Påminnelse - Gå och rösta!

Ska rösta snart. Förlorade mitt röstkort och fick smått panik tills jag läste att man ej behöver det vid självaste valdagen, skrev först röstdagen.

Så bara bebisen vaknar efter sin tupplur och jag har fått duscha så ska jag dra iväg. Ska bli intressant att se hur många det är vid lokalen.
 
Det är verkligen bra att förtidsröstningslokalerna är öppna idag med, gick i Nordstan köpcentrumet i förmiddags och det var en hel del som passade på att rösta där ! Allt för att öka valdeltagandet och göra det så enkelt att rösta som möjligt är bra tycker jag!
 
En sista kommentar från mig.
1717937571125.png
 
Jag röstade nyss och precis som andra har jag i dag sett en strid ström dit till vallokalen här, mycket folk i området i dag. Ingen kö när jag röstade men ändå folk som kom och gick aktivt.

I min familj gissar jag att jag är den enda som orkar bry mig om det här...
 
Jag städade bort mitt röstkort och blev lite stressad, men en god vän som är erfaren valförrättare lugnade mig med att det gick att rösta ändå.
Stor vallokal mitt på Södermalm, jämn ström av folk men inga köer.

Röstade på partiet som jag alltid röstat på, har gjort valkompasser och det kom högst på alla, vilket känns bra att jag inte röstar efter slentrian utan efter vad jag verkligen tycker.
 
Självklart röstat, när åskan och hagelskurarna äntligen gav med dig. Är inte superinsatt och skyr valdebatter som pesten då det mest är tjafs. Har dock gjort lite valkompasser och har mina grundläggande värderingar och vägde nu in mer vad som är viktigt i stort, för alla, så det blev inte som i riksdagsval men inte milsvidd bort.
 
Det känns lite pinsamt, men jag kommer inte ens ihåg vad jag röstade på i riksdagsvalet.. :cautious: Jag minns mycket väl vad jag röstade på till kommun och landsting, det var två olika partier som jag tror att har riktigt bra tänk kring vad de ska göra på "den nivån", och så var det något av de två partierna till riksdagsvalet... Men vilket det slutligen blev? Ehm...? Det blev i alla fall ett av de två nu i EU-valet. Det partiet får jag alltid väldigt högt på i alla valkompasser också, men pga hur de vill ha det på vissa punkter kan jag (tyvärr) inte rösta på dem rakt igenom hela vägen från kommun till EU.
 
Det känns lite pinsamt, men jag kommer inte ens ihåg vad jag röstade på i riksdagsvalet.. :cautious: Jag minns mycket väl vad jag röstade på till kommun och landsting, det var två olika partier som jag tror att har riktigt bra tänk kring vad de ska göra på "den nivån", och så var det något av de två partierna till riksdagsvalet... Men vilket det slutligen blev? Ehm...? Det blev i alla fall ett av de två nu i EU-valet. Det partiet får jag alltid väldigt högt på i alla valkompasser också, men pga hur de vill ha det på vissa punkter kan jag (tyvärr) inte rösta på dem rakt igenom hela vägen från kommun till EU.
Alltså jag är likadan 😅 får alltid lite panik i slutet när jag står där i båset och glömmer sen vad det blev.
 
Var just iväg och röstade, för sonen var det nu tredje typen av val, skönt att rösta på liten ort så han vågade fråga valförättaren som var hans gamla fröken och hon berättade mycket pedagogiskt hur han skulle göra och varför. Vi hann även småprata om lite innan det kom nya som skulle rösta. :)
 
Jag röstade på förmiddagen. Det var tre andra där, så jag hoppas att det blev lite mer drag senare.
Inget parti kändes riktigt klockrent för min del, så det blev bara ett av dem som jobbar för mänskliga rättigheter. För ALLA. Oavsett födelseland, könstillhörighet och sexualitet.
Det känns viktigast för mig i detta kaos med krig, rasism och elände.
 
Väntar på att dottern, som fyllde 18 för ett par veckor sedan, ska vakna så vi kan gå tillsammans. Känns viktigt för mig att hon inser redan från början hur viktigt det är att rösta.
Jag tog med mig sexåriga dottern av samma anledning. Väcka en nyfikenhet för proceduren och kunna berätta om demokrati så hon förstår varför det är viktigt inför framtiden. Vi hade ett mycket bra samtal om mänskliga (och framförallt kvinnors) rättigheter när vi satte oss i bilen efteråt också :up:

Hon blev erbjuden ett eget kuvert för att kunna "provrösta" på något, men hon vågade inte riktigt ta emot det 😅
 
Jag röstade på förmiddagen. Det var tre andra där, så jag hoppas att det blev lite mer drag senare.
Inget parti kändes riktigt klockrent för min del, så det blev bara ett av de som jobbar för mänskliga rättigheter. För ALLA. Oavsett födelseland, könstillhörighet och sexualitet.
Det känns viktigast för mig i detta kaos med krig, rasism och elände.
Det var grunden när jag engagerade mig politiskt.
ALLA människors rätt och värde. I det ingår självklart ursprung, hudfärg, socioekonomi, sexuell läggning, funktionshinder etc etcc
Mänskliga rättigheter ju!

En människas rätt och värde kan bara begränsas av en annan människas rätt och värde
 
Det var grunden när jag engagerade mig politiskt.
ALLA människors rätt och värde. I det ingår självklart ursprung, hudfärg, socioekonomi, sexuell läggning, funktionshinder etc etcc
Mänskliga rättigheter ju!

En människas rätt och värde kan bara begränsas av en annan människas rätt och värde
Tänk om det var lika viktigt för alla... :arghh:

Jag är inte så intresserad och insatt i politik, men jag vet vad jag INTE vill ha!
 

Liknande trådar

Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 582
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 220
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 347
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp