Panik i hästtransport - stor sårskada

Sv: Panik i hästtransport - stor sårskada

Så fint det har läkt!!!
Har undrat lite hur det har gått med din häst, men detta ser ju lovande ut, jätte kul!

KL

vad skönt att det läkt så fint! :bump:
tänkt på er må du tro!
svarat lite mer i andra tråden!

Va fint det har läkt!!!!
Tur att man har bra försäkring, eller vad säger du?!:rofl:
Min donna fastnade i elstaket och skar upp ena bakbenet ända in till benpipan. Vet.räkningen blev på 100 000:-, jag betalade 2500:-!:angel:

Ja då ligger ju vi i lä på veterinärkostnader :smirk:
Men någon gång ska man väl få valuta för alla försäkringspremier man betalat in genom åren. Räknar man på det så har jag nog betalt in mångfalt mer pengar än vad jag fått ersättning trots allt :smirk:

De fysiska skadorna är nog det minsta problemet nu, de läker jättefint och kommer knappast orsaka något större problem i framtiden.

Den psykologiska biten kommer ta betydligt längre tid att läka både för hästen och mig (kanske mest för mig :crazy:) men jag hoppas vi reder ut det. Måste försöka hitta någon som kan komma och hjälpa oss med träningen.

Jo jag förstår det, han har ju lite av den psykologiska biten att ta itu med som sitter i sen länge och väl är en del av den stackarens personlighet vid detta laget dessvärre.

tror du tänker rätt och att det är ngt som kommer bidra till "rehabiliteringen" på det psykiska planet, att få lite hjälp och stöttning!
all eloge till dig som gett hästen de förutsättningar du gjort! jag är djupt imponerad. :bow:

Jo jag letar med ljus och lykta efter någon som bor nära och kan komma ut och hjälpa oss. Har tyvärr inga kontakter alls häromkring.

Var helt inne på att sälja honom för 1 månad sedan när jag hade ångest var dag i stallet och han var ett nervvrak (vad som var orsak och verkan är svårt att säga) men nu velar jag. Han är så otroligt charmig och har en personlighet som få, och inte känns det kul att han ska behöva byta hem igen heller.

synd att du inte bor närmare mig, har ju en välkänd en här som hjälpt mig med lastningen och allt löste sig efter det med lite idogt tränande ytterligare. han är bra i alla andra sammanhang också...

förstår hur du måste känna det.
du kan väl maila lite det var längesen sist, så kan vi bolla lite tankar ytterligare?

kram!

*kl*

törs man fråga hur det ser ut nu?
å hur mår hästen och du?

För er som är intresserade av hur såret läker så lägger jag nu ut en bild på hur såret såg ut förra veckan, 7 veckor efter att skadan skedde.
s%e5r%2016okt%20(2).JPG

Ser riktigt fint ut men muskeln är såklart inte läkt ännu men han kan i vart fall gå i hage igen nu.

Släpet lyckades jag faktiskt sälja i befintligt skick :-) Kände att jag aldrig kommer vilja lasta honom i DET släpet igen ändå.

Gud så fint det ser ut!!

jag skulle absolut slängt in den i ett vanligt släp igen. men utan mellan vägg så dne kan röra sej å så skulle jag gett massor av hö.. min häst var jätte klaustrofobisk när jag fick henne. fick total panik i släp med hel mellan vägg. så nu har vi köpt en STOR boggi med gummi på hela mellan väggen å de går kanon. å sen står hon alltid löst spännd så hon inte blir stressad av de. så mitt tips. löst fats satt dock såpas så hästen ej kan hoppa över bommen, ingen mellan vägg, massa hö och kanks elite lugnare sen kör jätte sakta hela vägen hem..

Sen förstår jag ej varför du skulle ha hästen ståede där inne så länge.. när jag last tränar mina så går dom in, jag stänger dom står där i 2-3 min sen ut igen. hade jag låtit mina stå där i 20 min så hade dom blivit galna.

Nu är min häst helt återställd :) såret ser idag ut såhär

sack%20feb%202008%20010.jpg

Färgskiftningen beror på att han fällde vinterpälsen lokalt på det skadade området för ett par veckor sedan. Han svettas ofta just i detta område, antagligen pga skadade nerver enligt veterinären. När pälsen har samma färg syns det förvånansvärt lite tycker jag.

Jag har drogat flera hästar vid både skoning och vid transport och jag är övertygad om att dom minns upplevelsen som positiv och stressfri.
Och med mina hästar har det alltid varit lugnt när dom har vaknat i transporten!
TS: Lycka till med skadorna och lastning/transportering i fortsättningen!

:crazy:

Fick höra på kompetensbeviskursen att man INTE fick ge hästarna lugnande medel vid transport

Gäller det verkligen om det utförs av veterinär i "nödsituation" också?

Gäller det verkligen om det utförs av veterinär i "nödsituation" också?

Nej.

Jag svarade på det inlägget där man skrev att man hade för vana att göra det.

Kan ju ha missuppfattat det inlägget men man får inte göra det på eget bevåg sas

Jag tänkte faktiskt på dig i går och undrade hur det hade gått med din pålle, men det ser ju super bra ut!!

Min 2 åring har med efter ordentlig skada (som 1 åring) lokal svettnig på just det området, fick med förklarat att det var nervskador. Men nerver har ju en förmåga att hitta tillbaka till varandra efter en tid.

Läst hela tråden och är så glad att det ordnade sig så bra som det gjorde :bump: Hoppas nu den psykiska biten inte blir helt outhärdlig för er!

gud va fibnt det ser ut!!

hur har det gått med träningen då? å har du prövat dig på att ställa hästen i en transport igen?
uppdatera oss!! :)

Han rids för fullt igen, han har inga som helst obehag av sadeln. Ärret verkar inte bekomma honom, faktum är att han inte ens tyckte det var speciellt jobbigt ens när det var sårigt. Trots att han är otroligt känslig i huden så brydde han sig inte när man gjorde rent såret. Som tur var för det var ju en hel del sårvård i början.

Eftersom jag sålde transporten och jag inte haft råd att köpa någon ny så har vi inte tränat något i transport alls ännu. Men det känns inte helt nattsvart på den fronten längre om jag får tag i en bra transport och därtill förståss mängder med träning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka