Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Jag arbetar ofta med nh tänk men inte med ryck och slit, never!!

Men jag kan bli väldigt tydlig i mitt kroppsspråk gentemot en häst som går mot trycket eller i värsta fall börjat att attackera sin ägare och andra människor.

På båda punkterna är vi oeniga.

Jag undra också

Varför är det inte okej att tycka att det man ser på filmen ifråga är icke hästvänligt? Utan några om och men som försvar? Så många som är för NH håller med om att det är fel och kommer sedan med utläggningar om varför det inte är fel alternativt att det inte är PNH.

Det är alltså helt okej att försvara det som händer på filmen och tycka det är bra, anse att det finns förmildrande omständigheter. När man istället gör det genom att säga att folk inte förstår vad som händer och det är därför de är kritiska och att bara de som är insatt/utbildade förstår vad som händer, då handlar det om att sätta sig och PNH folket över oss vanliga dödliga.

Senast ändrad:

Jag arbetar ofta med nh tänk men inte med ryck och slit, never!!

Men jag kan bli väldigt tydlig i mitt kroppsspråk gentemot en häst som går mot trycket eller i värsta fall börjat att attackera sin ägare och andra människor.
Återigen ngn felaktig bild av hästar- att de vill en illa.

Kan de välja- flyr de- flyktdjuret.

Har den behandlats illa så behandlar man den inte likadant, utan börjar att respektera den. DÅ kommer respekten tillbaka- förtroendet som den har tappat.

Det är som att mobbare återigen utsätts för likasinnade fast en i högre liga-värre.

vi ska inte behöva göra så med dagens kunskap.
Däremot ska inte vem som helst skaffa häst o inte fel typ av häst.

Ja absolut.. Många gånger handlar det tyvärr om smärta när en häst ändrar sitt beteende:cry:

Men när man börjar kommunicera så börjar man att förstå hästen bättre och bättre för varje dag som går:love:

Det är ju förståelsen som måste finnas där från början- inte med tiden.:crazy:

Ge lite respekt o tålamod-

Jag har aldrig påstått att hästar vill oss illa, så tänker inte en häst.

Men en häst lär snabbt in att den kan skrämmas och puttas och alla människor har inte kunskapen att stoppa detta. Precis som du skriver man måste repsektera varandra från båda håll. En häst som går över en respekterar inte mig som människa utan då får man visa att -du det där köper inte jag.

Sen skulle jag aldrig visa det med slag, ryck eller med annat våld utan med mitt kroppsspråk. Ibland blir hästen paff och slutar direkt för att det har ju ingen sagt, jag har ju alltid fått puttas och trängas:confused: Ibland blir de aggressiva och slåss för att kunna behålla sitt respektlösa beteende och sådana hästar får man ha ett starkare kroppsspråk tills de förstår att den måste visa mig respekt som jag visar den.

Nu är det inte så att mina hästar är hästar med problem utan vi tar emot hästar med problem därför så pratar jag en del kring detta. Jag stöter på en hel del olika individer vilket är kul och lärorikt samt så ligger det mig varmt om hjärtat att hjälpa andra och hästarna är ju inte elaka på någotvis de gör bara vad de blivit lärda till.

Senast ändrad:

Nej det är ingen dialog- utan monolog.
Gör rätt- annars händer det... du vet.

Det är viktigt att kunna kommunicera.. När du lär in dressyr övningar så måste du ju på någotvis berätta för hästen när den gör fel och rätt, eller hur..

Inget konstigt alls..

Ja folk vill ha quick fixes- inte ge hästen en konsekvent vardag o då blir de NH-korrigerade.

Varför är det så vanligt numera?

jo folk som inte ska ha häst alls- skaffar sig en. Efterfrågan- marknad.

Det är viktigt att kunna kommunicera.. När du lär in dressyr övningar så måste du ju på någotvis berätta för hästen när den gör fel och rätt, eller hur..

Inget konstigt alls..
Din metod går ut på att bara korrigera det hästen inte förstår- inte berömma det rätta.

Håller med och håller inte med.. Många borde skaffa sig mycket mer kunskap innan de köper häst. Men en del av våra elever, kunder är perosner som har haft häst i 10 års tid så det är inte bara nya hästägare som har och får problem.
Jag jobbar definitivt inte med quick fix men när man börjar prata hästens språk så går det fortare än vad man tror ibland;)
Men bara för det går fort ibland är inte problemet över till 100% man måste fortsätta att kommunicera.. Så problemen inte kommer tillbaka.

Din metod går ut på att bara korrigera det hästen inte förstår- inte berömma det rätta.

Du är så rolig:D
Jag har flera gånger berättat hur noga jag är med att smeka och berömma med rösten samt att vara snabb med eftergiften..

Snacka om att hitta på till sin egen fördel..

Eftersom du anser så om andra så förmodar jag att du själv aldrig berömmer hästen:devil:

På båda punkterna är vi oeniga.

Jag undra också

Varför är det inte okej att tycka att det man ser på filmen ifråga är icke hästvänligt? Utan några om och men som försvar? Så många som är för NH håller med om att det är fel och kommer sedan med utläggningar om varför det inte är fel alternativt att det inte är PNH.

Det är alltså helt okej att försvara det som händer på filmen och tycka det är bra, anse att det finns förmildrande omständigheter. När man istället gör det genom att säga att folk inte förstår vad som händer och det är därför de är kritiska och att bara de som är insatt/utbildade förstår vad som händer, då handlar det om att sätta sig och PNH folket över oss vanliga dödliga.

Jag har väl aldrig påstått att filmen är hästvänlig:confused:
Sen har jag hållit på med horsemanship i 10 år blandat med min egen kunskap och den är inte i närheten av filmen.. Så därför försvarar jag mitt tänk och det har jag rätt till också. Du försvarar väl det du tror på, eller?. Det jag ställer mig emot är att du och andra trackar ned på allt i som tas upp i denna tråden. Diskussioner kring: Repgrimmor, skänklar, bettlöst och kroppsspråk och bett vilket jag tycker är tramsigt. Bara för man inte gillar PNH så måste man tracka ned på allt??

Man kan tycka olika och vi har försökt förklara men det blir inget ge och ta.

Sen har kanske andra bättre koll på vad som skedde under demon.. Kanske hästägaren själv också. Många här verkar famla i ovetskap och hittar på en del kring filmen och det blir inte heller rätt.

Jag tyckte att Waldorff diskuterade bra utan att smutskasta. Saklig och lugnt det var det jag höll med på. Sen hetsar några upp sig av att få mothugg men waldorff fortsatte lika lugnt.

Du är bra på att ställa massa frågor men svara inte själv precis på frågor utan du ställer motfrågor.

Senast ändrad:

Det börjar likna lite häxjakt och att man drar alla över en kam som att tro att alla som sysslar med NH faktiskt sysslar med våld. dessa antydningar gör att man blir så trött på denna tråden..

Lite off tropic

Sen att dra alla över en kam att nh tänk är barfota hästar och örter och allt ska vara så naturligt samt sekt:D Men herregud.. Sekt det skulle väl alla hästfolk vara då som lever en speciell livstil.. för sina hästar:bow:
Jag har helskodda hästar älskar mode och smink.. Gillar att köpa snygga grejer till mig och mina hästar:laugh:

Nej nu bryr jag mig inte om detta längre har fått sagt vad jag tycker.. Sen att det vrids till motsattsen av en del personer det får stå för dem..

Jag svarar inte mer i denna tråden.
Känns så meningslöst..

Ha det gott.. and open your minds :banana:

Nej nu bryr jag mig inte om detta längre har fått sagt vad jag tycker.. Sen att det vrids till motsattsen av en del personer det får stå för dem..

Jag svarar inte mer i denna tråden.
Känns så meningslöst..

Ha det gott.. and open your minds :banana:

Man brukar säga så när man inte har något vettigt att komma med :bump::bump::bump:

Jag försöker att hålla mig och inte skriva i tråden, men måste ge dig, Fiador och Waldorff beröm för att ni så tålmodigt försöker vara konkreta, informativa och seriösa i era svar. Trots allt.

Vad som fick mig att göra detta avsteg, är din kommentar om NH och våld. Ett intressant faktum är, att för länge sedan då NH fortfarande var relativt okänt i Sverige, vi som var för att leva våra liv med hästar enligt Natural Horsemanship hela tiden anklagades för att vara mjäkiga mot våra hästar och behandla dom som guldhamstrar. Nej, man skulle vara resolut och visa vem som bestämde, inte låta något gå på hästarnas villkor. Känner f ö igen ett par nick från dom dagarna. :)

Nu plötsligt är allt vänt 180 grader. NH är lika med det värsta tänkbara djurplågeriet! Vi står för våld och alla slags hemskheter i vår hantering av våra hästar. Förutom att vi är livrädda(!) för dom och givetvis totalt okunniga. :o

Kan det vara en dålig hantering av PP på Internet som orsakat denna helomvändning? F*n trot!

Ser att du slutar vara aktiv i tråden. Du har min fulla förståelse! :bow:

LIA
PS! Ignorerafunktionen är inte dum i vissa fall. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 568
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 371
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 910
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar