på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Sv: Maskbo i huvet, hjälp !!

Problemet med avmaskning är att så fort du rensar bort maskar ur tarmen så ger det plats för nya som väcks upp ur dvala som annars kan vara i många år. Du kan alltså pga avmaskning få FLER maskar nästa år än du hade om du låtit bli. Detta kan även hända spontant på våren i sällsynta fall.

Det är jättebra att fler och fler tar träckprov. Det finns bara två verksamma grupper medel mot blodmasken, de måste vi vara rädda om. För varje gång man använder medlet ökar resistensbildningen. Det finns inga nya medel på gång...
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

*kl*

jahapp.. då var man där igen:crazy:
vi maskade ju med Banminth iår vilket innebär att det snart är dax igen.. men verkar som att det bara är jag som vill hålla intervallerna... Dessutom lite krångligt med alla sommarhästar som alla kom vid olika tidpunkter..
ska jag, trots att det bara är jag, maska min häst? eller ska jag hoppa över eller vad ska jag göra *suck*:confused:
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Se till att en tar över det hela. Köp ut på recept (billigare) och att EN har ansvaret för att alla hästar blir avmaskade vid rätt tidpunkt. Det går att ta igenom trots att säsongen börjat. Om du orkar ta på dig det så kanske det t.o.m. blir så att många blir LÄTTADE över att slippa tänka.

Det spelar ingen större roll om du avmaskar om de andra inte gör det, de sprider då smitta och din häst får i sig samma smitta som de andra.

Gjorde ni något träckprov innan ni började avmaska?
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

jag gjorde.. och min hade 150 epg.
det är bara en av hästarna jag känner sedan tidigare, och den blev maskad med ivomec:crazy:
de andra vet jag inte ens om de är maskade öht och de ligger ju garanterat fel i intervall om man ser till oss
Dom har alltså inte nån form av skydd mot smitta de 4 veckor som banminthen intervall är?
ska försöka prata med de andra, men tror inte att det kommer att göra varken till eller från..
Hur noga är då intervallerna förresten?
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Då skulle jag inte avmaska min häst alls. Det enda som skyddar mot ny smitta är Cydectin, och det bara i 2 veckor efter man gett det...

Intervallerna håller man för att efter 4, 8 eller 12 veckor har sprider hästen ägg igen. Att alla ska hålla samma medel och samma intervall är för att inte snabba på resistensutvecklingen.
 
Sv: Maskbo i huvet, hjälp !!

Tack för tipset. :bow: Jag gillar naturliga medel och tycker att det kan vara värt att prova. Det finns en återförsäljare i närheten.
 
Sv: Maskbo i huvet, hjälp !!

Nu har jag inhandlat aspbarkpellets och ska ge det fram till nästa träckprov till att börja med. Det ska bli intressant om värdena blir 0/0/0 sen.
 
Sv: Maskbo i huvet, hjälp !!

vart köper du aspbarkpellets, och vad kostar det? jag har letat länge efter nån som säljer men inte hittat någon...
 
provsvar på träck men fattar inte allt

Fick mitt provsvar nu från Vidilab
EPG 0 Spolmask 0 men sen står det förekomst av ägg från hästens bandmask.Det står inga rekomendationer om avmaskning eller nåt.Hur ska jag göra?Tänkte ringa vetten i morgon och fråga men vad är era funderingar.Det är första gången jag skickar in eget prov och så-Tacksam för svar
 
Sv: provsvar på träck men fattar inte allt

Det står alltså så här:

Övrigt
(tex fölmask, springmask)

Förekomst av hästens bandmask

?????
Ingen om någon spolmask alls?
 
Sv: provsvar på träck men fattar inte allt

Jag tolkar det som att din häst inte har blodmask men att den har bandmask. I någon studie som gjordes vid slakteri för många år sedan visade det sig att förvånansvärt många hästar hade just bandmask. Bandmasken avger ägg oregelbundet så det är inte alltid det syns i träckprov. Bandmasken ger oftast heller inga symptom eller besvär på hästarna i rimliga mängder. Jag hade, i ditt läge, avmaskat specifikt mot bandmask.
 
Sv: provsvar på träck men fattar inte allt

Du har 0 ägg av blodmask, 0 ägg av spolmask, 0 ägg av "övriga" rundmaskar. Däremot har de hittat bandmaskägg, och det behöver du avmaska mot snarast. Eftersom du inte har rundmaskar att avmaska mot så är det Droncit du ska använda, veterinären skriver ut recept.
 
Sv: provsvar på träck men fattar inte allt

Är det bara att ringa vetten då och be dom skriva ut det eller?Min hemma vette eller hon på labbet?
 
Maskfundering

Kan man uppnå nollresultat på träckprov om man bara har två hästar,mockar betet och växlar med nya beten där det ej gått hästar förut? Liten fundering bara.
 
Sv: Maskfundering

Jadå, det borde inte vara omöjligt!

Våra vuxna hästar har haft 0 de senaste åren, trots vinterhagar som aldrig vilar eller mockas och en (visserligen gigantisk) sommarhage som inte varken vilat eller plöjts om öht.

Förutsättningen i ditt fall är att hästarna är rena från smitta när de släpps i de rena hagarna.
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 997
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp