på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Sv: Behöver jag avmaska?

Angående det här så sa veterinären från SVA att det är bevisat att styngflugelarverna inte gör någon skada i hästens mage
Sa hon verkligen BEVISAT, och inte ANSER? Om det är bevisat så skulle jag bli hemskt glad om du kunde ge mig namnet på den som sa det (via PM går bra) eller själv ta fram detta bevis som då borde vara forskningsrapporter.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Har sjælv hørt samma (ang styngflugorna) av forskare från USA (Ray M Kaplan) att de ej hør skada, utan han rekkomenderar endast avmaskning i de fall då "ægarna tycker de ær besværliga" (fult med æggen på benen... :p )
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Man hör mycket... det är därför jag vill se forskningsrapporterna. I USA avmaskas det dock till höger och vänster på alla möjliga konstiga vis, så allt som gör att de avmaskar mindre tycker jag är bra :rofl:
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Madick skrev:
De med 0 och 30 behöver du inte avmaska. Den med 150 skulle jag avmaska nu innan betessläpp, och sen i höst. Om du har styngfluga behöver de andra också avmaskas i höst.

Nytt prov nästa vår för att se hur det står till då.

Väldigt många hästar är överavmaskade. Hästarna har ofta ett starkt eget skydd mot mask, särskillt om man samtidigt har bra beteshygien.

Va? Menar du bara avmaska nu och sen i höst? Inget däremellan? Har hört flera som säger så och jag förstår inte poängen (jag trodde jag hade skaffat lite koll :cry: ). Trodde att avmaskar man så kör man alltid medlets intervall hela säsongen.

*förvirrad*
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Den vet jag pratade med formulerade det så här: Det är inte bevisat att styngflugelarverna orsakar skada i hästen.

Det betyder ju inte att det är bevisat att de inte orsakar skada, som jag tolkar det.

Hänger någon med?;)
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Nej då. Träckprovet är ju för att man bara ska avmaska vid behov. Med så liten smitta räcker det före betet.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Hon hade läst rapporter från olika stället utomlands bla och de hade inte sett några skador i hästen som kunde kopplas till styngflugan. PMar namnet på henne så får du väl ringa och höra, jag kanske missförstod.

Ang avmaskning och betessläpp osv, hur vet du att en häst har 0 EPG efter en avmaskning? Då måste man ta nytt träckprov isf för att kontrollera att det verkligen är så. Maskarna kan ju lika gärna vara resistenta mot medlet och inte försvinna öht.

Ang att det måste vara samma preparat och att alla skulle maskas samtidigt (som du svarade på åt någon annan här i tråden) så sa vet från SVA att det räckte med att det var ett ivermektinpreparat tex, behövde inte vara samma. Var det dessutom bara en som hade mask skulle endast den hästen avmaskas även om den gick i samma hage som andra utan mask. (Du kanske menade det också fast jag är lite för trött för att förstå? :))
 
Sv: Behöver jag avmaska?

pinky skrev:
Den vet jag pratade med formulerade det så här: Det är inte bevisat att styngflugelarverna orsakar skada i hästen.

Det betyder ju inte att det är bevisat att de inte orsakar skada, som jag tolkar det.

Hänger någon med?;)
Jag hänger med, och det du säger nu är väldigt annorlunda mot att uttrycka sig att det är bevisat som du sa först.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

mirage skrev:
Ang avmaskning och betessläpp osv, hur vet du att en häst har 0 EPG efter en avmaskning? Då måste man ta nytt träckprov isf för att kontrollera att det verkligen är så. Maskarna kan ju lika gärna vara resistenta mot medlet och inte försvinna öht.
Om hästen INTE hade 0 EPG efter avmaskning så är maskarna resistenta. Det är ALLVARLIGT och bör rapporteras. I dagsläget finns inga stammar av blodmasken som är så resistenta mot pyrantel och ivermectin/moxidectin, utan är det inte 0 så har man gett för lite medel, eller så har hästen spottat ut (allvarligt, då underdosering ökar resistensutvecklingen).

Ang att det måste vara samma preparat och att alla skulle maskas samtidigt (som du svarade på åt någon annan här i tråden) så sa vet från SVA att det räckte med att det var ett ivermektinpreparat tex, behövde inte vara samma. Var det dessutom bara en som hade mask skulle endast den hästen avmaskas även om den gick i samma hage som andra utan mask. (Du kanske menade det också fast jag är lite för trött för att förstå? :))
Med samma preparat så menar jag att man håller sig till t.ex. ivermectin och inte låter vissa använda pyrantel. Vilket MÄRKE av ivermectin spelar ingen roll.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Men kollar man någonsin ifall maskmedlet tagit ordentligt? Vad händer om jag tar träckprov efter att ha avmaskat efter konstens alla regler och har tex 250 EPG vår, höst och vår? Dvs ett värde där jag väljer att avmaska men kanske inte tillräckligt högt för att tro att maskarna är resistenta mot medlet.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Jodå, det tas träckprover efter avmaskning. Bl.a. Ivomec hade en drive då man fick fritt träckprov som skulle tas 14 dar efter avmaskning för att kolla verkan.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

ok, har jag aldrig hört men å andra sidan är jag inte så haj på maskar och träckprov än. :)
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Madick skrev:
Nej då. Träckprovet är ju för att man bara ska avmaska vid behov. Med så liten smitta räcker det före betet.

Åhå! Det är så mycket info, jag har fått mask på hjärnan :D (Men det är intressant!)

Finns det någon tumregelsgräns för när smittan är "så" liten?

Passar på att slänga in en fråga! Min har 60 EPG. Har två betesalternativ: Ett troligen rent, det har inte gått hästar där på 5-6 år. Väljer jag detta avmaskar jag med moxidectin pga längre intervall, vill hålla betet rent. Det andra betet används varje år, av konventionellt (dvs förhoppningsvis ok. Men utan tanke bakom sas) maskade pållar. På detta skulle jag kunna strunta i maskning (och ta ett träckprov i höst?) eller avmaska en gång nu och en gång i höst (ta prov nästa år). Har jag fattat rätt?

Tog samlingsprov för bandmask, inget funnet (dock har en häst i samma stall haft det förra året) och inga symptom. Tänkte vara kall, möjligen tar jag blodprov nästa år eller till hösten om jag byter stall (vill inte smitta vidare OM det nu skulle finnas), och inte maska mot det iår.

Phu! Du är en verklig guldklimp Madick, och ni andra avmaskningssvarare :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Inte ens på ett troligen helt rent bete?
 
Sv: Behöver jag avmaska?

60 är lite. Avmaskar du så riskerar du alltid att aktivera fler maskar än du hade aktiva innan.

Huruvida man avmaskar hästar med så lite eller inte hänger mycket på övriga hästar och marker. Om alla hästar hade medel till mycket mask utom en skulle jag avmaska alla. Har hälften 0 och någon 60 och så ett par lite högre så skulle jag inte avmaska den med 60 heller.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Okej. Många frågor blir det... Spelar det nån roll om man väcker upp masken? Om jag fortsätter avmaska säsongen ut.

På det rena betet vet jag inget om hästarna, men troligen kommer alla vara avmaskade tre dar innan (verkar vara standard här).

Det andra har de som kollat låga EPG, hälften har inte kollat. Här kan jag strunta i avmaskningen.
 
Sv: Behöver jag avmaska?

Angely skrev:
varför riskera nåt och inte avmaska?
Vad skulle hon riskera?

Avmaskningen är för att hindra vidare smittspridning. Träckprovet visar att 2 av 3 hästar inte sprider någon smitta, alltså ingen mening att avmaska.

Vad som händer om man avmaskar ändå är dels att man skyndar på resistensutvecklingen, man "nöter ut" avmaskningsmedlet. Det finns inga nya verksamma substanser på gång mot lilla blodmasken, vi måste vara rädda om de vi har. Dels riskerar man att aktivera maskar som annars snällt skulle ligga kvar i slemhinnorna och inte störa.
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 997
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp