Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Du har passerat gränsen för länge sedan, dina elakheter speglar bara bristen på argument. Och det gäller inte bara till mig, även om du gjort mig till någon slags syndabock. Frågor är det för övrigt flera som ställer till dig.
Jag har därmed anmält dina inlägg.

Vi måste läsa inlägg väldigt olika.

Jag tycker defintivt inte att Waldorf varit otrevlig eller elak?? Tvärtom tycker jag att h*n svarat ganska konstruktivt och tålmodigt på alla inlägg. Visst kanske h*n fräser ifrån ibland, men hallå! H*n har ju fått rätt så hårt motstånd, så att säga. Om jag ska vara ärlig, så tycker inte jag att alla varit så trevliga mot Waldorf heller.

Jag håller inte alls med om allt Waldorf skriver. Men jag kan respektera det h*n skriver. Och jag tycker inte att h*n varit elak. Det är en stor överdrift.

Jag tycker att det här är en intressant diskussionstråd.

Norrland

KL

men oftast är det ju inte hästen som behöver korrigeras utan människan:) och här tycker jag en del av problematiken kring s k NH ligger.

En i bästa fall duktig tränare korrigerar hästen direkt genom sitt kroppsspråk, och då menar jag inte med tryck, repgrimma eller annat utan bara genom att vara (hoppas Ni förstår vad jag menar). Dvs egentligen korrigeras inte hästen utan den bara följer tränarens kroppsspråk.

Talade med för många år sedan med en av de riktigt gamla inom western/NH etc och han sa just ovanstående om en svårlastad häst, "jag löser problemet, men det hjälper inte Dig för Du kommer fortfarande att ha kvar problemet" och det är så sant så sant, klok gammal hästkarl.

Om människan som vardagligen hanterar denna häst inte ändrar/utvecklar sitt eget sätt finns problematiken kvar mellan häst och handhavare. Alternativet är att någon verkligen korrigerar hästen (med diverse olika metoder) och att hästen på grund av denna upplevelse aldrig gör om det igen, dvs klassiskt betingning eller om det är operant. Typ sticker Du fingrarna i eluttaget och överlever så gör Du aldrig om det igen, whatsoever.

Håller med och håller inte med.. Många borde skaffa sig mycket mer kunskap innan de köper häst.

Man ska nog skilja på NH och NH, det jag upplever är att "nybörjare" ofta anammar det här med att lyda in absurdum. Mycket överdrivet, hästen ska kunna parkeras i stallgången framför fodervagnen stå en halvtimme medan man fikar och inte röra sig ur fläcken. Man ska träna NH och flyttar hästen hit och dit utan något annat mål än att träna på det (och gör det långa stunder och ofta). Jag tror att det lätt blir resultatet om man ger sig in på NH utan känsla för hästen och med kunskap hämtar man på någon internetsida eller helgkurs. Man missar helt enkelt syftet med övningarna och övningarna blir målet.

Jag tror inte ett ögonblick på att "riktigt NH-folk" håller på så här, de flesta med lite vett i skallen lär hästen det man behöver för att kunna umgås, tar till övningarna vid behov eller för att gå vidare och lära in nya saker inte för att bossa över hästen "bara för att".

men oftast är det ju inte hästen som behöver korrigeras utan människan och här tycker jag en del av problematiken kring s k NH ligger.
Alldeles rätt i första delen, men missuppfattning i den andra. Ingen, insatt i NH, säger annat än att det är människan som behöver läras och utvecklas för att sedan ha en bra grund för sin fortsatta utveckling tillsamman med sin häst.

Talade med för många år sedan med en av de riktigt gamla inom western/NH etc och han sa just ovanstående om en svårlastad häst, "jag löser problemet, men det hjälper inte Dig för Du kommer fortfarande att ha kvar problemet" och det är så sant så sant, klok gammal hästkarl.
Det är just det som Natural Horsemanship handlar om. Påverka människan, inte att i första hand träna/utbilda hästen!

LIA

Alldeles rätt i första delen, men missuppfattning i den andra. Ingen, insatt i NH, säger annat än att det är människan som behöver läras och utvecklas för att sedan ha en bra grund för sin fortsatta utveckling tillsamman med sin häst.

Det är just det som Natural Horsemanship handlar om. Påverka människan, inte att i första hand träna/utbilda hästen!

LIA

Hej Lia
Du gav mig styrka;)

Håller helt med dig.. det är männsikan som skall lära sig..:bow::bow:

Vi jobbar aldrig enbart med hästen utan hans männsika ska vara med och gå igenom allt...

Varför man gör, hur man gör...

Jag har väl aldrig påstått att filmen är hästvänlig:confused:

Inte vad jag vet, jag pratade om Waldorff som glatt t.ex påstod att h*n förstod att vi tyckte filmen var hems men hade vi bara haft kunskapen så hade vi förstått och nu i slutändan menade på att det alls inte var PNH som Pat Parelli demonstrerade på PNH kliniken som vi debatterat. Det hade jag insett om jag haft kunskap nog eller vad det var.

Jag tyckte att Waldorff diskuterade bra utan att smutskasta. Saklig och lugnt det var det jag höll med på. Sen hetsar några upp sig av att få mothugg men waldorff fortsatte lika lugnt.
Jag undrar om vi läst samma inlägg

Du är bra på att ställa massa frågor men svara inte själv precis på frågor utan du ställer motfrågor.
Kanske det, men mest ställer jag nog följdfrågor, för att försöka få något som liknar svar på just den frågan jag ställde. Jag kan ju för all del varit otydligt från början, men vissa har en tendens att undvika frågan totalt. Vill man inte så är det ju fritt fram att inte svara på mina inlägg.

LIA

Jo det har vi sett ett fin fint exempel på, en lång film med Linda Parelli som undervisade i hur man smäller med repet bäst. Tydligen en viktig kunskap i PNP för att kunna kommunicera med hästar.

Lobelia,
för detta inlägg: "Man ska nog skilja på NH och NH, ... plus resten", så måste jag :bow:.
Klarsynt och i stort sett korrekt.

Fortsätt gärna så.

LIA

Man ska nog skilja på NH och NH, det jag upplever är att "nybörjare" ofta anammar det här med att lyda in absurdum.
inte konstigare än att man bara lyssnar till klassiskt, western.. Så är det i början när man skall lära sig något.. Man går upp i det någon mer andra mindre..
Mycket överdrivet, hästen ska kunna parkeras i stallgången framför fodervagnen stå en halvtimme medan man fikar och inte röra sig ur fläcken.
Detta fenomen ser jag hos många människor även ikke nh:angel:

Man ska träna NH och flyttar hästen hit och dit utan något annat mål än att träna på det (och gör det långa stunder och ofta).
Ser jag sällan:confused:
Flyttningarna är övningar som har sina orsaker för att göra både för häst och människa och inte bara för att. När man når målen går man vidare. Inte konstigare än rygga, halt bakdelsvändningar mm:idea:

Jag tror att det lätt blir resultatet om man ger sig in på NH utan känsla för hästen och med kunskap hämtar man på någon internetsida eller helgkurs.Som med all annan hantering och ridning. Många som ofta anser sig fullärda.

Man missar helt enkelt syftet med övningarna och övningarna blir målet.
Målet är att det ska fungera häst och människa.. På bådas villkor.

Jag tror inte ett ögonblick på att "riktigt NH-folk" håller på så här, de flesta med lite vett i skallen lär hästen det man behöver för att kunna umgås, tar till övningarna vid behov eller för att gå vidare och lära in nya saker inte för att bossa över hästen "bara för att".
Som med all ridning och hantering. Tror inte det är många som gör övningar och skall bossa, bara för att. Inte i mina kretsar iallafall:idea:

Senast ändrad:

Shit,
så spårade du ur direkt. :cry::cry:

Citat:
Ursprungligen postat av LIA

Jo det har vi sett ett fin fint exempel på, en lång film med Linda Parelli som undervisade i hur man smäller med repet bäst. Tydligen en viktig kunskap i PNP för att kunna kommunicera med hästar.

LIA

Senast ändrad:

Shit,
så spårade du ur direkt. :cry::cry:

Citat:
Ursprungligen postat av LIA

Jo det har vi sett ett fin fint exempel på, en lång film med Linda Parelli som undervisade i hur man smäller med repet bäst. Tydligen en viktig kunskap i PNP för att kunna kommunicera med hästar.[/QUOTE]

LIA

Men har du sett filmen? Den är hemsk och ett typiskt exempel på vad NH verkligen inte borde vara.

Så bra att alla är överens om att det är människan som måste läras och inte hästen.

Då undrar jag bara, varför använda repgrimma, rep m.m. på det sätt som denna tråden handlar om.

Jag menar inte alla att som anser sig praktisera NH gör detta, men uppenbarligen är repgrimma vanligt att använda och jag har sett mer än en person slänga med rep hit och dit för att hästen skall flytta eller backa. Vad lär sig människan av detta?

Jag har även sett välkända tränare, dock inte PP, använda ganska bra med tryck på oerfarna hästar, dvs ge Dig eller spring ihjäl Dig.

För mig är det uppenbart att det som denna tråden handlar om inte har det minsta med människa att göra utan korrigering av häst på ett för mig våldsamt sätt.

Jag anser fortfarande att förtroende och respekt är något som man förtjänar och får genom sitt eget agerande, inte något man kan tvinga sig till. Sedan finns det säkert de som är fullt nöjda med att tvinga sig till det:) och alltid anser att de vet och kan allt och jag kan bara säga lycka till med den inställningen eller pröva frasen "jag kan ha fel" eller "ops jag kanske kan lära mig något av detta".

Skriver under på det, det är också det jag ställer mig frågande till, många konstiga exempel på hästhantering i påståd NH-anda där man viftar hejvillt och många gånger utan hänsyn till vad hästen förstår.

Backar vi tillbaks med hästkarlen som nullo-modo pratar om, som lugnt och sansat hanterar hästen, sin arbetskamrat och vän. Det är så långt ifrån vissa PNH filmer man kan komma.

Men har du sett filmen? Den är hemsk och ett typiskt exempel på vad NH verkligen inte borde vara.
Den är ett typiskt exempel på det. Den har tvärtom inget med NH att göra, förutom då att PP indirekt är involverad. Det hela är helt enkelt korkat! Även om jag förstår vad hon vill åstadkomma, men det försvarar inte scenariot.

Vad jag inte gillar i ditt svar är "ironin" och den felaktiga "slutsatsen".

LIA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 568
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 371
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 910
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar