Påminnelse - Gå och rösta!

Jag blir så ledsen. I vad som så fint kallas utsatta områden så är röstprocenten mycket lägre än i områden med högre socioekonomisk status. Ändå är det de utsatta områdenas befolkning som drabbas mest av politiken som Tidö för.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...-i-eu-valet-min-rost-spelar-inte-sa-stor-roll

https://www.scb.se/hitta-statistik/...lmanna-val-valdeltagandeundersokningen-20222/

Hur någon inte kan förstå hur viktigt EU valet är gör mig ledsen. Ironiskt nog är det väljare av partier som vill inskränka på demokrati och tex en gemensam EU miljöpolitik som röstar i högre utsträckning.

Det står mer på spel i detta EU val än i det svenska valet på många sätt. Populisternas motstånd mot tex miljön drabbar oss alla. Likaså inskränkningarna på personlig integritet och ett nytt Fortress Europe där många europeiska länder (inklusive Sverige) biter sig själva i svansen när arbetskraften för den allt äldre befolkningen sinar.
 
Jag älskar att rösta. Första gångerna var på svenska ambassaden i Nairobi. Det var något så högtidligt över att gå dit och i ett litet bås upprättat i väntrummet ta med sig valsedlarna in och rösta. Jag brukade rösta på valdagen, senaste valen har jag förtidsröstat så om jag snubblar över mina egna fötter och slår i huvudet så har jag hunnit rösta.
Kommer också ihåg det som högtidligt från när jag var liten, saknar den känslan. Kommer ihåg farmor som skulle ha fixat håret och finare kläder på när det var dags att gå och rösta.
 
Jag röstade i torsdags, eller var det onsdags ... minns inte. Det var kö men det är ju bara bra!
Märkte att de som volontärade där gick in bakom skärmarna innan nästa röstande fick gå in där, för att kolla att valsedlar inte saboterats, antar jag.
 
Det är inte så många generationer bak i tiden när att rösta var ett privilegium. Det var 1919 som kvinnor först fick rösträtt och det var i valet 1921 de först röstade. Nästan exakt 100 år sedan. :heart

https://kvinnatillkvinna.se/kvinnli...iva krafter,i den svenska politiska historien.
Var mycket som hände i början på 1900 talet om vilka som fick rösta.
1918 allmän rösträtt för män och 1921 för kvinnor. Innan dess berodde det på hur rik du var och senare hur mycket du betalade i skatt eftersom det ansågs att dom som betalade skatt skulle få vara med och bestämma var pengarna skulle gå.
Men var krav fortfarande även om både män och kvinnor hade rösträtt för att få rösta.
 
Röstade för någon vecka sedan. Förra tisdagen tror jag. Åker hemifrån 5.15 imorgon och typ hemma 19.00 misstänker att sängen lockar mer efter en dag på skara sommarland och sommarlandssprinten så välja är nog det som lockar minst då.
 

Liknande trådar

Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 582
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 220
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 347
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp