Sv: parelli

Eh
Vad har Dina hastar o hur duktig du ar med det hela att gora?

Jag ar valdigt oppensinnig, faktiskt. Tro't eller ej

Men sager fortfarande att du ska tejpa for ditt oga och garna ha nagon skrikandes och gormandes och givandes dig orfilar till hgoer o vanster o se hur garna DU vill ha en kommunikation med den manniskan.

Fru Linda Parelli ska vara valdigt tacksam for att det dar inte var nagon av vara hastar. For de -hade- gatt rakt over henne, om de nu inte vant arslet till och slagit ist.

Man far anpassa sig.
En halvblind hast jobbar man inte pa det dar viset - du sager det sjalv.. du har varit runt halvblinda hastar.. men aldrig tranat dom sa har. Alltsa kan du inte referera till "repvifteriet" och darfor inte heller utesluta/bedomma - trial and error.

En halvblind hast som ar i balans med en hanterare den litar pa har inga bekymmer. Jag klipper inte till min make for att han petar pa min blinda sida.
Men en framling som gor det kan mkt val aka pa en lus.

En halvblidn hast i av hasten "kontrollerad" miljo ar inga bekymmer.
En halvblind hast mitt i commotion, men nagon som inte later honom scanna varlden utan att lusa till honom = problem.

Jag kan ocksa springa i skogen, fastan jag ar halvblind. Jag kan hoppa o rida volter, jag kan spela fotboll och innebandy. Heck jag kan till och med hjula. :p
Men det betyder Fortfarande inte att jag SER dig om du vevar som en idiot pa min blinda sida. Hur mkt du an orfilar mig.

Det enda hon kräver är en liten stunds uppmärksamhet.. Varför ska det vara så svårt? Det är ju hästen som bara inte ger henne den lilla stund hon kräver. Hur ska du kunna jobba med en häst som skiter helt i dej?
Det är väll därför ägaren är där...
Linda säger även att ägaren inte har några som helst problem med sin häst efter det.. Skulle hon ljuga så hade det kommit fram..

Det hon gör med repet för att pocka på uppmärkasmaheten känner hästen. Det är inget den behöver se. Men eftersom den inte bryr sej så gör hon annat för att säga hallå här är jag!!
Nej den o uppmärksamheten som hästen ger ha inget med att den är blind att göra..

Men rider du dina hästar så som Herr parellie gör i filmen som jag la upp klarar du det med din häst? Det jag vill säga är att de som Linda gör är ett steg i rätt riktning om man vill ex rida sin häst utan sadel och träns.. Frörst måste den ge dej uppmärksamheten..

Har aldrig sett en häst som bryr sej så lite!! Aldrig, helt otroligt trög, hon ger den 100 gånger chansen att välja rätt väg men han bara skiter i henne totalt och vill inte välja rätt. Klart han vet vad han gör. Hästar är inte dumma. De är smarta..

Men herre gud manniska

Ja, jag kan hoppa upp barbacka pa hastarna har i hagen, utan trans, och anvande en hast for att fosa hem resten av hastflocken.
Ja, jag kan rida Mitt sto utan sadel och trans hemma i sverige.
Maken min kan tom rida val nog och trana en hast val nog for att pa 3 rittare ga fran oinriden till arbetande ranchhast. Lungt o fint, utan stress o utan brak.

Men det har INGET med saken att gora. Inte ett smack faktiskt, om sanningen ska fram.

Du missar att hon HAR hastens uppmarksamhet, gang pa gang pa gang pa gang, men nar han erbjuder henne ett fonster for kommunikation sa missar hon det - gang pa gang pa gang pa gang.

Att dra till en hast pa huvet med ett rep har INTE ETT SKVATT med ridning att gora.

Att kunna rida hasten utan sadel - det kan de flesta svenska ridskoleryttare. Det kallas barbacka och handlar bara om att ha bra balans.
Att rida en hast utan trans o ex. grimma ar en traningssak, dar man lar hasten att lyssna till grimma + vikthjalper.
Att rida utan grimma emd ex halsring handlar om att lara in att vissa signaler med halsringen + vikthjalper betyder "si och sa"
och utan nagot mer an bara sate/vikt/ben.. det ar OCKSA en traningssak.

Det ar inget "magiskt", det har inget med Repvifteri att gora.
Det handlar om vad man lart sin hast.

Ex. har har vi en hast som du kan dra hur mkt du vill i kaften, han stannar inte for det, om du daremot tappar honom med fingrarna En gang pa manken sa saktar han av ett snepp. Vill du att han ska stanna sa lagger du hela handen pa hans manke.

Inget magiskt med det - det var sa han blev inriden.

JAg tror du är lite naiv där, vad som händer i det fördolda har vi ingen aning om- Men t ex rollkur, som är i blåsväder nu, ger ju tydligen världsrekord iaf. Och grisfösare har nog gett en och annan seger...

Jag gillar inte heller klippet. Den stackars hästen har ju inte en chans. Står den stilla så rycker de. Börjar den gå så rycker de. Hur ska den göra för att göra rätt?

Om du kollar igen så när hästen står still så tittar hästen bort och skiter i henne. Därför gör hon så med repet, men hon ser att han skiter i henne annars hade hon slutat eller hon hade inte behövt hålla på så länge..

Först när jag såg filmen blev jag helt ställd och tyckte det såg hemskt ut, men sen när jag verkligen tittade och försökte förstå så såg jag varför hon gör som hon gör..

Cannelia
Hon ber ju bara om uppmärksamheten! Han skiter i henne ska de bara lasta hästen och åka hem? Om man ex ska göra de 7 lekarna eller annat så måste man ha uppmärksamheten. Det är det viktigaste när man håller på med hästar.. Först måste man ha uppmärksamheten..
Hästen skiter i henne totalt...

Det enda hon kräver är en liten stunds uppmärksamhet.. Varför ska det vara så svårt?

Varför ska hästen ge henne sin uppmärksamhet? Vad har de med varandra att göra? Uppmärksamhet förtjänar man. Enligt mitt sätt att se så förtjänar ingen av människorna hästens uppmärksamhet i just denna sekvens.

Annika

Senast ändrad av en moderator:

Men herre gud manniska

Ja, jag kan hoppa upp barbacka pa hastarna har i hagen, utan trans, och anvande en hast for att fosa hem resten av hastflocken.
Ja, jag kan rida Mitt sto utan sadel och trans hemma i sverige.
Maken min kan tom rida val nog och trana en hast val nog for att pa 3 rittare ga fran oinriden till arbetande ranchhast. Lungt o fint, utan stress o utan brak.

Men det har INGET med saken att gora. Inte ett smack faktiskt, om sanningen ska fram.

Du missar att hon HAR hastens uppmarksamhet, gang pa gang pa gang pa gang, men nar han erbjuder henne ett fonster for kommunikation sa missar hon det - gang pa gang pa gang pa gang.

Att dra till en hast pa huvet med ett rep har INTE ETT SKVATT med ridning att gora.

Att kunna rida hasten utan sadel - det kan de flesta svenska ridskoleryttare. Det kallas barbacka och handlar bara om att ha bra balans.
Att rida en hast utan trans o ex. grimma ar en traningssak, dar man lar hasten att lyssna till grimma + vikthjalper.
Att rida utan grimma emd ex halsring handlar om att lara in att vissa signaler med halsringen + vikthjalper betyder "si och sa"
och utan nagot mer an bara sate/vikt/ben.. det ar OCKSA en traningssak.

Det ar inget "magiskt", det har inget med Repvifteri att gora.
Det handlar om vad man lart sin hast.

Ex. har har vi en hast som du kan dra hur mkt du vill i kaften, han stannar inte for det, om du daremot tappar honom med fingrarna En gang pa manken sa saktar han av ett snepp. Vill du att han ska stanna sa lagger du hela handen pa hans manke.

Inget magiskt med det - det var sa han blev inriden.

Nej okej jag förklara mej på fel sätt. Det jag menade är att man måste börja någonstanns jag menade väll inte ridningen i sej utan just kontakten..
Jag tror inte man kan göra på något annat sätt. Har som sagt aldrig träffat en häst som helt skiter i dej på det viset alla hästar har ju någon som helst uppmärksam het på människan. Även om de vill sparka mot än eller annat..
Men han ser ut som han står själv i hagen eller något och ingen finns framför han.. Linda är ju som luft för han.. Det är farligt med sånna hästar. Har inget med att den är blind att göra.

Hade han bara gett henne en blick i några sekunder hade hon gett sej och berömmet hade varit att han hade blivit i fred.. Då kan jag tänka mej att hon skulle kunna göra andra saker med han. Men det som gör är att öka ex trycket för att få uppmärksamheten, men ahn bryr sej inte om trycket och hon får tyvärr ta till andra saker för att få han att uppmärksamma henne. Men som man ser bryr han sej ju inte!

Det kan man inte skylla på att han är blind på ett öga, den är inte dum för det..

Men, ater igen,
hasten Ger henne uppmarksamhet.
Hon tar inte tillfallet i akt att beromma det.

Give some to get some.

Som jag sa, om nagon orfilar dig gang pa gang men inte forklarar eller visar Vad den personen vill att du ska gora sa kommer du tillslut ocksa "Stanga av".
Den har hasten ar inte farlig.
Den av avtrubbad och avstangd, introvert,
och nagot har gjort den sadan.
Ju mer Mrs Parelli gar pa hasten, desto mer introvert blir den - det ar Alltsa HELT FEL vag att ga med en hast med den har personlighetstypen.

Vi har en hast har som skulle kastat sig omkull baklanges om dylik hantering nagonsin drabbar den grabben.

Som "stor hasttranare" som den har kvinnan ska forestalla, sa MASTE man kunna ANPASSA sig till hasten man haller pa med och inte stirra sig Blint pa "det har har Alltid funkat".

Hade jag inte tyckt sa synd om Flip hade jag gladeligen anmalt honom till en clinic, filmat och hangt ut det - men det skulle ta alldeles for lang tid att fa honom dit dar han ar idag igen for att det ska vara vart det.

En sånn häst är helt livsfarlig att hantera, även om du tycker att de inte är värd uppmärksamheten från hästen så ser jag bara ett sätt att säga till hästen på dess egna språk.

Ett språk som han mycket väl förstår men skiter i..

han får som sagt 100 chanser att säga okej där är du vad ska vi göra nu?

De har ju inte börjat så utan de ena leder ju till det andra, han har garanterat börjat med ett lätt flytta dej eller något och hästen bryr sej inte.
Man börjar ju inte med en gång och grejar med repet så..
Det är en fullt inriden häst som mycket väl vet vad som krävs av han, men han skiter i det..
Inget konstigt med den hanteringen som hon gör..
Han vet vad som krävs men skiter i henne totalt!

Ne nu ska jag äta så nu går jag här i från...

KL
Men av filmerna att döma så tycker jag inte detta var en extrem hård häst på något vis, den kastade sig inte hejvilt över människan, den såg ut att försöka hålla sin blinda sida bort från henne genom att vända på sig och fick exakt samma signaler (dvs ryck i repet och vift o smällar på huvudet) som den fick innan den gjorde detta.

Föreställ dig att du talar kinesiska, och fattar inte vad hon vill när hon skriker och gapar på italienska, sen så är du blind och ser inte VAD hon viftar med eller VAD hon viftar åt. Inte konstigt att du stannar upp för att sortera dig och inte har tid med att reagera på en massa sätt som viftandet ska framföra.

Det finns en anledning varför vissa hästar som blivit blinda inte kan gå ihop i en vanligt hästflock- en flock fungerar inte långsam och tar hänsyn till att en blind inte ser, det blir farligt för den blinda parten och i det vilda hade den dött.
Hästen KAn inte fungera rent fysiskt som vilken annan häst med vanligt seende som helst, den måste ta till andra knep för att ta reda på omgivningen.

Sedan så vet vi inte om den förlorat hela ögat pga en olycka som vuxen eller om den föddes så, dvs hur mkt vana den har av blindheten. det påverkar också en hel del.
Och återigen, den kanske inte begrep att vift med repet och ryck i huvudet betydde backa? den kanske inte lärt sig detta än och försöker gissa sig fram med mycket dålig handledning av tränaren? i ingen av filmerna syns tydliga pauer eller beröm för rätt reaktion, detta borde vara A och O i en utbildningsfilm.

Men, ater igen,
hasten Ger henne uppmarksamhet.
Hon tar inte tillfallet i akt att beromma det.

Give some to get some.

Som jag sa, om nagon orfilar dig gang pa gang men inte forklarar eller visar Vad den personen vill att du ska gora sa kommer du tillslut ocksa "Stanga av".
Den har hasten ar inte farlig.
Den av avtrubbad och avstangd, introvert,
och nagot har gjort den sadan.
Ju mer Mrs Parelli gar pa hasten, desto mer introvert blir den - det ar Alltsa HELT FEL vag att ga med en hast med den har personlighetstypen.

Vi har en hast har som skulle kastat sig omkull baklanges om dylik hantering nagonsin drabbar den grabben.

Som "stor hasttranare" som den har kvinnan ska forestalla, sa MASTE man kunna ANPASSA sig till hasten man haller pa med och inte stirra sig Blint pa "det har har Alltid funkat".

Hade jag inte tyckt sa synd om Flip hade jag gladeligen anmalt honom till en clinic, filmat och hangt ut det - men det skulle ta alldeles for lang tid att fa honom dit dar han ar idag igen for att det ska vara vart det.

Du tror på fullast allvar att de bara börjar ge hästen ör filar???

Skulle jag börja så med mina hästar att ge de ör filar som du säger hade de dragit på 2 sekunder. Varför skulle jag göra det? Skulle aldrig ha någon annledning med det.. Där håller jag med dej.. Men jag har aldrig haft en häst jag har behövt gå så långt med..

Men jag kan tänka mej att ägaren har bett han att du gå bakåt ett helt vanligt kommando, men han har skitit i det totalt och han har ökat trycket i kommandot här med att svänga med repet som han gör lugnt i början.. Hästen skiter i det och trycket ökas med att hon tar över och ber han att lyssna på henne. Men han skiter i henne totalt.

Jag ser inte någon uppmärksmahet..

Efter som hon säger att det har funkat så har de varit rätt hantering annars hade den blivit värre.
Som sagt det hade kommit ut om hon ljugit...

Nej jag tycker inte det är magiskt att hästen följer dej eller att du rider den utan sadel och träns... Även om många tycker det och blir helt lyriska och menar att följer hästen dej lös så gör den det av fri vilja..
Men nej så är inte fallet...

Man vet om man har en bra kontakt, vänner och är flockledaren genom att den lyssnar 100% på dej, älskar att jobba med dej, är harmonisk, även om den blir rädd så säger du att nej du ska inte bli rädd för detta och den lyssnar. Den har ett förtroendet att du väljer det som är säker för den. Hästen är avslappnad med dej. Den lyssnar lika bra i sadeln, på marken, framför bakom ja över allt...

Jag förstår inte det här att hästen ska gå bakom dej, för min häst kan jag ha över allt utan problem.. Den lyssnar lika mycket vart jag än är..
Nej mycket är överdrivet i mycket....

Kl
Jag brukar inte beblanda mig i trådar om hästhantering.Nu har jag tittat på alla filmer postade i den här tråden.. har även läst lindas och ägarens förklaring..Och helt ärligt.VARFÖR öht sätta hästen på pottkanten på det viset.Den har inget förtroende för människor och på det där sättet lär den antagligen inte få det heller.. och varför skulle den..Gång på gång försöker den göra rätt för sig men den i andra änden av snöret är inte uppmärksam nog. Varför ens ta en konflikt med en häst som uppenbarligen inte ens är bekväm med människor och varför ta den den här vägen? För mig är det helt ologiskt.Hästen "spookar" för det blåser och prasslar i träd och buskar..Ja tror fan det den har ju ingen den litar på att vända sig till ..den är van att med sitt handikapp få lösa problemen själv och vända runt och kolla som det flyktdjur den är.Och jag tror inte "örfilar" och obehag från människan löser hästens problem.

Hästen är inte dum på något vis eller respektlös.det respektlösa ligger i att ingen gett den möjlighet att få förtroende för människan.Och det är rent utsagt beklämmande.Att slå den och hota den till uppmärksamhet tror inte jag är rätt väg att gå.

Ni som är insatta i det här.. varför får man inte titta på det hästen tittar på ?? I min värld om en häst spookar kollar jag vad den spookar för och bestämmer sedan om det är rätfärdigat från hästens sida att den reagerar som den gör.Och sen arbeter vi runt det utifrån vad jag kom fram till.Och så gör jag för att de är flykdjur .De har i min värld rätt att reagera på sådant som de tycker är farligt.sen är det upp till mig att träna dem så de finner förtroende i att jag är rätt person att vända sig till om man blir rädd eller osäker.. Inte skulle jag dänga till hästen i huvudet med ett rep i det läget.

I början av filmen så
1 hon viftar med repet hästen tittar åt höger och skiter i henne. Jo jag håller med dej om att hästen stannar och ger henne en blick med en gång så slutar Linda och berömmet är att hon slutar med trycket som här är repet. Men det är inte ens 2 sek innan hästen kollar åt höger igen. Då börjar hon driva han runt men även här går huvudet hela tiden åt höger..

Berömmet är ju att när han tittar på henne så slutar hon och hästen får vara ifred..

Så fort han ger henne uppmärksamheten så slutar hon ju...
Så jag ser berömm.

Hon berömmer inte hästen vad jag hör. Däremot jobbar hon hela tiden med negativ förstärkning. Dessutom med dålig tajming.

Annika

UUUh! :eek:
Jag kunde inte se hela filmerna för det hela ser så tokigt ut.
Hästar är allt bra snälla som klarar sådan hantering.
Det går väl inte att bestämma vad hästen (eller alla djur för den delen) ska titta åt. Det får man väl ta när den tittar.
Håller med det du skriver Qodrofenia.

Jag får en känsla av att du tror att hästen "skiter i henne" av elakhet och illvilja. Jag tror inte hästar funkar så, och tror man att dom gör det så är det ofta något allvarligt fel med djuret. Det kanske är skadat, har ont eller har ett trauma från en olycka.

Dess utom har du inte svarat på min fråga. Hur drev du din shettis när den visade rädsla och aggression mot dig?

Jag försvarar det inte ska bara förklara vad som händer.

Antagligen är detta en väldigt tuff häst som kör bulldozermedtoden. Det är väldigt svårt att avgöra från filmen men det är min gissning, det går liksom inte att ta småbitar ifrån ett helt träningspass. Det hon vill att hästen ska göra är 1 inte springa på dem eller tränga sig med bogen, 2 hålla mer koll på henne. Hästen arbetar hela tiden emot henne och därför går hon på hårdare (här anser ju jag att man borde inse att metoden inte funkar och därför ta en ny strategi), man ser också lite längre fram in i filmen att när hästen gör rätt så blir signalerna otroligt mycket mindre. Ofta tar Parelli emot riktiga problemhästar och detta kan vara ett sånnt fall.

Jag tränar enligt Parelli och kommer fortsätta göra det.

men hon är ju alldeles för sen i sina korrigeringar och dessutom ser hon ut att hämnas på hästen. Förstår inte heller hur hästen skall fatta vad hon vill, knappt att jag gör det själv

alltså, på ingen av filmerna finns det någon eftergift whatsoever här hästen gör rätt. Hästen verkar hård men den har ju itne helelr någon anledning att göra rätt. Får bara ont i magen av att se.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 092
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 998
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag blev tillfrågad om jag ville vara med i ett forskningsprojekt då jag sökte vård till följd av en svår ridolycka och fick ganska...
2
Svar
38
· Visningar
2 544
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar