Panik i hästtransport - stor sårskada

Sv: Panik i hästtransport - stor sårskada

JÖSSES!! Dom bilderna var inte roliga att se. Ser ut som om plyfan inte orkat hålla emot, utan har gått av vid infästningarna. Är det en relativt tunn plyfa? Vad är det som sticker ut vid bommen som han har skurit sig på?

Hoppas verkligen att pållen blir bra snart.

ca 600: / h för hela sträckan dvs när den startar från solvalla och är tillbaka där!

Jisses vad läskigt!
Även fast han är skadad ordentligt så var det ju ren tur att det inte gick helt åt skogen, med tanke på hur transporten såg ut.

Får hoppas att han läker bra och att det inte blir några komplikationer, som tur väl är ju även rötmånaden över.

Man kan ju som sagt transportera sin häst med djurambulansen privat, men har ingen aning om summan där. Är ju dyrt att annvända den i vanliga fall.

Annars be de ge honom lugnande och vadera in honom ordentligt så att han får ett litet extra "skydd".

Hoppas på en positiv fortsättning för din pålle!

Bak var det en hel del sår, mest ytliga, inget som behövde sys, ett var dock precis vid kotleden. Vet fick provtrycka led och senskida men det verkade som om han hade marginalen på sin sida där.

Om han är halt eller så är omöjligt att avgöra just nu.

Senast ändrad:

Kommer precis från kliniken, har inte pratat med någon som har ansvaret för honom men han såg piggare ut idag. Äter och dricker bra nu och ställer ner hö bak (det ville han inte förut för det stramar i såret då). Såret ser än så länge jättefintfint ut, har inte spruckit något, hoppas att det fortsätter så.

Var ska hon klä in hästen i diverse tjocka täcken och dyl?
Många hästar åker bättre om dom är "nakna".
I värsta fall kan dom få panik bara för att dom blir för varma och börjar svettas i transporten pga av alla skydd och tjocka täcken.

Idag får han komma hem (peppar, peppar) om inget ser konstigt ut vid veterinärkollen idag.

Jag har hyrt en vanlig boggietransport. Känns lite nervöst, men jag tror det ska gå om han får lugnande.

Finns det något lugnande som man kan få utskrivet på recept som jag kan be vet om som har bra effekt? Vet att jag hade någon sirap hemma tidigare, men den hade inte stor effekt. Kan ju vara bra att ha hemma om jag måste ut och åka akut.

du träffar väl Vet.
Fråga!

stort Lycka till! Ta ngt lugnande du oxå, men kör inte själv.

Vetranquil finns, men dess effekt har jag delade erfarenheter av. Det fungerar bra om hästen är noga förberedd och får "komma ner" på preparatet. Om den redan är uppe i varv eller det händer för mkt runtomkring så kommer den aldrig ner och man märker mycket liten skillnad/alternativt den snedtänder.
prata med dom och se om de inte kan komma med andra förslag på medel, din situation är ju lite speciell så de kan säkert hjälpa dig.

Tänker på er idag och håller tummarna!

Skönt att höra att din häst är på bättringsvägen. Har hört en del om U**Å-släpen på sista tiden. Var det inte senaste ridsport då en friser häst trampat igenom bakluckan vid lastning.....

Sedalin har jag mkt bra erfarenhet av. Tyvärr skiver inte alla veterinärer ut det, då det är ett licenspreparat.

Min favorit plegacil tror jag inte finns kvar på marknaden. Det var säkert det du hade, men gav troligtvis i för liten mängd.

Skönt att höra att din häst är på bättringsvägen. Har hört en del om U**Å-släpen på sista tiden. Var det inte senaste ridsport då en friser häst trampat igenom bakluckan vid lastning.....

Och det som är konstigt är att det inte kommit fram tidigare, då jag hört om detta i flera år. Har flera bekanta som blivit drabbade.

Tycker nästan att denna berättelse med de bilder vi fått se skulle platsa i Ridsport. Tycker det är mkt märkligt och oerhört läskigt att ett släpp går sönder så pass mkt som de gjorde.:crazy: Undrar vad tillverkaren har att säga om att släppet ger med sig..... Hör igentligen inte hit, men man börjar ju fundera när man ser sånt här.

Vad tror du ett släp - oavsett märke och årsmodell - håller för om hästen får PANIK?
Har du sett hur tunna de flesta väggar är, och hur få bärande balkar det finns? Och bakluckan sitter med gångjärn i nederkant, och låses med två lås på sidorna ...

När en häst får panik på detta sätt, finns det nog i princip inget släp som klarar det, oavsett märke.

Dom vagnar jag tänker på har ramlat sönder och samman utan direkt våld.
En läm ramlade ner när en människa klev upp på den, en annan fick övre luckan i huvudet, då den släppte och ramlade ner (6 mån gammalt släp). En tredje hörde världens brak inifrån transporten och stannade, då hade alla bommar löst ut och mellanväggen låg över den stackars panikslagna hästen.
Jag kan räkna upp många fler exempel, men det räcker så.

Det jag tycker är märkligt är att ändå säger människor att UME är det bästa man kan köpa för pengar. Måste säga att jag tycker det liknar "Kejsarens nya kläder".

Ursäkta trådkapningen TS och lycka till med Din häst i fortsättningen.

Det jag tycker är märkligt är att ändå säger människor att UME är det bästa man kan köpa för pengar. Måste säga att jag tycker det liknar "Kejsarens nya kläder".

Varför är Umesläp oftast bäst i dom flesta tester om dom är så dåliga?
Andra märken vågar inte ens ställa upp, vissa väger in sina vagnar utan utrustning, kultrycket är på tok för högt, eller så är dom så tunga att man knappt får lasta en ponny... m.m

fast alltså nu är ni ute och cyklar (läs överdriver)

för det första är TS släp ett äldre släp modell tidigt 90 tal om jag inte minns fel.
Artikeln om U-släpen i Ridsport var för en viss fabrikation mellan ngra år 2000 och ngra år framåt, där materialet i just baklämmen tydligen var undermåligt.

det är nog sen som många andra påpekat, att en häst med sådan otrolig panik, kan sparka sönder det mesta.

Jag ska kontakta Ume för att höra om det är deras baklucka till att börja med. Verkstaden kan ju ha köpt plyfa från annat håll av fel sort.

Har testat hårdheten på mellanvägg resp bakläm, mellanväggen var mkt hårdare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka