Panik i hästtransport - stor sårskada

Sv: Panik i hästtransport - stor sårskada

Ja nu är han i alla fall hemma igen. Resan gick bra! Han fick Domosedan + plegicil. Han knallade rakt in och stod still hela resan, puh.

Var dock väldigt stökig och uppvarvad i boxen under kvällen. Hoppas att han inte skuttar runt så mkt att såret går upp.

Veterinär ska komma ut igen på fred eller månd för att lägga om bandage på bakbenen och titta till såret. Han tycker INTE om att man petar på honom överhuvudtaget just nu. På kliniken har han fått lugnande vid varje bandagebyte.

Härligt att det gick bra på hemresan!
Hoppas din häst blir frisk snart!

Ååh vad skönt.
Tror du inte att han har levt rövare på kliniken oxå o benen klarar sig?
Kanske bra med måttlig motion:angel:

Var det står vet jag inte, har fått det berättat för mig av en tysk. Det beror på att man enkelt måste kunna ta sig undan från autobahn om man får punktering, vilket du inte kan om ett hjul trycks ner.

Kan du förklara mer? Förstår inte :confused:
Gäller det de sk pullmanaxlar också?

KL

skönt att allt gick bra!!! synd att han inte kommer komma ihåg det (med allt lugnande)...

han tycker nog att det är skönt att vara hemma! Men man får väl hålla tummarna att såret inte går upp!!!

fota gärna så man får se hur det går!!!

Menar du att hästar glömmer det dom gjort när de blir drogade? Tveksamt skulle jag säga.

ja det menar jag.
inte hela händelsen, men jag tror inte att den "lärt" sig att det inte är farligt...

Men om den varit drogad innebär det oftast en positiv upplevelse utan stress.

ja, då ja, men hur mycket skulle du själv minnas av en händelse om du var drogad?

Huva, skönt att höra att hemresan gick bra, håller tummarna för att det ska fortsätta så.
Såg ju ut som om det var plywood i luckan, kan det vara så? I såna fall är det ju inte underligt om det inte höll... Jag skulle nog ha reparerat och satt i plyfa, tycker om Umesläpen och ser dom som väldigt stabila och rejäla. Förutsätter dock "rätt" material...
Lycka till dock!!!

Tittade mer på bilderna.

Är det en textilmatta på lämmen?

Ser ut så.

En massiv gummimatta tål mkt mer sparkar.

Skönt! Hoppas tillfrisknande i hemmamiljö går bra!

Tja, jag antar den inte var värre drogad än att den för egen maskin kunde ta sig på transporten och stå där utan att riskera att ramla.

För att dra en parallell är det inte ovanligt att man sederar unghästar de första gångerna de ska skos. Det blir då lungt för alla och upplevs utan stress av både hästar och hovisar. Gång tre eller fyra som då utförs utan sedering brukar då gå precis så lugnt som innan. Givetvis kommer de små ihåg händelsen som stressfri.

Helt OT och inte till dig utan allmänt bara nu när ämnet tas upp.
Måste påpeka, alla vagnar med 2 hjulaxlar med max 2 meters mellanrum är Boggie. Det finns inget äkta eller oäkta boggie i ordets rätta bemärkelse.
Tandemboggie är den vanliga, "äkta" kallas den när när den fjädrar individuellt.

Jaja strunt samma :p

Det där med plyfan tror jag var finsk plyfa de hade tagit in, utländsk var den i alla fall. En av de drabbade i Ridsports artikel finns här på buke vet jag.

Tur att det gick bra med hästen :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Det är stooor skillnad på kvalitén på plyfan- inte samma som plywood.
Den dyra tjocka stenhårda ( oftast mörk) plyfan går fasen inte att sparka sönder.

Hade du tjock gummimatta på lämmen?
Såg inte ut som det.
Gummit dämpar ju trycket av sparken till trät.

Hur mår han?

Problemet med den plyfan är väl att den väger för mkt, även om den säkert är mkt bättre.
Jag kan inte tänka mig att ngn vagn byggs med sådan plyfa, utan det är nog vanlig plywood som används. Tror att plywooden är bättre ju fler lager det är och att det finns olika kvalitéer (läste det någonstans).

Intressant. På Boj säger de att det är samma sak bara olika försäljningsnamn. Dock finns det olika kvaliteter på virket.

Min man pratade just med någon på umesläp, han där hävdade att det alltid är dålig hållfasthet i plywood varför de nu rekommenderar aluminium. Och att plywood är plywood, inga olika grader av hårdhet finns. Sånt händer var hans kommentar till att hästen sparkat av hela lämmen. De lät inte sammarbetsvilliga.

Sedan ringde vi till Boj, där lät det annorlunda. Rätt trämatrial är mkt hållbart och ska inte gå att sparka sönder på det här sättet om virket är friskt, sa de. Vilken plywood man använder har stor betydelse liksom tjocklek på skivan. Vilket känns mer rimligt.

Det var en textilmatta.

Såret hade gått upp lite i natt. Antagligen för att han var så orolig. Idag är han lugnare som tur är. Veterinär ska komma ut på fredag och titta till såret och byta bandage på bakbenen.

Ja så sa han på Boj. En skiva som är 21 mm är 50 % starkare än en som är 18 mm. Så antalet lager är av stor vikt, liksom träslag och limning.

Så här såg såret ut idag
s%c3%a5r2.jpg

Det har gått upp lite på mitten, där blöder det men annars ser det bra ut. rinner fortfarande mycket sårvätska ur dräneringshålet. Veterinären kommer och tittar till honom i morgon.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka