Papillon / Phalené

Silver Girl

Trådstartare
Planerar att skaffa hund i framtiden (just nu oklart när det är möjligt).
Jag tänker mig just nu att det blir en Papillon (eller Phalené, öronen spelar ingen roll), och har lite frågor kring dessa.

Har sett att Papillon och Phalené har olika rasklubbar och tydligen helt delad avel. Överallt där man läser om dessa raser så verkar det inte vara någon skillnad på dem, förutom öronen. Jag undrar nu om denna delade avel lett till någon märkbar skillnad mellan Papillon och Phalené?

Har också läst i rasstandarden att man delar upp dem i två olika viktklasser (över och under 2,5 kg). Är detta något uppfödare avlar på? Dvs man försöker få fram "stora" eller "små" hundar? Har inte sett något om detta på de uppfödares hemsidor jag tittat på.

Sv: Papillon / Phalené

Intressant. Kommer att följa tråden.

Jag gillar stora hundar men just phalener har nästlat sig in i mitt hjärta eftersom jag träffat så oerhört många trevliga sådana (haft uppfödare i bekantskapskretsen). Papillon har jag mindre erfarenhet av men har inte träffat någon som direkt gjort något intryck.

spännande att läsa vad raskunniga säger!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 598
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 585
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka