på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Se till att alla i stallet tar Equimax! Har en häst bandmask ska alla avmaskas! Och varför tvingande avmaskning när du kan påvisa att din häst inte sprider smitta...
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Men om du nu kan visa papper på att din häst inte har någon mask, varför måste du avmaska med de andra?:confused:
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Svarar båda.

Står inskrivet i avtalet att alla ska maska samtidigt och med samma medel. Skälet till det är nog att anläggningen är stor, totalt 25 privathästar och ca 35 ridskolehästar. Samtidigt är genomströmmningen av häst stor. De tycker nog att det här är det enklaste sättet. Kan hålla med till viss del då det antagligen skulle bli full anarki annars. Kunskapsnivån varierar väldigt vad gäller avmaskning. Vissa vill avmaska hela tiden (med motiveringen "det är äckligt med mask") och andra skulle nog inte förstå att de skulle behöva maska eller ens komma på att ta träckprov... Har försökt påverka och prata med de som bestämmer medel men de vägrar ge med sig med motiveringen att det inte finns några belägg för att alla riskerar att ha bandmask. Kommentaren brukar bli ungefär "din häst ser ju i alla fall inte ut att ha mask så blank och fin som hon är..."

Kan nämna att det redan, efter att bandmask konstaterats, har maskats hejvillt (på egna initiativ) med allt ifrån Equimax, banminth dubbel dos och droncit :crazy:

Hoppas på bättre maskrutiner och lyhördhet i nya stallet. Så åter till frågan: skulle ni maskat med Droncit nu för att få bort ev bandmask?
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Bandmasken sprids med ett gräskvalster som mellanvärd, så har en häst det bör alla i besättningen avmaskas.

Men lyssnar de inte så är det ju inte så mycket att göra. Jag skulle ta Droncit då.

Men varför envisas de? Varför inte ta Equimax på alla? Vad är det de opponerar sig emot? Jag förstår inte varför de är hysteriska på obligatorisk avmaskning mot blodmask, även om du kan påvisa att din häst inte sprider smitta, men påvisad bandmask struntar man i??
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Har försökt berätta om hur bandmasken sprids och att risken är rätt stor att alla har smittats, tyvärr lyssnar de inte på det örat. Logiken är inte alls slående... och de har inga direkta anledningar till varför de inte vill ta Equimax. Det kommer mer sporadiska uttalanden som, "i Tyskland avmaskar man si och så" eller "alla hästar har mask" blandat med citat från diverse veterinärer som säger att det inte behöver maskas mot bandmask om man inte har problem av det (typ kolik).

Den enda förklaringen jag kan komma på är nog att den obligatoriska avmaskningen mot blodmasken beror på att man "alltid gjort så" och avogheten mot att maska mot bandmask beror nog på att man tidigare inte behövde bekymra sig om den.

Tycker det är synd att de inte kan eller tar reda på mer fakta och är samtidigt ganska konfunderad över vad man får lära sig på alla ridlärarutbildningar. Tur att det finns kunniga människor här att bolla frågor med.
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

I det fallet tycker jag du ska börja leta reda på faktaartiklar, bl.a. från Hippocampus, SVA osv. så du kan trycka upp det i ansiktet på dem :angel:

Helt riktigt att man inte avmaskar mot bandmask om man inte har problem OM MAN INTE VET ATT DET FINNS BANDMASK. Är bandmask konstaterat skall hela besättningen avmaskas.

Och hur man avmaskar i Tyskland går inte att översätta till vårt klimat.
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Kan nämna att det redan, efter att bandmask konstaterats, har maskats hejvillt (på egna initiativ) med allt ifrån Equimax, banminth dubbel dos och droncit :crazy:

Hoppas på bättre maskrutiner och lyhördhet i nya stallet. Så åter till frågan: skulle ni maskat med Droncit nu för att få bort ev bandmask?[/QUOTE]

Droncit. Prazikvantel är mycket effektivare mot bandmask än dubbeldos banminth. Prazikvantel (Equimax, droncit) tar alla stadier bandmask, inkl. larvstadier. Dubbeldos Banminth tar bara dem vuxna maskar (ca. 80%).
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Knapp.

Jag avmaskade min häst igår och idag åt han sitt träck.
Altså verkligen ÅT av det. (Jag är inte säker på att det var hans, han delar hage med ett gäng.)

Vad kan deta bero på?
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

De kan göra så om tarmfloran blivit störd av något, det är ett sätt att försöka återställa den till normalt skick. Maskmedlet är ett gift, så det är väl inte omöjligt att din hästkänner av det?

Min teori...:cool:
 
Sv: på tal om mask... (Sammanslagen med trådar i samma ämne)

Jo, jag har frågat lite kunnigt folk här nu som säger att han försöker återställa bakteriefloran i tarmen.
Men tack för ditt svar!
 
Maskbo i huvet, hjälp !!

Blir snurrig av allt som finns att läsa om avmaskning och träckprov.
Har fått tillbaks träckprov på min 4-åring.
EPG 100 /0/0.
Ingen odling satt. Kan jag låta bli att avmaska ? :confused:
Hon avmaskades i mars.
Hon hade en släng av kolik för 1,5 vecka sen men det var nog gaskolik pga bra bete och stillastående pga värmen. Magen kom igång efter promenader.

Tar tacksamt emot svar av de som vet, gissa gör jag själv.
 
Sv: Maskbo i huvet, hjälp !!

Jag vet inte riktigt för det var stallinnehavaren som gav när jag var borta,och han är glömsk, tror det var medel från den andra kategorin än ivomec. :confused: en dos. I höstas avmaskades hon efter träckprov med högt EPG med .. ja det var också från den andra kategorin. :angel: Ska skärpa mig och försöka lära mig vad de heter.
 
Sv: Maskbo i huvet, hjälp !!

100 EPG skulle jag inte avmaska, däremot eftersom du säger att hon hade högt EPG i höstas, skulle jag ta nytt prov om ett par månader och se vad det säger då.

Du säger "andra sorten" gissningvis är det pyrantelpreparat. Vet du om hon fick dubbel dos så bandmasken koms åt, eller om det bara var enkel dos?
 
Sv: Maskbo i huvet, hjälp !!

Det var enkel dos. Vad är det för symptom på bandmaskangrepp ?
Ja jag har tänkt skicka nytt träckprov i början av hösten. Har skickat frågan om avmaskning till Vidilab, väntar på svar därifrån också.

Tack så länge. :rofl:
 
Sv: Maskbo i huvet, hjälp !!

Det låter ju bra om hon sjunkit från "högt EPG" till bara 100 med hjälp av pyrantel! Eller menar du kanske Cydectin (fast det tillhör samma grupp som ivermectiner)?

Symptom på bandmask kan vara återkommande koliker, svårighet att hålla hull, tappa hull.
 
Sv: Maskbo i huvet, hjälp !!

Hon har verkligen inte svårt att hålla hull, men jag får hålla koll på koliksymptom. Fick även svar från vidilab att jag inte behövde avmaska nu. Då tar jag nytt träckprov i början på hösten om inget händer och försöker skaffa mig mer kunskap. :idea:
Svårt att veta hur man ska göra då det både rekommenderas att följa avmaskningsschema och sen rekommenderas det nu att lämna träckprov istället.
Tycker det är vettigare med träckprov men man kanske ändå ska göra ngn avmaskning per år. Hur skulle du lägga upp det ?
 
Sv: Maskbo i huvet, hjälp !!

Vi gjorde träckprov på vara två hästar och nog hade de mask, efter det träckprovet fick vi höra talas om aspbarkspellets, det ska ha en avmaskande effekt. I maj skicka vi nytt träckprov, då hade hästarna ätit bark i sex mån, båda hästarna hade knappt mask alls.

När man ser i hästhagar så är det just aspträden som äts upp och även hästar i vilt tillstånd äter barken, så det måste vara en instinkt, de vet att de behöver barken och att den har en positiv effekt för dem. Nu ger vi 300 g bark var/dag, kan man slippa ge maskmedel, som är rena giftet för hästkroppen är ju det bra.

Mvh Linda
 
Sv: Maskbo i huvet, hjälp !!

Linda.B skrev:
Vi gjorde träckprov på vara två hästar och nog hade de mask, efter det träckprovet fick vi höra talas om aspbarkspellets, det ska ha en avmaskande effekt. I maj skicka vi nytt träckprov, då hade hästarna ätit bark i sex mån, båda hästarna hade knappt mask alls.

När man ser i hästhagar så är det just aspträden som äts upp och även hästar i vilt tillstånd äter barken, så det måste vara en instinkt, de vet att de behöver barken och att den har en positiv effekt för dem. Nu ger vi 300 g bark var/dag, kan man slippa ge maskmedel, som är rena giftet för hästkroppen är ju det bra.

Mvh Linda

Minns du hur mycket mask de hade tidigare när ni tog prov?

Här i mina trakter sägs det att tidigare användes gran som effekt mot mask. Våra hästar äter rejäla mängder med gran på vintern (först barren och sen barken också) och har 0,0,0 EPG på träckprov. Vet inte om det har ett samband.
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 997
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp