Panik i hästtransport - stor sårskada

Sv: Panik i hästtransport - stor sårskada

Jag har provat att köra honom utan mellanvägg men tidigare har han varit mycket lugnare när han fått stå smalt.

Har också haft hästar som inte kan stå smalt (gjorde precis som din) och jag började därför med att ha honom brett och med öppen lucka bak, men som sagt då levde han rövare.

Det finns ett litet fönster fram.

Senast ändrad:

Om hästen är tränad och inte är rädd för släpet ska inte detta vara ngt problem och har heller inte varit tidigare.

Förra gången han visade tendenser var det när släpet rullade. Då gick det dock att stanna och lugna honom.

åh fy vad otäckt.

mitt fullblod har också skräck för smala utrymmen och startbox minnen. har haft lastproblem med honom av den anledningen, men det har blivit bättre. Han kommer dock aldrig aldrig någonsin att kunna åka smalt. Han åker endera enhästars boggie, eller "vanlig" tvåhästars där jag plockar ur mellanväggen. Binder upp från varje sida, dvs två grimskaft. Om du gör så kan ju inte din häst vända sig om?

är du hundra på att han verkligen är lugnare när han står smalt, eller kan det vara så att han "fryser", dvs vänder stressen inåt så att den inte syns bara? det är ofta när de vänder stressen inåt och inte visar ngt utåt, som reaktionen sen blir sådär stark när det väl brister.

ang. R.Å så bor han nära mig och jag har fått hjälp ngra gånger som verkligen åstadkommit mirakel. det finns en massa övningar utanför transporten som preppar hästen för smala utrymmen och kan bidra till att klaustrofobin minskar något. Men rent krasst har du nog en otrolig massa jobb framför dig. tror du inte att ume släpet där hästen åker baklänges skulle funka? - då kan du ju lasta in och sen går han ut rakt framåt?

Senast ändrad:

Hur fick du tag i djurtransporten. Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig.

Hej Mackan!

Det är Soul det gäller... så gick det med de lastningsframstegen...

Nejmen hej - är det du?! men ÅH vad tråkigt! :cry::eek:

jag mailar dig!

Usch då... Så gjorde min häst också, fick ett liknande sår och jag kan trösta dig med att jag red henne 12 mil efter fyra veckors konvalescens (inte på en gång, men uppdelat i etapper). Hon blev mycket snabbt återställd.

Vad gäller trailern så har vi bestämt att skaffa lastbil/större släp för att undvika panikattacker till följd av trängsel. Kör brett och stäng inte den övre luckan för tidigt. De flesta som kastar sig över bommen är lite bakskygga och blir rädda när de stängs in. En del hästar kan man inte stänga övre luckan för alls, förrän bilen är i rullning.

Jag har varit med om precis samma sak, förutom att min häst skadade sig över och under hasen. Trodde väl aldrig han skulle gå in i ett släp igen. Men ett år senare åkte min häst kors och tvärs till träning och tävling och jag lastade/lastade ur själv och han var kollugn.

I min hästs fall var det förmodligen så att han var rädd för att bli ensam, han hade stått helt själv i flera månader för förra ägaren hade tröttnat/blivit rädd för honom. Förra ägaren hade ett lite stall men inackorderingarna flyttade och han blev kvar.

Så när han läkt ihop och var redo för träning igen gjorde jag följande. Först hade jag lite tur och fick en oväntat summa pengar som gjorde att jag kunde köpa ett nytt släp, extrabrett utan ramp, vilket för övrigt många hästar verkar gilla. Sen hade jag ytterligare lite tur. Strax efter skadan kom det en ny tjej till stallet och min valack förälskade sig i hennes sto. Vi började rida tillsammans och anmälde oss till samma träning och då åkte vi ihop

Eftersom min valack följde hennes sto hela dagarna i hagen följde han henne lika snällt in i släpet. vi prövade ett par gånger hemma utan att stänga sen körde vi runt stallplan och sen åkte vi. Första tio-tolv gångerna åkte han med sin bästa kompis sen prövade jag att åka själv och sen har det inte varit några som helst problem.

Det var min historia och min lösning. Hoppas din häst blir bra

Usch vad hemskt! Tycker du borde ge lite lugnande när han ska hem igen...Men varför hade du han still i 20 minuter? :confused:

Usch vad tråkigt!

Min nordis är jättesvårlastad,och får ibland panik,och det är jusst sånt här som jag är rädd för som ska hända..:crazy:

Hoppas att pållen läker bra,och ta hand om er!!

Du har ju inte galet långt till Täby galopp och Solvalla, där finns det säääkert folk som har lastbilar att hyra ut :idea:

Hoppas din häst blir helt återställd!

KL

Usch så hemskt :eek: :cry: Vilken tur att det finns djurambulanser ändå! *skriver upp numret*!!

Men vad fint dom gjorde såret, hoppas det läker!

Ang släpet, vet inte om det finns fler försäkringsbolag som har det så, jag har Sv***nd på mitt släp, OM hästen som har sönder släpet också är försäkrad i Sv.. så ersätter dom skadorna!
Är jättebra tycker jag :) Båda våra hästar är försäkrade där också.

Jag hade också tagit lastbil, kan man inte få djurambulansen att köra hem hästen?

Men herregud !:( Stackarn. Men de såg ut som om vet. hade lyckats sy ihop din pålla riktigt fint. Mkt lugnande är nog att rekommendera innan hemfärd.

Fy vad hemskt att se, jag skulle antagligen svimmat. De gjorde man ju nästan av att bara se bilden!
Såret ser nästan precis likadant ut som min hästs ärr som han fick efter att ha försökt hoppa över ett staket och fastnat när han var 1 år gammal.

Det är fruktansvärt som hänt er. :cry:

Tyvärr måste jag hålla med de som säger att smalt+ lång stund stillastående är vågat med en sån häst. Dvs med luckan uppe. Bommen möjligen - men i första hand stå där utan att vara instängd.
Inträngd + fast är det som lättast får hästar att flippa.

Sen när transporten rör sig brukar de som sagt få annat att tänka på.

Men en häst med så starkt motstånd mot att bli instängd smalt får man nog tänka igenom och ta väldigt kvalificerad hjälp med för att komma tillrätta med problemet. Ibland är kanske lastbil enda alternativet om man har möjlighet. I alla fall för hemfärden tex.
Jag har en kompis vars halvblod aldrig i stort sett kom ut pga liknande problem, det var helt enkelt för stor risk att köra henne.

Tycker jättesynd om er, men enda rådet jag kan ge är att inte lyssna på dem som tror sig veta och kanske aldrig upplevt något åt det här hållet och därför kan ge käcka råd. Ta kvalificerad hjälp av dokumenterat kunnig.

Jag har själv aldrig heller haft någon sån häst och har inga bra råd.:crazy:

Usch vad hemskt! Tur i oturen att det gick såpass 'bra' ändå.

Jag tänkte bara berätta att ridsport i det nummer som är ute nu har ett reportage om just Ume-släp med baklämmar som gått sönder.

En kompis häst trampade igenom en bakläm, (hästen var BRÅKIG) hon kontaktade Umesläp som ersatte lämmen. Nu verkar ju tyvärr ditt släp mer eller mindre vara totalförstört, men ändå...

Fy så hemskt, lider verkligen med TS.

Jag är inget stort fan av UME, men tror ärligt talat inte att ngn vagn håller för en häst som får total panik.
Tänk om det varit ett importsläp som gått i bitar, vilket liv det hade blivit :crazy:.

har fått ringa ett antal gånger och de brukar vara snabba ut, åker tämligen direkt ifrån solvalla när man ringer, hos oss 2 mil söder om stan brukar de vara inom en timme!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka