Sv: parelli
Hej Az, jag lärde mig faktiskt aldrig så här i PNH från början. Där börjar du i YoYogame med en fin fas ett och går om så behövs upp till fas fyra vilket inbegriper att använda hela armen för att skapa max energi i repet. Hästen kan höja huvudet av detta, men kommer inte samtidigt ett steg bakåt går jag över till sticken i driving game mot bogen. Det är verkligen inte finstämt att i rycka hästens huvud! Jag kommer ihåg den här manövern med rycket bli förklarad någonstans, antagligen i lev 1 paketet. Det är det enda jag själv någonsin sett av den, förutom att jag sett Pat på några demos rycka hästen att vända sig mot honom.
Att hästen vill komma till mig är det värdefullste av allt, och det uppmuntrar jag och belönar varje gång, förutom i två situationer. Dels när han är helt inne i sin 'run for your life- state of mind, inte är medveten om att jag finns, eller vill säkra sig i mitten av flocken dvs på mig. Dels när han är starkt dominant och vill fösa iväg mig med bogen.
Jag kan tänka mig att du ofta löser det här genom att arbeta med hästen lös i rundcorall och på ett bra sätt undvika att börja relationen med närkontakt?
Hur hade du löst situationen med häst i grimma och rep?
PNH delas in i 4 savvys- online, liberty, freestyle och finesse. Kommer inte de här grundtankarna från Henry och Dorrance? Känner du igen det?
PNH väljer att kalla relationen för partnerskap och ser helst att du jobbar bort din attityd av enväldig ledare, om du har en sådan. Ett litet ledarskap på 49/51 är att eftersträva. Däremot nämns vikten av goda ledaregenskaper, något du kan träna på om du inte besitter dem. Fun, provocative, empowering, caring, knowledgeable, guiding, understanding, motivated, fearless, imaginative, focused, patient...
//Annika
Annika:
Non gång vill jag vara med dig och se dina Leval Arbeter så att jag kan få en förklarning och syfftet på just "why I am doing this".
Och jag vill se hästens reaction.
Du sa Yo Yo Game! Mena du Ya Ya?
Det slog mig, jag var i Kingman och träna unghäster, 6 månad som skulla halter train och upp till 3år som skulla ridas in.
Vi hade en 3år Palamino som jag skulla sätta igång med, problem var att det gick inte att leda fanskapet, hon gick i en circle runt mig hela tiden, längra bort från gården vi kom det mer hysterisk bliv hon.
Jag prata med Joe, ägern till ranchen och fråger han att leda hästen så jag kunde se om hon skulla göra lika dan, han sa att vi måsta kör henna runt the round pen tills hon bli lite svettig sen bruka det att gå bra:
Get her YA YA´s OUT!??
Aha, jag fråga hur det kom sig, och Joe sa att den NH woman dom hade innan jag kom bruka göra så.
Ok, sa jag, kör den round pen ya ya räset och för jag se. Joe körd henna en stund stills hon var svättig och sen gick vi utt i öknen och hon led hur fint som helst???
Jag fräga Joe hur det skulla gå att sälja en sån häst som man kan inte ens leda uttan att köra en YA YA rutin innan man ska utt och gå eller rida.
Han fätta vi hade ett problem, han undra hur vi skulla fixa det?
Jag sa det enda jag vet är att Ponny the bitch, se om vi kan bryta hennes inlärd ovan.
Jag sadle stor maren Blacky och Joe tog Goldy, jag dally till den jävlen och med henne mellan oss stack vi utt i öken. Efter några turer blir det slut med hennes karasel snurrenda när jag skulla leda henne.
Jag kan inte allt det har NH språk Annika, jag förstå NH folk vill val, men jag är rädd att dom misstolka dom här NH gurus och bara skapa problem.
Jag har igen round corral, jag änvander en av mina gammla häst och med dess hjälp få jag ett När Kontakt med den nya hästen båda på backen och från sadeln.
Az