Panik i hästtransport - stor sårskada

Sv: Panik i hästtransport - stor sårskada

Nää, stackars "Dobby". Är dock inte förvånad då det är precis så han kunde vara vid inridningen. Helt plötsligt få totalpanik och bli okontaktbar för (vad jag kunde fatta) ingenting och i situationer han varit i hundra gånger tidigare.

Mitt fullblod är ju också knepig att köra efter en olycka som tvååring då han blev ungefär lika illa skadad som din (ett ben dock).
Det som funkar på honom är att han åker brett (väggen sned) och med två grimskaft. Det är också "fort iväg" som gäller efter lastning, står man still mer än tiden det tar att stänga och knyta fast honom så är risken att han lägger sig. Det har hänt ett par gånger men eftersom han står brett så har det inte varit någon fara.
Ju oftare han åker ju bättre blir han och nu i juli när jag åkte flera gånger i veckan så kunde han gå in och stå några minuter och även stå hyggligt lungt framme på tävlingsplatsen. Fast vi har inte klarat att ha övre luckan öppen än förrän efter han har varit ute och kollat läget en sväng.
Han har för övrigt aldrig varit svår att lasta och hade inte heller några som helst problem med startboxarna efter sin olycka.

Vet att en bekant fick hjälp av hästambulansen för att få hem sin svårlastade häst från Ultuna och hon kunde även boka den för körning till återbesöket. Kan kanske vara värt att kolla?

har fått ringa ett antal gånger och de brukar vara snabba ut, åker tämligen direkt ifrån solvalla när man ringer, hos oss 2 mil söder om stan brukar de vara inom en timme!
Men då gäller det att det inte är tävlingar på S-valla- då ska den vara på plats DÄR:crazy:

Vad kostar det att åka med hästambulansen. Jag frågade aldrig då försäkringen ska täcka.
Men jag antar att jag får betala själv om jag ska anlita dem till hemresan.

Det beror självklart på sträckan, men har hört att det kostar ca. 5000- har ingen fakta på om det är sant.

Oj, det låter mkt. mitt färsäkringsbolag ersätter bara resor och mediciner upp till 3000 kr. Men det här rörde sig ju om en kortare sträcka så det blir nog lite billigare.
Knappast aktuellt att anlita till hemfärd om det är de priserna i alla fall. Inte för en sträcka som jag hade kunnat leda honom om han varit bättre.

Jag tror jag är inne på att försöka köra honom i vanlig transport, drogad så hårt som går utan att han ramlar.

Hu vilken hemsk olycka... Hoppas han repar sig bra!

Jag har ett halvblod/fullblod som kan bete sig något liknande. I somras hade hon gjort illa benet rejält (vi befarade fraktur/senskada) och vi lastade för att åka till Hbg vid elva på kvällen. Benet var rejält vadderat och lindat, hästen går snällt in, vi stänger, och sedan PANG. Hon fick panik, halkade på plastmattan, låg på sidan och sprattlade hysteriskt. Vi hann ju bara tänka "ja, var inte benet av innan, så lär det gå av nu..."
Men så lugnade hon sig, kom på benen och klarade sig på något mystiskt sätt utan liknande skador. Men vi var ju livrädda för vad röntgen skulle visa... Hon var block halt redan innan.
Det visade sig dock att hon inte så illa däran som alla, inklusive vet, trodde! Hon hade inga "inre" skador alls.

I Nikis fall hjälper det bara att hon får stå riktigt brett och att man KÖR iväg med en gång. Skulle inte låta henne bara stå i transporten. Men tydligen är detta inte ditt problem. För övrigt undviker jag att lasta, såvida hon inte måste till sjukhus. Tävlar inte och har henne på anläggning där allt finns som vi behöver.

Såna företag tror jag står i telefonkatalogen, det var ett sådant som kör kor och grisar till sista anhalten, fast han körde mest till utställningar

Det kostade förresten 700-900 är osäker på exakta siffran och det var vl värt vartenda öre

Senast ändrad:

Vad otäckt! Hoppas att pållen blir bra snart!

Det skulle vara intressant att se transporten hur den ser ut eftersom Ume är ganska bra grejjer.

Det är givetvis väldigt tråkigt och sorgligt med din olycka, ingen tvivel om saken. Men finns det NÅGOT släp på marknaden som håller för en helt galet, panikslagen häst?

Vi hade förut en kopia av det på bilden, också det en -91:a, nu ett nyare. Tror inte heller att det vi har nu skulle palla för lössläppta hästkrafter om man säger så.

Tänk om verkstaden har bluffat och inte använt orginaldelar :mad:

Fy f-n, vad otäckt!! Vilken mardröm, :crazy:
Hoppas det går bra för er på hemresan och att pållen återhämtar sig.
Stackars häst....:(

Mvh Jenny!!

Det är givetvis väldigt tråkigt och sorgligt med din olycka, ingen tvivel om saken. Men finns det NÅGOT släp på marknaden som håller för en helt galet, panikslagen häst?

Vi hade förut en kopia av det på bilden, också det en -91:a, nu ett nyare. Tror inte heller att det vi har nu skulle palla för lössläppta hästkrafter om man säger så.

Jag tror inte heller att släpen håller för en riktigt rädd, panikslagen häst, det är enorma krafter....

Mvh J.

Måste du visa blod o tussar:eek:*svimmar*

Det är inte den tjockaste bästa Plyfan, men den brukar man bara ha i golvet. Fast idag kan man ha gasdämpare som hjälper att lyfta luckan.

Ser att det inte är de moderna Al-bommarna.

Nä ett Willamssläp med urlastning fram, men på vä. sida.

Henra har även ett med stora dörrar på bägge sidorna- för urlastning.
Ditt släp är oxå mörkt invändigt, vilket inget nytt släp är.

du hör vad jag insinuerar:angel: Att du behöver ett nytt släp- köp en Trisslott:D

:cry::cry:

Såg verkligen inte mysigt ut!
Hoppas han blir bra snart!

En väldigt god vän har en stor lastbil (hästbuss) som hon kör med. Vet inte om hon åker runt med den hur som helst heller ..
Men har för mig att hon kan köra svårlastade hästar om det är i närheten typ ..

Senast ändrad:

Ja, ett nytt släp vill jag ha och nu verkar det vara ett måste,hmmm. Det går ju att laga detta men jag vet inte om det är värt det.
Just nu har jag dock inte mycket pengar att köpa ett nytt för.
Vore jag rik skulle jag satsa på en liten lastbil som får köras på B-kort, drömma kan man ju alltid ;-)

Jag var och hälsade på honom två gånger idag. Han såg bedrövlig ut, väldigt moloken. Äter och dricker dåligt. Jag är lite orolig att han kan drabbas av förstoppningskolik också för han är van att gå på bete. Från 24 h rörelse till 0 och torrt hö istället för gräs är som gjort för förstoppning. De ger honom dock parafinolja i förebyggande syfte.

Håller tummarna för att det inte tillstöter några komplikationer så han får komma hem på måndag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka