på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Sv: Blodprov för bandmask

Om man avmaskat samtliga hästar ,5 st,varav 2 dräktiga,med dubbel dos Banminth (Jag vet att du förespråkar förebyggande prov men det här var redan gjort).Hur ska jag då göra fortsättningsvis i sommar?Ska det vara dubbel dos fler gånger om man "antar" att man har bandmask?Och vid vilket intervall?Är det 4 veckor så kommer det bli i samband med fölningarna,Är det skadligt så nära inpå?Är det smart att försöka tajma in det till direkt efte fölningarna?Jag gjorde den här första avmaskningen för att dom skulle böja gå i en beteshage i anslutning till vinterhagen.Nu går dom emellan hagarna,gör det något?Har pratat med veterinärer och alla möjliga om det här men får så mycket konstiga och olika svar så hoppas nu på fakta och tack på förhand för ditt intresse och kunnande i dessa parasitfrågor.
 
Sv: Blodprov för bandmask

Dubbel dos behöver du inte upprepa. Men det går ju att ta prov (träckprov) när det gått drygt 4v efter ni avmaskade sist. Avmaska var 4e vecka annars. Har ni styngfluga blir sista avmaskningen med ivermectin i ca oktober.
 
Hejsan!

Fick provsvaret från Vidilab idag och det visade följande:

Häst 1 0/0/0 avmaskade senast med cydectin (på djursjukhuset) 20/10-05

Häst 2 850 på blodmasken/0/0 avmaskad senast 20/7-05 med Fhyranthel

Häst 3 1500 på blodmasken/0/0 avmaskad som nr 2

Hur ska vi göra nu? Ej odling satt.
Alla hästarna har gått tillsammans i 1 år, vilket medel ska jag ta till häst två och tre??

Kan häst ett gå i samma hage som två och tre när dom avmaskas det är inte så att han kan få mask när dom avmaskas??

När ska nästa avmaskning ske?? Dom ska släppas på bete tills nästa helg ung tilsammans

När ska nästa prov tas??

Jättetacksam för svar och hjälp:bow: :bump: :bow: :bump:
 
Årets fölunge är nu 3 veckor och har haft diarée ett par dagar senaste veckan (förutom några dagars diarée i samband med fölbrunsten) som kommer och går lite. Hon är pigg och glad och blank etc men eftersom jag valde att inte avmaska stoet inom 24 h från fölningen så misstänker jag att det kanske kan vara fölmask som spökar.

Nu visade det sig dock att vårat apotek tyvärr inte har Axilur hemma utan måste beställa i s f - hur skulle ni andra ha gjort då?Noromectin/Ivomec istället?

Dock så maskades stoet samtidigt som resten av hästarna när fölungen var 1,5 vecka (med Noromectin) i samband med att de fick gå ut på betet.

Skulle ni då betrakta ungen som avmaskad eller skulle ni avmaska enbart den nu igen? Och med vilket preparat som sagt?

Tacksam för svar!

/belize
 
Sv: provsvar från Vidilab!

Nu vet inte jag så mycket om det här,så jag kommer med en följdfråga att bolla vidare till någon bättre vetande:
varför gjordes ingen odling på häst 2 och 3?
Tycker det låter som så mycket mask att det borde ha gjorts? Så man vet om det är lilla eller stora. Har jag fel?
 
Sv: Avmaskningsmedel mot fölmask?

belize skrev:
Nu visade det sig dock att vårat apotek tyvärr inte har Axilur hemma utan måste beställa i s f - hur skulle ni andra ha gjort då?
Beställt.
Hos oss så har vi det nästa dag då.
 
Sv: provsvar från Vidilab!

Hej igen!

helt rätt jag bad inte om en odling.

Häst ett är min egen dom andre är inte mina och dom ville ej ha odling.

okej då rekommenderar jag cydectin

Tack:bow:
 
Sv: Avmaskningsmedel mot fölmask?

Ja det lutar åt det! Dock är det ju helg nu så jag får det inte förrens tidigast måndag...Ska kolla med ett annat apotek på hyfsat avstånd imorgon, hann inte innan stängningsdags idag.

Ställer mig dock lite frågande till pulver då hon inte är så intresserad av kraftfoder men jag får väl blanda med vatten och spruta i munnen annars.

Noromectin skulle du ha skippat? Har det hemma nämligen så i så fall kan jag avmaska direkt.

Vad tror du om avmaskningen hon fick genom mjölken för snart 2 veckor sedan (1,5 v gammal) har den gett någon effekt?

Man vill ju inte proppa i dem allt för mycket om det är onödigt!
 
Sv: Avmaskningsmedel mot fölmask?

belize skrev:
Ja det lutar åt det! Dock är det ju helg nu så jag får det inte förrens tidigast måndag...Ska kolla med ett annat apotek på hyfsat avstånd imorgon, hann inte innan stängningsdags idag.
Veterinärapoteket Ultuna?
Knivsta? Där finnsoftast det mesta för häst, hästrikt.

belize skrev:
Ställer mig dock lite frågande till pulver då hon inte är så intresserad av kraftfoder men jag får väl blanda med vatten och spruta i munnen annars.
Koka havregrynsgröt och blanda det i.
Och så sprutar du in det i munnen på fölet.
Det gjorde jag en gång då det var kris och det fungerade.
Hemmageggad pasta.

belize skrev:
Noromectin skulle du ha skippat? Har det hemma nämligen så i så fall kan jag avmaska direkt.
På Axilur så vet man att det finns resitens, så det är ju redan kört för det preparatet till t.ex. blodmaskarna.
Men Noromectin/Ivomec skall vi vara rädda om och inte driva resistensen på genom att använda i onödan.
Så jag skulle ha skippat Noromectin för att spara på preparatets effekt till framtiden.

belize skrev:
Vad tror du om avmaskningen hon fick genom mjölken för snart 2 veckor sedan (1,5 v gammal) har den gett någon effekt?
Det tror inte jag spelar någon roll alls.
Jag har aldrig hört talas om att man kan avmaska föl genom mamman på det viset.
Så det kan man nog inte.
 
vilket maskmedel rekommenderas!??

fick svaren på träckproverna i dag.

häst 1: 150 /0/0

häst 2: 550/0/0

häst 3 : 1100 /0/0

stallägaren har redan köpt maskmedel utan att fråga oss andra i stallet och då jag är okunnig inom området och inte får tag i min vet (han har semester) så frågar jag er..

ho har köpt banminth pulver och på förpackningen står de att den tar rundmask och spolmask.. men är de inte lilla och stora blodmasken som ska tas nu??

har som sagt tyvärr för dålig koll.

själv vill jag gärna maska med pasta så jag vet hur mycket min madam får isej då hon inte slickar krubban ren efter fodring. vad skulle ni rekkomendera?

hur är de att gå i samma hage? dom har gått tillsammasn alla 3 i ett år hur kan värdena vara så olika? många frågor men tacksam för svar. maskningen ska ske på söndag em. då de är träning fm.
 
Sv: vilket maskmedel rekommenderas!??

LadySara skrev:
fick svaren på träckproverna i dag.

häst 1: 150 /0/0

häst 2: 550/0/0

häst 3 : 1100 /0/0

stallägaren har redan köpt maskmedel utan att fråga oss andra i stallet och då jag är okunnig inom området och inte får tag i min vet (han har semester) så frågar jag er..

ho har köpt banminth pulver och på förpackningen står de att den tar rundmask och spolmask.. men är de inte lilla och stora blodmasken som ska tas nu??

har som sagt tyvärr för dålig koll.

själv vill jag gärna maska med pasta så jag vet hur mycket min madam får isej då hon inte slickar krubban ren efter fodring. vad skulle ni rekkomendera?

hur är de att gå i samma hage? dom har gått tillsammasn alla 3 i ett år hur kan värdena vara så olika? många frågor men tacksam för svar. maskningen ska ske på söndag em. då de är träning fm.

Lilla och Stora blodmask är rundmaskar (nemotoder).
Pasta är enklare i o m man vet att hästen får i sig medlet.
Om de går i samma hage så ska de ha samma preparat, och ska avmaskas samtidigt.
 
Sv: vilket maskmedel rekommenderas!??

tackar... de löste iaf problemet med rundmaskar...

spelar de någn roll om båda tar banminth men en tar pulver och en pasta??
 
Avmaska o träckprov

Vet att det säkert finns masas trådar men har bara några snabba frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig med!!!
Det är dax för avmaskning om en vecka. De har bara skrivit på tavlan att alla ska köpa medel. Det är ett nytt stall och jag har varit i från häst ett tag men minns hur viktigt det är med rätt avmaskning. Jag var påläst för ett och ett halvt år sen, men kommer inte ihåg mkt. Nu undrar jag; Ska inte alla i stallet ta samma medel för att det ska vara effektivt? och vilka medel? Jag har aldrig gjort träckprov o funderar på ett sådant. Hur går jag tillväga? Hinns det i veckan? Och räcker det att jag tar min hästs skit (om de andra inte vill vara med) och ska den tas i boxen eller från hagen med? När och hur ? I vad? Och vart skickas det/hur hanterar jag det?! Är det ett bra sätt?
Hans avmaskningsrutiner de åren jag hade honom innan så gick han på Ivomec 3 ggr eller Fyrantel (eller vad det nu heter) i den intervall som anges samt ivomec i sept (de gick i sommarhage som var fin). Nu förra året vet jag att han bara avmaskades ett par ggr (bortlånad). Jag vet inte alls om han har mask men nya stallet har en väldigt stor, Men, utsliten hage som är en åretrunt hage. Därför är det nog mer mask för honom i år. Och jag vill att avmaskningen ska gå rätt till under sommaren.
PS... bandmask. har jag aldrig avmaskat mot. Är det ett måste med blodprov eller finns det några symptom ?

Tack för hjälp snarast!
 
Sv: Avmaskningsmedel mot fölmask?

Fölungen får i sig medlet genom stoets mjölk - så fungerar det. Ivomec/Noromektin/Bimectin/Eraquell (alla ivermektin preparat) fungerar på samma sätt, så det spelar ingen roll vilket preparat man användar. Alla tillhör samma 'klass' och all tar fölmasken.
Om du har beställt Axilur ska apoteket ha den dagen efter (i vanligt fall).
 
Sv: vilket maskmedel rekommenderas!??

LadySara skrev:
hur är de att gå i samma hage? dom har gått tillsammasn alla 3 i ett år hur kan värdena vara så olika?

Det kan bero lite på ålder och individ, en del hästar är mer känsliga för smitta än andra...

I vårat stall var resultatet 30, 60, 150, 150 & 350(min hade lägst:D )

Hästarna med 60 och 350 har stått i samma stall och haft samma avmaskningsrutiner i 12(!) år och ändå så skiljer det så pass mycket...
 
Sv: Avmaska o träckprov

Lollo25 skrev:
Vet att det säkert finns masas trådar men har bara några snabba frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig med!!!
Det är dax för avmaskning om en vecka. De har bara skrivit på tavlan att alla ska köpa medel. Det är ett nytt stall och jag har varit i från häst ett tag men minns hur viktigt det är med rätt avmaskning. Jag var påläst för ett och ett halvt år sen, men kommer inte ihåg mkt. Nu undrar jag; Ska inte alla i stallet ta samma medel för att det ska vara effektivt? och vilka medel? Jag har aldrig gjort träckprov o funderar på ett sådant. Hur går jag tillväga? Hinns det i veckan? Och räcker det att jag tar min hästs skit (om de andra inte vill vara med) och ska den tas i boxen eller från hagen med? När och hur ? I vad? Och vart skickas det/hur hanterar jag det?! Är det ett bra sätt?
Hans avmaskningsrutiner de åren jag hade honom innan så gick han på Ivomec 3 ggr eller Fyrantel (eller vad det nu heter) i den intervall som anges samt ivomec i sept (de gick i sommarhage som var fin). Nu förra året vet jag att han bara avmaskades ett par ggr (bortlånad). Jag vet inte alls om han har mask men nya stallet har en väldigt stor, Men, utsliten hage som är en åretrunt hage. Därför är det nog mer mask för honom i år. Och jag vill att avmaskningen ska gå rätt till under sommaren.
PS... bandmask. har jag aldrig avmaskat mot. Är det ett måste med blodprov eller finns det några symptom ?

Tack för hjälp snarast!

Om hästarna går i samma hage ska de avmaskas samtidigt med samma preparat. Vilket preparat användades förre året? Man ska använda samma medlet 2 år i rad och sedan byte.
Träckprovet låter som en bra ide i ditt fall då hästen har varit bortlånat. Blodprovet är det ända sättet att får riktigt koll på hur mycket bandmask hästen har. Det finns många symtomer på bandmasksinfektion men det viktigast att veta med bandmask är att hästen visar inte alltid symtomer tills den har fått ett kolikanfall. Det kan gå fort så det är alltid en bra ide att kolla om man är osäker.
Vet inte om jag svarade på alla frågor men hoppas det hjälper i a f.
 
Sv: vilket maskmedel rekommenderas!??

Nej - det viktigast är att du ge samma preparat. Man ska undvika att använda medel från 2 olika grupper under samma säsong (dvs dåligt att ge banminth och ivermectin under samma betessäsong).

LadySara skrev:
tackar... de löste iaf problemet med rundmaskar...

spelar de någn roll om båda tar banminth men en tar pulver och en pasta??
 
Sv: provsvar från Vidilab!

Bra jobbat med 0/0/0, men jag skulle verkligen försöka övertygga de andra att ta reda på vilke blodmask hästarna har. Det är viktigt!
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 997
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp