Påminnelse - Gå och rösta!

Alltså jag är likadan 😅 får alltid lite panik i slutet när jag står där i båset och glömmer sen vad det blev.
Jag är alltid lugn och känner där och då att jag har koll, men sedan när det är avklarat så bryr jag mig bara på kommunnivå, allt annat blir för mycket (framförallt nu när allt fokus i media är på sådant jag inte orkar läsa om).
 
Jag hoppas att det blir som i kyrkovalet när ingen orkade rösta (jag inkluderad :o) tills SD mobiliserade för att få majoritet och alla genast skyndade att rösta!
Har röstat i alla EU val och svenska val jag fått rösta i. Där emot aldrig i kyrkoval innan jag gick ur för inte så många år sedan, aldrig varit intresserad av hur kyrkan styrs. Har där emot röstat när det varit röstning inom facket men jämför inte det med EU, riksdag, region och kommun.
 
IMG_20240609_191400_011.jpg

Det var första gången på länge jag röstade på valdagen så det kändes riktigt högtidligt :heart

Jag tackade röstmottagarna också :heart (och behövde som vanligt inte visa leg, jag är ökänd :D).
 
Tyckte det var svårt att rösta idag, var velig ända fram. Men det blev åtminstone gjort.
jag hade bestämt mig, sen åkte jag till jobbet o skulle rösta (förtidsröstning sker på jobbet), hörde en intervju på radion och då började jag vackla....haha! Men jag tog det jag tänkt först.
Ett parti jag inte röstar på i riksdagsvalet, intressant att jag delar upp det beroende på val.
 
Röstade idag strax efter kl 10, då vallokalen öppnade :) funderade på att förtidsrösta men blev bekväm och väntade till idag då grannhuset var vallokal (enbart idag, annars gällde kommunhuset 8 km bort för förtidsröstning) 😅
Det skämtades om att det var full fart, det blev till och med kö, på hela 5-6 personer 😂
 
jag hade bestämt mig, sen åkte jag till jobbet o skulle rösta (förtidsröstning sker på jobbet), hörde en intervju på radion och då började jag vackla....haha! Men jag tog det jag tänkt först.
Ett parti jag inte röstar på i riksdagsvalet, intressant att jag delar upp det beroende på val.
Jag röstar också uppdelat. Vissa frågor anser jag har större betydelse på eu nivå. Andra frågor är viktigare på Sverige nivå!
 
Valdeltagande för hela landet just nu är bara 50,6%. Så trist att så få anser det här som viktigt

Fy fan så slött! Det är till och med så jag känner lite för farbrorn som var på tv i morse och presenterade sig med "jag är sverigedemokrat så att jag kan inte mycket om politiken. Jag håller med dem." Förvisso är det bättre att försöka sätta sig in i politiken lite också, men man får ändå ge honom att han hade uppbådat tillräckligt med motivation för att ta sig till vallokalen när de öppnade i morse.

I övrigt några positiva saker med det svenska utfallet, men de franska och tyska tendenserna ser inte för kul ut. Och totalt minusresultat för gröna och renew-grupperna är inte heller något som gör mig förhoppningsfull.
 
Jag förtidsröstade, eftersom jag hade uppdrag som röstmottagare i ett annat valdistrikt och på förväg var osäker på hur mina raster skulle planeras.
I år blev det ett valdeltagande på 47% i det distrikt där jag jobbade. För fem år sen var det strax över 50%. Jag trodde faktiskt att deltagandet skulle vara högre i år.
 
Jag ger upp och går och lägger mig. Jag vill inte vara med i EU längre.

Personligen tror jag att SD backar, inte pga Kalla Fakta utan för att man för första gången hålls ansvariga för regeringens sakpolitik.
Pessimisten (aka jag) tror snarare att SDs väljare är de som inte vill vara med i EU och/eller tänker att de som sitter i Bryssel inte har eller ska inte ha något med Sverige att göra, därmed att de skiter i att rösta. Lite att SD har bäddat sin egen säng som de ligger i nu.

Därmed att det troligen inte påverkar nästa riksval särskilt mycket, förutom att de möjligen går upp ännu mer pga denna skrämselhicka :meh:
 

Liknande trådar

Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 582
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 220
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 347
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp