på tal om schabrak...vart finns sånna här?=)

Gullan86

Trådstartare
jag fick syn på ett jättetufft schabrak....med påsydda gel"plattor" på varje sida om rryggraden hur smart som helst. ger ett stötdämpande + lämnar manken ennu friare...men VART finns dessa schabrak? någon som förstår vad jag menar?

Sv: på tal om schabrak...vart finns sånna här?=)

Hööks?

Och sedan så är dessa inte till för vem som helst utan endast för hästar som har för vidar bommar. Och problemet med dessa är det blir punkttryck så de inte fördelarvikten som en bra sadel gör utan allt hamnar på främde delen av sadeln.
Och du använder detta schabrak under en sadel som passar hästen hamnar sadeln i bakvikt OCH trycker ännu mer vid manken.

Köp hellre en fårskinnspad om du verkligen behöver en pad.

Man ska väl inte ha någon typ av pad under en sadel som passar!!!!!!! Inte ens en fårskinnspad!!!!

Fast det schabrak du tänker på har ju bara en kudde som är tänkt att ligga framför sadeln och hindra schabraket att glida bakåt? Istället för stropphållaren...

Jag fattar det som att trådskrivaren menar gelpadddar som ligger an under hela sadeln, med kanal över ryggraden.

Eller är det jag som fattar fel? :confused: :angel:

Gullan86 skrev:
jag fick syn på ett jättetufft schabrak....med påsydda gel"plattor" på varje sida om rryggraden hur smart som helst. ger ett stötdämpande + lämnar manken ennu friare...men VART finns dessa schabrak? någon som förstår vad jag menar?

jag fattar vad du menar för schabrak. och jag fattar inte hur det kan göra att sadeln ligger an som någon annan skriver på bara ett ställe? för mina såna schabrak följer sadeln.

Tycker dom är kanon! har två själv och köpt dom på kings hästsport i kalmar för ca 298 kr. vet att det finns någon dyrare variant me gummi insida o sen lite får päls på också. vapencentralen i kalmar säljer sådana o dom kostade 1000.

Jag vet att det fanns schabrak med geleplattor till för några år sedan på equalitylines hemsida... Hittar inte dom nu....Helena Lundbäck hade flera stycken på den tiden. Kostade 995:- har jag för mig. Jag menar inte dessa antiglidschabraken som visas nedan i tråden...
Hur kan ett antiglid hjälpa mellan sadel och schabrak??? Jag kan inte rida min häst i tjocka schabrak utan at sadlen blir ostabil, men inte hade det hjälpt med antiglid imellan... Om schabraket glider så glider ju sadlen... eller har jag fel??? Hur funkar det?

Jaha, då är det en annan sak. Jag läste det som en liknande modell som finns på Hööks.
(schabraket på Hööks kanske är till för att hindra schabraket att glida bakåt, men det finns schabrak som är uppbyggda fram med någon form av smala gelpaddar som ska ligga längs ortspetsarna. Jag trodde det var ett sånt hon menade...)

Jag har ett sånt från Cliff bersby.
Det är gele padar på sidab och ludd vid manken köpte det av min sadelmakare..

Hade inte du en utprovad sadel som passar hästen? Eller har hon tappat så pass att den blivit så vid att du behöver padden?

EmelieR skrev:
Jag vet att det fanns schabrak med geleplattor till för några år sedan på equalitylines hemsida... Hittar inte dom nu....Helena Lundbäck hade flera stycken på den tiden. Kostade 995:- har jag för mig. Jag menar inte dessa antiglidschabraken som visas nedan i tråden...
Hur kan ett antiglid hjälpa mellan sadel och schabrak??? Jag kan inte rida min häst i tjocka schabrak utan at sadlen blir ostabil, men inte hade det hjälpt med antiglid imellan... Om schabraket glider så glider ju sadlen... eller har jag fel??? Hur funkar det?

Det här med antiglid.. liten spinooff på tråden. Men jag har en antiglidgrej. Den är i någon form av tunn, mjuk gummi med en massa små hål i. Kan/ska läggasmellan endera häst och schabrak eller schabrak och sadel. Jag har aldrig haft den direkt mot hästen då jag är rädd det skulle kunna ge brännsår vid ev friktion, men väl mellan schabrak och sadel. Jag trodde INTE det skulle fungera, men jag hittade den i en realåda för 50 spänn så vad sjutton liksom.

DÖM om min förvåning när sadeln faktiskt gav fan i att glida lika mycket som innan (den glider pga av att hästens sadelläge och sadelgjordsläge inte är kompatibla med varandra, det är alltså inte sadelns fel). HUR det fungerar kan jag inte förklara heller, bara ATT det faktiskt gjorde det.

domino skrev:
Hade inte du en utprovad sadel som passar hästen? Eller har hon tappat så pass att den blivit så vid att du behöver padden?

Hon har tappat så mycket så jag behöver den just nu.
Så slipper vi ändra den sen igen..

Oki, hoppades att det var på det viset. :D Tråkigt dock att hon fallit ur! Jag har en fårskinnspad att använda när min häst faller ur, som nu efter olyckan :cry: Hade den också då jag fick hem sadeln då den var för vid då, men han musklade sig snabbt över ryggen då!

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 139
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 715
Senast: MiaMia
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man... 2
Svar
22
· Visningar
2 543
Senast: Puffen
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade... 7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 988
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31