Vadskajagheta9
Trådstartare
Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya platser. H*n är av en ras som vanligtvis har nära till stress, är intensiv och ganska hetsig- vilket verkligen märks på nya platser. H*n drar åt alla håll och kanter trots att man egentligen kan gå jättefint i kopplet, är stressad fram för att lukta på allt nytt, och är verkligen på helspänn hela tiden. Det är som att allt hunden kan bara försvinner, och all uppfostran h*n egentligen har blir som 0. Stressnivån är liksom hög även om jag själv är lugn och behåller lugnet. Vi åker ofta till nya platser och för mig är det väldigt viktigt att kunna ta med hunden om jag ska någonstans, vilket jag just nu bara tycker känns jobbigt och besvärligt… Vi har inte tränat så mycket passitivitet förr eftersom jag inte har en aning om hur. Har försökt lite men vet inte riktigt om jag gjort rätt. Men nu tror jag att det kan vara på sin plats att börja verkligen, eftersom jag tror att det kan ha med problemet att göra. Hunden är cirka 3 år så jag vet att jag kanske är sent ute, men bättre sent än aldrig. H*n är mitt allt och jag vill verkligen få bukt på detta så vi kan uppleva saker och platser ihop.
Om ni har några tips, så får ni gärna skriva ner från start till slut, då jag verkligen inte vill göra några fel. Jag vet liksom inte alls hur jag ska gå till väga för att göra rätt. När man ska belöna, ingenting. Detta är som sagt bara ett problem på nya platser, eller ställen där vi liksom inte hänger varje dag. Tack på förhand.
(H*n får aktivering, promenader och sköts som h*n ska och mår bra i övrigt, så diskussioner kring det undanbedes vänligt)
Om ni har några tips, så får ni gärna skriva ner från start till slut, då jag verkligen inte vill göra några fel. Jag vet liksom inte alls hur jag ska gå till väga för att göra rätt. När man ska belöna, ingenting. Detta är som sagt bara ett problem på nya platser, eller ställen där vi liksom inte hänger varje dag. Tack på förhand.
(H*n får aktivering, promenader och sköts som h*n ska och mår bra i övrigt, så diskussioner kring det undanbedes vänligt)