Panik i hästtransport - stor sårskada

Sv: Panik i hästtransport - stor sårskada

jag skulle absolut slängt in den i ett vanligt släp igen. men utan mellan vägg så dne kan röra sej å så skulle jag gett massor av hö.. min häst var jätte klaustrofobisk när jag fick henne. fick total panik i släp med hel mellan vägg. så nu har vi köpt en STOR boggi med gummi på hela mellan väggen å de går kanon. å sen står hon alltid löst spännd så hon inte blir stressad av de. så mitt tips. löst fats satt dock såpas så hästen ej kan hoppa över bommen, ingen mellan vägg, massa hö och kanks elite lugnare sen kör jätte sakta hela vägen hem..

Sen förstår jag ej varför du skulle ha hästen ståede där inne så länge.. när jag last tränar mina så går dom in, jag stänger dom står där i 2-3 min sen ut igen. hade jag låtit mina stå där i 20 min så hade dom blivit galna.

Man ger inte hö i en transport.

Nu blir jag med nyfiken på varför man inte ska ge hö i transporten. Jag är nästan aldrig ute och kör med mina hästar och de få gånger jag gjort det har de ändå inte velat äta nåt hö.
Så när jag kör numera serveras ingen mat i transporten.

En del ger inte hö i transporten för risk för transportsjuka. Tror iofs inte att själva höet är orsaken till transportsjuka men ev kan det förstås bidra (låg hygienisk kvalitet på hö tillsammans med dålig ventilation kan givetvis skapa dålig luft). Andra ger inte hö pga att det alltid finns lite damm i höet och att det ger sämre prestationsförmåga om hästen strax innan en stor ansträngning har andats in lite damm. Gäller förstås högpresterande hästar såsom trav/galopp/fälttävlan på elitnivå. Risk för att hästan ska fastna i ett nät kan också vara orsak.

Fast den största risken är nog foderstrupsförstoppning. Om hästen är lite stressad så är salivproduktionen dålig och hö kan lätt packa ihop i strupen.

fast, tuggandet ger ju samtidigt en lugnande effekt.

Dålig luft eller dammigt hö tror jag på som orsak till transportsjuka.

Gammalt strö som har legat länge- dammigt o far runt i luften.

kan inte hästar bli åksjuka förresten:confused:

Min ena äter inget i släpet, mens den andra gärna gör så. Den fick tyvärr foderstupsförstoppning av hö , så numera får den bara några nävar havre.

fast, tuggandet ger ju samtidigt en lugnande effekt.

Ja jag håller med om detta.

delvis *kl*

Och transportsjuka kommer av att hästarna inte kan få bort sitt slem i halsen dvs de håller huvudet för högt och då finns risk för att de får ner partiklar i lungorna

Därför skall man se till att hästen är bunden lågt och om möjlighet finns så får de gärna äta hö eftersom det ger en lugnande inverkan.

och nu måste man enl EG förordningen se till att ens släp/lastbil inte har en miljö som påverkan negativt på hästen under resa dvs inte urmockat, gammal strö,gammalt hö etc.

Och ger man hö så kan man se till att böta det

En del ger inte hö i transporten för risk för transportsjuka. Tror iofs inte att själva höet är orsaken till transportsjuka men ev kan det förstås bidra (låg hygienisk kvalitet på hö tillsammans med dålig ventilation kan givetvis skapa dålig luft). Andra ger inte hö pga att det alltid finns lite damm i höet och att det ger sämre prestationsförmåga om hästen strax innan en stor ansträngning har andats in lite damm. Gäller förstås högpresterande hästar såsom trav/galopp/fälttävlan på elitnivå. Risk för att hästan ska fastna i ett nät kan också vara orsak.

Alla fälttävlanshästar skall äta hö innan ansträngning eftersom det binder vätskan i tarmarna och då presterar hästen bättre.

och ger man dammigt hö till sin häst så är det knappast något som är positivt någon gång.

Vet faktiskt ingen som inte ger sina hästar hö(silage) i transport och på resa.

har man så bråttom att man måste prestera med hästen direkt vid framkomst så borde man se över sin restid och planering.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka