Fast inte brukar man stå inkomstlös när man är föräldraledig, de flesta har väl föräldrapenning?Menar du min och min mans budget?
Jag skrev "Vi hade haft svårt att leva på hans lön." Vi hade inte gått i konkurs men hade inte kunnat behålla samma levnadstandard som tidigare Dvs, vi kan bo kvar i huset, behålla bilarna, få mat på bordet, men utan samma möjlighet att resa utomlands, ha flera hästar och andra dyra hobbys. Sedan har jag mycket bra försäkringar, både via jobbet och privat som kommer ge mig en bra inkomst länge nog för att hinna ställa om så jag är inte orolig
Jag tycker ditt uttalande är lite klassföraktande. Det finns MÅNGA familjer där båda inkomsterna behövs för att familjen ska gå runt. Inte för att de nödvändigtvis har höga fasta utgifter, men för att de fasta utgifterna är förhållandevis höga jämfört med deras inkomst (Det går inte hyra lägenhet t.ex. hur billigt som helst.). Ska då dessa människor aldrig byta upp sig från en etta till en tvåa?
Att en familj behöver två inkomster är inte konstigt alls.
Och klassföraktande... Ja, jag skulle hellre bo i en tvåa än riskera bli hemlös om en av oss blev sjuk eller arbetslös. Sånt kan ju hända, det vet man inte. Och i så fall är det ju illa nog, utan att man dessutom ska behöva gå från hus och hem.
Är det så illa ställt med ekonomin att vi inte har råd med mer än en etta om vi ska kunna bo kvar om den ena tappar 20% av sin inkomst skulle jag inte våga skaffa barn. De flesta friska arbetsföra människor kan ju ändå på sikt öka sina inkomster så att man har råd med mer än en etta någonstans.
Valet mellan delad föräldraledighet eller utlandssemester med bebis är i mina ögon extremt enkelt. Inte ens en uppoffring. Utlandssemester med bebis är bara bökigt, och delad föräldraledighet är en investering för framtiden.