på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Sv: Behöver jag avmaska?

Från Fass djur

Försiktighet
För att undvika överdosering skall uppmärksamhet iakttagas för korrekt dosering till föl, speciellt lätta föl och ponnyföl.

Använd inte samma spruta till flera hästar, såvida dessa inte redan har direkt kontakt inom samma stall eller bete.

CYDECTIN VET oral gel är en formulering enbart avsedd för användning till häst. Hundar och katter kan påverkas negativt av koncentrationen av moxidectin i denna produkt, om de får i sig utspilld gel eller kommer åt använda sprutor.

Undvik direkt kontakt med hud och ögon. Skyddshandskar rekommenderas. Tvätta händerna eller annan exponerad yta efter användning. Undvik att röka, äta och dricka vid hantering av produkten.

Dosering
0,4 mg moxidectin/kg kroppsvikt som engångsdos ur doseringssprutan, kalibrerad i steg om 25 kg. Vägning eller mätning rekommenderas för att säkerställa rätt dosering. En doseringsspruta räcker till 575 kg kroppsvikt.

Överdosering
Övergående symptom på överdosering kan uppträda vid den dubbla föreskrivna dosen till föl och vid 3 ggr den förskrivna dosen till vuxna. Symtomen är letargi, inappetens, ataxi och slapp underläpp under 8 -24 timmar efter behandling. Symptomatisk behandling behövs vanligtvis inte och återhämtningen är i regel fullständig inom 24 - 72 timmar.

Specifik antidot finns ej.
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Många kör 'för att vi har alltid gjort så' metoden. Inte så smart men definitiivt enklast...

Yannie skrev:
Jag har "bara" varit hästägare i tre år, så varför skulle de lyssna på mig?? Dom har ju haft hästar i hela sitt liv (en är t o m C-tränare och ridskolechef)....och vet ju bäst!:crazy:
Jag har avmaskat med en dos Banminth. Vi hade dessutom tandläk och vet på plats och de rekommenderade dubbel banminth, men inte lyssnade dom på detta, så du ser hur lätt jag har det! Ibland förstår jag mig inte på hästfolk....fast jag ridit andras hästar i hela mitt liv!
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

*kl*
har försökt att få de i stallet att byta maskmedel men de är helt kört så de är bara till att maska med banminth. måste vi forsätta med 4v intervaller över sommaren?? vissa säger inte vissa säger att de måste vi. stallägaren sa att nä varför de vi maskar en gågn sen är dom borta.. då hade hennes 1100 och 550. min 150 på blodmaskar. min var nollad innan hon flyttade till detta stall. har glömt vilket na,n de va på medlet jag ville ha just nu men de va zebung som rekomenderade de
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

LadySara skrev:
*kl*
har försökt att få de i stallet att byta maskmedel men de är helt kört så de är bara till att maska med banminth. måste vi forsätta med 4v intervaller över sommaren?? vissa säger inte vissa säger att de måste vi. stallägaren sa att nä varför de vi maskar en gågn sen är dom borta.. då hade hennes 1100 och 550. min 150 på blodmaskar. min var nollad innan hon flyttade till detta stall. har glömt vilket na,n de va på medlet jag ville ha just nu men de va zebung som rekomenderade de
Be stallägaren att läsa på bipacksedeln. Där står det klart och tydligt att Banminth tar MATURA (alltså vuxna) rundmaskar. Det finns många fler stadier än vuxna maskar i hästen, det är ju bara sista stadiet. Så efter 4 veckor har man lika mycket maskar som urskiljer ägg igen. Det är för att hålla borta äggen som man avmaskar, alltså stoppa spridningen av smitta.

Vill hon bara avmaska en gång före och en gång efter betet så är det ju bättre att använda Cydectin som tar tre stadier av blodmasken, och därför bara behöver användas med 12v mellanrum. Just din stallägares argument går lätt att slå hål på bara genom att visa vad som står i FASSvet, eller på bipacksedeln.

Ska inte din gå på gräs så behöver du inte avmaska. Var det Zebung som rekommenderade sist var det troligtvis Equimax du använde ;)

Förresten, varför envisas de med Banminth, Fyrantel är samma sak men billigare...
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Yannie skrev:
Jag har "bara" varit hästägare i tre år, så varför skulle de lyssna på mig?? Dom har ju haft hästar i hela sitt liv (en är t o m C-tränare och ridskolechef)....och vet ju bäst!:crazy:
Jag har avmaskat med en dos Banminth. Vi hade dessutom tandläk och vet på plats och de rekommenderade dubbel banminth, men inte lyssnade dom på detta, så du ser hur lätt jag har det! Ibland förstår jag mig inte på hästfolk....fast jag ridit andras hästar i hela mitt liv!
Det är därför du inte bara ska läsa själv och berätta vidare, utan ta fram hårda fakta. Leta upp, skriv ut och ta med till stallet. Se till att ha bra källhänvisningar och gärna telefonnummer de kan ringa för att kolla upp dina uppgifter.
 
Avmaskning...

Fick svar på träckprovet via e-mailen. Stora och/eller lilla blodmasken var 60 och resten 0.
Behöver jag avmaska hästen?
 
Sv: Avmaskning...

Det var inte mycket inte. Jag skulle inte avmaska, mer än i sept/okt om du har styngflugan i trakten, och då med ivermectinmedel.
 
Sv: Det här med avmaskning..

Lånar tråden i stället för att starta ännu en tråd i ämnet...

Har bara haft mina hästar en sommar, och förra året skickade jag iväg dem på 2 olika beten. 2-åringen fick då Banminth 1 gång i början av betet, och 20-åringen avmaskades inte alls (hade inte tagit träckprov på någon av dem innan).

Fick svar på träckprov i dag som för båda hästarna visade 250 EPG från stora och/eller lilla blodmasken. Funderar på vad jag ska avmaska med nu, vore hemskt tacksam för råd!
 
Sv: Det här med avmaskning..

Jag skulle välja ett ivermectin-medel. Avmaska nu och så var 8e vecka till ca sept/okt.
 
Sv: Det här med avmaskning..

När går maskarna i ide igen?
Om dom går i samma hage året runt är det okey att ha sista noromectin sprutan 25 september. Eller ska jag ta en till efter det?
 
Sv: Det här med avmaskning..

Vad bra, det var vad jag funderade på själv och dessutom det som Apoteket hade på lager för tillfället :-)

Madick skrev:
Jag skulle välja ett ivermectin-medel. Avmaska nu och så var 8e vecka till ca sept/okt.
 
Sv: Det här med avmaskning..

Det går bra med sista den 25 september, om nu inte hösten är väldigt lång och varm och du ser styngflugan efter det.

Vad har du för EPG på träckprovet?
 
Sv: Det här med avmaskning..

Avmaska aldrig en häst utan att ta träckprov!!!!

Vi har i dagsläget inte ett enda avmaskningsmedel på marknaden som det INTE finns resistensrapporter på!! Vill vi kunna avmaska hästar om 10 år får vi ta och skärpa oss NU!

Det absolut effektivaste sättet att hålla parasiterna stången är att mocka sina beten! Men det är de flesta alldeles för lata för att göra!
 
Sv: Det här med avmaskning..

Ska man verkligen byta preparat så ofta?? Enligt apotekets rek ska du köra tex ivermectin prep två sommrar senda pyrantel tex i två sommrar och sedan tillbax...

Styngfluga behöver man eg inte avmaska mot, är i princip helt ofarlig för hästen... så att byta prep till sita avmaskningen bara för den saks skull kan diskuteras hur vettigt det är...

Men som sagt allt annat än träckprov är totalt ovettigt.....
 
Sv: Det här med avmaskning..

Jag lägger ner flera timmar per vecka att mocka "vinterhagarna". Men sommarbetet som är ca. 5 hektar, finns det helt enkelt ingen tid till att gå runt att mocka.
Jag förstår din poäng med att mocka, men kan inte hålla med om att folk är för lata. Brist på tid är nog snarare skälet.
Har du något bra tips när man mockar betet så dela gärna med dig.:idea:
Såg en dammsugare för hästhagar på nätet www.terra-vac.se ,någon som vet vad de kostar? Fungerar de bra?
 
Avmaskning bandmask och sent betessläpp

Efter att en häst i stallet konstaterats ha kraftigt angrepp av bandmask har stora diskussioner om avmaskaning kommit igång i stallet. Skulle behöva lite råd om hur vi ska lösa detta då det finns lika många önskemål och åsikter som det finns hästägare...

En kort bakgrund är att det är en stor anläggning med ganska stor genomströmning av hästar, både ungahästar (3-4 år) och tävlingshästar. Hagarna är inte särskilt stora, lite grässtrån växer väl, men annars mest lera... Vila av hagarna har inte förekommit senaste åren utan de används året runt. Tidigare år har de flesta gemensamt avmaskat den första omgången innan betet (vi har aldrig maskat mot bandmask). Sedan har det varit upp till var och en... Idiotiskt, ja jag vet! Jag har alltid försökt håll intervallet även under sommarbetet (på annan ort), men har ingen aning om hur de andra valt att göra.

Bekymret nu är dels att total förvirring råder om vi alla ska maska mot bandmask (vilket jag skulle önska för att inte smitta ner betet dit vi ska i sommar). Jag skulle välja Equimax och sedan fortsätta med Ivermectinmedel.

Dels ska min häst på bete med sin hagkompis och två andra hästkompisar (som idag går i samma hage som den bandmasksmittade). Det som ställer till det lite är att hagkompisen ska iväg på kurs innan hon släpps på bete (åker iväg en vecka innan min häst ska på bete). Hagkompisen kommer sedan komma till betet en månad efter de andra. Frågan har då uppkommit om när vi ska maska... Gemensamt trots att det blir ca två veckor innan vi släpper på bete, alternativt våra hästar tre dagar innan bete och hagkompisen tre dagar innan dennes betessläpp? Hur länge kan man egentligen vänta med att maska? Vi kommer att släppa kring midsommar.

Någon som har några bra tips och råd? Vi som ska på bete har iaf kommit överens om att försöka lösa detta så bra som möjligt.
 
Sv: Det här med avmaskning..

Men om man avmaskar sina hästar i vinterhagen och de sedan går kvar där i 3 dygn innan betessläpp, får de inte samtidigt i sig mask på nytt då?

Sen har jag en annan fundering. Har ett tag under våren haft mina hästar i en temporär hage, större än vinterhagen men mindre än beteshagen, så att de skulle få komma ut och äta gräs på dagarna innan tillväxten på betet blev sådan att de klarar sig dygnet runt (innan dess går det inte att släppa dem där eftersom det inte är tillåtet att tillskottsfodra). Nu tycker min sambo att vi ska ta hö där senare. Men är det så bra när hästarna gått där i år och gödslat? Jag skulle aldrig ta hösilage på ett sådant skifte pga risken för botulism, men är det lika farligt att ta hö?

cafu skrev:
Vad bra, det var vad jag funderade på själv och dessutom det som Apoteket hade på lager för tillfället :-)
 
Sv: Det här med avmaskning..

Lady_A skrev:
Ska man verkligen byta preparat så ofta?? Enligt apotekets rek ska du köra tex ivermectin prep två sommrar senda pyrantel tex i två sommrar och sedan tillbax... Styngfluga behöver man eg inte avmaska mot, är i princip helt ofarlig för hästen... så att byta prep till sita avmaskningen bara för den saks skull kan diskuteras hur vettigt det är...
En-två år i taget med samma medel. Om du kör ett år med pyrantel, säg 4 avmaskningar på raken, och sen avslutar med ivermectin så kan ju räkna att du börjar nästa års avmaskning med sista höstavmaskningen. Styngflugan är ett rejält orosmoment för hästen, den var i stort sett utrotad i stora delar av landet, men kommer nu tillbaka när man avmaskar mindre (eller fel).

Men som sagt allt annat än träckprov är totalt ovettigt.....
Håller med!! :banana:
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Men om man avmaskar sina hästar i vinterhagen och de sedan går kvar där i 3 dygn innan betessläpp, får de inte samtidigt i sig mask på nytt då?
Det lilla som hästarna går extra gör varken till eller från. Men har du möjlighet att ha hästarna i en mindre hage som är lättare att mocka så skadar det ju absolut inte!

Nu tycker min sambo att vi ska ta hö där senare. Men är det så bra när hästarna gått där i år och gödslat?
Jag tror knappast det är nån fara att slå hö, men hösilage skulle jag inte ta.
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 997
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp