Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Så bra att alla är överens om att det är människan som måste läras och inte hästen.
Vilket jag pläderat för i över 10 år på Bukefalos. :)

Men med den vetskapen, varför resonerar du som du gör i inlägget i övrigt?

LIA

Jag ställde frågan om repgrimma m.m. och är oerhört intresserad av att någon, typ Du, besvarar frågan och vad detta lär människan.

I övrigt får Du fråga om det är något Du inte förstår:)

Senast ändrad:

Jag kan lägga ut en länk till videon med den enögda hästen i högupplöst format:

http://www.youtube.com/watch?v=wGHW-esGSdM&feature=channel

Det här är vad Parellis lär ut, det går inte att bortförklara, det finns svart på vitt på filmen. I övrigt tycker jag den talar tillräckligt högt själv, ytterligare kommentarer känns överflödiga.

Det här är vad Parellis lär ut, det går inte att bortförklara, det finns svart på vitt på filmen. I övrigt tycker jag den talar tillräckligt högt själv, ytterligare kommentarer känns överflödiga.

Vore ju intressant om någon initierad kunde förklara vad människan lärde sig där?

:rofl:

Norrland

Men du Axel.
Jag vill att du visar vart du har fått dom uppgifterna.
Då du gjort det ska jag visa dig mina uppgifter.

Vart har du källorna?

Då undrar jag bara, varför använda repgrimma, rep m.m. på det sätt som denna tråden handlar om.
Tråden handlar om vad PP gjorde i en video och svaret på din fråga är, att du bör fråga PP om det. Jag var inte där och har heller ingen annan information än vad vi alla ser.

Jag menar inte alla att som anser sig praktisera NH gör detta, men uppenbarligen är repgrimma vanligt att använda och jag har sett mer än en person slänga med rep hit och dit för att hästen skall flytta eller backa. Vad lär sig människan av detta?
Var det meningen att en människa skulle lära sig något av det??

Jag har även sett välkända tränare, dock inte PP, använda ganska bra med tryck på oerfarna hästar, dvs ge Dig eller spring ihjäl Dig.
Din uppfattning och din åsikt. Hur ska någon kunna kommentera det?

För mig är det uppenbart att det som denna tråden handlar om inte har det minsta med människa att göra utan korrigering av häst på ett för mig våldsamt sätt.
Tankevurpa? För det är väl ändå en människa som hanterar fel? Och tråden handlar ju om Parelli, eller?

Jag anser fortfarande att förtroende och respekt är något som man förtjänar och får genom sitt eget agerande, inte något man kan tvinga sig till. Sedan finns det säkert de som är fullt nöjda med att tvinga sig till det och alltid anser att de vet och kan allt och jag kan bara säga lycka till med den inställningen eller pröva frasen "jag kan ha fel" eller "ops jag kanske kan lära mig något av detta".
Den första meningen är något som återkommer i varenda NH-kurs och i de flesta böcker i ämnet. Just för att understryka vad NH står för!!
Den andra meningen, menar du att det är signifikativt för NH och oss "utövare"? Att det är en inställning som inte finns bland hästfolk utanför NH?? :confused:

LIA

Fiador var ju nyss här också och skrev, jag saknar fortfarande den utbildande och upplysande förklaringen ang. den exakta inverkan av repgrimman som efterfrågats, eftersom det jag och flera andra upplyst om inte godkänns, och där Fiador även lovat att återkomma i frågan så snart hon jobbat klart.

Den första meningen är något som återkommer i varenda NH-kurs och i de flesta böcker i ämnet. Just för att understryka vad NH står för!!
LIA

Och meningen som avses är:
Jag anser fortfarande att förtroende och respekt är något som man förtjänar och får genom sitt eget agerande, inte något man kan tvinga sig till.

Jag tror att detta är vad tråden egentligen handlar om, NH säger sig handla om respekt för hästar, naturlig hantering kommunikation mm. Sedan ser vi som inte är NH folk exempel där folk anser sig utöva NH eller en värre grundarna av en viss gren i NH som beter sig helt absurt och inte visar något av det som NH ska stå för enligt böcker och förespråkare när de talar om NH. Dock är det framträdande figurer inom NHn som debatteras och åtminstone de figurerar på filmerna lär anse att de håller på med NH.

Jag m.fl. reagerade på detta och försöker diskutera det, avarterna (förhoppningsvis är det det) med varierande framgång tyvärr. Många känner sig påhoppade och menar, säkerligen en del med rätta, att det här sysslar vi inte alls med och ska förklara vad NH egentligen är och vissa gånger tar avstånd från filmerna. Helt plötsligt så hamnar man i en diskussion om en enskild Bukares hästhantering, och dras ifrån huvudämnet. Det är ju den hemska hanteringen vissa håller på med som jag kritiserar, inte de jag heller kallar hästvett än NH.

Bra, då är vi överens om ytterligare en sak, dvs respekt och förtroende är något man förtjänar, inte kan kräva:).

Men jag väntar fortfarande på svar om vad repgrimman har för funktion i utbildningen av människan.

Eftersom Du uppenbarligen genom Dina svar inte är intresserad av en diskussion utan enbart kommer med motfrågor i stället för att svara, så kan vi mycket väl återgå till tråden, dvs "Parelli inte så bra?"

Svar från min synvinkel, nej Parelli är inte så bra:angel:

Min sista mening får vem som känner sig träffad ta till sig, den är inte riktad mot någon speciell eller någon grupp.

Stackars, stackars häst. Det där måste klassas som djurplågeri.

Jag förstår inte hur man kan vilja ta del och lära sig av det där.

Jag ser små osäkra människor som utövar sitt maktbehov på oskyldiga varelser genom hugg och slag.
Hur man ens har mage att kalla det "natural" är så osmakligt att det blir vidrigt.

Senast ändrad:

KL

Det fysiska våldet syns oftast inte, då det kommer via tryck av repgrimma och användandet av densamma, det psykiska våldet ser man (om man vill).

Nja tycker även det fysiska våldet syns väl på PNH där dom tom har med i utbildnings matrialet hur man skall skaka med grimskaftet så den största kraften kommer i hästens ända och oftast kommer kuten/haken med full kraft på nedre delen av hästens ansikte. :cry:

Orkar inte leta upp det klippet men den finns med i tråden.

Kram

Här är vad du svarade mig och jag eftersöker vart du har fått din information ifrån

Parelli "höll på" med den i flera timmar dagen efter o lyckades till slut.

Visst enades vi om att tid är bra när man har med hästar och beteenden/problem att göra? Ska vi klaga på det nu?

Du får nog sätta dig in i lite mer vad som egentligen försigick istället för att skydda o blunda för hur det gick till.

Här måste jag rikta frågan direkt till dig. Jag har bett dig ange källan.
Det har du chans att göra här och nu.

Tävlade gjorde den 2 v. senare, men det hade uppenbarligen ej varit problem innan heller. Den hade presterat trots sin fobi mot bett.

Återigen stämmer inte. Källa?

Den kanske kunde ha fått slippa bett o bara ridits med hack, men så går det inte till när "duktiga horsemen" ska visa musklerna. Den ska!!!!!!
Den ska komma över sina dåliga erfarenheter.
Som att släcka elden med bensin. Jo till slut ger alla hästar upp.

Det är mer din syn på saken och ingenting jag delar med dig.
Här är det återigen brist på din insikt. Han hade problem med hela sitt huvud och skadade både andra och sig själv. Det var samma problem med ett hackamore alltså.

Sen så tar saker fart med bensin. Inte dör. Bara en tanke.

Men jag väntar fortfarande på svar om vad repgrimman har för funktion i utbildningen av människan.
Det har du inte alls frågat om, åtminstone inte i dom senaste inläggen.
Men jag kan svara i alla fall. Repgrimman är ett verktyg och ska som sådant användas på rätt sätt. Den har ingen funktion i människans utbildning (antar du menar NH) men ingår i den totala bilden eftersom man ska lära sig att använda den på detta rätta sätt.

Eftersom Du uppenbarligen genom Dina svar inte är intresserad av en diskussion utan enbart kommer med motfrågor i stället för att svara, så kan vi mycket väl återgå till tråden, dvs "Parelli inte så bra?"
Jag har, del för del, svarat på ditt inlägg. Att det då kommer följdfrågor borde inte förvåna med tanke på vad och hur du skrev.

Men om det enbart är den ena parten, dvs jag, som ska svara på frågor, blir diskussionen ensidig för att snart upphör. Ditt val.

LIA

Håller helt med dig Lia. :bow:
Men man kan inte kommunicera om man bara är ute efter fel saker.
Jag efterlyste några svar från Lobelia, men fick inga, Lobelia upplever jag bara är på offensiven.

Och självklart....pepprar man motfrågor och frågor, slipper ge svar så finner man "fel" och feltolkningar om man letar nog mycket. Det var det jag menade med att jag kunde ge Lobelia en ny topic, då det gamla kändes uttjatat.

Jag förstår oftast vad personen vill ha sagt, precis som det skrivs första gången jag läser - utan minsta vilja att feltolka från min sida. Bara onödig energi iaf för mig. Givetvis så är det svåraste man gör att kommunicera via text och feltolkningar uppstår ofta. Men det är bättre att fråga en gång extra än att göra 100 antaganden.

Repgrimman är ett verktyg och ska som sådant användas på rätt sätt. Den har ingen funktion i människans utbildning (antar du menar NH) men ingår i den totala bilden eftersom man ska lära sig att använda den på detta rätta sätt.

Jag vet att du ignorerat mig sedan tidigare, så jag lär inte få svar... men... ;)

Om repgrimman inte har någon betydelse för människans utbildning, förutom att lära sig att använda den rätt, så borde det betyda att den har betydelse för hästens utbildning? Varför annars använda den?

Det borde ju betyda att BÅDE människan och häst måste lära sig, träna sig, tillsammans. Eller hur?

Hästen måste tränas i att förstå våra signaler. Och vi måste träna oss i att tolka hästens signaler?

Men då är vi ju i grunden överens! Nh och övrig hästhantering är ett sätt att träna tillsammans med våra hästar!

Norrland

Har tittat på videon igen. Och det är faktiskt bedrövligt. Vad vill människan hästen?? En skam för Parellis.

Norrland

Ja för att slå hästen i ansiktet med ett rep/hand/piska eller närmsta lämpliga föremål är så mycket bättre.

Såg just att jag citerade fel.
Ligger under repgrimme topic.

Precis som med vilket "verktyg" som helst så är inte repgrimman hårdare än den som håller i den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 568
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 371
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 910
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar