag har sett hur min äldsta valack behandlade vårat sto när hon blev stressad av fyrverkerier, och han var nog minst lika hårdhänt som Linda då :crazy: fast han hade inget rep, utan tänder och hovar.
Båda nådde tillsut målet (även om det inte syns på filmklippet) de fick fokus från den uppstressade hästen.

Det är inte träning, Linda försöker lösa ett problem som uppstod under en kurs för människorna.
Hade nog såhär i efterhand varit bättre att hantera på annat sätt, kanske vart Linda lite RB pga kamerorna?
Men som sagt, hästen var inte där på träning, det är ägaren som är. Och ägaren har en häst som inte lämpar sig för en person som tränar på L1-nivå.

Detta är INTE grunden och normen för PNH, så ni kan sluta att förfasa er :grin:

Men nu är det ju så att hon GÖR SÅ HÄR på filmsnutten och jo jag förfasar mig över det. Jag förfasar mig ännu mer då Parelli är ett namn som många förknippar med stor kunskap. En sådan här sekvens skadar inte bara den hästen utan med stor risk även en massa andra hästar när okunniga hästägare ska börja "Parella" med sina egna hästar. Och det är faktiskt Parelli som har lagt in detta i utbildningsmaterialet och därför är de medansvariga. Man får nog tänka efter lite mer pedagogiskt om man har hästarnas bästa som grund för sin verksamhet. Men det här förstärker bara min tanke om att man kan göra pengar på precis vad som helst.
Att bli RB,vad nu det betyder:confused:, för kameror är inte en godtagbar ursäkt i min värld i alla fall.

Annika

Men nu är det ju så att hon GÖR SÅ HÄR på filmsnutten och jo jag förfasar mig över det. Jag förfasar mig ännu mer då Parelli är ett namn som många förknippar med stor kunskap. En sådan här sekvens skadar inte bara den hästen utan med stor risk även en massa andra hästar när okunniga hästägare ska börja "Parella" med sina egna hästar. Och det är faktiskt Parelli som har lagt in detta i utbildningsmaterialet och därför är de medansvariga. Man får nog tänka efter lite mer pedagogiskt om man har hästarnas bästa som grund för sin verksamhet. Men det här förstärker bara min tanke om att man kan göra pengar på precis vad som helst.
Att bli RB,vad nu det betyder:confused:, för kameror är inte en godtagbar ursäkt i min värld i alla fall.

Annika

Du behöver inte förfasa dig över hästen iaf, han vart varken skadad eller huvudskygg.

Däremot kan man med rätta förfasa sig över folk som får för sig att göra såhär med sina hästar utan att lära sig mer om Parelli än det man sett på en filmsnutt.

Detta är ett klipp från en serie med utbildningsDVDer, och om man ser dem alla så förstår man vad som hände med hästen, och man förstår också att man INTE ska göra sådär på någon random häst.
Det är troligen orsaken till att klippet kom med, just för att det fanns i ett sammanhang. Man kan helt klart lära sig av att se på det, både bra och dåligt.
Det var INTE ämnat att läggas ut som en delmängd på youtube, och det var INTE Parelis som gjorde det. Eftersom man inte kan förstå helheten av ett klipp, riskerar man att folk använder det på sitt eget lilla sätt.

Om du sett hela utbildningsmaterialet skulle du inte kalla det "vad som helst", det är väl värt pengarna.

Det var en tanke som slog mig ang varför Linda agerade som hon gjorde. Att ha kameror på mig hela tiden skulle iaf göra mig RB(right brain thinking, stressad, tänker kanske inte efter före som man annars gör), utan kameror, på en vanlig L1-kurs, hade hon kanske bara avbrutit övningen och tagit tag i grundproblemet på annat vis.
Kanske borde de haft högre krav på de hästar eleverna tar med till en L1-kurs, för det var ägarens (förståeliga) okunskap och dåliga tajming som gjorde att reaktionen spårade ur. Kanske Linda lät eleven försöka själv för länge, istället för att gå in tidigare.

Hursom, detta är inte något man vanligen ser Linda eller Pat göra. Men när de gör det, så löser de faktiskt problemet. Jag har med egna ögon sett Pat jobba med en RIKTIGT tuff häst, och Pat var bra tuff han också ett tag(when required). Men det var en fröjd att se vilken glad och positiv häst han trollade fram :love:

I vissa fall, med vissa hästar, kanske man måste vara tuffare än normalt. Det är ju svårt att veta hur varje annan "hästexpert" hade rett ut samma häst, vem som klarat det snabbast/bäst/med mest respekt för hästen/överhuvudtaget. Den hästen jag såg hade varit hos mååånga tränare, och det var faktiskt den sista av dem som vände sig till Parelli som en sista utväg. Och han löste iaf det som de andra inte klarat trots månader av träning.

:bow::bow::bow:

Precis....

Vart kan man köpa alla filmer?? Lite spännand faktiskt.. sen skulle jag aldrig göra detta utan en tränare närvarande som kan det..

Tycker det är hemskt att folk har mage att lägga ut en sån här snutt där man i stort sätt inte fattar ett skit vad som händer och folk blir galna som här och nu..

Man kan garanetrat filma alla här inne i olika situtioner och klippa de så det ser hel konstigt ut. Alla situtioner kan man inte alltid förstå om man inte är där själv och vet hur man ska göra.. Eller vad som händer...

Jag ska säga att det är det första och enda jag någonsinn sett med Parelli och ändå förstår jag på ett ungefär vad som händer i klippet..
Jag letade bara några filmsnuttar sen på youtube..

Just den L1-serien som det här kommer ifrån säljs inte nytt längre, de har gjort nyare material sen dess. Jag köpte mitt L1 samt L2-paket på ebay :idea:

Paketen är ganska dyra men väl värt pengarna som sagt, sedan kan man gå med i deras savvy-club för typ 140 kr per månad, då får man en dvd hem varje månad, en tidning samt tillgång till massor av material via deras hemsida.

Kan du snälla svara på mina inlägg till dig!

Det känns som du säger precis samma sak i varje inlägg du gör=vi har förstått din åsikt, det ändrar fortfarande inte min.
Du är absolut berättigad till din åsikt, men det vore mycket mer givande debatt om du svarade på frågor/kritik riktad till dig utan att upprepa dig.

MVH/Hanna

Sanio:
Parelli Drum Beaters kan gå långt i sina Förklaring/Bortförklaring.
Och jag lämnar över Argumetering till vissa ändra här som verka här mer Hästvet än den där Linda Parelli.

Hänteringsätt var FEL!!! och hade det varit min häst skulla jag ha taget henna i öret och fråga:
"Vad Fan Hålla Du PÅ Med???"
Inte att jag skulla lämna mina häster till dessa wanna.bee häst experter.

She f-ck´d up that horse Big Time.
Az

kl

Jag gör gärna liknerser till Cecar Millan. Innan varje program står det "prova inte detta själv utan hjälp av proffs" men ändå ser man resultatet av hans program varje dag jag är ute på promenad eller när jag jobbade med hundar.
Folk tolkar det dom ser, tror att dom förstår och börjar praktisera metoden själva. Resultatet blir allt som oftast katastrofal.
I båda fallen skulle jag vilja påstå att det handlar om "Quick fix" metoder, som verkligen kan göras på andra sätt, utan att utsätta djuren för stress. Dessutom tjänar båda parter enormt med pengar på "sina" metoder.
Tyvärr är alltså resultatet av dessa filmer att djur kommer till skada, och kanske i slutändan även deras människor.

Hästen i filmen må ha varit för mycket för sin ägare, då tycker jag att en seriös tränare hade påpekat detta och sagt till människan att sälja hästen till någon som kan ta hand om den på ett korrekt sätt!

Det var en tanke som slog mig ang varför Linda agerade som hon gjorde. Att ha kameror på mig hela tiden skulle iaf göra mig RB(right brain thinking, stressad, tänker kanske inte efter före som man annars gör), utan kameror, på en vanlig L1-kurs, hade hon kanske bara avbrutit övningen och tagit tag i grundproblemet på annat vis.

Fast om hon som är så känd och ska vara en expert på hästhantering blir så stressad av en kamera att hon rycker, sliter och slår. Ja, då blir man fundersam...

Jag tänkte nog snarare så stressad att hon får för sig att problemet ska lösas NU, istället för att ta tag i det med bättre förutsättningar.

Jag förstår att det ser konstigt ut, men jag vill mena att det inte är så illa som det ser ut, kanske beror det på att jag såg hur hästen var senare under kursen. I de delarna av dvdn som inte lagts ut på nätet.

Då är min fråga igen:
Är det resultatet som avgör hur man som människa får bete sig?

kl

Hästen i filmen må ha varit för mycket för sin ägare, då tycker jag att en seriös tränare hade påpekat detta och sagt till människan att sälja hästen till någon som kan ta hand om den på ett korrekt sätt!

:bow:
Istället för att försöka snabbfixa en häst så borde det gått till så som du säger. Eller iaf ett steg i taget..inte med aggressivt kroppspråk och ryck..
Är man kunnig och proffsig, så inser man sina begränsingar, och inser att det kanske tar lite mer tid och energi än snabbfixen som görs på detta sätt..

Tycker hon ser otroligt spänd ut själv,faktiskt och det påverkar hästen såklart.

Nej,tror inget kan övertyga mig att detta är rätt, och jag är ganska öppensinnad...

Jag tänkte nog snarare så stressad att hon får för sig att problemet ska lösas NU, istället för att ta tag i det med bättre förutsättningar.
.

Om detta är fallet, ska hon nog tänka över sin egna förmåga att hjälpa folk och hästar. Ödmjukhet och självdistans är väl ganska viktigt om man nu är där för att hjälpa. Då kan man säga att detta är ett tufft fall, och något som kommer kräva tid och tålamod.

Blir man stressad av pressen att vara duktig, speciellt inom detta område, ska man nog byta yrke..

Jag håller med, de borde utvärderat hästarna innan ägarna fick delta i kursen.

Sedan, angående att folk tolkar och använder sånt det ser/läser på fel sätt, det händer ju ändå. Vad gäller allt, oavsett om folk tjänar pengar på det eller ej. Både inom barn/hunduppfostran, ridning, betsling, sadling, you name it. Och det blir många gånger fel när man gör saker utan att kunna dem ordentligt, det är synd, men kanske inte så mycket tränarna kan göra åt?
Det borde väl vara vars och ens ansvar, att ta reda på vad man håller på med.

Parelli håller INTE på med Quick-fixes, absolut inte. Som sagt, folk skapar sig alltid fel bild av situationer när man bara kollar på korta klipp/läser lite i en bok.

Jag har sett många folk hålla på med det och ser mycket sammspelta hästar..

De männsikor som misslyckas med det de hade misslyckats ovasett vad de tagit sej för med sina hästar...

Det finns många som ex sätter sej och ska rida dressyr och sågar sina hästar i munnen. Det är inte dressyr enligt mej.. Så det finns folk som missuppfattar allt som har med ridstilar och annat..

Det har inte med Parelli metoden att göra...

Det finns proffs på det ena och det andra och vissa passar vissa hästar och ryttare och andra inte..

Sen bara för att andra gör annat än mej så betyder inte det att de gör fel. Så länge hästen mår bra.. Alla har sina sätt och det finns lika många sätt som hästar och folk..

Men ingen kan säga att det är rätt och detta är fel.. Det är just det här som är tråkigt med häst folk, för många av de säger att det jag gör är det enda rätta och inget annat är rätt..

Min Ridlärare sa något väldigt bra till mej det är först när man tänker att jag inte kan så mycket som man kan börja ta in och lära sej mer..

Attityden som jag ser här är den typiska häst människan i Sverige.. Störst bäst och vackrast...

alla tycker att det du gör kan jag bättre, väldigt synd... Hade folk varit mer öppna hade mindre hästar farit illa...

De som åker till exempel till parelli de vill lära sej mer, mer och mer.. Men i slutet kanske man gör något eget..

Jag är utbildad genom hästgymnasie, även hos en av de bästa dressyr ryttarna i sverige. Lite enligt Bo Tiblin. red hästar som var värda ca 1 miljon.
Även ägt en os reserv i terräng som vunnit hopp allsvenskan (inte med mej)

Även i bruksridning med en av de bästa i detta. Hanterat hästar som är utbildade enligt detta och mycket NH hästar. hästar som man bara kan tänka trav så travar de... Från några riktiga duktiga hästhanterare.

Jag är inte duktig på skolorna eller att hoppa men det är mycket häst hanteringen som jag tycker är intressant..

Och alla håller på med samma de försöker lära sej allt för att deras hästar ska må bra och fungera i hop med ägaren så bra som möjligt!
Det är allas mål. All ridning mm har grunden att det ska se sammspelt ut och fungera med så lite hjälper som möjligt.
Det är grunden..
sen akn okunskap göra att många hästar hamna fel och då är det bra att proffsen finns..

De som säger att vi vet inte vad som händer hemma och jag kan lugna många med att Barrering och ko fösar saker nästan aldrig förekommer inom nåt...
Även om vissa gör det är det väldigt få...

Många av de duktiga lärare genom NH, drssyr, hoppning eller annat som jag träffat vill inte bli uppsatta på en pellestad som bäst i världen. Men de vill hjälpa folk med sina hästar, vilket jag tycker är bra

Jag fattar inte vad det är hästen ska göra, undrar om hästen fattade det:confused:
Trist att se sånt här, speciellt utan att man får hela storyn. Är då lätt att felbedöma, men man ser ändå att det inte verkar ge någon framgång.

Jag vet inte om detta var riktat direkt till mig, för då förstod jag nog inte riktigt vad du ville ha sagt med det? Vad hade det med mitt inlägg att göra?

Om det var riktat till mig, så ser jag mig absolut inte som en som kan och vet allt. Tvärtom! Jag tar gärna in vad folk har att säga, kritik och åsikter lär man sig jättemycket på!

Men, jag vet också vilka riktlinjer jag vill följa i min hantering av hästar, och det denna kvinna visar, är inte en av dem...

Jag har även haft den bästa läraren genom ämnet nämligen världens envetnaste shettis nämligen sambo..

15 min för att komma från gårdsplanen första gången jag red han. Där fick man förkänna att sitta kvar annars bocka han av dej..
Det var första hästen jag red. Vi hade några fina år i hop. jag låg på han i hagen på sommaren när han beta och vi var mycket ute och red i hop mm..

Man fick lära sej att var envis men vi var bästa vänner och han gjorde allt för mej.. Han har lärt mej mycket av hur man hanterar en häst. Så jag har en väldigt bra grund i detta ämne med häst hanteringen...

Som jag berättat i en annan tråd var när några snobbar kom från ridskolan och skulle rida han. De åkte av ett anntal gånger och de fick inte ner han från gårdsplanen. De trodde allt skulle gå så himla som de lärt sej på ridskolan men de hade missat en viktig grund. Nämligen envishet och respekt att det är en indevid och inte en maskin.
De hade ridit i många år..

Jag vet inte om detta var riktat direkt till mig, för då förstod jag nog inte riktigt vad du ville ha sagt med det? Vad hade det med mitt inlägg att göra?

Om det var riktat till mig, så ser jag mig absolut inte som en som kan och vet allt. Tvärtom! Jag tar gärna in vad folk har att säga, kritik och åsikter lär man sig jättemycket på!

Men, jag vet också vilka riktlinjer jag vill följa i min hantering av hästar, och det denna kvinna visar, är inte en av dem...

Nej det var inget riktigt direkt till dej utan till många som är här inne...

Att många hela tiden tror att de skulle lösa den situtionen mycket bättre än Linda. :angel: Vilket jag tycker är väldigt intressant...
Många säger här inne inte direkt, men att de hade minnsan klarat de med en gång genom att titta på hästen...

haha lite intressant är det! :angel:

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 092
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 998
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag blev tillfrågad om jag ville vara med i ett forskningsprojekt då jag sökte vård till följd av en svår ridolycka och fick ganska...
2
Svar
38
· Visningar
2 544
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar