På vilken dag fölade ditt sto ?

Det stämmer med min begränsade erfarenhet också. Jag minns inte exakt antal dagar som mitt förra sto gick med sina föl, men runt 335-340 när hon fölat i april-maj (och även i mars när jag tänker efter) och runt 320 när hon var beräknad till 10 juli.
Däremot ser ju teorin om att det blir hingstar om de går länge ut att falla.
Så om man som uppfödare i liten skala o inte har larm o vill sova lite:angel: så bör den ha BF från slutet av April o senare.

nu har vi väl extremt varmt o det BORDE ploppa ut lite fler ungar.
norrlandsuppfödningar får väl vänta längre.

Mitt sto fölade 2 av sina 3 avkommor hos oss.

Föl nr.1 hos oss: 20/4, 328 d.hingstföl. normal temperatur för april, var torrt i marken dock. Kom kl.22.00

Föl nr.2: 23/6, 330 d stoföl, normal temperatur för juni, kom kl.21.17

Mitt stoföl kom på dag 346 den sjunde maj , klockan 01:59 på natten . Förstagångsmärr, det var regn och blåst hela dagen och 6 grader kallt . Hon var stor och rejäl och uppe på benen på nolltid .

Mitt sto fölade på dag 344 den 30/5 strax innan midnatt. Snöblandat regn och råkallt ute. Stoet hade inte fyllt ut juvret fullt ut och hade inga vaxproppar. Stod dock på bevakning eftersom hon släppt bäckenbanden. Fick ett stoföl som var uppe efter ett par timmar. Trots att juvret inte var fullt, så hade hon jättebra råmjölk. Inte stoets första föl, men vet inget om de tidigare eftersom hon är ett importsto.

Mitt sto har fölat följande

15/4 338 dygn - hingst
Kl 11:30 mulet
8/7 330 dygn - sto
Kl 02:15 klart väder

Mitt andra sto är inne på dygn 357 idag... Segt.

Mitt stoföl kom på dygn 332. Mitt stos "halvbror", alltså en hingst ;-) föddes på dygn 354. Inget vidare att säga om något av vädrena, var 2013 resp 2012. Pratade med en tant som sa att hingstar kommer sent och ston kommer tidigt. Stämde ju för oss men det stämde ju definitivt inte om man läser tråden!

Föl nr 1 - sto född 24/6 på dygn 338
Föl nr 2 - hingst född 25/5 på dygn 351
Föl nr 3 - stoföl född 24/6 på dygn 352
Dessa tre föddes av ett sto som själv var född 24/6...

Nu är "föl" nr 3 dräktig, dygn 324 idag, ser inte alls "färdig" ut - så jag tror väl på ett hingstföl som föds den 25/5 - för det blir jättelänge att vänta om det ska bli ett stoföl som ska födas den 24/6... ;)

Mitt sto fick en hingst på dygn 338. Han är född den 17 juli, kl 03.17. Fint väder ute & jag hade turen att se hela fölningen!
Hade stot i hagen utanför sovrumsfönstret & ställde klockan varje timme. Kl 3 började hon krafsa, lägga sig, ställa sig & lägga sig igen. 17min senare var min lilla hingst ute! Var första gången hon fölade & gjorde allt efter "skolboken". Var mkt tydlig dagen innan också då det i princip sprutade mjölk när hon rörde sig hastigt. Var mkt orolig när hon borstades/stod uppbunden (står & vilar annars..)

Min fölade på dag 333 om man räknar från sista betäckningsdag. Räknar man från första så är det 340.
Detta var stoets första föl, och det blev ett sto. Hon fick det nu i April, men jag kan inte minnas vädret trots att det var så nyss. :D

Senast ändrad:
Mitt första föl kom ut på 318, dock var hon missbildad (saknade gom) så henne fick jag ta bort efter 19 dagar :cry:
Stot är nu dräktigt igen o är inne på sina 330 idag, hoppas på att nått genombakat kommer ut snart :p

Mardröm ! Nu har du haft ditt helvete , nu kommer det bara ut små elitföl hemma hos dig hoppas jag !:)
Mitt första föl kom ut på 318, dock var hon missbildad (saknade gom) så henne fick jag ta bort efter 19 dagar :cry:
Stot är nu dräktigt igen o är inne på sina 330 idag, hoppas på att nått genombakat kommer ut snart :p
röm

Ser alla fina föl dyka upp i årets föltråd . Vi kan väl skriva hur många dagars dräktighet det till slut blev här ? ( även föl som inte är födda 2014 är välkomna tycker jag ).
Iår föla nr 1 på dygn 333, blev ett sto.
Nr 2 föla på dygn 332, även det ett sto.

Iår fölade mitt ena sto på 335d- hingst- torrt o soligt. 13 april. (förra fölet gick hon nästan 2v över tiden, och blev ett sto)

Mitt andra sto fick en hingst förra året på dygn 340, minns inte vädret, men var snö o is i hagen. 30 mars. Hon har fått stofölen tidigare, så ska bli spännande att se vad som kommer om ca 2v :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 061
Senast: Freazer
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 519
Senast: Habina
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 876
Senast: ildiko
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
54 781
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar