på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Sv: Vilket maskmedel använder du nu innan betet?

Javisst, men Prazikvantel och Fenbendazol ligger väl ändock lite i utkanten tycker jag. Det är ju liksom inget man växlar mellan som mellan Pyrantel/Ivermectin utan något man tar till *ibland* vid speciella åtgärder.
 
Sv: Vilket maskmedel använder du nu innan betet?

Varför det? Ska man inte avmaska mot alla maskar? Here we go again....
Visst är blodmaskar 'vanligaste' men det betyder inte at man ska glömma bort de andra grupper avmaskningspreparat.

Spolmaskproblemet (resistens) blir allt viktigare, och bandmasken har varit en underskattad problem de senaste åren (i sverige i a f)...

Madick skrev:
Eftersom det är blodmasken som man i första hand inriktar sig på när det gäller avmaskning så är det ju bara två grupper som är aktuella.
 
Sv: Blodprov för bandmask

Mlisa skrev:
Det stämmer inte helt att träckprovet "bara" är kvalitativt (finns/finns inte). Är hästen starkt infekterad ökar chansen kraftigt att ägg hittas i träckprov. Det kan faktiskt upptäckas i "vanlig EPG-räkning" men specifik bandmaskdiagnostik anses säkrare. På Vidilab kostar specifik bandmaskdiagnóstik 150:- för samlingsprov och 130:- för individprov så det är heller inte dyrare än blodprov, man får dessutom svaret samma dag som provet kommit till labbet.
Har hört talas om en gård där man tagit träckprover på hästarna varannan månad i 25 år och aldrig behandlat mot bandmask trots att ägg påträfats då och då. På gården finns både vuxna och unga hästar och ingen har någonsin uppvisat symtom.
_________________________________________________________
Så hur är träckprovet kvantitivt? Det är fortfarande en gissnings/tur-lek (tom enligt veterinärerna). Det är inte deras fel att det är svårt att hitta bandmasksägg i träcket, snarare att provet är inte tillräkligt bra när det gäller bandmask. Man måste ha tur...

Svaret (med midre säkerhet, dvs 20-30%, eller 60% enligt vissa andra, spelar ingen roll för att det ändå är sämre, jämfört med 90% med blodprovet) får man fortare, men vad gör det om provet är dåligt från början? Jag skulle hellre vänta 3-4 dagar till på ett 'bättre' (mer exakt) svar än att ha få ett relativt sämre svar fortare.

Man har hört talas om mycket. Jag har t o m hört talas om (egentligen inte bara hört talas om - har pratat med veterinärer som berättat detta) hästar som inte visat symtomer på bandmask som har avlivats pga kraftig infektioner och förstoppingar orsakad av bandmask. Å andra sidan har jag hört talas om hästar som har fått höga svar på träckprovsundersökningar (blodmask) som aldrig visat symtomer. Vissa hästar klara av en högra maskbörd än andra. Men hur vet man om just din häst är en sådan? Det finns alltid hästar som tolererar högra masknivåer än andra och tvärtom. Så varför inte ta reda på allt?
 
Sv: Vilket maskmedel använder du nu innan betet?

Spolmasken har vi hos föl/åringar, dessutom bygger de själva upp ett försvar mot den 6 mån efter första smittan. Vad jag vet är fortfarande pyrantel verksamt mot spolmasken, och det finns fortfarande stammar av spolmask som nås av ivermectin. Fenbendazoler är alltså inget man använder att växla medel med på vuxna hästar.

Vad gäller bandmask finns det ingen anledning att avmaska mot om man inte har konstaterade problem. Om det nu finns ett bra medel, varför nöta ut det direkt genom att använda det av slenterian? Hellre propsa på provtagning än att avmaska "bara för att". Och prazikvantel är heller inget man växlar mellan, för det finns bara det medlet som tar bandmasken i mer än vuxet stadie. Eller anser du att man ska växla mellan dubbel pyrantel och prazikvantel om man har bandmaskproblem på sin gård?

Den största smittkällan i Sverige är betesgången och det är där blodmasken smittar. Bandmasken har ett annat smittosätt (med gräskvalster som mellanvärd) och går inte att få bort på samma sätt med betesplanering.

Blodmasken anses samfälligt av alla rapporter jag läst, vara den mest farliga av hästens parasiter, så ja, jag anser att den är viktigast att hålla efter med betesplanering, träckprov och avmaskning vid behov.
 
Sv: Vilket maskmedel använder du nu innan betet?

Tror vi missförstår varandra, Jag håller med dig för det mesta, men jag ville bara visa samtliga grupper och ge lite info om hur man ska använda dem.
 
avmaskning!

finns säkert massa trådar om detta och kanske är en dum fråga, men hur gör ni med avmaskningen? har alltid avmaskat före och efter bete och sen mot styngflugans larver med ivomec. när avmaskar ni mot styngflugans larver..i oktober el februari? har aldrig tagit träckprov, var lämnar man det? hur ofta tar ni det provet, innan varje avmaskning? hur lång tid tar det att få svar?
 
Sv: avmaskning!

På Apoteket kan du köpa kollmasken kit, kostar (tror jag) 260:-. Svaret får du dagen efter via mail tror jag det är...annars kan man bara ringa. Att bara maska före och efter betet är inte speciellt smart. Tar man inte träckprov måste man hålla sig till intervallerna...4, 8 eller 12 veckor beroende på preparat. Fast använder du Cydectin (12 v) blir det ju visserligen bara ca 2 maskningar på 1 sommar.

http://www.kollamasken.nu/

http://www.apoteket.se

Jag tar/tog träckprov 1 ggr/år och då på våren innan betessläppet. OM Styngflugan fanns, det är inte alltid den gör det, och gör den inte det (ägg/fluga) så behövs ingen maskning mot denna...MEN OM jag sett ägg/fluga så maskade då jag i samband med betets slut...dvs september. Fast nu kan ju flugan vara aktiv längre, men det har jag inte vart med om än så länge. Dessutom när jag bodde i Norrland hade vi inte ens styngflugan. I Februari ska du INTE maska om du nu inte har en åring vill säga som du konstaterat har spolmask..För det är ju den man tar i feb.
 
Sv: Vilket maskmedel använder du nu innan betet?

*kl*
jaha.. nu var våra maskade med banminth pulver. apoteket hade slut på pasta så de blev pulver åt min madam oxå för det hade stallägaren redan inhandlat.

hjälp mig nu med hur jag ska lägga fram att vi behöver maska om 4v igen. hon förstår de inte. för dom har juh gjort likadant i alla år.. bla bla...hjälp mig..!!??
 
Sv: avmaskning!

ok, tack! var inne och kolla länken, ska nog köpa ett sånt! i mitt stall e vi inte helt överens om detta, jag har alltid avmaskat med ivomec i oktober medans dom har gjort det i februari. så i år blev det i februari..ville inte tjafsa när jag inte var säker... men om man tar ett träck prov nu och dom inte har mask, ska man maska av med ivomec i oktober ändå? och varför behöver man inte göra testet efter betet igen,annars vet man ju inte om dom har mask då...hm, har aldrig maskat i dom där intervallerna, jag har alltid maskat i februari när han var unghäst, före och efter betet och sen i oktober. sen har jag bytt medel varje gång, typ axilur före betet och banminth efter oc h ivomec i oktober...kanske e trög:( men jag tycker det e krångligt att fatta...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

en kompis till mig hade också köpt pulver och tyckte det var jätte smidigt...tänkte nog också testa
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

jag tycker inte om pulverformen då jag har en häst som petar ur allt som inte hon vill ha ur betforen. åså slickr hon inte krubban ren efter maten...
 
Sv: Vilket maskmedel använder du nu innan betet?

LadySara skrev:
hjälp mig nu med hur jag ska lägga fram att vi behöver maska om 4v igen. hon förstår de inte. för dom har juh gjort likadant i alla år.. bla bla...hjälp mig..!!??
Förklara att Banminth dödar vuxna äggläggande maskar. Finns det sådana (som träckprovet visar att det gör) finns det också en "kull" mask som ligger och väntar på att utvecklas, samt en "kull" som är larver på väg att växa upp till nästa stadie. Utöver dessa finns det ännu fler inkapslade larver som kan ligga där i flera år utan att störa, samt den smitta de nyligen tuggat i sig som ännu inte går att avmaska mot. Blodmasken har 5 stadier, varav de tre sista går att avmaska mot (dock inte fullt). Banminth tar det allra sista stadiet, Ivomec tar två och Cydectin tar tre.

Det står på bipacksedeln att Banminth tar ADULTA stadier. På Ivomec står det ADULTA och LARVALA.

Vill man bara avmaska sällan borde hon alltså valt Cydectin som tar tre stadier och håller smittan borta i 12 veckor.
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

jag har alltid maskat i februari när han var unghäst, före och efter betet och sen i oktober. sen har jag bytt medel varje gång, typ axilur före betet och banminth efter oc h ivomec i oktober...
Axilur används BARA mot spolmasken, dvs föl och åringar. Äldre hästar har eget försvar mot den. Lilla blodmasken (hästens vanligaste parasit) har stor resistens mot Axilur och hjälper alltså inte. Det är också mot spolmasken man avmaskar på vintern, då ligger blodmasken i dvala och man riskerar att få ett massuppvak av den om man avmaskar, vilket INTE är kul och blir dyrt på djursjukhuset (två vänner som varit med om det).

I övrigt ang. intervaller så se vad jag skrev till LadySara ovan.

Just för att resistensproblemen ökar så är det en fördel att ta träckprov innan man bestämmer om man ska avmaska alls. Sen avmaskar man bara de som bevisligen har mask, och håller sig till samma preparat hela året. Varje eller varannat år byter man preparat. Det finns bara två grupper då att välja mellan; pyrantel (Banminth och Fyrantel) eller ivermectin/moxidectin (Ivomec, Eraquell, Bimectin, Noromectin, Cydectin). Att man växlar så är för att sakta ner resistensutvecklingen.
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Madick skrev:
Axilur används BARA mot spolmasken, dvs föl och åringar. Äldre hästar har eget försvar mot den. Lilla blodmasken (hästens vanligaste parasit) har stor resistens mot Axilur och hjälper alltså inte. Det är också mot spolmasken man avmaskar på vintern, då ligger blodmasken i dvala och man riskerar att få ett massuppvak av den om man avmaskar, vilket INTE är kul och blir dyrt på djursjukhuset (två vänner som varit med om det).

I övrigt ang. intervaller så se vad jag skrev till LadySara ovan.

Just för att resistensproblemen ökar så är det en fördel att ta träckprov innan man bestämmer om man ska avmaska alls. Sen avmaskar man bara de som bevisligen har mask, och håller sig till samma preparat hela året. Varje eller varannat år byter man preparat. Det finns bara två grupper då att välja mellan; pyrantel (Banminth och Fyrantel) eller ivermectin/moxidectin (Ivomec, Eraquell, Bimectin, Noromectin, Cydectin). Att man växlar så är för att sakta ner resistensutvecklingen.

Vad duktig du är Madick! Skönt med någon som är så påläst!
 
Sv: Vilket maskmedel använder du nu innan betet?

har försökt förklara men de funkar inte*suck*

hittar inte där de står nått sånt på bipacksedeln till pulverbanminthen.. så jag kan itne backa upp det jag säger å då ignoreras jag.
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Skriv ut från FASS vet produktresumé (stod inget på bipacksedeln såg jag nu):

Banminth
5.2 Indikationer

För behandling av adulta infektioner av strongylider ( inkl. benzimidazol-resistenta små strongylider), Oxyuris, Parascaris och Anoplocephala perfoliata.

Ivomec har följande:
IVOMEC VET. oral pasta har effekt mot följande parasiter:

Stora strongylider

Strongylus vulgaris (adulta & arteriella stadier)

S. edentatus (adulta & vävnads stadier)

S. equinus (adulta)

Små strongylider (adulta och L4 larver)

Och här är Cydectin:
Indikationer
Behandling av infektioner hos häst orsakade av moxidectinkänsliga stammar av: Gastrointestinala nematoder: Stora strongylider, adulta och larvala stadier inklusive arteriella stadier av S. vulgaris och viscerala stadier av S. edentatus. Små strongylider, adulta och larvala stadier. Adulta och larvala stadier av Parascaris equorum, Oxyuris equi, Trichostrongylus axei samt adulta Habronema muscae och Strongyloides westeri. Styngflugelarver: Larvala stadier av Gasterophilus spp.

Effekten mot små strongylider varar i 2 veckor. Utsöndring av äggen hämmas under 90 dagar.
Produkten är effektiv mot L4 stadier av små strongylider under utveckling i slemhinnan. Åtta veckor efter behandling är tidiga (hypobiotiska) inkapslade L3 stadier av små strongylider eliminerade.

Med andra ord: efter 4 veckor, 8 veckor och 12 veckor med respektive medel har man återigen äggläggande vuxna (adulta) maskar som smittar betet.
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

apropå intervallerna, hur är det bäst att sköta kommande avmaskningar? ska man skifta hage efter maskning under betet också?
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Nej, det behöver du inte göra. Det går bra att ha kvar hästen i samma hage resten av avmaskningarna.
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

tackar så mycket!!! nu har jag verkligen nått att backa upp med...
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

*Hugger en knapp*

Nu har jag, för att få lite utvärdering, skickat in träckprov för min häst. Resultatet var förvånande bra... 30/0/0 Tyvärr är det kollektiv tvingande avmaskning som gäller, har vi fått reda på nu. I år blir det Cydectin. Där sprack min plan med Equimax (fast egentligen skulle jag kanske inte behöva maska alls) :crazy:

Min fundering är nu om jag ska avmaska extra med Droncit för att ta ev bandmask. En häst i stallet har som sagt påvisat hög koncentration av bandmask (går i hagen brevid min häst). Min har dock inga problem, blank i pälsen, lagom i hull och inget knas med magen. Om det inte vore så att jag ska byta stall till hösten och inte vill ta med ev bandmasksmitta dit så skulle jag nog hoppa över Dronciten. Vad skulle ni ha gjort?
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 997
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp