Jag tror det var en stor ökning under 70-talet, så gissar det ska vara betydligt högre siffra i slutet.Jag tolkade inte "På 70 talet var det vanligt med dagis, började nog på 50 talet men blev vanligare på 60 talet." som att du menade bara din uppväxtmiljö, men då förstår jag
Har inte exakta procent, men en snabb googling gav mig denna informationen från SCB:
I början av 70-talet fanns ca 90 000 platser för barnomsorg. "Barnbefolkningen" mellan 0-17 år har varit ca 2 000 000 sedan början av 1900-talet så jag tror inte det fanns så mycket färre barn i förskoleålder då. Det borde göra att ca 10-15% av barnen på 70-talet använde de förskoleplatser som fanns.
2012 gick 84% av alla barn mellan 1-5 år på förskola och det fanns ca 700 000 barn i åldern 1-5 år. Så rätt många fler barn går på förskola idag jämfört med på 70-talet
Hade varit intressant att se en graf år för år, men jag misstänker att det inte finns tillräckligt med siffror då det var så mycket upp till varje kommun vilken socialtjänst man gav och på vilket sätt.