Panik i hästtransport - stor sårskada

Sv: Panik i hästtransport - stor sårskada

Släpet är en 91:a men baklämmen byttes 2004. Kan det ha varit under den "dåliga perioden"? Jag har inte hört talas om detta tidigare.

Släpet är en 91:a men baklämmen byttes 2004. Kan det ha varit under den "dåliga perioden"? Jag har inte hört talas om detta tidigare.

Ja det kan det ha varit! det är som sagt en artikel om det i utgivna nuvarande numret av Ridsport.

Jag läste också om det och tänkte på det som hände din häst och dej! Kanske kan du kräva ersättning?

Varför är Umesläp oftast bäst i dom flesta tester om dom är så dåliga?
Andra märken vågar inte ens ställa upp, vissa väger in sina vagnar utan utrustning, kultrycket är på tok för högt, eller så är dom så tunga att man knappt får lasta en ponny... m.m

Då undrar jag vad det är för tester som dom varit bäst i, "hållbarhetstester"??? Något sådant test är inte gjort mig veterligen.
Jag har aldrig sagt att dom går illa på vägen (för det var väl i det testet dom låg bra till), bara att dom inte håller för att köra hästar i.

Jag har själv haft ett UME-släp som jag var relativt nöjd med (-92:a). Men det är på senare år när dom har lättat dom så förskräckligt som jag slutat gilla dom, eftersom dom inte tål ngt. Hållfasthet och vikt har ett visst samband, det behöver man inte ens vara ingenjör för att förstå ;).

det jag undrat över är väl just bommarna i de nyare släpen som ser oerhört sköra ut i både material och konstruktion? Hur 17 kan de hålla för en häst som styr/trycker eller stökar det minsta lilla?

Hållfasthet och vikt har ett visst samband, det behöver man inte ens vara ingenjör för att förstå ;).

Visst har det ett samband, men materialvalet aluminium finns i långt tuffare branscher så helt uselt kan det inte vara. Man gör t ex frontskydd för lastbilar i aluminium - OCH försäkringsbolagen rabatterar försäkringen för att det skyddar deras kylare så bra vid viltolyckor.

Det finns också företag som gör timmerbankar i aluminium, det är alltså "pinnarna" som håller lastade stockar på flaken. Enligt hörsägen går de oftare sönder på tomma släp (!) än när de är lastade. (Tur är väl det!).

Givetvis har materialet en betydelse, men jag tror att hästsläp är av en "uslare" konstruktion rakt igenom. Det spelar ju ingen roll om man kunde använda rena stålbalkar, om de inte sätts fast i nåt som faktiskt pallar tuffa tag. Och hur är hästsläpen uppbyggda i väggar och underrede jämfört med större grejjor?
... och hur många skulle få dra dem ;)

Visst har det ett samband, men materialvalet aluminium finns i långt tuffare branscher så helt uselt kan det inte vara. Man gör t ex frontskydd för lastbilar i aluminium - OCH försäkringsbolagen rabatterar försäkringen för att det skyddar deras kylare så bra vid viltolyckor.

Det finns också företag som gör timmerbankar i aluminium, det är alltså "pinnarna" som håller lastade stockar på flaken. Enligt hörsägen går de oftare sönder på tomma släp (!) än när de är lastade. (Tur är väl det!).

Givetvis har materialet en betydelse, men jag tror att hästsläp är av en "uslare" konstruktion rakt igenom. Det spelar ju ingen roll om man kunde använda rena stålbalkar, om de inte sätts fast i nåt som faktiskt pallar tuffa tag. Och hur är hästsläpen uppbyggda i väggar och underrede jämfört med större grejjor?
... och hur många skulle få dra dem ;)

Det är väl det som är problemet. Om alla hade riktigt körkort, skulle våra hästar åka betydligt säkrare.

Har en häst som lutar sig, puttar på, gräver, kastar sig hit och dit, mitt umesläp(2003) håller då för det iallafall.

När vi skulle köpa släp så kollade vi upp många märken och tillslut blev det ett Umesläp. Om man ska sälja så har dom även ett högt andrahandsvärde och verkar relativt lätta att sälja. Något annat positivt är isoleringen som gör att dom är svala på sommaren och varmare på vintern

En del sk "boggievagnar" hade inte "äkta" boogie utan bara två hjulaxlar.

Dom enda som har det du kallar för äkta boggie (vilket det inte finns ngt som heter) är UME och Boj (som tillval). Boj lämnar inte ens garanti på den, eftersom det är så mkt underhåll. Har själv en Boj Classic och blev avrådd att ta "äkta" boggie.

"Äkta" boggie är för övrigt förbjudet ute i Europa.

Att dom har högt andrahandsvärde vet jag (fick riktigt bra betalt när vi sålde vårat). Men det har dom flesta andra vagnar också, hästtransporter håller sig bra i värde.

Nej det var bara en kort artikel ute om det på nätet:crazy: står mer i tidningen stog det.

Var det står vet jag inte, har fått det berättat för mig av en tysk. Det beror på att man enkelt måste kunna ta sig undan från autobahn om man får punktering, vilket du inte kan om ett hjul trycks ner.

Usch! Har läst igenom hela tråden och jag säger bara. Stackars dig och din häst. Hoppas din polle blir bättre snart *Håller tummarna*
Om ni tar bort mellanväggen brukar det ju vara bättre, då är det ju större utrymme.

Tur att man har en häst som springer in i transporten och stormtrivs där..

Lycka till!:)

Ja nu är han i alla fall hemma igen. Resan gick bra! Han fick Domosedan + plegicil. Han knallade rakt in och stod still hela resan, puh.

Var dock väldigt stökig och uppvarvad i boxen under kvällen. Hoppas att han inte skuttar runt så mkt att såret går upp.

Veterinär ska komma ut igen på fred eller månd för att lägga om bandage på bakbenen och titta till såret. Han tycker INTE om att man petar på honom överhuvudtaget just nu. På kliniken har han fått lugnande vid varje bandagebyte.

gött att du fått hem pållen utan problem då. lite lättare att hantera när du är på hemmaplan!

hemsk historia, men tur att det gick så bra som det gick!!

lycka till i fortsättningen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka