Panik i hästtransport - stor sårskada

Sv: Panik i hästtransport - stor sårskada

Jag har drogat flera hästar vid både skoning och vid transport och jag är övertygad om att dom minns upplevelsen som positiv och stressfri.
Och med mina hästar har det alltid varit lugnt när dom har vaknat i transporten!
TS: Lycka till med skadorna och lastning/transportering i fortsättningen!

om man bara har tagit udden av det ja, men drogar man så att de precis klarar att åka transport så tvivlar jag starkt på att de minns något.

antar att TS ville droga så mkt det gick för att slippa råka ut för samma sak igen

Ja visst gör det. Vet var ute idag, hon tyckte det såg mycket bra ut. Stygnen ska tas i slutet av nästa vecka och förhoppningsvis får han gå ut i hage om 10 dagar. Hon bytte även bandage på bakbenen. Höger bak ser ut så här nu
s%e5rben.jpg

Verkar också läka bra. Vänster bak är bandagefritt nu, bara skrapsår där.

Tråkigt bara att han har rasat i vikt. Jag har kämpat så i över ett år för att få honom i fint hull och nu ser han ut som en benget igen :(

benet ser ju inte alls svullet ut!!!

kan rekommendera Hippo Alfa, min häst (staket) blev nästan TJOCK! :love:

till bakbenet, om det inte är öppna sår, kör på lite aloe vera gel, då kommer håret fortare än man anar!! min pålle gick ju som sagt var igenom en bro för 2 veckor sen, redan hår! har kört AV gel varje dag!

Bandaget som på bilden precis är avtaget håller tillbaka svullnaden. Han är nu åter bandagerad från hov till över hasen. Detta bandage ska sitta tills nästa gång vet kommer ut (nästa vecka).

Men tack för tipset!

Senast ändrad:

Idag kom räkningen från hästambulansen. De tar 550 kr per h + moms. Räknat från det att de får larm tills de är tillbaka igen. Plus en larmavgift på 500 kr + moms. Min räkning slutade på 2.400 kr, ungefär som jag hade gissat på.

hur går det med hästen?
Har varit med om två olyckor med hästsläp och jag är så nervös för att köra någon okänd/ovan häst så jag klarar knappt av det. väldigt starkt av dig att kunna köra honom igen.

Är en otrolig kraft i en häst som får panik, det är bara att hålla sig undan och hoppas på det bästa. så att ditt släp inte höll kan jag förstå. dock finns det olika hållbarhet på plyfan(snickar sambon tipsar).

Hoppas verkligen att det går bra i framtiden!

Har en häst som också skadade sig i transporten. Hade varit på fortkörning med min 2 åring (travare) när han hemma på backen (hade inte stannat bilen än) hoppade over bommen och fastnade bakom foderhäcken med frambenen. Den satt fast med karbinhake i skjutdörren till selkammarn. Har ett umesläp 07 mod. helt nytt med selkammare och sjutdörr. Han drog loss dörren när han hoppade tillbaka och fick frammbenen över dörren och skar opp en ven (den stora som går på insidan av benet). Jävlar vad det blödde. Och jag fick totalt panik!. Detta hände såklart en lördag, men fick tag i distriktvetrinären som kom å sydde ihop honnom!!!! Cirka 10x10cm och rätt så djupt. Det hände den 4 augusti och nu har såret läkt bra på utsidan. Imorron skall han till Karlstad på utraljud och röntgen för att se hur det har hått med sener och ligament. Det blir nervigt att transportera dit för första gången efter olyckan. Har har energi uti tåna av att ha stått still så länge. VILL VARNA ALLA SOM INTE HAR FASTMONTERAD MELLANVÄGG TILL SELKAMMAREN, GÖR DET.
Har nu bara knytit fast fodehäcken med ett papperssnöre så att det går av om det händer igjen.

Tyvärr har såret spruckit upp en del nu då huden har dött. Stygnen togs i torsdags och då såg såret ut såhär
s%e5rskada%20012.jpg

och idag såhär
s%e5rskada%20017.jpg

det rinner fortfarande mycket sårvätska men det har inte blivit infekterat. Slutade med penicillin i fredags. Huden närmast såret är död och stenhård, till vänster om såret och under såret är huden skorvig. Hoppas att det inte spricker djupare.

På bakbenet har det bildats svallkött så vet ska komma ut i morgon och ev. skära bort detta.

Hästar repar sig förundrarnsvärt fort från de saker de råkar ut för.
När min mamma skulle ta hem våran första islänning gör 20 år sen så märkte de helt plötsligt att trailern åkte från sida till sida på vägen.
Anordningen (minns ej namn för närvarande) som gör att släpet sitter fast på bilens dragkrock hade gått sönder och transporten satt bara fast i säkerhetskedjan!
Det slutade med transport i dike.
Tur väl hade mamma erfarenhet av hästlastning sen tidigare, så hästen stod i den innersta mot vägen sätt båset.
Detta gjorde att mellanväggen tog upp större delen av stöten och hästen var oskadd.
Mamma var dock i chock så min pappa som inte kunde någonting om hästar bokstavligen drog ut hästen ur transporten.
När de fått ett annat släpp på plats var det bara att leda in hästen!
Detta var en häst som varit i Sverige i 2 veckor!
Han har aldrig varit några problem att lasta eller köra med!

Dom enda som har det du kallar för äkta boggie (vilket det inte finns ngt som heter) är UME och Boj (som tillval). Boj lämnar inte ens garanti på den, eftersom det är så mkt underhåll. Har själv en Boj Classic och blev avrådd att ta "äkta" boggie.

"Äkta" boggie är för övrigt förbjudet ute i Europa.

Att dom har högt andrahandsvärde vet jag (fick riktigt bra betalt när vi sålde vårat). Men det har dom flesta andra vagnar också, hästtransporter håller sig bra i värde.

Även vissa brenderup har "äkta" boggie (dvs med separat fjädrande hjul)

För er som är intresserade av hur såret läker så lägger jag nu ut en bild på hur såret såg ut förra veckan, 7 veckor efter att skadan skedde.
s%e5r%2016okt%20(2).JPG

Ser riktigt fint ut men muskeln är såklart inte läkt ännu men han kan i vart fall gå i hage igen nu.

Släpet lyckades jag faktiskt sälja i befintligt skick :-) Kände att jag aldrig kommer vilja lasta honom i DET släpet igen ändå.

Wow vad såret läkt fint, va kul!! kanske man kan sätta sadel på igen en vacker dag, trodde man nog int när man såg första bilden. Lycka till med framtiden!

Så fint det har blivit! Todde jag aldrig att det skulle bli när jag såg de första bilderna i tråden.

Hur ser benen ut nu, också läkt lika fint?

Du måste ha fått enorma veterinär räkningar... *Vågar inte ens tänka på*

Lycka till med hästen!

Ja om ca 1 månad borde han kunna ha sadel igen. 2 mån sa veterinären som sydde ihop homom, men det blir alltså minst 3.

Benen ser bra ut. Några ärr kommer det ju bli men inte särskillt stora. Hö bak svullnar fortfarande när han är i stillhet men det är inte alls lika markant nu.

Veterinärräkningen ligger på 35.000 :eek: men han var bra försäkrad. Jag har bara behövt lägga ut självrisken på 2.500

Back on track på bakbenen kunde ju kanske vara värt att prova..?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka