Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Såg just att jag citerade fel.
Ligger under repgrimme topic.

Precis som med vilket "verktyg" som helst så är inte repgrimman hårdare än den som håller i den.

Kvalificerat skitsnack och den största myten av alla, som tyvärr spritt sig som en sanning i hästvärden. Bedrövligt.

fakta: bett är olika konstruerade, dvs de i sin fysiska konstruktion, har olika fysisk "skarphet" rent tekniskt.

samma hand, med dessa olika fysiskt inverkande "bett" - eller "grimmor" får givetvis olika styrka just pga de olika funktionerna - oavsett att samma hand håller i dem.

LIA: du får nog läsa hela tråden, innan du rackar ner på att repgrimman inte frågats efter de sista 4 sidorna typ. Det är nog de flesta som gett upp, efter allt predikande om att repgrimman minsann inte funkar si och så, och att förklaring kommer strax, men förklaringen uteblir trots löfte att återkomma så snart man jobbat klart. Under tiden fortsätter man käckt att delta i tråden, men utan att "ha tid" att svara.

Ja nu kan det vara så att jag missförstår dig big time. För jag tycker alla svaren är självklara.

Kvalificerat skitsnack och den största myten av alla, som tyvärr spritt sig som en sanning i hästvärden. Bedrövligt.

Hur kan det bli en myt att det är beroende på vem som håller i repet/tygeln hur lidande hästen blir? Vad är DET för skitsnack?

Fakta: bett är olika konstruerade, dvs de i sin fysiska konstruktion, har olika fysisk "skarphet" rent tekniskt.

Tycker du att vi ska dra den likheten nu?
Fakta: Det har du helt rätt, men fortfarande är inte ett kandar skarapre än ett 3 delat om det bara ligger i munnen rätt upp och ner utan en enda hand på tygeln.

samma hand, med dessa olika fysiskt inverkande "bett" - eller "grimmor" får givetvis olika styrka just pga de olika funktionerna - oavsett att samma hand håller i dem.

Jag visst. Vad är det annars för poäng att ha olika bett?
Och är det försvarbart att hoppa på en person med repgrimma och själv rida på kandar? Anser ni som är motståndare till repgrimmor att kandar är okej?

Ja nu kan det vara så att jag missförstår dig big time. För jag tycker alla svaren är självklara.

vad är det som inte är klart?
samma hand, oavsett hur avvägd den är, får givetvis olika styrka i relation till hur bettet är konstruerat. såvida du inte har en inbyggd sensor i din magnifikt avvägda hand, som exakt kan mäta skillnaden mellan olika betts fysiska konstruktion.

vad har kandar v/s repgrimma att göra med saken?
min kommentar är till din kommentar: att skarpheten beror på handen som håller det. Där illustrerar du din åsikt att det spelar ingen roll hur bettet är konstruerat bara du har en perfekt hand. floskler och en myt som sagt - läs tidigare kommentar för att greppa vad jag menar.

kandar vad jag vet, används inte för att kunna leda hästen rent allmänt på daglig basis, eller stoppa den från att springa till skogs.

JAG hoppar inte på en enda person för användande av repgrimma! Jag har använt repgrimma själv och äger en. dock försöker jag inte komma med påståenden om att den inverkar som en vanlig grimma, eller att den är ett träningsverktyg rätt och slätt, oavsett situation. Jag har även redogjort för dess funktioner och riskerna med att använda den. Har då fått kontring att "ingen av oss fattar". När vi då bett om illustration exakt ang. funktion vad det är vi inte fattar, så har detta förhalats och vill inte svaras på.

KL

citerar vår mest kända NH person som bor här i närområdet, som verkligen vet vad h*n pratar om.
"Tyvärr finns det folk som tror att NH är en fix linje, som går att lära sig via papper eller clinic, och som sen ska funka hemma. Dessvärre är sanningen att NH, liksom all annan hästhantering, bara fungerar om ägaren har kunskap och känsla nog i grunden att kunna ta till sig och bygga vidare på kunskapen. Alltför många gånger finns inte detta, och då spelar det ingen roll hur klockren hästen varit i hanteringen för övriga människor eller på clinics eller efter en kurs. Väl hemma hos ägaren, återgår allt till exakt samma mönster."Tyvärr blir då dessa människor förvånade och chockade och undrar vad problemet är. "

Senast ändrad:

Första gången jag ser PNHs ljusare sida. Dock är detta återigen färdiga produkter, det är en helt annan sak att se detta mot en häst med problem som skall lösas, det är den biten som jag och "alla" anti PNHare stör sig på.
Allt detta som visar supersnälla hästar tränade att göra trix är väldigt trevilgt att se men vi får aldrig se hur de kom dit tyvärr.

Lägger in en efterlysning på en video där vi får se problem lösning på hög nivå utan repviftande eller liknande dumheter. Gärna en riktigt svår häst så vi får se prov på den biten med.

Jag är inte anti det som inte har med "NH" att göra. Varför måste du (och ett stort gäng andra) vara anti NH??? Det är löjligt! Känner du/ni er hotade på något sätt eller varför måste ni reagera så aggressivt? Jag blir så trött när man säger att lättlastade hästar gör trix när de går in i sina transporter med glädje :mad: Tror någon att man kan slå en häst till lydnad och få den välja transporten så och sedan galoppera fram till sin matte? Då är man rent korkad!

Det har blivit en hetsjakt efter NH-folk av andra som förstår hästar lite eller inget, men som ändå tror sig veta ALLT. Hur vore det med lite ödmjukhet? Ni får fortsätta tycka vad ni vill, men låt mig vara ifred och utöva det jag tror på. Jag skulle kunna lägga upp otaliga klipp på normal hästhantering som är djurplågeri, men väljer att inte kliva ner i sandlådan. Jag har en fantastisk kommunikation med min häst och rider honom freestyle (helt utan huvudlag) i skog och mark. Någon skulle säkert få det till att jag slagit min häst till underkastelse. När jag ropar i hagen kommer han galopperande fram till mig, även detta är väl något jag slagit honom till.

Min önskan - låt NH-forumen vara till för dem som vill diskutera, byta erfarenheter och lära av varann. Smutsa inte ner den med era tragiskt sorgliga kommentarer. Ta med er bitterhet någon annanstans :love:

fakta: bett är olika konstruerade, dvs de i sin fysiska konstruktion, har olika fysisk "skarphet" rent tekniskt.

Det är väl både sant och en myt att inget bett är starkare än handen. Olika bett är olika skarpa, det gäller säker för repgrimmor också. de flest bett har dock noll inverkan om man inte rör dem, och kan vara alltifrån mycket obehagliga till tortyrredskap och skadliga om man drar och sliter i dem

Repgrimmor har en lätt inverkan konstant om man bara sätter på dem (om de inte är mycket tighta då är inverkan större). repgrimmor kan också vara olika skarpa.

Vad som är skarpast, bett eller repgrimma är svårt att sia om och ganska meningslöst då modell och hand som för påverkar mer än redskapet.

ang. så länge ingen rör dem är vi helt överrens.

du får som sagt dock ha en inbyggd sensor i den samma hand som sen rör bettet, som exakt avväger på vilket sätt de anatomiskt och fysiskt skiljer sig i skarphet, för att lyckas behålla noll nivån.

Det har blivit en hetsjakt efter NH-folk av andra som förstår hästar lite eller inget, men som ändå tror sig veta ALLT. Hur vore det med lite ödmjukhet? Ni får fortsätta tycka vad ni vill, men låt mig vara ifred och utöva det jag tror på. Jag skulle kunna lägga upp otaliga klipp på normal hästhantering som är djurplågeri, men väljer att inte kliva ner i sandlådan. Jag har en fantastisk kommunikation med min häst och rider honom freestyle (helt utan huvudlag) i skog och mark. Någon skulle säkert få det till att jag slagit min häst till underkastelse. När jag ropar i hagen kommer han galopperande fram till mig, även detta är väl något jag slagit honom till.

Grattis till en fantastisk kommunikation med din häst.

Men samtidigt. Jag tycker inte att tråden är en häxjakt på nh. Däremot en tråd om hur PP med fru hanterat hästar. Varken filmen med PP eller LP är snygg, det kan du ju hålla med om.

PP myntade ju ändå begreppet nh genom sin bok. Så lite har han väl med metoden att göra.

Återigen - tänk om alla kunde förstå att all hantering har sina för- och nackdelar. Då behövde det inte bli så stora motsättningar.

Norrland

Jag är inte anti det som inte har med "NH" att göra. Varför måste du (och ett stort gäng andra) vara anti NH??? Det är löjligt! Känner du/ni er hotade på något sätt eller varför måste ni reagera så aggressivt? Jag blir så trött när man säger att lättlastade hästar gör trix när de går in i sina transporter med glädje :mad: Tror någon att man kan slå en häst till lydnad och få den välja transporten så och sedan galoppera fram till sin matte? Då är man rent korkad!

Det har blivit en hetsjakt efter NH-folk av andra som förstår hästar lite eller inget, men som ändå tror sig veta ALLT. Hur vore det med lite ödmjukhet?

Precis..NH är de enda som förstår hästar mer än lite eller inget.. OCH är ödmjuka..

Jag har en fantastisk kommunikation med min häst och rider honom freestyle (helt utan huvudlag) i skog och mark. Någon skulle säkert få det till att jag slagit min häst till underkastelse.

Nej, men jag tror inte att det är en häst högt i blod..

När jag ropar i hagen kommer han galopperande fram till mig, även detta är väl något jag slagit honom till.

Nej, han är förmodligen lika sugen på kvällskraft som min hopphäst (som också kommer galopperande..ursäkta men kunde inte låta bli:rofl: )

Min önskan - låt NH-forumen vara till för dem som vill diskutera, byta erfarenheter och lära av varann. Smutsa inte ner den med era tragiskt sorgliga kommentarer. Ta med er bitterhet någon annanstans :love:

Sist jag tittade stod det att "HÄSTHANTERING handlade om "hur man hanterar sin häst ex, vis vid lastning, till från hagen och i stallet. ÄVEN NH

Dessutom.. för mig står det ganska klart att de som diskuterar mest här ganska rabiat försvarar NH som den enda och första läran om hur man hanterar en häst...snacka om inskränkt..

du får som sagt dock ha en inbyggd sensor i den samma hand som sen rör bettet, som exakt avväger på vilket sätt de anatomiskt och fysiskt skiljer sig i skarphet, för att lyckas behålla noll nivån.

Förstår inte riktigt vad du menar här?

Visst behöver man en sensor (rätt konstruerad) för att notera skillnaden, om man är hyfsat mjuk, men knappas tom man jämför ryck och slit med en mjuk hand.

Eller är det skillnad mellan repgrimma och bett du syftar på? Förvirrad.

Nej nu bryr jag mig inte om detta längre har fått sagt vad jag tycker.. Sen att det vrids till motsattsen av en del personer det får stå för dem..

Jag svarar inte mer i denna tråden.
Känns så meningslöst..

Ha det gott.. and open your minds :banana:

Jag förstår dig. Ingen idé att försöka förklara något i denna tråd. Alla har redan en förutfattad mening i frågan och den går inte att diskutera vänligt :mad: Tack för dina inlägg. Jag fann nöje i att läsa dem. De gav en viss nyans i all denna aggression.;)

Nu blir det ett långt svar. Sorry för det.

vad är det som inte är klart?
samma hand, oavsett hur avvägd den är, får givetvis olika styrka i relation till hur bettet är konstruerat. såvida du inte har en inbyggd sensor i din magnifikt avvägda hand, som exakt kan mäta skillnaden mellan olika betts fysiska konstruktion.

Det är väl här känsla kommer in antar jag. Inte en teknisk sensor i handen.

vad har kandar v/s repgrimma att göra med saken?

Jag har valt att aldrig dra likheten med bett och repgrimma. Men vi kan väl dra detta med kandar och bett.
En repgrimma är inte skarp i sig. Det är inte ett kandar heller. Det är först när någon lägger en hand på den som den antingen fortsätter vara mjuk, eller blir skarp.

min kommentar är till din kommentar: att skarpheten beror på handen som hålelr det. där illustrerar du din åsikt att det spelar ingen roll hur bettet är konstruerat bara du har en perfekt hand. floskler och en myt som sagt - läs tidigare kommentar för att greppa vad jag menar.

Jag tar inte mig själv som exempel. Jag säger att repgrimmor är inte skarpa såvida MAN inte är skarp med den. Och det innefattar känsla, timing och softness.
En del av det sitter i handen - ja.
Men inte allt.

kandar vad jag vet, används inte för att kunna leda hästen rent allmänt på daglig basis, eller stoppa den från att springa till skogs.

Nej det har du så rätt i. Jag tycker kandar är lika waste på en känslig häst som sporrar.
Jag förstår inte varför man ökar på skarpheten i utrustning ju högre upp i klasserna man kommer. För mig ska det vara en högst väldresserad häst som visas på OS banorna.

En av OS deltagarna (Beatrice Ferrer Salats) tog hjälp av Parelli då hennes häst drog iväg när hon tog av sig hatten och hälsade på domarna. Det är hästar på OS nivå som representerar dressyr!

Citerat: "Dressyr handlar om att manipulera djur till att utföra önskade rörelser eller beteenden, alternativt inte utföra vissa oönskade rörelser eller beteenden. En mer korrekt benämning på svenska är att träna djuret i lydnad.
För många djur (i synnerhet flocklevande) är det normalt i naturen att rätta sig efter en ledarfigur, de kan till och med må dåligt av en situation när en auktoritet saknas, flockdjurens psyke är anpassat för att följa en ledare och de kan känna sig vilsna utan en flockledare. Dressyrträningens syfte bör vara att anpassa djuret för en tillvaro tillsammans med människan och öka djurets välmående.

Så jag vill ha sagt att det är märkligt hur en människa (vem som) kan kritisera en repgrimma, men själv se ut som en julgran när det ska till att ridas.
Eller sitta och tro att de på Göteborgs horse show är riktiga hästmänniskor.
Eller vilket annat som för mig är motsägelsefullt.

Återigen: en repgrimma är inte skarpare än den hand som håller i den och DET är fakta!

Grattis till en fantastisk kommunikation med din häst.

Men samtidigt. Jag tycker inte att tråden är en häxjakt på nh. Däremot en tråd om hur PP med fru hanterat hästar. Varken filmen med PP eller LP är snygg, det kan du ju hålla med om.

PP myntade ju ändå begreppet nh genom sin bok. Så lite har han väl med metoden att göra.

Återigen - tänk om alla kunde förstå att all hantering har sina för- och nackdelar. Då behövde det inte bli så stora motsättningar.

Norrland

Vi är helt överens Norrland. Du kommer med kloka inlägg här tycker jag och jag uppskattar att läsa dem.:banana:

Förstår inte riktigt vad du menar här?

Visst behöver man en sensor (rätt konstruerad) för att notera skillnaden, om man är hyfsat mjuk, men knappas tom man jämför ryck och slit med en mjuk hand.

Eller är det skillnad mellan repgrimma och bett du syftar på? Förvirrad.

Nejnej, Jag gör ingen särskillnad mellan bett och repgrimma här alls, det är inte det jag pratar om. Jag vänder mig emot påståendet att "det spelar ingen roll hur "skarpt" ett redskap (låt oss kalla det det för tillfället : ) är, för handen som håller i det, är det som avgör.

riktigt så enkelt är det inte, av de orsaker jag nämner ovan.

vore det så enkelt går det ju lika bra att använda grimma istället för repgrimma, och tredelat tränsbett istället för pelham stång eller pessoa, eller hur? det är ju samma hand (dvs vi förutsätter att det är den perfekta handen - men inbyggd sensor som sagt, som håller i det).
är handen så perfekt, varför behövs då bettets olika fysiska skarphet?

waldorf: jag tar tyvärr inte dina påståenden om vad somärfakta,för annat än vad de är - dina personliga påståenden, jmf med andras precis lika legitima, och "källuppbackande" påståenden : )

Senast ändrad:

Jag lägger inte ner mer energi på att drilla dig i det.
Du skrev att "du får inga svar av mig".
Okej säger jag - då vet jag!

Och nu såhär timmar efteråt är jag inte intresserad. Vi blickar framåt.

Det var ju ganska exakt det jag menade.
Du ser...misstolkningar.

Det var ju ganska exakt det jag menade.
Du ser...misstolkningar.

Ja uppenbarligen - om du är överrens med det jag faktiskt skriver här : )

den skillnad jag ser ang. detta, i tråden och de flesta andra NH fokuserade är, att jag, som inte är NH frälst, dock ganska insatt, och väl insatt i sund fungerande och human hästhantering om än via andra skolor, faktiskt kan se att allt i "min " värld inte är ekvivalent eller en sanning bara för att JAG har en sund häst hantering och situation runt mig, i MIN värld, inom den "skolan".
Det jag upplever runt NH världen är tyvärr alltför ofta det som illustreras även i tråden här, att man faktiskt inte ens kan se att det inte är klockrent annat än utifrån ens egen situation. Man försvarar skolan come hell or high water, för att man SJÄLV anser sig utöva sund hästhantering och ha koll på läget. Det är där det blir väldigt begränsat, för att inte säga otäckt.

Senast ändrad:

Ja jag menar att rör man inte bettet är det inte skarpt.
Samma sak med repgrimman.

Sitter den rätt (om man har rätt size och modell och material) så tar den ingenstans utan inverkan. Det som däremot påverkar är hur tungt skaftet är och hur den som håller i hanterar paketet.

Min häst har repgrimman som favvoleksak, ser han den i stallet plockar han direkt upp den. Tar jag på den, ser man att han blir "glad".
Det kan jag tro beror på att vi har bara kul med den på.
Den betyder bus och äventyr. Inte korrigering och fostran öht.
Ni som nu bor i Norrland - kom och kika ;)

KL

En ska som förbryllar mig med PNH vet inte om man kan kalla det NH också är vad jag skulle kalla totala ignoransen av timing. Se på denna audition level 1http://www.youtube.com/watch?v=HmJR8z5V5rk&feature=related men det spelar nog mindre vilken audition man tittar på, de verkar väldigt likartade. Om man ser ca 7:26 in i filmen så ska hästen backa. Människan fortsätter att vifta så länge hon önskar en backning. Vad är tänkesättet här. Hade det för övrigt blivit godkännt om man sagt back och sedan stop när det var bra? Jag tycker mest backandet ser fånigt ut med armviftandet.

Jag är inte så värst bra på det, men vad jag strävar efter är att ge en signal och hästen gör vad jag ber om tills jag ber den sluta. Så vill jag ha det i teorin även om jag inte alltid får till det rent praktiskt, hästen vet så väl vad jag vill när jag krånglar mig igenom de valiga grindarna, tränar att skrita ett steg i taget etc så jag knappt vet vad jag ger för signal.

jamen precis. läs inägg 1128 igen.

din sanning och din sanning inom skolan, blir för den skull inte en universiell sanning för din skola.

det är ju det tråden handlar om!

jag personligen, som klassisk ryttare och "vanlig hanterare" sen urminnes tider, skulle, och gör ALDRIG så att jag ens för en sekund skulle till liv och kniv, försvara ngt inom min "skola" eller "min gren av hästhantering" om det ansågs av mig att det frångår min egen uppfattning om vad som är korrekt och viktigt, vad det vara månde. ALDRIG! Tvärtom.

Jag ser ingen relation till mig och min etablerade relation till hästar, hästfilosofi, eller skola, som gör den bilden hotad, även när min skola eller hästfilosofi befinns innehålla missbruk, avarter, eller youtube eller tidningsrubriker,som skulle mana mig att till sista blodsdroppe förneka felaktigheter, brister eller rent ut sagt, totalt förtryck.

det är där jag ser att NH folket oftast skjuter sig själva i foten (eller tinningen rent av) och har landat i det totala drunkningsträsket rent personligt, att inte kunna se ngt annat än Sannigen och Skolan punkt slut. Det är liksom där det blir sekt av det hela.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 568
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 371
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 910
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar